Reply to this topicStart new topic
> The Oxford Companion to the Photograph, ed. Robin Lenman
Lindolfi
plaatsen Jan 18 2007, 10:04 PM
Bericht #1

Beheerder

Groep: Beheerder
Sinds: 17-November 05
Van: Groningen
Gebruiker Nr.: 2

IPB Afbeelding

The Oxford Companion to the Photograph

Robin Lenman (Editor)

Oxford University Press 2005

ISBN 978-0-19-866271-6

Het komt zelden voor dat ik zo blij ben met een boek. Dat heeft in dit geval maar voor een deel te maken met de omvang: een monumentaal werk (769 pagina's). Voor een belangrijk deel komt het door het feit dat het vol staat met verrassende artikelen over fotografie, alfabetisch gerangschikt, zoals in een encyclopedie. Maar het is geen encyclopedie, daar is het niet volledig genoeg voor. Nee, het is een hele lange wandeling door de fotografie heen. Zowel de techniek als de ontwikkeling als kunstuitting. Zowel de historie als recente ontwikkelingen. De uitgave is onberispelijk te noemen. Lettertype, kwaliteit van de reproducties, het klopt allemaal.

Een fantastische bron van voor mij nog onbekende fotografen: wat te denken van de vroege kleurenfotografie van Leonid Andreyev met zijn romantische alledaagse portretten. Ook de technische stukjes zijn goed geschreven met doorverwijzingen naar literatuur.

Een aanrader, vooral als je op zoek bent naar startpunten, want alle artikelen zijn bondig gehouden, de langsten beslaan 2 of 3 pagina's.

User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Wenkus
plaatsen Jan 19 2007, 12:01 AM
Bericht #2

Ongeregistreerd

Bedankt Lindolfi, voor deze gouden tip. Ik was het boek nog niet tegengekomen, dus ik heb wat zitten zoeken op internet.

Bijvoorbeeld hier wordt er alleen maar in superlatieven gesproken over dit boek.
Het ziet er uit als een hebbeding, nadrukkelijk zonder tje. Dus als ik het dit weekend bij een selexyz-boekhandel in de buurt tegenkom zal ik het zeker aanschaffen.

Bij Amazon heb ik even de index nagekeken (zie hier), en het aantal namen van fotografen is indrukwekkend.
Nederland lijkt nog niet echt mee te tellen, want Erwin Olaf Springfeld komt er niet in voor. Ook oudere favorieten die niet meer "in" zijn, zoals David Hamilton, vind je hier niet. Gelukkig staat Yann Arthus-Bertrand (van de aarde- en dierenfoto's) er wel in. Zoveel fotografen zijn er dus, zelfs zo'n werk kan niet compleet zijn.

Over de kwaliteit van het wat encyclopedische beschrijven van de techniek heb ik niet meteen een volledig idee, want ik heb het boek (nog) niet. Techniek gaat snel, het boek is meen ik in 2005 (?) uitgegeven. Staat er iets in over ETTR van MR? (Expose to the Right, zoals voorgesteld door Michael Reichmann)? Wordt er gerefereerd naar enige bijdrage van de sublieme Norman Koren? Worden de nieuwste technieken voor HDRI (high dynamic range imaging) behandeld, zoals die geweldig worden beschreven in Wikipedia Engels onder het trefwoord "Tone mapping"?

Kortom, ondanks het grote "must have"-gehalte van deze uitgave, loopt het boek natuurlijk altijd achter.

Daarom is het zo leuk dat we ook nog internet hebben.

Groet

Wenkus

+Quote Post
Steef
plaatsen Jan 19 2007, 11:05 AM
Bericht #3

Ongeregistreerd

Ziet er idd heel goed uit. Zal het in mn achterhoofd houden. Er is zeker geen nederlands-talige versie? Engels is opzich oke, maar nederlands leest altijd makkelijker natuurlijk. Bedankt voor de tip!
+Quote Post
Lindolfi
plaatsen Jan 19 2007, 09:51 PM
Bericht #4

Beheerder

Groep: Beheerder
Sinds: 17-November 05
Van: Groningen
Gebruiker Nr.: 2

Ja Wenkus, een fraai boek. Heb het niet bij selexyz in Amsterdam gezien. Deze komt uit Berlijn, maar er moet vrij makkelijk aan te komen zijn door bestellen.

Steef, ik heb geen nederlandse versie kunnen vinden.
User is offlineProfile CardPM
+Quote Post
Wenkus
plaatsen Feb 22 2007, 09:38 PM
Bericht #5

Ongeregistreerd

Ik heb dit boek 2 weken geleden besteld, vandaag opgehaald en vanavond bekeken.
Een fantastisch boek Lindolfi, en dank dat je ons hierop hebt gewezen!

Aanvankelijk moest ik even wennen, 800 pagina's en flink formaat, thuis gewogen: 3.2 kg!
Ik weet niet of dit nu een encyclopedie, een compendium of een naslagwerk moet worden genoemd, maar dat maakt me niet uit. Het is een extravagant boek, in omvang en in uitvoering, prachtig verzorgd en gedrukt.

Het boek heeft heel veel unieke pluspunten maar heeft ook niet alles, ik probeer het samen te vatten.

[1] Het sterkste punt is het ongelooflijk aantal van 800 fotografen waarvoor een artikel is gegeven. Ooit heeft Larousse gezegd eigenlijk 20.000 entries nodig te hebben om alle belangrijke fotografen te kunnen beschrijven. In dit werk is aanvankelijk gedacht aan 50-100 van de besten, maar de grens is verlegd naar maximaal 1000.
Ik heb niet alle namen voor Nederland gecheckt, maar Rineke Dijkstra, Ed van der Elsken en Inez van Lamsweerde staan erin, Erwin Olaf en Paul Huf niet. Maar dat hou je dus altijd.

[2] Apart zijn wel hun entrees op regio: Africa, Scandinaviƫ, Nederland en meer staan er in. Veelal in historisch perspectief. Die historie vind je ruim in dit boek.

[3] Hun technische deel vind ik teleurstellend. Het gaat nergens diep, en het is in zekere zin bij 1999 blijven steken, het jaar dat ze met het boek begonnen. De artikels over techniek tot 1999 zijn erg kort, over digitale fotografie kun je in dit boek niet echt terecht. Door de extreem lange verwerkingstijd voor dit boek ontbreken vrijwel alle moderne ontwikkelingen (sensor sizes & sensor pixel sizes; expose to right; high dynamic range imaging, om er maar een paar te noemen).

Dit lijkt me een boek voor iemand die al een paar jaar bezig is met digitale fotografie, dus al een en ander heeft en weet. Voor je verjaardag of voor Kerst.

Groet

Wenkus

+Quote Post
ruilof
plaatsen Feb 22 2007, 09:56 PM
Bericht #6

Ongeregistreerd

Goeie tip! Ik heb wat reviews gelezen en gezien dat het bij bol.com te bestellen is voor een kleine 70 euri.
Ik hou het in gedachten voor een bijzondere gelegenheid smile.gif
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 Gebruiker(s) lezen dit onderwerp (1 Gasten en 0 Anonieme gebruikers)
0 Gebruikers:

Skinned by Lindolfi
IPS Driver Error  

There appears to be an error with the database.
You can try to refresh the page by clicking here.

Error Returned

We apologise for any inconvenience