Reply to this topicStart new topic
> Nevels, de techniek van het volgen
Lindolfi
plaatsen Nov 29 2005, 08:05 PM
Bericht #1

Beheerder

Groep: Beheerder
Sinds: 17-November 05
Van: Groningen
Gebruiker Nr.: 2

Sterrennevels zijn zelfs met matige tele-lenzen goed te fotograferen, want sommigen, zoals de Orion nevel zijn tamelijk groot. Het feit dat we die afmetingen met het blote oog niet kunnen waarderen is de ongevoeligheid van het menselijk oog. Wanneer een sluiter van een camera lang opengezet wordt kan je de grootte van de nevel goed zien en de kleuren. Het probleem van lange sluitertijden is dat door de rotatie van de aarde je alleen een vage streep zou zien en dus is het van belang om te volgen.

Dat volgen bestaat uit het gericht blijven van de camera naar de nevel ondanks de rotatie van de aarde. Dat kan op 2 manieren gebeuren:

1) Zet de camera met telelens op een telescoop (piggy-back methode) en kijk door de telescoop naar de nevel en stel steeds een beetje met de hand de richting van de telescoop bij gedurende het maken van de opname

2) Zet de camera met telelens op een telescoop en laat de telescoop draaien met behulp van een motortje, waarbij de as waaromheen de motor werkt gericht is naar de Poolster (in de Kleine Beer). Het motortje laat de telescoop in 24 uur om zijn as draaien en dus kan je uren belichten.

Hieronder een voorbeeld van de Orion nevel die ik met methode 2 gemaakt heb in de stad Groningen op een donkere winteravond.

user posted image
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Wenkus
plaatsen Nov 29 2005, 09:48 PM
Bericht #2

Ongeregistreerd

Hieronder een voorbeeld van de Orion nevel die ik met methode 3 gemaakt heb in de stad Groningen op een donkere winteravond. (Lindolfi)

Mogelijk is het een typefout, mogelijk ben je methode 3 vergeten.

Behalve het handmatig volgen door de telescoop (piggy-back methode) en het gebruik van een volgmotortje, is er ook nog een eenvoudig zelf te maken hulpmiddel, het volgplankje (zie bv: hier). Dat is een soort "poor man's volgmotortje".

Tenslotte kun je ook nog het objectief van je spiegelreflexcamera halen en de camera met een adapter achter de telescoop schroeven, waardoor de telescoop een super tele van je camera wordt.

Had ik allemaal wel eens willen doen, maar in de Randstad zie je niks. mad.gif

Wenkus

+Quote Post
Lindolfi
plaatsen Nov 29 2005, 09:52 PM
Bericht #3

Beheerder

Ja typefout, verbeterd, bedankt Wenkus.

Het volgplankje kende ik nog niet.

Het achter de telescoop monteren met adapter is hier met opzet buiten beschouwing gelaten, want is voor de grote nevels niet nodig, maar wel voor planeten en maandetails.

Met name bij kleinbeeld op een telescoop van 1 of 2 meter brandpuntsafstand is de vergroting enorm met een adapter en dus ook de volgfouten. Maar voor heldere objecten is de belichtingstijd veel korter en zijn die fouten dus minder belangrijk dan bij nevels.
+Quote Post
ruilof
plaatsen Nov 29 2005, 10:42 PM
Bericht #4

Ongeregistreerd

Interessant, vooral als je weet waar die nevels zich bevinden. Ik begrijp dat je ze met het blote oog niet kunt zien. Is het wel mogelijk ze te spotten met een telelens, nog zonder dat je de foto maakt?
+Quote Post
Lindolfi
plaatsen Nov 29 2005, 10:49 PM
Bericht #5

Beheerder

Zeker kan je ze zien. De Orion nevel op een mooie nacht met de telelens is de middelste ster in het zwaard van Orion. Orion is het mooie sterrenbeeld aan de winter avondhemel in het zuiden op onze breedtegraad. Als je door je telelens kijkt zie je een wattenachtig wolkje rond de middelste ster.

Deze kaart helpt je op weg:

(klik hier)
+Quote Post
Sanke
plaatsen Dec 19 2005, 07:41 PM
Bericht #6

Ongeregistreerd

Ik heb wel een link om een sterrenkaart te maken. Die kaart is echt ideaal om bepaalde sterren op te zoeken. (klik hier)

Leuke tip Wenkus van dat volgplankje.
+Quote Post
ruilof
plaatsen Dec 20 2005, 05:36 PM
Bericht #7

Ongeregistreerd

Leuk Sanke die link. Ik heb alles uitgeprint en zal het eens gaan proberen.
+Quote Post
Ivens
plaatsen Dec 20 2005, 10:00 PM
Bericht #8

Ongeregistreerd

QUOTE (Lindolfi @ Tue 29 November 2005, 21:49)
Orion is het mooie sterrenbeeld aan de winter avondhemel in het zuiden op onze breedtegraad.

Dat is het sterrenbeeld dat ik altijd zoek. Erg fraai.

Mooie voorbeelden hier.

Ivens
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 Gebruiker(s) lezen dit onderwerp (1 Gasten en 0 Anonieme gebruikers)
0 Gebruikers:

Skinned by Lindolfi