Reply to this topicStart new topic
> Pixelpost Photoblog installatie
Canon40D
plaatsen Jan 3 2010, 04:28 PM
Bericht #1

Ongeregistreerd

Dit is een korte tutorial om een Photoblog te installeren met behulp van het opensource pakket Pixelpost.

Om deze tutorial te volgen moeten eraan de volgende voorwaarden zijn voldaan.

Een eigen domein gehost bij een professioneel webhosting bedrijf met ondersteuning voor:

Apache
PHP
MYSQL

Dit is bij de meeste webhosting bedrijven het geval.

Stap 1: Download de laatste versie van Pixelpost

Ga naar de website http://www.pixelpost.org/ en download de laatste versie van Pixelpost (op het moment van schrijven is dat versie 1.7.3) Hier vindt je ook een demo versie van de website.

Stap 2: Unzip het bestand en upload de bestanden naar de webserver

Op windows unzip je bestanden door met de rechtermuis knop op het bestand te klikken en dan voor de optie kiezen extract all (alles uitpakken)
IPB Afbeelding

Als je de photoblog als enige op je website wilt installeren dan kun je de uitgepakte bestanden uploaden naar de hoofdmap van de webserver (meestal heet deze map public_html). Het Photoblog is dan te benaderen met de naam van je website. In mijn geval is dat http://greenspeech.nl.

Een andere optie is een om submap te maken in je hoofdmap (bijvoorbeeld photo) De website is dan te benaderen via de url http://mijnwebsite.nl/photo. In het geval van een submap upload je de bestanden naar die map.

Stap 3: Rechten veranderen van folders

Om Pixelpost goed te laten werken zullen we de rechten van een tweetal folders moeten wijzigen. Deze zijn de image en thumbnail folder. Dit kunnen we doen door op de folder op de webserver (met een ftp client) met de rechtermuis knop te klikken, en dan de permissies (attributes) te veranderen als in het onderstaande plaatje.
IPB Afbeelding

Stap 4: Het opzetten van de mysql database

Pixelpost maakt gebruik van de database mysql. Deze database is door veel webproviders al standaard geïnstalleerd. Het enige wat nog moeten doen is een database aanmaken die door Pixelpost gebruikt kan worden. Daarnaast zullen we ook een gebruiker moeten aanmaken die de database kan aanspreken met de juiste rechten.

Hoe je dit kunt doen via mysql is te bekijken op de volgende video tutorial.

Stap 5: Pixelpost installatie script.

Nu komen we bij het laatste onderdeel van de installatie namelijk het installeren van Pixelpost. Ga met de browser naar je domein (in mjijn geval http://greenspeech.nl/admin/install.php) En volg daar de stappen van de verdere installatie.

Pixelpost is te verfraaien door het gebruik van verschillende templates en addons. Zo kun je bijvoorbeeld een rating systeem installeren, zodat bezoekers de foto's kunnen beoordelen. Bezoekers statistieken tonen. Pixelpost integreren met sociale netwerken zoals twitter en facebook etc etc.

Als er problemen optreden bij het installeren kun je altijd een reactie plaatsen in dit draadje.

Ook voor tips kun je hier terrecht.
Go to the top of the page
+Quote Post
Lindolfi
plaatsen Jan 3 2010, 06:26 PM
Bericht #2

Beheerder

Groep: Beheerder
Sinds: 17-November 05
Van: Groningen
Gebruiker Nr.: 2

Uitstekend! Dank je wel. Op de voorpagina heb ik een nieuw item aangemaakt met een lijst met links naar de externe PhotoBlogs (rechter kolom, derde item), dus zodra mensen iets draaiend hebben kan ik die lijst uitbreiden.
User is offlineProfile CardPM
+Quote Post
ruilof
plaatsen Jan 7 2010, 07:35 PM
Bericht #3

Ongeregistreerd

Ik kom er niet uit. De mappen heb ik via een ftp client geupload naar een nieuwe map "photoblog" op mijn ruilof website, maar het aanmaken van database gaat me hier veel te kort door de bocht.. Dan haak ik helaas af.
+Quote Post
Canon40D
plaatsen Jan 7 2010, 07:39 PM
Bericht #4

Ongeregistreerd

@Ruilof

Kun je aangeven wat precies het probleem is.
+Quote Post
Canon40D
plaatsen Jan 7 2010, 07:54 PM
Bericht #5

Ongeregistreerd

@Ruilof,

Ik ben net even naar je website gegaan, het ziet ernaar uit dat je succesvol een database hebt geinstalleerd. En dat je pixelpost werkt. Je kunt nu beginnen met het uploaden van foto's via de admin sectie van je photoblog. smile.gif De doorzetter wint smile.gif
+Quote Post
Lindolfi
plaatsen Jan 7 2010, 08:09 PM
Bericht #6

Beheerder

Groep: Beheerder
Sinds: 17-November 05
Van: Groningen
Gebruiker Nr.: 2

Inderdaad is het aanmaken van de database het lastigst. Mooi dat het gelukt is!

Je photoblog staat al op de voorkant van PhotoPlaza, Ruilof!
User is offlineProfile CardPM
+Quote Post
ruilof
plaatsen Jan 7 2010, 08:15 PM
Bericht #7

Ongeregistreerd

Het is gelukt smile.gif en de eerste foto's staan erop. Dank voor de beschrijving. Het was even zoeken, maar dan gaat het goed, dussss
+Quote Post
Canon40D
plaatsen Jan 7 2010, 08:20 PM
Bericht #8

Ongeregistreerd

@ruilof

Van harte met je photoblog, ik heb bij de eerste foto op je blog een comment gepost. Zoals ik daar al heb gezegd is het handig als je comments pas post als jij deze hebt goedgekeurd. Je kunt bij het uploaden van je foto's dit instellen.

Ik zou de foto's die je al hebt upgeload even aanpassen, zodat je mooie photoblog niet vol komt te zitten met spam.

Daarnaast als je nog hulp nodig hebt, dan kun je altijd hier terecht en zal ik proberen om je zo goed mogelijk te helpen.
+Quote Post
ruilof
plaatsen Jan 7 2010, 08:47 PM
Bericht #9

Ongeregistreerd

Bedankt voor de tip. Ik heb het veranderd in Moderation rij.
+Quote Post
ruilof
plaatsen Jan 7 2010, 10:53 PM
Bericht #10

Ongeregistreerd

Ik zie dat er een teller bij de toevoegingen staat. Weet je hoe je die zichtbaar en actief kunt krijgen? Kennelijk moet er iets met de tags, maar ik weet niet wat en hoe.
Ik zie namelijk op jouw photoblog in de linker kant nogal wat info staan die wel interessant is.
+Quote Post
Canon40D
plaatsen Jan 7 2010, 11:28 PM
Bericht #11

Ongeregistreerd

Ruilof, Ik neem aan dat je mijn browse sectie bedoeld van mijn blog. Daar heb ik een onderverdeling in catogory en het aantal visitors wat mijn blog bezoekt. Om dit te bereiken moet je een inderdaad een tag toevoegen aan je browse template. Ik zoek ff welke tags ik gebruik, en waar je dat het beste kunt toevoegen in je browse template.
+Quote Post
Canon40D
plaatsen Jan 8 2010, 12:51 AM
Bericht #12

Ongeregistreerd

Ruilof, ik heb een opzetje voor je gemaakt. Wat jij wilt is het aanpassen van een template. Het feit dat ik die info op mijn site heb, komt omdat de maker van de template die ik gebruik het standaard zo heeft geprogrammeerd. Je kunt dus twee dingen doen.

1. Jouw huidige template aanpassen. Daarvoor moet je wat html kennen.
2. Een andere template downloaden en installeren die wat meer naar je smaak is.

Ik heb een opzet gemaakt voor je huidige template. Je kunt deze downloaden op mijn website. (rechter muisknop opslaan als naar je computer)

Daarna moet je deze template uploaden naar de template directory van je gerbuikte template. Bij jou is dat denk ik: photoblog/templates/simple. Als je daar de oude browse_template overschrijft met mijn template krijg je een browse pagina zoals het onderstaande screenshot. Zoals je ziet heb ik ook een tag cloud erbij gezet, zodat bezoekers kunnen browsen op grond van tags die je eventueel aan je foto's hebt toegevoegd.
IPB Afbeelding
+Quote Post
ruilof
plaatsen Jan 8 2010, 09:47 AM
Bericht #13

Ongeregistreerd

Dank Canon. Ik ga daar eens even studie van maken. Ik weet niets van HTML en ik ben er al trots op dat ik zover gekomen ben en dat ik de rechterkant van mijn homepage zelf heb volgeschreven.
Is het verstandig dat ik de oude template bewaar voor het geval een en ander niet goed gaat?
Wellicht duurt het even want ik ga vanaf zondag naar Zweden voor een dag of 5.
+Quote Post
Canon40D
plaatsen Jan 8 2010, 01:31 PM
Bericht #14

Ongeregistreerd

Ruilof,

Als je een template aanpast is het altijd verstandig om van de files die je verandert hebt lokaal een backup te hebben. Mocht er iets niet meer werken, dan kun je altijd de originele bestanden uploaden.

Bij het installeren van een nieuwe template hoef je eigenlijk niets te doen, de nieuwe template krijgt een eigen directory in de template directory. Ik denk dat ik binnenkort een handleiding schrijf over hoe bepaalde zaken aan te passen in pixelpost. Denk hierbij aan het installeren van nieuwe templates, het aanpassen van bestaande templates, het installeren van addons, spam protectie etc etc.

Dit zal volgende week wel klaar zijn als je terug bent. smile.gif

Veel plezier in zweden en ik verwacht schitterende foto's op je photoblog te zien.

Groet,

Canon40D
+Quote Post
ruilof
plaatsen Jan 9 2010, 03:39 PM
Bericht #15

Ongeregistreerd

Ik kon na hjet opslaan van je url geen bestandje vinden met de naam browse template, maar wel een bestand met de naam sitetitle browse. De inhoud ervan leek verdacht veel op de inhoud van mijn bestand met de naam browse template.
Ik heb het volgende gedaan:
Ik heb de inhoud van mijn browse template gekopieerd naar een word document (voor de veiligheid).
Daarna heb ik die inhoud vervangen door de inhoud van jouw bestand sitetitle browse en dat bestandje opnieuw geupload.
En voilá De teller staat er.
Wellicht omslachtig maar toch weer gelukt.

+Quote Post
ruilof
plaatsen Jan 9 2010, 05:52 PM
Bericht #16

Ongeregistreerd

Nog een vraag over Pixelpost. Kun je het photoblog laten beginnen met de browse pagina? Ik zie diverse opties, maar die niet.
+Quote Post
Canon40D
plaatsen Jan 9 2010, 07:18 PM
Bericht #17

Ongeregistreerd

Ruilof,

Ik heb even voor je gekeken. En ik vind via de pixelpost site deze addon.
Hiermee kun je zelf bepalen welke pagina de bezoekers als eerste te zien krijgen. De beschrijving hoe deze addon te installeren staat op de website. Maar geef maar een gil als je hulp nodig hebt. Ben hier weer vanaf half negen, eerst moet mijn zoon naar bed.

+Quote Post
ruilof
plaatsen Jan 9 2010, 08:05 PM
Bericht #18

Ongeregistreerd

Dank Dat ga ik volgende week proberen.
Ik heb de brows template geprobeerd en die werkt ten dele. Ik zie wel "aantal bezoekers" staan maar hij telt niet en ik mis ook de keuze voor catergorieen. Daar ga ik volgende week ook nog eens studie van maken.
+Quote Post
Canon40D
plaatsen Jan 9 2010, 10:40 PM
Bericht #19

Ongeregistreerd

Ruilof,

Leuk dat je je zo enthousiast bent met het maken van je externe photoblog. Het lastige is meestal niet het installeren, maar het aanpassen van de default layout naar je eigen smaak. Maar als je volgende week terug bent, heb ik een tutorial voor je klaarliggen waarmee je hopelijk een aantal zaken kunt veranderen op je site.

Veel plezier op je korte trip.
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 Gebruiker(s) lezen dit onderwerp (1 Gasten en 0 Anonieme gebruikers)
0 Gebruikers:

Skinned by Lindolfi
IPS Driver Error  

There appears to be an error with the database.
You can try to refresh the page by clicking here.

Error Returned

We apologise for any inconvenience