Reply to this topicStart new topic
> Kerstballen en hun reflectie
Lindolfi
plaatsen Dec 24 2007, 05:36 PM
Bericht #1

Beheerder

Groep: Beheerder
Sinds: 17-November 05
Van: Groningen
Gebruiker Nr.: 2

Dankzij de koppeling van 2 tips (bedankt André, bedankt Karel Knip) vond ik dit artikel van de Britse fysicus M.V. Berry, geschreven in 1972 getiteld "Reflections on a Christmas-tree bauble"

Het gaat over de reflectie in kerstballen en waarom je van voldoende afstand af vrijwel de hele omgeving erin kan zien (360 graden in alle richtingen) en niet slechts de halve wereld.

Je kan het beeld dat je zo fotografeert in de bal ook weer corrigeren voor de projectieve vervorming met software die gemaakt is om anamorfosen te tekenen, na enige aanpassing. Anamorfosen zijn schilderijen of foto's die bekeken kunnen worden in een gekromd glimmed oppervlak zodanig dat een onvervormd beeld weer te zien is in reflectie.

Zulke software heb ik geschreven en als ik wat tijd heb kan ik wat voorbeelden laten zien.

Eerst maar eens naar kerstballen kijken, lijkt me, waarbij het opvalt dat het oog waar je mee kijkt of de camera waarmee je een foto maakt van een kerstbal altijd keurig in het midden van de bal blijft staan.

Op de foto hieronder zie je de opname lens van de 2-oog spiegelreflex in het midden staan, de zoeker lens erboven.

Ook zie je aan de rand van de reflectie in de bal wat achter de bal in de kamer staat!

Veel plezier!

IPB Afbeelding
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
ruilof
plaatsen Dec 25 2007, 11:01 AM
Bericht #2

Ongeregistreerd

Ik noem het het Escher-effect, maar ik neem aan dat Escher het effect gestolen heeft:)

IPB Afbeelding

+Quote Post
Lindolfi
plaatsen Dec 25 2007, 11:12 AM
Bericht #3

Beheerder

Groep: Beheerder
Sinds: 17-November 05
Van: Groningen
Gebruiker Nr.: 2

Leuk Ruilof!

Je ziet dat Escher in zijn tekening een compromis heeft gesloten tussen zijn linker en rechter oog: het midden van de reflectie valt precies tussen zijn ogen. Als wij een keuze moeten maken, kiezen we voor het dominante oog, maar dit ziet er beter uit in die tekening vind ik.

IPB Afbeelding

User is offlineProfile CardPM
+Quote Post
Dave
plaatsen Dec 25 2007, 02:20 PM
Bericht #4

Ongeregistreerd

er lijkt ook een soort van s compositie gebruikt te zijn
Van boekenplank naar duim en ondaks de ruime kamer met het grote lichte vlak wandel je toch op de juiste manier door de bal heen.
Waar op fotofora een eenvoudige reactie zou kunnen zijn "er groeit een bokenplank uit zijn hoofd" lijkt het hier brilliant gebruikt te zijn of zo toevallig samen te vallen.

Bedankt voor het, interressante, theoretische ballenstukje trouwens.

+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 Gebruiker(s) lezen dit onderwerp (1 Gasten en 0 Anonieme gebruikers)
0 Gebruikers:

Skinned by Lindolfi
IPS Driver Error  

There appears to be an error with the database.
You can try to refresh the page by clicking here.

Error Returned

We apologise for any inconvenience