Reply to this topicStart new topic
> Digital Macro Photography, Ross Hoddinott
Ad de Bruin
plaatsen Aug 19 2007, 06:56 AM
Bericht #1

Ongeregistreerd

IPB Afbeelding

Digital Macro Photography
Auteur: Ross Hoddinot
ISBN 1 86108 452 8
Uitgever: PIP
Kosten ca. € 30,00 voor hardcover
175 bladzijden formaat 18x25 Engelstalig

Inhoud:
1] Digital cameras and technoligy
In dit hoofdstuk wordt uitleg geven over verschillende soorten camera’s, onderhoud, digitale terminologie, bestandtypen en welke problemen digitaal fotograferen met zich mee kan brengen zoals Aliasing, ruis en Moiré.. De tekst geeft een globaal maar geeft een goed beeld van deze.

2] Lenses and close-up accessoiries
In dit hoofdstuk worden allereerst kort lenzen besproken van groothoek tot macro lens met hun mogelijkheden. Hierna volgt een stuk over ondersteuning van de camera. Vervolgens diverse stukken over alles wat je maar op, tussen, aan de lens, camera of statief kunt bevestigen om macro foto’s te maken incl. hulpmiddelen voor belichten.

3] Basic techniques
De titel zegt het al. In dit hoofdstuk komen aan bod;
- Belichting (inclusief het meten van de belichting. Gezien dit boek over digitaal fotograferen gaat is het niet vreemd dat hierbij alleen de lichtmeter in de camera wordt besproken)
- Diafragma met scherpte diepte
- Iso
- Sluitertijden met effecten op beweging
- Het vasthouden van de camera
- Compositie waarin onderdelen besproken worden zoals; basis, regel van derden, oriëntatie, vastleggen van beweging, scherptediepte binnen de compositie, scherpstelpunt

4] Light en kleur.
Dit hoofdstuk is onder te verdelen in een drietal hoofdonderdelen. Dit zijn natuurlijk licht, kunstlicht en kleur.
In het stuk over natuurlijk licht worden dingen besproken als direct zonlicht en tegenlicht met al hun voor en nadelen en zaken waarop gelet moet worden.
Het gedeelte over kunstlicht geeft uitleg over de werking van de flits op de camera en externe flitsers zoals de staaf- en macro flitsers inclusief een stukje over flitsterminologie.
Het laatste deel gaat over kleur, zwart-wit en kruispolarisatie.

5] Stillevens.
Het opzetten van stillevens wordt hierin besproken met tips en ideeën voor het maken van stillevens en hoe je dit kunt opzetten en benaderen.

6] Natural history subjects
Het fotograferen in de natuur zelf onderverdeeld in flora en fauna. Binnen deze hoofdgroepen wordt en onderverdeling gemaakt naar verschillende soorten met hun eigen bijzonderheden en dingen waarop je kunt letten bij het fotograferen van deze specifieke soorten.

7] Natural textures and patterns
Hoofdstuk over, hoe kan het ook anders textuur en patronen. Hierin worden diverse natuurlijke materialen besproken met hun verschillende textuur/patroon met tips en ideeën over hoe je dit vast kunt leggen. Ook kunstmatige patronen worden kort aangehaald.

8] Post-camera processing
In dit hoofdstuk worden diverse onderdelen van het nabewerken van foto’s besproken. Ook een klein gedeelte printen, sofware en opslag wordt besproken. Alles echter heeeeel summier.

Persoonlijke mening:
Het boek is mooi ingebonden en de kwaliteit van afdrukken is goed. In het gehele boek zijn diverse afbeeldingen in verschillende formaten opgenomen die een mooi en goed beeld geven van wat er allemaal op het gebied van macro fotografie te beleven is. Bij elke afbeelding staan de instellingen welke zijn gebruikt om de foto te maken. Wat ik niet begrijp is dat bij elke foto de bestandsnaam is vermeld. De reden daarvan wordt ook niet opgegeven en het dient nergens voor (of ik moet echt iets over het hoofd hebben gezien). Er zit geen CD met deze afbeeldingen bij en op de website is hier niets van terug te vinden. In mijn ogen zinloos en alleen maar verwarrend.

Alles wat in het boek besproken wordt is voor iedereen te begrijpen denk ik. Het boek is niet overdreven technisch en er wordt niet echt heel diep op de materie ingegaan. De lezer krijgt niet te maken met schema’s, diagrammen, formules (op één na) en lijsten. Naar mijn mening jammer want sommige zaken zouden van mij iets dieper behandeld mogen worden.

Het boek is in begrijpelijke taal geschreven en leest lekker weg. Door het boek heen zijn diverse balken opgenomen waarin tips worden gegeven en termen worden uitgelegd. Dit oogt goed en is een prettige afwisseling.

Het is een boek over digitale fotografie. Hier merk je echter weinig van binnen het boek buiten dat het gebruik van opwarmfilters en filmtypen buiten beschouwing worden gelaten en sommige instellingen die alleen mogelijk zijn met een digicam worden besproken. Deze momenten zijn echter spaarzaam. Wat ik persoonlijk wel te beperkt vind aangeboden binnen dit boek is het hoofdstuk over beeldbewerking. Wat hierin wordt besproken is echt…echt…echt alleen de absolute basis. Verkleinen, levels, verscherpen, verzadeging en dan heb je het wel gehad eigenlijk. Nee…dit is mi. echt te beperk voor een boek speciaal voor digitale macro. In het onderdeel printen wordt ook nog even snel kleurprofiel en kalibreren aangehaald en dat alles op één bladzijde.

Naar mijn idee is dit een goed boek voor mensen die een digitale spiegelreflex hebben met een macrolens van niveau beginner die toch iets meer willen weten over de macro wereld maar niet te diep op techniek in willen gaan en graag alles willen weten. Als je niets van fotografie weet en toch macro’s wilt maken is dit een ideaal boek om mee te beginnen in begrijpelijke goed te lezen tekst in afwisseling met mooie foto’s. Aan deze groep mensen zou ik dit boek ten zeerste aanraden. Ben je echter wat meer gevorderd dan is het boek leuk om gelezen te hebben en zijn de foto’s nog steeds even prachtig maar zul je wellicht diepgang missen.

Website Ross Hoddinott
Go to the top of the page
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 Gebruiker(s) lezen dit onderwerp (1 Gasten en 0 Anonieme gebruikers)
0 Gebruikers:

Skinned by Lindolfi
IPS Driver Error  

There appears to be an error with the database.
You can try to refresh the page by clicking here.

Error Returned

We apologise for any inconvenience