3 Pagina\\'s V  1 2 3 >  
Reply to this topicStart new topic
> Browserblues....
DBFoto
plaatsen May 25 2006, 03:42 PM
Bericht #1

Ongeregistreerd

Zodra ik wat tijd kan vrijmaken ga ik eens kijken wat er is te doen aan de beroerde kleurweergave van de browsers. Eigenlijk zou er een profiel voor gemaakt moeten worden maar misschien valt er wat huis-, tuin-, en keukengeklooi op los te laten.

Je kunt wel met websafecolors werken maar volgens mij werkt dat alleen voor de Internet Exploder en niet voor FireFox...

Ik weet redelijk wat van colormanagement maar zonder profiel komen we niet ver.
Is er een "contactpersoon" van de ontwikkelende gebruikers van FireFox? Is toch opensource?
Iemand suggesties?
Go to the top of the page
+Quote Post
Lindolfi
plaatsen May 25 2006, 04:15 PM
Bericht #2

Beheerder

Groep: Beheerder
Sinds: 17-November 05
Van: Groningen
Gebruiker Nr.: 2

Als experiment hier even wat kaarten met de offci?le RGB waarden van een MacBeth kaart, die ik gemaakt heb in PhotoShop. Vervolgens heb ik er verschillende profielen aangehangen ("assign", niet "convert"). Dit zijn ze, dan kunnen we ze direct tegen PhotoShop vergelijken. (downloaden en laden, direct in een window ernaast).

user posted image
Geen kleurenprofiel

user posted image
sRGB

user posted image
Wide Gamut RGB

user posted image
ColorMatch RGB

user posted image
Adobe RGB
User is offlineProfile CardPM
+Quote Post
Lindolfi
plaatsen May 25 2006, 04:21 PM
Bericht #3

Beheerder

Wat blijkt? Safari 2.0.3 doet keurig aan kleurenmanagement, maar geeft nog kleine verschillen met PhotoShop. Firefox 1.0.6 op de Mac laat alle 5 de platen hetzelfde zien en doet dus niet aan kleurenmanagement en gebruikt een standaard profiel. Nu nog uitzoeken welk profiel en beschikbaar stellen voor de leden van het forum.

(Explorer 5.2 op de Mac doet ook niet aan kleurenmanagement)
+Quote Post
Lindolfi
plaatsen May 25 2006, 04:44 PM
Bericht #4

Beheerder

En dan hier de Converted profiles om te zien hoe goed de browsers de kleuren vast houden.

user posted image
Converted sRGB

user posted image
Converted Adobe

user posted image
Converted ColorMatch

user posted image
Converted WideGamut
+Quote Post
DBFoto
plaatsen May 25 2006, 04:46 PM
Bericht #5

Ongeregistreerd

Safari Draai jij op een Mac onder X? dan klopt het want X doet ALLES onder colormanagement.

Wanneer ze er allemaal hetzelfde uitzien dan negeert de browser idd het profiel en laat alleen het kale bestand zien. Hij gebruikt dan nl. in het geheel geen profiel maar zal waarschijnlijk de interplatform set kleuren gebruiken die ook de Internet Exploder hanteert. De diverse afbeeldingen vertonen in mijn FireFox weldegelijk verschillende kleuren

Over het algemeen is sRGB het beste voor redelijk consistente weergave maar dan moet het bestand uiteraard wel naar sRGB toe worden geconverteerd.
+Quote Post
Lindolfi
plaatsen May 25 2006, 04:47 PM
Bericht #6

Beheerder

Safari laat de converted versies fantastisch mooi hetzelfde zien onderling en hetzelfde in PhotoShop. Ze zijn in Firefox enorm verschillend, vooral de Wide Gamut is erg vlak en dat was voorspelbaar.
+Quote Post
DBFoto
plaatsen May 25 2006, 04:48 PM
Bericht #7

Ongeregistreerd

Ik heb FireFox 1.5.0.3
+Quote Post
Lindolfi
plaatsen May 25 2006, 04:50 PM
Bericht #8

Beheerder

Wacht even, even zien of dat verschilt, die 1.5 van Firefox....
+Quote Post
Lindolfi
plaatsen May 25 2006, 04:54 PM
Bericht #9

Beheerder

Zelfde verhaal als 1.0.6, dus ze hebben wat dat betreft niets verbeterd in 1.5 in Firefox.
+Quote Post
Lindolfi
plaatsen May 25 2006, 05:02 PM
Bericht #10

Beheerder

Overigens is de sRGB versie in Firefox nog de beste en lijkt goed op die in PhotoShop, dus wat we tot nu toe deden was zo gek nog niet. Mogelijk is er wat te verbeteren door zelf een profiel te maken.
+Quote Post
Lindolfi
plaatsen May 25 2006, 05:05 PM
Bericht #11

Beheerder

Hier een hele leuke en snelle test om te zien of de browser kleurenprofielen ondersteunt:

(klik hier)

In Safari ziet de bovenste foto er mooi gelijkmatig uit, zonder kwadranten, in FireFox niet.
+Quote Post
DBFoto
plaatsen May 25 2006, 05:06 PM
Bericht #12

Ongeregistreerd

he nu ineens 2 sets kleurenkaarten, waarom zag ik die net niet?

inderdaad, assigned, geen verschillen. Converted heel veel... vandaar dat ik dus alles converteer naar sRGB. Maar wat is nou het profiel van FireFox want ze zijn anders dan binnen photoshop.
+Quote Post
DBFoto
plaatsen May 25 2006, 05:20 PM
Bericht #13

Ongeregistreerd

colormatch is wel een heeeel kleine kleurruimte zeg.

Het grotere verschil zit hem zoals ik al verwacht had in de rodere tinten. Kon ook niet anders natuurlijk.

Maar een profiel maken... succes! ik geef het je te doen...
+Quote Post
Dimphy
plaatsen May 25 2006, 05:24 PM
Bericht #14

Ongeregistreerd

The system does not support these ICC profiles

sad.gif

ma ja....dat wist ik al.... dry.gif

en nu?
+Quote Post
DBFoto
plaatsen May 25 2006, 05:29 PM
Bericht #15

Ongeregistreerd

geen zorgen, het systyeem ondersteunt het niet maar Photoshop wel. Photoshop is daarom ook zo duur, het neemt een stukje van het Mac-Operatingsystem mee naar de Windows-PC.
+Quote Post
Lindolfi
plaatsen May 25 2006, 05:52 PM
Bericht #16

Beheerder

Het verschil tussen Firefox sRGB en PhotoShop sRGB heb ik teruggefotografeerd van het scherm. Wat blur toegevoegd om de moire patronen uit te middelen die door interferentie van beeldscherm en chip ontstaan en hier het resultaat:

user posted image
Firefox sRGB

user posted image
PhotoShop sRGB

user posted image
Verschil: PhotoShop-Firefox

De kleuren in Firefox zijn wat verzadigder, wat suggereert dat het profiel wat Firefox gebruikt een kleiner Gamut beslaat dan sRGB. Dat is dus het profiel waar we naar op zoek zijn.
+Quote Post
Lindolfi
plaatsen May 25 2006, 06:12 PM
Bericht #17

Beheerder

Volgens verschillende bronnen (hier onder andere) op het net melden dat alle browsers (en ook Flash) die niet aan color management doen standaard alles interpreteren als sRGB. Deze proef hierboven suggereert dat dat niet helemaal waar is, maar je komt er wel dichtbij.
+Quote Post
DBFoto
plaatsen May 25 2006, 06:14 PM
Bericht #18

Ongeregistreerd

dat klopt, dat profiel is kleiner. De websafe colors zijn er veel minder en die kun je alleen met garantie gebruiken binnen het GIF-formaat. Het GIF-formaat kun je in deze zien als het browserprofiel. Wat we dus eigenlijk moeten doen is een foto binnen Photoshop opslaan via safe for web en dan wordt er een enorm aantal tinten geofferd maar met als resultaat een benadering van de oorspronkelijke verzameling (het profileringsprincipe). Het is dan de vraag door het afbeelden van zowel een sRGB-JPG-versie en een websafe-GIF-versie wat het verschil is.
+Quote Post
DBFoto
plaatsen May 25 2006, 06:16 PM
Bericht #19

Ongeregistreerd

Nadeel is wel dat jouw MacBeth-kleuren beperkt zijn. Dus deze proef moet wel met een aantal verschillende foto's worden gedaan in hoog en laag contrast en met felle en pastel tinten.
+Quote Post
Lindolfi
plaatsen May 25 2006, 06:21 PM
Bericht #20

Beheerder

QUOTE (DBFoto @ Thu 25 May 2006, 19:14)
dat klopt, dat profiel is kleiner. De websafe colors zijn er veel minder en die kun je alleen met garantie gebruiken binnen het GIF-formaat. Het GIF-formaat kun je in deze zien als het browserprofiel.

Dat verhaal over dat beperkt aantal kleuren klopt niet. GIF bevat inderdaad een beperkt kleurenpalet (er zijn 216 websafe kleuren), maar dat is een heel ander verhaal dan een beperkt gamut voor jpgs. Het aantal kleuren is in het laatste geval niet beperkt, maar blijft gewoon afhangen van het aantal bits in de foto en in de kleuren weergave keten, alleen de interpretatie van de kleurenruimte kan anders zijn.

Die MacBeth kaart is juist ontworpen om zo goed mogelijk de hele kleurenruimte af te tasten. Er zijn dus ook veel tussentinten toegevoegd. Het fijne is verder dat het geijkte kleuren zijn. Foto's kunnen van alles bevatten en hebben geen referentie in RGB waarden.
+Quote Post
DBFoto
plaatsen May 25 2006, 06:29 PM
Bericht #21

Ongeregistreerd

klopt ook Bert maar het is wel zo dat er op het web onder het regime van browsers maar iets van 216 kleuren correct (gedefinieerd) zijn weer te geven. Dat zou dan de browserkleurruimte moeten zijn omdat de rest van de weergegeven kleuren een dithering daarvan is.
+Quote Post
Lindolfi
plaatsen May 25 2006, 06:31 PM
Bericht #22

Beheerder

Alleen in GIFS wordt geditherd, niet in jpgs als het aantal bits van de weergaveketen minstens zo groot is als dat van het origineel.
+Quote Post
DBFoto
plaatsen May 25 2006, 06:36 PM
Bericht #23

Ongeregistreerd

We zijn er dus uit dat browsers een kleinere kleurruimte gebruiken. Probleem is nu: hoe profileren we die ruimte...
+Quote Post
DBFoto
plaatsen May 25 2006, 06:40 PM
Bericht #24

Ongeregistreerd

Belachelijk eigenlijk. Omgekeerde wereld. Kijk we kunnen kleurenblinde Windows geen profielondersteuning geven, laat staan de browser tenzij die de MAC-OS-modules ter beschikking krijgt die Photoshop meebrengt. Een profiel bouwen (mits dat al lukt) vereist een profielcheck bij elke nieuwe versie van een browser.
Kortom... dit gaat praktisch gezien niet lukken. Dan toch maar op sRGB blijven zitten.
+Quote Post
Lindolfi
plaatsen May 25 2006, 06:45 PM
Bericht #25

Beheerder

Hier een figuurtje uit mijn cursus (avond 3, figuur 35) over het verschil in palet. De dithering is goed te zien in de GIF, links.

user posted image

Over het optimale profiel:

Het profiel dat we nodig hebben zal ik proberen samen te stellen zodat de passing tussen Photoshop en Firefox (en dus ook andere software die niet aan kleurenruimten doen) optimaal wordt.

Het is wel te doen, want je hoeft niet per programma te kijken wat er gebruikt wordt.

Er ontstaat alleen een probleem als je foto's bekeken worden met een browser die wel aan kleurenmanagement doet.
+Quote Post

3 Pagina\\'s V  1 2 3 >
Reply to this topicStart new topic
1 Gebruiker(s) lezen dit onderwerp (1 Gasten en 0 Anonieme gebruikers)
0 Gebruikers:

Skinned by Lindolfi
IPS Driver Error  

There appears to be an error with the database.
You can try to refresh the page by clicking here.

Error Returned

We apologise for any inconvenience