2 Pagina\\'s V  1 2 >  
Reply to this topicStart new topic
> toekennen van kleurprofiel
ruilof
plaatsen Jun 27 2007, 01:56 PM
Bericht #1

Ongeregistreerd

Ik kom het volgende tegen en vraag me een paar dingen af.

Een foto bewerk ik in PS en standaard zit daar het kleurprofiel sRGB aan vast.
Ik wil de foto laten afdrukken bij profotonet. Die site geeft aan dat profotonet een apart kleurprofiel gebruikt en dat foto's aangeleverd met sRGB zullen worden omgezet naar dat kleurprofiel.

Ik heb een test foto gestuurd met sRGB als kleurprofiel. De foto komt terug en is een fractie lichter en met een fractie minder contrast dan ik op mijn scherm zie. (lijkt wat valer)

Als ik in PS vervolgens de digitale foto voorzie van het gewenste kleurprofiel van profotonet (gedownload en geïnstalleerd in PS) en ik doe dat via edit/assign profile, dan verandert de kleur overeenkomstig de afdruk. Als ik dat doe via edit/convert to profile dan verandert de kleur niet. In beide gevallen hangt het profiel aan de foto (heb ik gecontroleerd).

Als ik de testfoto waarbij wel het juiste profiel eraan hangt maar de kleur niet veranderde, krijg ik die terug met dezelfde kleurverandering als bij de eerste keer (sRGB gezonden en in de centrale veranderd in eigen kleurprofiel)

Vragen:

1.Wat is het verschil tussen "assign profile" en "convert to profile"
2.Waarom verandert de kleur in de afdruk toch nadat ik de foto heb geconverteerd naar het juiste profiel en daarbij de kleur niet veranderde?
3.Wat is wijs om te doen?

Go to the top of the page
+Quote Post
Digidoc
plaatsen Jun 27 2007, 02:40 PM
Bericht #2

Ongeregistreerd

Als Profotonet aangeeft dat een bepaald kleurprofiel wordt gebruikt, dan kun je het beste dat kleurprofiel aan je bestand "toewijzen" (assign) om te bereiken dat de kleuren overeenkomstig jouw ideeën worden verwerkt.

Bij assign wordt het uiterlijk gehandhaafd.

Wat er met jouw bestand gebeurt , is dat profotonet jouw bestand "omzet" (convert) naar hun profiel. In dat geval verandert het uiterlijk van de foto.

Dit laatste is mogelijk te verhelpen als je direct na de conversie vanuit RAW het bestand converteert naar het profiel van photonet, vervolgens jouw bewerkingen toepast en dan het bestand naar photonet stuurt. Het bewerken van een bestand met een "vreemd" kleurprofiel kan echter tot teleurstellingen leiden als dat kleurprofiel niet overweg kan met de kleurruimte van jouw computer.

De beste resultaten worden bereikt als jouw werkruimte is ingesteld op Adobe RGB (1998) (zie onder Bewerken>Kleurinstellingen). Ben je klaar met bewerken, dan wijs je het kleurprofiel van photonet toe en stuurt het bestand op.

Gebruik sRGB uitsluitend als je het bestand zelf op internet zet, maar laat de werkruimte van Adobe RGB (1998) in tact.

Ik hoop dat mijn toelichting duidelijk is; zo niet, vragen staat vrij.
+Quote Post
Lindolfi
plaatsen Jun 27 2007, 03:05 PM
Bericht #3

Beheerder

Groep: Beheerder
Sinds: 17-November 05
Van: Groningen
Gebruiker Nr.: 2

QUOTE(ruilof @ Jun 27 2007, 02:56 PM) *

1.Wat is het verschil tussen "assign profile" en "convert to profile"

Een leuke analogie voor het toewijzen (assign) en omzetten (convert) van kleurprofielen is het gebruik van geld.

Convert

Als je euro's wisselt voor dollars, dan hou je dezelfde waarde in handen, maar de getallen zijn anders die op de briefjes staan in totaal.

Assign

Als je een 100 euro biljet neemt en met viltstift het woord "Euro" doorstreept en er "Dollar" onder schrijft, heb je nog steeds hetzelfde biljet in handen, maar je noemt het alleen anders. De getallen zijn hetzelfde, maar je gaat het een dollar biljet noemen en dus is de waarde veranderd.

Je ziet hieraan wel, dat "Assign" een hele rare bezigheid is en dat doe je dan ook zelden. Je doet het bijvoorbeeld als je een file hebt waar geen profiel aanhangt.

In de tutorial die ik schreef komt het woord "assign" dan ook niet voor.

Het feit dat je foto meer op de afdruk gaat lijken als je met "assign" hun profiel eraan hangt geeft aan dat er iets mis is, niet dat je nu op de goede weg bent. Het kan op 2 punten misgaan: het kalibreren van je monitor of het proces van verwerking wat zij doen. Als in 1 of beide processen een foutje zit, kan het zijn dat door zo iets vreemds als "assign" te doen ze meer op elkaar gaan lijken.

2.Waarom verandert de kleur in de afdruk toch nadat ik de foto heb geconverteerd naar het juiste profiel en daarbij de kleur niet veranderde?

Op je scherm veranderde de kleur niet omdat je computer zowel andere getallen zag als een ander profiel, die verbond en de "goede" kleuren op je beeldscherm weergaf. Dat wil nog niet zeggen dat het de goede kleuren zijn als je scherm niet goed gekalibreerd is bijvoorbeeld. Als de kleur op je afdruk anders is dan op je scherm is er dus iets fout met de verwerking bij profotonet, of met je scherm of met beperkingen in de kleurenruimte van het gebruikte papier.

3.Wat is wijs om te doen?

De volgende stappen

1] Scherm kalibreren

2] Tutorial exact toepassen

3] Test foto laten drukken

Daarnaast ook een MacBeth kaart laten afdrukken door Profotonet, naar hun profiel geconverteerd en die naast een echte MacBeth kaart houden. Dat is de beste manier om hun proces te controleren, want daarbij omzeil je je eigen beeldscherm.

Eventueel kan je ook nog de Fuji kleurenset gebruiken (CD met een file en een geijkte afdruk in een DVD hoesje) in plaats van zo'n dure MacBeth kaart.
User is offlineProfile CardPM
+Quote Post
Digidoc
plaatsen Jun 27 2007, 03:18 PM
Bericht #4

Ongeregistreerd

Jouw toelichting, Lindolfi, zou volledig in tegenspraak zijn met mijn verhaal. Dat zal Ruilof niet leuk vinden. Ik denk dat we maar eens een paar tests moeten doen om het dilemma op te lossen. Maar eerst ga ik nog eens even jouw tutorial lezen.
+Quote Post
Lindolfi
plaatsen Jun 27 2007, 03:32 PM
Bericht #5

Beheerder

OK Digidoc. Volgens mij wil Ruilof de volgende twee dingen, en in die volgorde

1] Goed kloppende foto's zoals ze bedoeld zijn met een bepaald recept

2] Begrijpen waarom het recept zo werkt.

Dat wij het eventueel oneens zijn is voor hem minder belangrijk lijkt me.

Maar, het lastige is dat we een niet volledig gecontroleerde situatie hebben: we weten niet precies wat Profotonet doet, vandaar mijn voorstel om een geijkt bestand op te sturen om te zien wat ze daarvan bakken.
+Quote Post
ruilof
plaatsen Jun 27 2007, 03:36 PM
Bericht #6

Ongeregistreerd

Interessant en inderdaad hier en daar tegenstrijdig.

Ik was zelf al zover dat ik een foto uit RAW eerst het kleurprofiel zou toekennen middels assign om deze vervolgens te gaan bewerken. Hoewel ik wel begrijp van Lindolfi dat ik eigenlijk convert zou moeten gebruiken en dat er dan niets mag veranderen.

Eventuele foutjes in mijn kalibratie zou ik wel op kunnen vangen met assign (waarbij de kleur iets veranderd en ik die vervolgens weer corrigeer.)

Anderzijds zal ik mijn scherm nog eens goed kalibreren(ik heb een spider van Colorvision. Dat moet dus lukken.

Mag ik aannemen dat wanneer mijn scherm goed is en ik een foto aanbied met het sRGB profiel (wordt geconverteerd door de centrale) dat dan de afdruk toch moet overeenkomen met mijn scherm?
+Quote Post
Lindolfi
plaatsen Jun 27 2007, 03:38 PM
Bericht #7

Beheerder

Als profotonet inderdaad zelf omzet van sRGB naar hun ruimte mag je dat aannemen. Als ze de file zo naar hun printer sturen gaat het fout.

Hier nog even de Macbeth file in de Lab kleurenruimte

Wat ik kan doen is zelf testprints laten maken, want die MacBeth kaart heb ik hier liggen. Dan kan ik verschillende versies laten printen. Zo te zien werkt profotonet snel via de post.

1] Een versie zonder kleurprofiel

2] Een versie met het sRGB profiel

3] Een versie met het Adobe 1998 profiel

4] Een versie met hun profiel converted

5] Een versie met hun profiel assigned (uitgaand van sRGB)
+Quote Post
ruilof
plaatsen Jun 27 2007, 03:58 PM
Bericht #8

Ongeregistreerd

Dank voor de uitgebreide beschrijving, maar voor je kosten gaat maken wil ik eerst zelf nog wat dingen proberen. Allereerst opnieuw mijn scherm kalibreren en opnieuw een foto opsturen.

Zijn er overigens nog andere centrales die goed werk leveren? Normaal gesproken ga ik altijd naar picoprint. Altijd goed, maar die hebben hun website overhoop liggen en nu drukken ze alleen af in de verhouding 3:4 en dan alleen nog beperkte formaten. jammer dus.
+Quote Post
Ric
plaatsen Jun 27 2007, 04:40 PM
Bericht #9

Ongeregistreerd

--
+Quote Post
Lindolfi
plaatsen Jun 27 2007, 05:11 PM
Bericht #10

Beheerder

De test set heb ik gemaakt van de MacBeth kaart, dus kan zo verstuurd worden naar Profotonet op mat papier, 20x30 cm ieder, totale kosten 13 Euro, dus dat valt wel mee.

klik hier (3.1 Mb zip)

Alle omzettingen relatief colorimetrisch en met black point compensation
+Quote Post
ruilof
plaatsen Jun 27 2007, 06:21 PM
Bericht #11

Ongeregistreerd

Ik ben erg benieuwd. Ik heb de McBeth in RGB en in het kleurprofiel van McBeth opgestuurd samen met een testfoto van het bruidspaar (waar het hier om gaat) ook in de twee kleurprofielen.

Datzelfde doe ik bij de hema en bij Schlecker maar dan alleen met rgb profiel.

Mijn scherm is gekalibreerd, dat wil zeggen dat de spider er een zooitje van maakt, maar na-kaliberen met Adobe gamma werkt naar mijn idee aardig goed.

Ik ben nu benieuwd wat het afgedrukte resultaat is.

Als ik overigens jouw tests naast elkaar zie dan springt de kaart met PFNLustre er qua kleur wel uit. Er is dus kennelijk verschil.

Uiteindelijk gaat het me natuurlijk om afdrukken die ik mooi vind. Ook al wijken ze wellicht een tikkie af van mijn scherm. (Kan ook goed uitvallen, nietwaar?)
+Quote Post
Lindolfi
plaatsen Jun 27 2007, 06:31 PM
Bericht #12

Beheerder

QUOTE(ruilof @ Jun 27 2007, 07:21 PM) *

Ik heb de McBeth in RGB en in het kleurprofiel van McBeth opgestuurd ....

Bedoel je in sRGB en in het profiel van Profotonet?

QUOTE(ruilof @ Jun 27 2007, 07:21 PM) *

Mijn scherm is gekalibreerd, dat wil zeggen dat de spider er een zooitje van maakt, maar na-kaliberen met Adobe gamma werkt naar mijn idee aardig goed.

Als een kalibratie spider er een zooitje van maakt waarbij je erna moet na-kalibreren is de betrouwbaarheid van je scherm niet erg hoog wat betreft de kleuren. Als ik dat zo is, dan ligt daar (een deel van) het probleem.

De voorspelling is dan dat je kleuren van de trouwfoto's zullen afwijken van je scherm, terwijl de Macbeth foto's beiden goede resultaten zullen opleveren naast de echte MacBeth kaart, maar opnieuw anders zullen zijn dan de plaatjes geladen in PhotoShop op je scherm.

Het feit dat de file "MacBethsRGBPFNAssigned2030.jpg" van mijn test afwijkt van de rest komt omdat dat de enige file is met een kleurenprofiel die niet bij de data past (want assigned). De rest wordt rechtgetrokken door PhotoShop en dus lijken ze op elkaar.
+Quote Post
ruilof
plaatsen Jun 27 2007, 07:01 PM
Bericht #13

Ongeregistreerd

Met de spider loop ik tegen de beperking van de hardwarematige instelling van contrast en helderheid op.

De knoppen op mijn monitor geven niet het gewenste resultaat als ik eerst de witte balken moet onderscheiden met de contrastknop en vervolgens de zwarte met de helderheid.

Ik gebruik daarvoor in de plaats de software van NVIDIA. Probleem is alleen dat ik dan niet weet hoe de hardwareknoppen ingesteld moeten staan. Kortom na meerdere pogingen met verschillende instellingen kom ik er niet goed uit. Vandaar de nabewerking met adobe gamma.

Is mijn scherm hiermee aan vervanging toe? Het is een CRT van ongeveer 10 jaar oud.
+Quote Post
Lindolfi
plaatsen Jun 27 2007, 07:08 PM
Bericht #14

Beheerder

Moeilijk te zeggen. De laatste keer dat ik bij je was zag het er zeker niet slecht uit.
Aanstaande zaterdag ben ik in Zwolle, dus kan ik mijn MacBeth kaart meenemen met wat files en langskomen.
+Quote Post
ruilof
plaatsen Jun 27 2007, 07:26 PM
Bericht #15

Ongeregistreerd

Als ik geen fotosessie had in Maarheeze (of all places) dan zou je van harte welkom zijn.
Ik ga zelf achter een mcBeth kaart aan. Weet jij toevallig waar die te verkrijgen zijn?

+Quote Post
Lindolfi
plaatsen Jun 27 2007, 07:36 PM
Bericht #16

Beheerder

Die kaart kan je kopen bij Calumet in Amsterdam. Hij is op voorraad.

klik hier

op de Keienbergweg

Dat ding is zo duur omdat het geijkte gepoederde pigmenten zijn.

Veel succes in Maarheeze smile.gif
+Quote Post
Digidoc
plaatsen Jun 27 2007, 08:22 PM
Bericht #17

Ongeregistreerd

Ik ben bang dat ik toch weer de zaak heb omgedraaid in mijn verhaal. Ik heb de MacBeth Adobe 2030.jpg geconverteerd naar het profiel van Photonet en vervolgens dit resultaat als een nieuwe laag gelegd op MacBethPFNLustr.jpg. Als je dan kiest voor de blendingmode "Difference" dan blijkt er nauwelijks verschil. Naar mijn menig zou dat dus de oplossing zijn voor Ruilof.
+Quote Post
Lindolfi
plaatsen Jun 27 2007, 08:42 PM
Bericht #18

Beheerder

Ja, dat is een mooie test Digidoc!

Alle plaatjes heb ik gemaakt, uitgaande van de originele Lab file. Dus jij bent dan van Lab>Adobe 1998>Photonet gegaan met de ene foto en van Lab>Photonet met de andere en die van elkaar afgetrokken en dan zie je inderdaad een klein verschil door het verschil in route, maar uiteindelijk komen ze dicht bij elkaar uit.

Als je de files MacBethPFNLustre.jpg en MacBethsRGBPFNAssigned2030.jpg op elkaar legt en aftrekt met "difference" zie je een heel groot verschil, doordat ze hetzelfde profiel bevatten, maar verschillende pixelwaarden.

Bedankt Digidoc voor de test in dit kalibratie topic en bedankt Marlies voor de taalcorrecties smile.gif
+Quote Post
ruilof
plaatsen Jun 27 2007, 10:13 PM
Bericht #19

Ongeregistreerd

Heren, mijn hartelijke dank. Als ik uit mijn afdruktest meer gegevens kan vertellen zal ik het zeker doen.

+Quote Post
ruilof
plaatsen Jun 28 2007, 10:43 AM
Bericht #20

Ongeregistreerd

Ik denk dat ik de monitor weer op orde heb. De Spider opnieuw geïnstalleerd en zijn werk laten doen, tot 3x toe. Vervolgens de MacBethkaart geladen en op basis daarvan het contrast en helderheid in NVIDIO iets opgetrokken. De kleuren zijn helder, zwart is zwart en wit is wit en de kaders zijn donkergrijs.

Dit is de instelling die ik voorlopig houd.

+Quote Post
Digidoc
plaatsen Jun 28 2007, 10:57 AM
Bericht #21

Ongeregistreerd

QUOTE(ruilof @ Jun 28 2007, 11:43 AM) *

De kleuren zijn helder, zwart is zwart en wit is wit en de kaders zijn donkergrijs.

In de originele MacBethkaart zijn zwart en wit niet geheel zwart en wit. Hieronder staat de kaart met de numerieke Lab-waarden van de de kaart.

IPB Afbeelding
+Quote Post
ruilof
plaatsen Jun 28 2007, 03:24 PM
Bericht #22

Ongeregistreerd

Dank je wel digidoc.

Ik heb de kaart gedownload, geladen in photoshop en omgezet naar lab-kleuren.

Als ik dan de kleuren controleer dan wijk ik bij iedere kleur een paar procenten af. Naar mijn smaak te verwaarlozen.

zwart is bijvoorbeeld 0,0,19 in plaats van 0,0,21

grijs 3,5 is precies goed

wit is 0,0,96 ipv 0,0,95

geel is 48,87,94 ipv 50,76,90

De afwijkingen variëren van 0% - ongeveer 10 % per nummer percentage.

Ik ben er wel tevreden mee.

Of......... doe ik nu iets dat niet kan?
+Quote Post
Digidoc
plaatsen Jun 28 2007, 03:31 PM
Bericht #23

Ongeregistreerd

Het zou de moeite waard kunnen zijn om na te gaan wat de afwijkingen zijn als je na het gebruik van de Spyder geen correctie op de videokaart toepast.

Ik schrok een beetje toe je in je vorige post schreef dat "zwart weer zwart en wit weer wit is" omdat Macbeth kaarten niet 100% wit of 0% zwart bevatten. Nu jouw waarden dit ook niet hebben ben ik al voor een groot deel "gerustgesteld".
+Quote Post
Lindolfi
plaatsen Jun 28 2007, 03:34 PM
Bericht #24

Beheerder

Als je bedoelt met "als ik de kleuren controleer" het plaatsen van de muis in PhotoShop op een vlakje en dan de waarden in de Info window aflezen, heb ik daar het volgende over te melden.

Het omzetten van Adobe 1998 naar Lab van die posting van Digidoc geeft niet precies meer de waarden die de originele file had die in het Lab profiel staat, vandaar die verschillen. Daar komt bij dat het aflezen van die waarden niets zegt over hoe je scherm die kleuren weergeeft. Als jij nu aan een knopje van je schermt draait en alles er anders uit komt te zien, zijn die waarden nog steeds hetzelfde. Het bewijst dus niets dat die waarden (ongeveer) kloppen als we het over je scherm hebben.

Wat je wel kan doen is de tif file met Lab profiel laden in Photoshop en dan de echte MacBeth kaart ernaast houden in het licht van een bewolkte lucht zonder gebruik te maken van kunstlicht. Bij een goed scherm dat goed gekalibreerd is, zie je heel weinig verschil. De echte kaart laat iets diepere kleuren zien, maar de tinten kloppen. Een hele snelle check dus.

De waarden die op dat plaatje van Digidoc staan zijn interessant want daarmee kan je controleren of de file die je gebruikt een goede set van MacBeth vlakjes heeft.
+Quote Post
ruilof
plaatsen Jun 28 2007, 03:38 PM
Bericht #25

Ongeregistreerd

Toch vermoed ik dat ik aardig in de goede richting zit. Hoewel ik natuurlijk ook gezien heb dat de waarden niet veranderen als ik aan het gamma van mijn scherm ga trekken.

Ik heb opnieuw twee testfoto's gestuurd naar twee afdrukcentrales: profotonet en picoprint. Zien wat het resultaat is.

Een echte kaart heb ik nog niet. Wat zijn die dingen vreselijk duur.

+Quote Post

2 Pagina\\'s V  1 2 >
Reply to this topicStart new topic
1 Gebruiker(s) lezen dit onderwerp (1 Gasten en 0 Anonieme gebruikers)
0 Gebruikers:

Skinned by Lindolfi
IPS Driver Error  

There appears to be an error with the database.
You can try to refresh the page by clicking here.

Error Returned

We apologise for any inconvenience