Reply to this topicStart new topic
> van bitmap naar vectorafbeelding in CorelDraw
loki
plaatsen Apr 16 2006, 11:43 AM
Bericht #1

Ongeregistreerd

Bij dit topic had ik beloofd om eens uit de doeken te doen hoe ik van een foto een lijntekening maak. Om iets preciezer te zijn: hoe maak je van een bitmapafbeelding (foto) een vectorafbeelding (lijntekening). Nu bestaan er allerlei programma's die hiervoor ontwikkeld zijn (Corel PowerTrace, Adobe Streamline, filters om lijnen op te zoeken), maar het probleem met dit soort programma's is dat ze puur kijken naar verschil in tonaliteiten. Een mens kijkt en interpreteert een afbeelding anders. Wie weet wil ik wel ergens een zwart lijntje, waar het op de foto helemaal niet zo zwart is, of wil ik een wit vlak waar het op de foto donker is.

Als voorbeeld bij deze tutorial neem ik onderstaande foto. Zoals je kan zien is de achtergrond erg donker, maar zitten er ook donkere delen in het rokje. Een automatisch programma zou gigantisch de mist in gaan bij het omzetten naar vectorafbeelding...

user posted image

Voor het omzetten naar een vectorafbeelding gebruik ik het programma CorelDraw. Dit programma kan evenveel als Adobe Illustrator. Persoonlijk vind ik het eerste programma een stuk gebruiksvriendelijker en intu?tiever als het op tekenen aan komt.

Bij het digitaal tekenen heb je te maken met lijnen, krommingen, knooppunten (ankers in AI), vulling etc. Het is compleet anders werken dan met een bitmap. Hier een hele korte uitleg over het verschil tussen vector en raster.

Bij het openen van CorelDraw zie je dit scherm

user posted image

Je ziet centraal een paginakader (dat onzichtbaar gemaakt kan worden bij deze toepassing) en rechts een aantal venstertjes voor lagen, kleur etc. Ik maak altijd drie lagen aan: ??n voor de bitmap, ??n voor de krommingen en ??n voor de vulling. Je kan lagen makkelijk uit en aan zetten zodat je tijdens het werken het resultaat makkelijk kan beoordelen.

Nu maar eens beginnen. Eerst de bitmap importeren

user posted image

Dan kan het werk beginnen. De bitmap wordt eerst handmatig overgetrokken. Hiervoor gebruik ik meestal een groene lijn (mooi contrasterend). Als je handig bent dan kan je uit de losse pols een kromme lijn trekken, maar daarvoor heb je een groot tekentablet nodig en het vergt wel enige oefening. Wat je ook kan doen (en wat ik altijd doe) is rechte lijnen trekken om globaal de vormen aan te geven. Bij het overtrekken is het handig om de afbeelding flink te vergroten (800-1000%) om zo precies mogelijk te werk te kunnen gaan.

user posted image

Het overtrekken blijf je doen totdat je de hele figuur hebt nagetekend (in dit geval is het een kromme met 4048 knooppunten geworden. Dit aantal geeft aan dat het een behoorlijk complex figuur geworden is). Hieronder zie je de bitmap met groene lijn om en in de totale figuur.

user posted image

Als je de figuur vergroot naar 1000%, dan zie je dat het allemaal nogal recht en hoekig is, terwijl een mens dat niet is. De rechte delen moeten dus krom getrokken worden. Dat wordt fase 2 van het tekenen.

user posted image

Alle knooppunten worden geselecteerd en daarna omgezet naar krommen

user posted image

Daarna kunnen de lijnen eenvoudig krom gemaakt worden door aan de lijndelen te trekken of door knooppunten weg te klikken zodat de lijn automatisch krom wordt. In deze fase van het tekenen kan je de boel ook optimaliseren. Als je onderstaand figuur vergelijkt met die van hierboven kan je goed het verschil zien tussen de rechte lijnen en krommingen.

user posted image

Uiteindelijk heb je nu een curve bestaande uit 1628 knooppunten (dus ruim de helft van het aantal knoopunten is weggeklikt). Door de curve te vullen met zwart en de (groene) lijndikte op nul te zetten krijg je een lijntekening.

user posted image

Nu kan je deze plaat uitprinten (op elk gewenst formaat zonder verlies van scherpte) en aan je kleine nichtje geven als kleurplaat. Ik heb er voor gekozen om de verschillende delen in te kleuren. Hiervoor bestaan er verschillende gereedschappen.

user posted image

De uiteindelijke plaat kan je exporteren naar jpg, tiff, gif, bmp of welk bitmap formaat dan ook (het omzetten van vector naar bitmap is weer bijzonder eenvoudig). Hieronder een jpg-file van de orginele tekening (let op eerst heb ik de tekening ge?xporteerd naar 3600x2400 en daarna verkleind naar 720x480. Als je een bitmap te klein exporteert, dan is mijn ervaring dat er onverwachte en onwenselijke effecten optreden).

user posted image
Go to the top of the page
+Quote Post
Bas
plaatsen Apr 16 2006, 12:18 PM
Bericht #2

Ongeregistreerd

Jeetje, dit is gaaf zeg!! pp_cool.gif
+Quote Post
Lindolfi
plaatsen Apr 16 2006, 01:11 PM
Bericht #3

Beheerder

Groep: Beheerder
Sinds: 17-November 05
Van: Groningen
Gebruiker Nr.: 2

Geweldige tutorial loki! Bedankt.

en

chapeau!

user posted image

(en ik maar denken dat je die tekeningen met een Rotring Artpen had gemaakt, zoals deze bijvoorbeeld)
User is offlineProfile CardPM
+Quote Post
Wenkus
plaatsen Apr 16 2006, 02:29 PM
Bericht #4

Ongeregistreerd

Een knap stukje geduldwerk Loki met een geweldig resultaat! pp_on2long.gif
+Quote Post
Ad de Bruin
plaatsen Apr 16 2006, 04:05 PM
Bericht #5

Ongeregistreerd

Heel erg mooi gegdaan en een fijne duidelijke uitleg. Bedankt Loki.
+Quote Post
SugarMan
plaatsen Apr 16 2006, 07:21 PM
Bericht #6

Ongeregistreerd

Ziet er goed uit zeg en wat een hoop werk.
+Quote Post
Elke
plaatsen Apr 16 2006, 08:57 PM
Bericht #7

Ongeregistreerd

pp_worship.gif Pffffff...ga ik ooit ook eens proberen... 7 weken zomervakantie... ph34r.gif
+Quote Post
ruilof
plaatsen Apr 17 2006, 10:26 AM
Bericht #8

Ongeregistreerd

Prachtig gedaan. Mooie tutorial. Je moet wel geduld hebben dus dry.gif
+Quote Post
loki
plaatsen Apr 17 2006, 11:54 AM
Bericht #9

Ongeregistreerd

QUOTE (Lindolfi @ Sun 16 April 2006, 14:11)
(en ik maar denken dat je die tekeningen met een Rotring Artpen had gemaakt, zoals deze bijvoorbeeld)

Het idee voor deze aanpak kwam ook door mijn gebrek aan een scanner, zodat ik tekeningen die ik normaal met Rotring (of kroontjespen!) zou maken, niet meer kon inscannen. Deze methode bootst dus in feite de Rotringpen na, maar dan zonder de inktvlekken en foute lijntjes.

Wat betreft de tijdsduur dat je met zoiets bezig bent: deze bewerking kost ongeveer 3 a 4 uur, dat is niet heel veel langer dan als je dezefde tekening gewoon met pen en papier maakt, bovendien is inkleuren veel eenvoudiger en kan je de tekening snel aanpassen voor andere doeleinden.

Het scheelt overigens wel als je tekenervaring hebt, zodat je de 'trucjes' kent van wat je als licht en wat je als donker moet kiezen.
+Quote Post
Ivens
plaatsen Apr 21 2006, 01:50 PM
Bericht #10

Ongeregistreerd

Ja, gaaf. Op mijn opleiding Grafisch Vormgeven heb ik nog met die Rotpen moeten tekenen. Strakke lijnen en puntjes voor verlopen. Wel een mooie techniek, maar zo te zien absoluut niet meer nodig. Ben wel blij dat ik nog net het analoge (zowel in de fotografie als in de grafiek) heb mogen meemaken. Je leert meer van het fysiek knippen en plakken dan van het schuiven met lagen...

Dank Loki, voor deze kijk in je keuken!

Joris
+Quote Post
Lindolfi
plaatsen Apr 21 2006, 02:07 PM
Bericht #11

Beheerder

Even iets verduidelijken: er zijn 2 soorte Rotring pen: De buisjespen (het meest bekend) die je in sets gebruikt voor een contstante dikte en de ArtPen, dat is een pen (waar ik illustraties mee maak) die een gespleten punt heeft zoals een kroontjespen, maar dan van bijna puntvormig tot zeer breed geleverd wordt.

(klik hier)

Het voordeel van met de hand tekenen is dat er imperfecties in ontstaan die het beeld levendiger maken. Een combinatie met scannen van de tekening, bijwerken en belettering toevoegen geeft het gewenste effect.
+Quote Post
Ivens
plaatsen Apr 21 2006, 02:29 PM
Bericht #12

Ongeregistreerd

QUOTE (Lindolfi @ Fri 21 April 2006, 14:07)
Even iets verduidelijken: er zijn 2 soorte Rotring pen:

Die buisjespennen heb ik nog een paar setjes van in het stof liggen. Die andere ken ik niet. Wel de ouderwetse kroontjespen met een potje inkt ernaast. Ook daar moesten wij mee tekenen, zo ook met de rietpen.. pp_on2long.gif

Joris
+Quote Post
Ad de Bruin
plaatsen Apr 21 2006, 03:15 PM
Bericht #13

Ongeregistreerd

Tijdens mijn opleiding, voor dat acad tekenen in opkomst was en een tekening nog iets persoonlijks had, heb ik nog menig bouwkundige tekening gemaakt met de Rotring buisjes pen. Ik heb ze nog in div. diktes van 0.18 tot 2 mm. Fijn werken met deze pennen. Fijn om mee te werken.
+Quote Post
Lindolfi
plaatsen Apr 21 2006, 04:13 PM
Bericht #14

Beheerder

Ook veel gebruikt, de RotRing buisjes pennen en heb ook nog een set, zonder inkt erin bewaard. We ontdekten dat je ze bij indrogen snel weer gangbaar kon krijgen door ze in een ultrasoon trilbadje te doen (je vingers er uit houden pp_naughty.gif , want dat is zeer pijnlijk, ultrasoon trillend water).
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 Gebruiker(s) lezen dit onderwerp (1 Gasten en 0 Anonieme gebruikers)
0 Gebruikers:

Skinned by Lindolfi
IPS Driver Error  

There appears to be an error with the database.
You can try to refresh the page by clicking here.

Error Returned

We apologise for any inconvenience