Reply to this topicStart new topic
> Slanted Edge Techniek
Lindolfi
plaatsen Dec 27 2011, 08:38 PM
Bericht #1

Beheerder

Groep: Beheerder
Sinds: 17-November 05
Van: Groningen
Gebruiker Nr.: 2

Het testen van lenzen en afbeeldingen was nog nooit zo simpel met de Slanted Edge Techniek.

Je neemt een foto van een scherpe schuine rand (of je zoekt hem op in een foto), en knipt een klein stukje uit op 100%, zoals dit

IPB Afbeelding

en je draait hem door sfrmat3, een stuk software gemaakt voor MatLab (maar er zijn ook zelfstandige versies beschikbaar) en dan krijg je dit:

IPB Afbeelding

Dit is de Modulation Transfer Functie (MTF) of Signal Frequency Response (SFR) van de afbeelding.

Je ziet de drie kleurkanalen (r,g, en b ) en de helderheid (L), dus de zwart-wit kwaliteit van het beeld.

Hij was gemaakt met een 50 mm optiek bij f/1.1 op een Leica M9 met een sensor met 3699 ppi.

Je ziet dat voor blauw de modulatie lager is, dus er is sprake van chromatische aberratie. Verder zie je dat half-sampling resolutie nog steeds doorgegeven wordt, dus de lens is niet beperkend, maar de sensor (75 lijnparen per mm)

Nu is het dus heel gemakkelijk om objectieven te vergelijken door de grafieken naast elkaar te leggen en kan je zelfs kijken of wat de fabriek van de optiek opgeeft ook waargemaakt wordt.

Langs de vertikale as staat de modulatie (1 is perfect, 0 is geen informatie meer) en langs de horizontale as de gedetailleerdheid in het beeld. Het half_sampling punt is het maximum wat gehaald kan worden door de sensor. Hoe hoger de curve ligt, des te beter het objectief.

Doe dit zonder aanscherping van de RAW file om een eerlijke meting te krijgen.

Je kan zo ook bepalen of een foto kritisch scherp is genomen en of er misschien iets mis is met je automatische scherpstelling. Even een simpele testkaart maken met een schuine rand (slanted edge) en fotograferen.

Je kan ook bepalen wat het optimale diafragma van je optiek is, bijvoorbeeld voor architectuur of document fotografie.

Hier een uitleg van de methode: klik

Dit is de methode die ook door vakbladen gebruikt wordt.

De matlab versie vind je hier: klik
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
ruilof
plaatsen Dec 29 2011, 12:24 PM
Bericht #2

Ongeregistreerd

Interessant, maar het gaat me te ver om zelf mijn lenzen te testen.
Ik maak dankbaar gebruik van de reviews en tests op internet, voor ik een nieuwe lens aanschaf.
Tot nu toe naar tevredenheid.
+Quote Post
Lindolfi
plaatsen Dec 29 2011, 12:40 PM
Bericht #3

Beheerder

Groep: Beheerder
Sinds: 17-November 05
Van: Groningen
Gebruiker Nr.: 2

Tests die jezelf doet of gepubliceerde resultaten laten onvoldoende zien wat het karakter van een lens is. Het verdient aanbeveling om een lens te lenen of een dag te huren en foto's te maken van echte onderwerpen als het om een prijzig objectief gaat.

Er is nogal wat optiek met matige specs maar een geweldige beeldvorming en omgekeerd.

Het meest frapante wat ik gezien heb kort geleden is het vergelijken van twee 50 mm objectieven door een krant te fotograferen. Er waren nauwelijks verschillen in scherpte bij overeenkomstige diafragma instellingen. Maar bij het fotograferen van ruimtelijke onderwerpen was het verschil enorm.
User is offlineProfile CardPM
+Quote Post
ruilof
plaatsen Dec 29 2011, 01:19 PM
Bericht #4

Ongeregistreerd

Laat ik nou net een Nikkor 50mm 1:1.2 hebben gekocht. Ik hoop dat de resultaten zijn zoals ze beloofd worden smile.gif
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 Gebruiker(s) lezen dit onderwerp (1 Gasten en 0 Anonieme gebruikers)
0 Gebruikers:

Skinned by Lindolfi
IPS Driver Error  

There appears to be an error with the database.
You can try to refresh the page by clicking here.

Error Returned

We apologise for any inconvenience