Reply to this topicStart new topic
> Diane Arbus, Biografie van Patrick Roegiers
Wenkus
plaatsen Feb 20 2007, 09:04 PM
Bericht #1

Ongeregistreerd

Patrick Roegiers:
Diane Arbus.
De droom van een schipbreuk.
Uitgeverij Sirene, Amsterdam, 2007.
ISBN 978 90 5831 455 0
24.50 euro

IPB Afbeelding

Diana Nemerov werd in 1923 op Manhatten in New York geboren uit rijke ouders. Een chauffeur, een kok, diverse mensen waren in dienst bij het gezin. Vermoedelijk heeft ze weinig ouderliefde gehad, waardoor toen al sprake was van een zekere mate van afzondering van de wereld.

Ze trouwt in 1941 met modefotograaf Allan Arbus, met wie ze later twee dochters zal krijgen. Van hem leert ze het vak, de techniek en het omgaan met licht. Aanvankelijk werkt ze met een 35 mm Leica, maar in 1962 stapt ze over op een 6x6 Rolleiflex, zodat er meer helderheid en scherpte in haar foto's kwam. In 1958 houdt zij het leven met Allan voor gezien en gaat ze met haar twee dochters alleen wonen. Ze is gestopt met modefotografie en heeft besloten een eigen weg in te gaan. Een tentoonstelling op Coney Island van monsters bepaalt haar verdere thema.

Er staat geen enkele foto in dit boek. Maar dit is een schitterend geschreven biografie, geschreven door de in Brussel geboren en in Frankrijk wonende journalist Patrick Roegiers. Het boek leest als een spannende detective. Je wilt het zo snel mogelijk uit hebben.

Waarom dit thema? Roegiers gaat uitvoerig in op de achterliggende motieven voor haar thema, en laat diverse mensen aan het woord, zoals de helaas te vroeg gestorven Susan Sontag:
"Uit Arbus belangstelling voor freaks spreekt een zeker verlangen om haar eigen onschuld te verkrachten, het gevoel van bevoorrechting te ondermijnen en een uitweg te vinden voor haar gefrustreerdheid over het feit dat ze veilig was."

Haar werk en omgang met andere fotografen uit die tijd komt uitvoerig aan bod. Haar oeuvre eindigt in 1970-1971 in een hospitaal voor geestesziekten in Vineland, New Jersey, met een reeks foto's zonder titel die tijdens haar leven nooit zijn ontwikkeld en afgedrukt. Onderstaande foto uit de collectie van het Groninger museum is uit die serie. Roegiers zegt hierover: "Maar het is overduidelijk dat Diane Arbus niet meer met dezelfde kracht, hetzelfde naturel en dezelfde zichtbare neutraliteit fotografeert, wat waarschijnlijk veel bijdraagt aan de tragiek die er uit de foto's spreekt. Het bijna trillende beeld is minder scherp, minder exact en de vorm ervan minder in toom gehouden."

Op 26 juli 1971 pleegde Diane Arbus op achtenveertigjarige leeftijd zelfmoord door haar polsen door te snijden.

Dit boek is een absolute aanrader.

IPB Afbeelding
Go to the top of the page
+Quote Post
Wenkus
plaatsen Feb 23 2007, 03:30 PM
Bericht #2

Ongeregistreerd

Ik besef dat er voor deze fotografe eerder aandacht was op deze site.
Een boekbespreking door Lindolfi en een fotobespreking door Ric.

Wenkus

+Quote Post
Lindolfi
plaatsen Feb 26 2007, 10:34 PM
Bericht #3

Beheerder

Groep: Beheerder
Sinds: 17-November 05
Van: Groningen
Gebruiker Nr.: 2

Dank je wel Wenkus. Interessant deze achtergrond informatie bij Diane Arbus. Nog eens in mijn boek gekeken en die ene aanhaling van Susan Sontag die je gaf, werpt weer nieuw licht op dat werk.

De vraag of je aan de rand van de totale geestelijke decompositie moet leven om zulk werk te kunnen maken dringt zich op.

Zelf blijf ik het ontroerend vinden die foto's. Op de één of andere manier heb ik het gevoel dat ik "normale" mensen beter begrijp.
User is offlineProfile CardPM
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 Gebruiker(s) lezen dit onderwerp (1 Gasten en 0 Anonieme gebruikers)
0 Gebruikers:

Skinned by Lindolfi
IPS Driver Error  

There appears to be an error with the database.
You can try to refresh the page by clicking here.

Error Returned

We apologise for any inconvenience