Reply to this topicStart new topic
> Sluitertijden bij lopers
Wenkus
plaatsen Apr 13 2007, 12:32 AM
Bericht #1

Ongeregistreerd

Ja, nou heb ik ook eens een vraagje.

Zondag a.s. wil ik als Rotterdammer ook maar eens foto's nemen van de marathon.
Wat is de maximale sluitertijd voor hardlopende deelnemers?

Ik gebruik een Canon 24-105 mm lens (met IS) en een Canon 100 - 400 mm lens (met IS, mode 1 of 2).

Groet

Wenkus

Go to the top of the page
+Quote Post
Lindolfi
plaatsen Apr 13 2007, 06:54 AM
Bericht #2

Beheerder

Groep: Beheerder
Sinds: 17-November 05
Van: Groningen
Gebruiker Nr.: 2

Leuke vraag. Even uitsplitsen en uitgaand van de het ongunstigste scenario dat je de foto maakt terwijl de loper dwars op je optische as zich beweegt en de voeten zich net langs elkaar heen bewegen:

-----------------------------------------------------------------------------
1] stilstaande (niet pannende) camera, voeten langs elkaar

Uitgaand van een toploper, heb je het over iets meer dan 2 uur over 42 km, dus dat is ongeveer 20 km/uur en dat is weer 5.6 meter/sec. De naar voren bewegende voet gaat dan (de naar achter bewegende voet passerend) met niet meer dan de dubbele snelheid van de loper, dus dat is 11 meter/sec. Aannemend dat de voet op de foto niet meer dan 1 cm. bewegingsblur mag vertonen om scherp genoemd te worden wordt de sluitertijd 0.01/11 sec = 1/1000 sec.

2] mee-pannende camera, voeten langs elkaar

Hierbij gebruiken we de gegevens van 1], maar nu halveert de snelheid van de bewegende voet omdat we mee -pannen met de loper en wordt de sluitertijd 1/500 sec.

Als het je lukt om consistent de lopers te fotograferen in het keerpunt van de voeten, dus maximaal gestrekt voor en achter en dus ook het mooiste beeld opleverend van een loper, het hoogst boven het asfalt en het meest de snelheid verbeeldend, dan heb je bij dezelfde uitsplitsing de volgende sluitertijden:

3] stilstaande (niet pannende) camera, voeten voor en achter

De voeten bewegen niet t.o.v. de loper en dus is de sluitertijd 1/500 sec (zie berekening boven). Het lichaam kent dan ook een blur van 1 cm.

4] mee-pannende camera, voeten voor en achter

Hier kan de sluitertijd langer zijn, maar niet zo lang dat de voeten alweer in beweging getrokken zijn vanuit hun keerpunt. De stapfrequentie is ongeveer 1.4 Hz en dat betekent dat (kijkend naar de hoek-tijdsdiagram van het dijbeen) er iets minder dan 0.02 sec. of ongeveer 1/60 sec. is waarin een voet maar 1 cm. beweegt t.o.v. de romp en dat wordt dus ook de maximale sluitertijd

-----------------------------------------------------------------------------

Dit was de de bespreking van een foto uitgaand van de voeten. De handen hebben een lagere snelheid dan de voeten, dus die zijn niet beperkend. Verder wordt alles ook gunstiger als je de loper niet dwars op de optische as hebt, maar naar je toe ziet komen. Dat kan een factor 4 in belichtingstijd schelen omdat de op-en neer gaande beweging van de voeten een lagere snelheid heeft dan de voor-achterwaartse beweging.

Tot slot: misschien wil je soms juist bewogen voeten en armen in beeld. Pan dan mee met het bovenlijf en hoofd en probeer ook in de mid zweefstand de foto te maken, want dan kent het hoofd een keerpunt in zijn op en neer gaande beweging en is er het minst kans op bewegingsonscherpte van het hoofd, want dat is vaak wel mooi om dat toch scherp op de foto te hebben. Eigenlijk wordt de kijker de loper die het hoofd toch altijd als het meest stabiel ervaart. De sluitertijden kunnen dan varieren van 1/8 sec tot 1/30 sec. voor zo'n effect.

Die 1 cm bewegingsblur die ik aangenomen heb kan je veranderen en dan veranderen de opgegegeven sluitertijden mee. Dus eis je 1 mm. dan worden de sluitertijden allemaal 10 maal sneller.

Waarom heb ik niet voor de resolutie van de foto gekozen als grens? Dan wordt het verhaal ingewikkelder, gaat afhangen van de afbeeldingsmaatstaf van de loper, maar bij een loper die er niet al te klein op staat is 1 cm. altijd groter dan de resolutie van je foto weer kan geven en dus een realistische eis. De brandpuntsafstand doet er niet toe, het gaat om de afbeeldingsmaatstaf van de loper. Image stabilization is handig voor de achtegrond als je niet mee pant, maar je ziet dat de beperkende factor niet je hand is (hooguit in de 400 mm stand van je lange lens), en alleen bij pannen kan het een voordeel zijn bij langere tijden. Gebruik dan Mode 2 van je 100-400mm lens.

Hier zie je een voorbeeld van een foto van lopers bij 1/1000 sec.

Hier een foto bij 1/400 seconde vlak na de start

Een foto met 1/90 seconde

Gedurende de marathon komen er steeds langzamere lopers voorbij en kan je de sluitertijden aanpassen, want ik ben uitgegaan van toplopers. Toch scheelt het niet zo veel, want de mindere lopers lopen er 3 tot 4 uur over, dus hooguit verdubbeling van de tijden zit er in.
User is offlineProfile CardPM
+Quote Post
Wenkus
plaatsen Apr 13 2007, 11:48 AM
Bericht #3

Ongeregistreerd

Geweldige duidelijke uitleg, Lindolfi, hartelijk dank.

Groet

Wenkus

+Quote Post
Lindolfi
plaatsen Apr 11 2010, 11:25 AM
Bericht #4

Beheerder

Groep: Beheerder
Sinds: 17-November 05
Van: Groningen
Gebruiker Nr.: 2

Dit is opnieuw je kans, Wenkus! De marathon van Rotterdam wordt nu gelopen met de toplopers van de wereld!

IPB Afbeelding

En als je het niet meer weet in de drukte wat ik vorige keer schreef zet je je camera gewoon in de "Sport" stand laugh.gif
User is offlineProfile CardPM
+Quote Post
Wenkus
plaatsen Apr 11 2010, 05:35 PM
Bericht #5

Ongeregistreerd

Bedankt voor de tip, Lindolfi. Ik zie dit nu pas, maar heb er wel aan gedacht.

Zoals met veel andere plannen bewaar ik dit toch maar tot april 2011, dan is er geheid weer een kans in Rotterdam.

PS. Van de laatste 3 links naar een foto in jouw stukje zijn er twee verdwenen.
+Quote Post
Dave
plaatsen Apr 11 2010, 06:57 PM
Bericht #6

Ongeregistreerd

halveren en verdubbelen geeft een aardige richtlijn.
Hier uitgewerkt in tabel die ik destijds uiteen teleac cursus van 1995 heb overgenomen.

IPB Afbeelding
+Quote Post
Wenkus
plaatsen Apr 11 2010, 07:52 PM
Bericht #7

Ongeregistreerd

Mooi tabelletje Dave, bedankt.

Is afstand M in meters?

Wat moet er gehalveerd worden?

Wat moet er verdubbeld worden?

Werd er ook een formule bij gegeven?

Bvd, Wenkus.

+Quote Post
Dave
plaatsen Apr 11 2010, 08:05 PM
Bericht #8

Ongeregistreerd

Afstand is in meters inderdaad.

Er was geen formule bij.
Wilde echter nietde hele tabel uit mijn hoofd leren enheb gekekenofer een patroon was te herkennen.
Dit is duidelijk het geval natuurlijk
Als je 1 standaard neemt hoef je dus alleen te onthouden (of na te denken over..) welke variabele welk effect heeft.

Verdubbeld de aftstand dan halveert de sluitertijd en visa versa.
Verdubbeld het brandpuntafstand dan verdubbeld het aantal meters naar je onderwerp om een geljke sluitertijd te houden.
Hieruit kun je natuurlijk de sluiter herleiden bij een gelijke afstand.
Zo ook met de snelheid etc. etc.

Ik heb uiteraard geen idee hoe de tabel daadwerkelijk tot stand is gekomen.
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 Gebruiker(s) lezen dit onderwerp (1 Gasten en 0 Anonieme gebruikers)
0 Gebruikers:

Skinned by Lindolfi
IPS Driver Error  

There appears to be an error with the database.
You can try to refresh the page by clicking here.

Error Returned

We apologise for any inconvenience