Reply to this topicStart new topic
> Grijskaart in de praktijk, Probleem
ruilof
plaatsen Jul 6 2008, 10:40 AM
Bericht #1

Ongeregistreerd

Hieronder een drietal foto's van hetzelfde object. Het is een van de foto's van kunstwerken van leerlingen van een middelbare school, bedoeld om een kalender samen te stellen.

Ik heb de foto gemaakt in een verduisterde ruimte met twee studioflitsers met softbox. Links en rechts opgesteld zodat er geen reflectie kon plaatsvinden.
Witbalans op automatisch.
1/125 bij F/13
EV: -0,3

De grijskaart heb ik in de rand erbij gefotografeerd om achteraf de juiste kleur te kunnen krijgen (mocht deze iets afwijken.
De foto in camera-raw van photoshop geopend.
Zonder bewerking (as shot): WB 5000, tint -4 (linkerfoto)
Met pipet op grijskaart: WB 5100, tint -17 (middenfoto)
Op het oog gecorrigeerd (gecal.scherm) WB4800, tin -14 (rechterfoto)

De grijskaart heb ik gebruikt in de veronderstelling dat de WB, Tint en dus de kleur automatisch goed zou komen bij gebruik van het pipet. In mijn ogen is de foto dan te warm en ik heb er dus een handmatige correctie op uitgevoerd.

Vraag: Is mijn veronderstelling dat een grijskaart altijd tot de juiste WB, tint en kleur leidt juist of onjuist?
Let wel: ik heb met flitsers gewerkt.

PS de schaduw van de grijskaart komt vreemd over, maar ik heb de foto horizontaal gefotografeerd

IPB Afbeelding
Go to the top of the page
+Quote Post
Lindolfi
plaatsen Jul 6 2008, 12:01 PM
Bericht #2

Beheerder

Groep: Beheerder
Sinds: 17-November 05
Van: Groningen
Gebruiker Nr.: 2

Die veronderstelling dat je een grijskaart mag gebruiken voor kleurcorrectie in ieder soort licht is correct.

Maar er zijn 3 belangrijke voorwaarden voor het eindresultaat

[1] De grijskaart moet perfect grijs zijn, zonder kleurzweem

[2] Je scherm moet kloppen wat betreft kleurbalans

[3] De kleuroverdracht van je optiek op de plek van je grijskaart (hier aan de rand) moet hetzelfde zijn als in de rest van het beeld. (om te controleren fotografeer een perfect wit vlak en meet de kleur in PS over verschillende delen)

Succes, Bert
User is offlineProfile CardPM
+Quote Post
ruilof
plaatsen Jul 6 2008, 12:11 PM
Bericht #3

Ongeregistreerd

Bedankt Lindolfi. Probleem 3 had ik nog niet bedacht en ik vermoed dat daar het probleem zit. Voortaan dus de grijskaart in het centrum van de foto gebruiken en foto's met en zonder maken.
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 Gebruiker(s) lezen dit onderwerp (1 Gasten en 0 Anonieme gebruikers)
0 Gebruikers:

Skinned by Lindolfi
IPS Driver Error  

There appears to be an error with the database.
You can try to refresh the page by clicking here.

Error Returned

We apologise for any inconvenience