Reply to this topicStart new topic
> RAW, Haal alles uit het RAW-formaat van je digitale camera
ruilof
plaatsen Nov 12 2007, 10:45 AM
Bericht #1

Ongeregistreerd

Johan W. Elzenga
RAW, haal alles uit het RAW-formaat van je digitale camera

157 pagina's
Pearson Education
ISBN 978-90-430-1262-1 (CS2)
ISBN 978-90-430-1470-0 (CS3)
19,95 bij bol.com

Eindelijk een boek dat in klare (dus begrijpelijke) taal alles vertelt over het RAW-formaat.
Hoofdstuk indeling:
1. Wat is RAW, waarin de ingewikelde technische informatie eenvoudig wordt uitgelegd.
2. Gamma, over lichtregistratie, het menselijk oog bitdiepte posterisatie 12 bits per kleur
3. Goed belichten is rechts belichten waarin rechts belichten, schaduwen, ruis, clipping
4. kleur en kleurruimte, over RGB, Ruimtes en profielen, kleurruimtes in Adobe Camera Raw
5. RAW-converters, verschillende programma's onder de loep
6. Camera Raw, behandeld worden: basisinstellingen, kleurruimte, kleurdiepte, grootte en resolutie, gereedschappen, het resultaat in de gaten houden wat te doen met bestanden en voorkeursinstellingen
7 - 15 Alle onderdelen van Adobe Camera Raw komen langs, het gebruik, de risico's, de functies en de mogelijkheden. Hier en daar een zijstapje naar andere programma's. het laatste hoofdstuk behandelt kort het Adobe standaard formaat: DNG.

Ik heb het boek in een middag uitgelezen en er heel veel van opgestoken. Veel was ook aha-kennis, maar ook nieuwe dingen werden me gepresenteerd.

Uiterst interessant vond ik het zogenaamde rechts belichten (slaat op het histogram) waar ik juist zelf altijd koos voor onderbelichten.
Ook de bitdiepte wordt goed uitgelegd en in voorbeelden verklaard.

Kortom, een aanrader voor wie op eenvoudige, heldere wijze het RAW uitgelegd wil hebben.
Go to the top of the page
+Quote Post
Glas
plaatsen Nov 12 2007, 08:21 PM
Bericht #2

Nieuw hier
*

Groep: Gebruiker
Sinds: 2-January 06
Gebruiker Nr.: 52

Wat een fijne tip .....zo net voor sinterklaas wink.gif

Hiske
User is offlineProfile CardPM
+Quote Post
Wenkus
plaatsen Nov 13 2007, 01:20 AM
Bericht #3

Ongeregistreerd

Eindelijk een boek dat in klare (dus begrijpelijke) taal alles vertelt over het RAW-formaat. (ruilof)

Welnee, ruilof. Dit is een erg mager boek over Raw, en vertelt zeker niet alles over de materie.
Op Frans Barten na ken ik geen Nederlandstalige auteurs die echt goede boeken schrijven over deelgebieden van de fotografie.
Dat geldt ook voor Johan Elzenga. Ik heb dit boek uiteraard ook (ik zou bijna zeggen: ik koop bijna alles), en als je niets van Raw weet is dit een vriendelijke introductie. Dus als begin in deze materie is het aardig.

Maar de Engelstalige literatuur is natuurlijk superieur.
Ik kan er meerdere noemen, maar een aanbevelingswaardig boek is:

Charlotte K. Lowrie
Adobe Camera Raw Studio Skills
Wiley 2006, ISBN 0-471-78264-5
348 blz. 30.45 euro

Ik heb 1 onderwerp uitgekozen om een indicatie te geven omtrent het verschil in diepgang van beide boeken. Dat is het onderwerp: hoe pak je het probleem van overbelichting aan in Raw?

ELZENGA:
Onder Belichting, blz. 62:
“Onder het vak van de witbalans vindt u het volgende schuifje: Belichting (Exposure). Als u met het principe van rechts belichten werkt, is het goed mogelijk dat de hele foto aanvankelijk te licht is. U kunt hiermee dan de juiste belichting instellen. Een te donkere foto kunt u hier juist wat ophelderen. Let op de rechterkant van het histogram en probeer die precies aan te laten sluiten op de rechterkant, mits de foto ook werkelijk witte delen kent. U kunt even Hooglichten (Highlights) aanzetten om op te letten dat er geen clipping optreedt. Een tweede manier om dit te beoordelen is door de Alt-toets in te drukken terwijl u het belichtingsschuifje verplaatst. Het hele beeld wordt dan zwart, behalve op plekken waar clipping optreedt. U ziet daar ook meteen in kleuren aangegeven welke kleur al dan niet clipt.”
Dit is alle tekst. Ongeveer 1/3 blz.

LOWRIE:
Blz. 94 – 97
Recover Highlight Detail:
- benadrukt het belang van clipping per kleurkanaal: bij clipping in slechts 1 kanaal wordt de exposure hersteld op basis van de informatie uit de andere kanalen
- laat zien dat overschakeling naar de ProPhoto RGB kleurruimte je soms al eerder de clipping per kleurkanaal kan oplossen
- wijst erop dat de exposure aanpassing ook de kleur kan veranderen, waardoor je aanpassing van de witbalans beter NA aanpassing van de exposure kunt doen
- geeft aan hoe de mate van highlight recovery afhangt van je camera, en hoe je dat met proefjes zelf kunt uitzoeken.

Hier is sprake van een groot klasseverschil. Elzenga verbleekt bij Lowrie.
Ik zou ze allebei kopen. smile.gif

Groet

Wenkus

+Quote Post
ruilof
plaatsen Nov 13 2007, 09:15 AM
Bericht #4

Ongeregistreerd

in klare (dus begrijpelijke) taal

Voor de niet wetenschappers, de practisch ingestelde fotografen en niet technisch onderlegden onder ons en voor hen die de Engelse taal niet zo machtig zijn dat ingewikkelde materie in die taal niet te verteren is, is dit een uitstekend boek.

Met "alles" zet ik je wellicht op het verkeerde been, maar ik bedoel ermee dat er voldoende in staat om een leek (en dat zijn de meesten van ons nog steeds) duidelijk te maken wat RAW is, wat je ermee kunt doen en hoe het te behandelen voor het beste resultaat.

Voor het overige heb je gelijk en zou er nog veel meer over te zeggen zijn over RAW in technisch-wetenschappelijk opzicht, met heel veel grafieken en natuurkundige en wiskundige formules. Dat laat ik graag aan de theoretici over wink.gif

+Quote Post
Ric
plaatsen Nov 13 2007, 12:23 PM
Bericht #5

Ongeregistreerd

Dank je wel voor de tip Ruilof.
Ik denk wel dat ik iemand met dit boek van Elzenga een plezier ga doen.
+Quote Post
SugarMan
plaatsen Nov 13 2007, 10:02 PM
Bericht #6

Ongeregistreerd

De Recover Highlight Detail tool is ook een van mijn favoriete tools.

Als het te erg overbelicht is dan helpt Recover Highlight Detail ook niet meer en ik gebruik dan de curve tool in de RAW editor en haal de hoge lichten iets naar beneden.
+Quote Post
Wenkus
plaatsen Nov 14 2007, 09:28 PM
Bericht #7

Ongeregistreerd

Voor de niet wetenschappers, de practisch ingestelde fotografen en niet technisch onderlegden onder ons en voor hen die de Engelse taal niet zo machtig zijn dat ingewikkelde materie in die taal niet te verteren is, is dit een uitstekend boek.

Met "alles" zet ik je wellicht op het verkeerde been, maar ik bedoel ermee dat er voldoende in staat om een leek (en dat zijn de meesten van ons nog steeds) duidelijk te maken wat RAW is, wat je ermee kunt doen en hoe het te behandelen voor het beste resultaat.

Voor het overige heb je gelijk en zou er nog veel meer over te zeggen zijn over RAW in technisch-wetenschappelijk opzicht, met heel veel grafieken en natuurkundige en wiskundige formules. Dat laat ik graag aan de theoretici over. (ruilof)

Nu zet je onze lezers toch echt op het verkeerde been, ruilof!

Het boek van Lowrie en andere (er werken 11 auteurs aan mee) is helemaal niet wetenschappelijk, technisch, wiskundig, noem maar op -- zo beetje de karakteristieken die je mij meestal toeschrijft. Buiten de screendumps om geeft Elzenga zelfs meer grafieken dan het meer dan twee keer zo dikke boek van Lowrie. Zolang je het boek niet onder ogen hebt gehad kun je er natuurlijk ook geen oordeel over vellen.

Ik wil maar zeggen: als je als lezer worstelt met tijd, is Elzenga heel handig om in 2 avonden een indruk te krijgen van wat er met Raw aan de hand is.
Als je als gemiddelde gebruiker optimaler met dit onderwerp wilt omgaan (ik noemde als voorbeeld de highlight recovery) dan biedt Lowrie voor 10 euro meer ongeveer 3x zoveel informatie.

En wat betreft het Engels. Ik heb daar nooit zo bij stil gestaan, dacht dat de Photoplaza leden wel Engels konden lezen, maar daar heb ik me mogelijk in vergist. pp_on2long.gif

Groet

Wenkus

+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 Gebruiker(s) lezen dit onderwerp (1 Gasten en 0 Anonieme gebruikers)
0 Gebruikers:

Skinned by Lindolfi
IPS Driver Error  

There appears to be an error with the database.
You can try to refresh the page by clicking here.

Error Returned

We apologise for any inconvenience