Reply to this topicStart new topic
> Dutch Eyes: A critical History of Photography in the Netherlands, Boek, tentoonstelling en site.
Wenkus
plaatsen Jul 2 2007, 10:31 PM
Bericht #1

Ongeregistreerd

Dutch Eyes: A critical History of Photography in the Netherlands

Boek, tentoonstelling en site.

IPB Afbeelding

Boek: Engelse en Nederlandse uitgave: 600 foto's, 200 fotografen, 30 auteurs, 576 bladzijden, 3.4 kg, 70 euro.

Tentoonstelling: Dutch eyes, Nederlands Fotomuseum in Rotterdam, tot eind augustus 2007.

Site: Info: [url] http://www.dutch-eyes.nl/index.htm[/url]

Site: Discussie: [url] http://www.photoq.nl/eyes/ [/url]

In het Rotterdamse Las Palmas, een oud pakhuis op de spectaculaire Kop van Zuid in Rotterdam, is onlangs het nieuwe onderkomen geopend van het Nederlands Fotomuseum. En deze verhuizing (ze zaten eerst in de Witte de Withstraat in Rotterdam, ondertussen al een tijdje uitgegroeid tot dé culturele straat van Rotterdam) is aangegrepen om een flink werk samen te stellen: een soort canon of geschiedenis met niet te missen onderdelen van de Nederlandse fotografie vanaf 1859.

Het boek behandelt ongeveer 30 onderwerpen over deze materie. De thema's zijn niet echt chronologisch opgesteld. Meestal wordt de periode er wel bij genoemd.

Proloog: van heden tot verleden
Hoofdstuk 1: Fotografie in Nederland in de 19e eeuw
Hoofdstuk 2: Ogenblik, temperament en atmosfeer: 1889-1925
Hoofdstuk 3: Tussen modernisatie en traditie: 1925-1945
Hoofdstuk 4: De metamorfose van een kneedbaar land
Hoofdstuk 5: Fotografie en verstedelijking 1852-2000
Hoofdstuk 6: Beeld van de ander sinds 1850
Hoofdstuk 7: Nederlandse identiteit en documentaire fotografie sinds 1945
Hoofdstuk 8: Medium met een missie
Hoofdstuk 9: Het fotoboek na de tweede wereldoorlog
Hoofdstuk 10: Beeld, medium, instrument, document.

De foto's zijn in hoge kwaliteit afgedrukt en als zodanig is het een heel plezierig bladerboek dat toch een beeld geeft van wat er in de afgelopen 150 jaar op fotografisch gebied in Nederland heeft afgespeeld.

De 10 hoofdstukken tekst (uiteindelijk ongeveer 30 paragrafen met elk een eigen auteur, veelal academici uit het ons-kent-ons circuit, met professor Frits Gierstberg - de eerste hoogleraar fotografie in Nederland, sinds 1.1.2006 aan de EUR in Rotterdam) zijn informatief maar tamelijk onsamenhangend. Het ziet ernaar uit dat iedere auteur zijn of haar eigen stukje vakgebied heeft beschreven, en dat er toch te weinig cohesie is.

Het boek mist in mijn ogen een rode draad.
Hetzelfde geldt voor de tentoonstelling: er zitten prachtige foto's bij, maar het geheel is zeer rommelig.
Het boek vind ik in feite 30 euro te duur. Voor iets van 50 euro heb je het overzichtswerk van Henri Cartier-Bresson in huis wat ongelooflijk meer biedt.

De recensies in de kranten over dit boek zijn uiterst negatief (op de foto's na dan; het betreft vooral kritiek op de selectie van fotografen en op de teksten).
Dat begon met een scherp stuk van Marrie Bot in de Volkskrant. Zij werd gepasseerd, dus dat is een gekleurde bril.
Maar ook afgelopen vrijdag stond in het Cultureel Supplement van de NRC een weinig lovend stuk. De 30 teksten van de fotografen-academici werden zelfs als lulkoek afgedaan. Ook de NRC evalueert zich!
Er is een speciale site opgericht die de kritiek (en antwoorden daarop) op het een en ander (dus Volkskrant, NRC, etc.) opneemt. Zie hierboven.

Ik heb er een gemengd gevoel over. Boek en tentoonstelling zijn niet wauuuw, maar beide voeden wel je kijken naar en het denken over fotografie. Vanuit die optie kan ik dan weer iedereen het boek en de tentoonstelling aanraden.

Groet

Wenkus
Go to the top of the page
+Quote Post
Lindolfi
plaatsen Jul 2 2007, 10:47 PM
Bericht #2

Beheerder

Groep: Beheerder
Sinds: 17-November 05
Van: Groningen
Gebruiker Nr.: 2

Dank je wel, Wenkus. Dat wordt in ieder geval een dagje RotjeKnor!
User is offlineProfile CardPM
+Quote Post
Lu
plaatsen Jul 3 2007, 12:05 AM
Bericht #3

Ongeregistreerd

Dat Marrie Bot over het hoofd werd gezien door de auteur(s) is gewoon onbegrijpelijk, dat zou voor mij al een reden zijn om dit boek niet te kopen.
Ik mis ook Paul den Hollander, of vergis ik mij?

In ieder geval bedankt Wenkus voor je eerlijke recensie!

Mvg, Lu.
+Quote Post
Lu
plaatsen Jul 5 2007, 12:14 PM
Bericht #4

Ongeregistreerd

QUOTE(Lu @ Jul 3 2007, 01:05 AM) *

Dat Marrie Bot over het hoofd werd gezien door de auteur(s) is gewoon onbegrijpelijk, dat zou voor mij al een reden zijn om dit boek niet te kopen.

Ben eigenlijk benieuwd of jullie er ook zo over denken, en wie kent Paul den Hollander?
+Quote Post
Wenkus
plaatsen Jul 5 2007, 04:41 PM
Bericht #5

Ongeregistreerd

QUOTE(Lu @ Jul 5 2007, 01:14 PM) *

QUOTE(Lu @ Jul 3 2007, 01:05 AM) *

Ben eigenlijk benieuwd of jullie er ook zo over denken, en wie kent Paul den Hollander?

Paul den Hollander kende ik niet (even naar zijn site gegaan: ziet er goed uit), Marrie Bot wel.
Overigens worden beiden enige keren genoemd in de tekst van het besproken boek.
Van Paul den Hollander staat er 1 foto in, van Marrie Bot geen. Dat laatste zie ik wel als een omissie. Maar om daarom een boek met 600 foto's van 200 fotografen en diverse toch interessante teksten te laten liggen, Lu, vind ik erg overdreven.

Groet

Wenkus
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 Gebruiker(s) lezen dit onderwerp (1 Gasten en 0 Anonieme gebruikers)
0 Gebruikers:

Skinned by Lindolfi
IPS Driver Error  

There appears to be an error with the database.
You can try to refresh the page by clicking here.

Error Returned

We apologise for any inconvenience