Reply to this topicStart new topic
> De gewenste belichting bij digitale camera's, Welk belichtingsprincipe gebruik je?
Wenkus
plaatsen Aug 15 2006, 10:43 PM
Bericht #1

Ongeregistreerd

Los van allerlei bijzondere omstandigheden vraag ik me af door welke principes voor belichting jullie je bij een doorsnee buitenfoto met voldoende licht laat leiden, bij gebruik van een digitale (spiegelreflex) camera.

[1] Gebruik je het zonesysteem voor zwartwit negatieven, bedacht door Ansel Adams (samen te vatten als: expose for the shadows, develop for the highlights), en door o.a. Norman Koren vereenvoudigd voor digitale camera's?
Zie http://www.normankoren.com/zonesystem.html

[2] Gebruik je algemene belichtingsregels op basis van de belichtingsmeter in je camera, waarbij je alleen waar nodig belichtingscompensatie (+ of -) toepast, bijvoorbeeld zoals hier beschreven:
Zie http://www.photozone.de/4Technique/ec.htm

[3] Ga je sinds je weet dat dat de beste aanpak is uit van het door Michael Reichmann beschreven principe van "expose (to the) right":
Schiet in raw; vang zoveel mogelijk de hooglichten zonder uitbranden (clipping naar rechts van je histogram) in alle drie de kanalen (of alleen in het luminantiehistogram als dat in je camera als enige beschikbaar is)?
Zie http://www.luminous-landscape.com/tutorial...ose-right.shtml

[4] Lees je al die dingen niet en belicht je op basis van ervaring altijd 1/3, 2/3, 3/3 of 4/3 stop onder naarmate je in schat hoe donker het beeld moet worden?

Ik ben daar wel benieuwd naar.

Wenkus
Go to the top of the page
+Quote Post
ruilof
plaatsen Aug 15 2006, 10:52 PM
Bericht #2

Ongeregistreerd

Als ik zo het rijtje lees gebruik ik een combinatie, maar toch het vaakst mijn ervaring.

Lees je al die dingen niet en belicht je op basis van ervaring altijd 1/3, 2/3, 3/3 of 4/3 stop onder naarmate je in schat hoe donker het beeld moet worden?

Het gaat m.i. dan niet om de vraag hoe donker de foto moet worden maar hoeveel je moet compenseren om het gewenste resultaat te krijgen.
als ik in een donkere kerk fotografeer kan ik de P-stand gebruiken en de camera het uit laten zoeken. Belichtingscompensatie pas ik toe om het licht zoals ik het zie ook op de foto te krijgen. Het effect is dan wel dat de foto donkerder wordt, maar mijn uitgangspunt is dat ik compenseer. Een principieel verschil, als je begrijpt wat ik bedoel.

Bij hoge contrasten heb ik al eens beschreven hoe ik dat doe (deed) met de D70.

klik.

Hier pas ik dan meer het zonesysteem toe zoals Adams dat heeft ontwikkeld. Maar de eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik niet heel lang sta te kijken hoe het beeld in elkaar zit. Ik mik op een object dat bijna het lichtst is (niet helemaal) en verricht daar spotmeting op. Dan kan ik in de digitale doka de ontwikkeling verder wel aan, zeker met RAW foto's.
Bij spot meting op de hoogste lichten loop je het risico dat de laagste lichten niet meer op te halen zijn.

Uiteindelijk is het een kwestie van ervaring en leren kijken naar licht. Ik vind dat het allerbelangrijkste en dat is zeker wat ik hier ook geleerd heb.
+Quote Post
Bas
plaatsen Aug 16 2006, 12:42 AM
Bericht #3

Ongeregistreerd

Hmm.. Vooral [4] denk ik, want ik lees niet zo veel.. Maar daarnaast toch ook wel [2]. In elk geval probeer ik altijd gelijk de foto goed in de camera te krijgen, zodat ik thuis alleen nog maar de witbalans hoef te controleren, en evt. de kleurinstelling, en hoef te verscherpen (en eventueel verkleinen voor internet).
+Quote Post
Ad de Bruin
plaatsen Aug 16 2006, 06:34 AM
Bericht #4

Ongeregistreerd

Met de digitale camera belicht ik eigenlijk het meest in de A-stand op basis van ervaring. In de meeste gevallen is dit een compensatie van -1/3 EV.

Bij landschappen weet ik meestal wel goed in te schatten of de belichting binnen de dynamic range van de camera valt of dat ik een grad. filter ga gebruiken. In dit geval prik ik meestal een paar punten met de spotmeter om te kijken hoe de hoge- midden- en lage lichten zich verhouden in stops en stel zo manueel de belichting in.

Ik neig dus naar [3] in combinatie met een alternatief gebruik van [1]
+Quote Post
Lindolfi
plaatsen Aug 16 2006, 07:53 AM
Bericht #5

Beheerder

Groep: Beheerder
Sinds: 17-November 05
Van: Groningen
Gebruiker Nr.: 2

Mijn strategie hangt van het medium af. De vraag ging alleen over digitaal, maar voor de volledigheid de rest erbij

A] Zwart-wit film: Belichten voor de schaduwen en als de omstandigheden moeilijk worden extra ruimte halen uit een combinatie met anders ontwikkelen (thanks Ansel)

B] Dia film: Belichten voor de hoge lichten en alleen als die schaduwen echt open moeten een 2de opname met ruimere belichting voor combinatie achteraf

C] Digitaal: Belichten voor de hoge lichten (spotmeting, herkaderen, AELock), nacontrole met histogram, eventueel de belichting iets opschuiven om uit de linker en rechter klauwen van ruis of uitbijters te blijven.

En dan is er recent een (voor mij) nieuwe strategie bijgekomen voor digitaal: de P-stand-matrix-meting-niet-nadenken-maar-drukken-anders is-het-moment-voorbij-methode, waarbij als er zon is met het duimwiel al -1 ingesteld is en anders niet.

Dat laatste recept heb ik meegegeven aan een paar familieleden die op vakantie gingen zonder fotografische techniek in hun bagage en het is duidelijk te zien aan het % toename in goed belichte foto's dat dat een fijne startregel is voor digitaal en makkelijk te onthouden.

Om direct op je vraag in te gaan: ik gebruik 1] t/m 4] afhankelijk van de situatie en wat voor toestel ik in mijn handen heb en wat daar in geladen is.
User is offlineProfile CardPM
+Quote Post
Nik
plaatsen Aug 16 2006, 08:04 AM
Bericht #6

Ongeregistreerd

[4] en wanneer ik het niet vertrouw spotmeting.
+Quote Post
Ricky
plaatsen Aug 16 2006, 08:25 AM
Bericht #7

Ongeregistreerd

Tot nu toe voornamelijk [2],
waarbij ik daarna overschakel op de M-stand en dus bijna nooit belichtingscompensatie toepas met dat knopje,
maar wel de sluitertijd naar wens aanpas.

Ik ga nu maar eens oefenen met spotmeting en AE-lock, dus de C] van Lindolfi.

De P-stand, als het gaat om snel te kunnen werken,
dat heeft niet zo veel zin met die compacte digitalen (Minolta en Nikon).

Bedankt weer voor het leesvoer Wenkus!
+Quote Post
Wenkus
plaatsen Aug 16 2006, 09:46 PM
Bericht #8

Ongeregistreerd

Kijk, dat is nu lekker overzichtelijk, iedereen een beetje anders.
Dank voor de reacties tot dusverre, het heeft wel degelijk invloed op hoe ik verder zal omgaan met belichting.

@Ruilof:
Mogelijkheid [4] (ervaring en belichtingscompensatie van -1/3 tot -4/3 stop) verwachtte ik inderdaad bij jou, want het is denk ik merkbaar aan je exifinformatie.
Het aardige is: je hoeft er niet eens over te discussiƫren, want je resultaten zijn mooi.
Wat ik alleen nog niet helemaal kan grijpen hoe je kiest uit de range -1/3,-2/3,-1,-4/3. Is dat proberen en naar het LCD-scherm met of zonder histogram kijken?

Dat je veel de automaat (P) gebruikt heb je me wel eens verteld. Toen vond ik het bijna schokkend. Sinds ik 2 jaar geleden met digitale fotografie begon heb ik dat afgezworen omdat ik precies wou weten wat de camera doet, en dat is bij P niet altijd of meestal niet het geval.
Om dezelfde redenen gebruikte ik nooit de knop voor belichtingscompensatie: ook hier weet je vaak niet precies welke keuzes de camera voor je maakt.
Dan maar overschakelen op handmatig instellen.
Maar ik ga dat toch ook maar weer eens gewoon doen, in bepaalde omstandigheden met de automaat werken. Dat afzien van de P-stand heeft mij toch iets van de creativiteit en spontaniteit die ik bij kleinbeeld had ontnomen. Langzame fotografie kan prettig zijn, maar niet voor overal. Ik las er vandaag ook een stuk over: wie ervaring heeft met hoe de P-stand in bepaalde situaties reageert kan die natuurlijk uitstekend gebruiken.

En ik las voor het eerst in dit topic dat zelfs Lindolfi onder voorwaarden "om" is: beginnende familieleden zouden er een hoger percentage geslaagde foto's mee produceren!

@Bas:
Bedankt voor je reactie Bas. Als je niet zoveel leest is [2] en [4] inderdaad een voor de hand liggende keus.

@Ad de Bruin:
Fotografie is toch eigenlijk een meer artistiek dan technisch vak, denk ik wel eens. Niemand werkt stipt volgens een technisch protocol. Zoals je hier eerder in de toelichting bij jouw landschapsfoto's liet zien was er toch vooral sprake van een variant van [1] (zone-systeem). Ik zie dat je dit nu neigt los te laten. De "expose to the right" aanpak van Reichmann ([3]) is toch echt anders, ondanks de overlap die de methoden hebben.

@Lindolfi:
Wat dreigt dit topic tot enorm veel informatie te leiden.
Als we het even tot digitaal beperkt houden dan is jouw eerder beschreven recept voor belichten op de hoge lichten (met een Canon 5D, later door Ruilof ook voor een D70 beschreven) wat mij betreft toch een beetje een doorbraak: je kunt prachtige resultaten krijgen met sterk wisselend licht. De controle achteraf met het histogram (aanpak [3]) waarbij je OOK naar het linker/zwarte deel van je histogram kijkt, maakt de aanpak gebalanceerd.

Mooi om nu ook van jou iets te horen over de voordelen van de P-knop!

@Nik:
Dat is mooi Nik. Het gaat je tegenwoordig goed af.

@Ricky:
Ja Ric, dat vermoedde ik al, want de aanpak hangt uiteraard van je camera af. Overschakelen op de M-stand na een eerste meting
vind ik zo gek niet: je weet dan altijd wat je doet.
Bij digitaal moet je (als de camera dat geeft) dus meer met je histogram gaan doen. Dat verschilt ook weer per camera.
Ik ken alleen de Minolta A200 (die Nik gebruikt) die met een "life" histogram komt, meestal kun je alleen achteraf het histogram bekijken en dan corrigeren.

Wenkus
+Quote Post
digibi
plaatsen Aug 16 2006, 10:07 PM
Bericht #9

Ongeregistreerd

Hier mijn werkwijze in grote lijnen:

Ik heb mijn fototoestel standaard op de P-stand en op de automatische witbalans omdat ik mijn toestel altijd startklaar wil hebben. De P-stand kiest ook automatisch de ISO-instelling.
Mijn P-stand op deze camera heeft de mogelijkheid het diafragma aan te passen. En dat gebruik ik regelmatig om meer (of minder)scherptediepte te krijgen dan deze P-stand in eerste instantie aangeeft.De sluitertijd past zich daarop aan en ook het licht verandert. De belichtingscompensatie werkt erg handig op de Sony R1.Die gebruik ik dan ook bijna altijd. Ik draai aan de knop tot ik de goede lichtsterkte zie in mijn LCD-scherm zodra het diafragma (en ook de sluitertijd) goed is ingesteld.
Ik moet zeggen dat ik met de R1 vaak wat onderbelicht.Ik werk bijna altijd met een belichtingstrapje vanuit de meest juiste beginstand omdat de lichtomstandigheden zo divers kunnen zijn. Dan heb ik meestal twee van de drie foto's die ik kan gebruiken en waaruit ik kan kiezen, of die ik in combinatie kan gebruiken.Ik vind dat een rijk gevoel.
Ik kies diafragma en belichtingscompensatie in de meeste gevallen. En in situaties waarin ik meer tijd heb kies ik de witbalans of neem een proef met verschillende instellingen van de witbalans of pas ik zo nodig de ISO-instelling aan.En vaak schiet ik voor de aardigheid ook nog een automaatje erbij om te zien hoezeer die het weer mis gehad heeft. Behalve die enkele keer, wanneer de automaat het beter doet dan ik.In dat geval mooi meegenomen, maar het overkomt me niet vaak.
+Quote Post
Wenkus
plaatsen Aug 19 2006, 12:24 PM
Bericht #10

Ongeregistreerd

Bedankt voor je reactie Bia.
Toch leuk te zien dat de P-stand door meerderen wordt gebruikt.
De Canon 5D die ik pas heb, onderscheidt wel de P-stand van de volledig automatische stand. De laatste gaat me nog tever.

Voordeel van Canon is dat de bij de P-stand behorende programmalijn (de weg op het diafragma-sluitertijdpad die wordt gevolgd) wordt gedocumenteerd in de handleiding. Nu weet ik van tevoren wat de camera doet. In het algemeen is de regel dat bij verschillen van 1 stop de helft uit het diafragma en de helft uit de sluitertijd wordt gehaald. Maar daar kom ik misschien nog wel eens op terug.

Wenkus
+Quote Post
ruilof
plaatsen Aug 19 2006, 06:11 PM
Bericht #11

Ongeregistreerd

Dat je veel de automaat (P) gebruikt heb je me wel eens verteld. Toen vond ik het bijna schokkend. Sinds ik 2 jaar geleden met digitale fotografie begon heb ik dat afgezworen omdat ik precies wou weten wat de camera doet, en dat is bij P niet altijd of meestal niet het geval.

Niet helemaal met je eens Wenkus. De P stand mag je niet verwarren met de Auto-stand. In de autostand kun je zelf helemaal niets. De D200 heeft trouwens geen auto-stand.

In de P stand kun je in feite alles beĆÆnvloeden. ISO, diafragma, sluitertijd, onder- en overbelichting.
Het verschil met De A- of S-stand is dat je geen voorkeur aangeeft voor diafragma of sluitertijd. Maar ook dat kan je instellen in de P-stand door aan het wieltje te draaien.

In de A of S-stand kies je voor de voorkeur diafragma of sluitertijd. Stel je die in dan past de ander zich aan. Met andere woorden als je in de A-stand werkt en je draait aan het wiel om een bepaald diafragma in te stellen (scherptediepte) dan wijzigt zich de sluitertijd zodat een juiste belichting van toepassing blijft. En andersom in de S-stand.

Alleen in de M-stand zit alles los van elkaar maar ook dan geeft het balkenlijntje onder in de zoeker altijd nog stiekem aan of je op de juiste belichting zit smile.gif
+Quote Post
digibi
plaatsen Aug 20 2006, 04:44 PM
Bericht #12

Ongeregistreerd

Het klopt dat je in de P-stand van alles kunt instellen.Zoals ISO-waarde, witbalans kleurcorrectie etc. Alleen als je 'm gebruikt geeft hij naast je eigen voorinstellingen een bepaalde instelling wat betreft sluitertijd en diafragma. Bij mijn vorige camera was dat het dan. Maar bij deze R1 kan ik aan het wieltje draaien om het diafragma naar wens bij te stellen en dat vind ik wel erg prettig.
Het verschil tussen P en A is daardoor minder groot geworden. Alleen de P-stand presenteert een "ideale" combinatie van sluitertijd en diafragma waardoor je een uitgangspunt hebt. En daarop kun je het diafragma bijstellen als je dat wilt.
Ik vind het zo erg prettig werken vooral in combinatie met de belichtingscompensatie zoals je die in kunt stellen op basis van de informatie in je LCD-scherm.

Nee, de automaat is echt wat anders. De automaat gebruik ik nauwelijks, zeker niet voor het serieuze werk want daar werkt bijna niets zoals je het zou willen hebben.
+Quote Post
Wenkus
plaatsen Aug 20 2006, 09:12 PM
Bericht #13

Ongeregistreerd

Ja, Ruilof, mogelijk is dat ik toen even het verschil tussen P en volledig automatisch doormekaar haalde.

Verder zijn we (jij, Bia en ik) het geloof ik wel eens. Volautomatisch is voor als we de weg kwijt zijn.
De P-stand slaat primair op een diafragma-sluitertijdcombinatie. Die zijn overigens lens en brandpuntsafhankelijk: afhankelijk van je brandpuntsafstand zijn je diafragma-grenzen (afhankelijk van de lens) verschillend.
Verder (zonder hier moeilijke grafieken te laten zien, maar die heb ik wel) komt het erop neer dat je meestal diafragma en sluitertijd gelijktijdig evenveel verandert met toenemend licht. Het hangt van de lens af vanaf welke sluitertijd dit begint.

[Ik heb er grafieken over, maar misschien voert dat te ver. Kan ze altijd laten zien hoor!]

Wenkus
+Quote Post
Dave
plaatsen Oct 19 2007, 09:33 AM
Bericht #14

Ongeregistreerd

Gezien we het toch weer over belichting hebben... smile.gif
Fotografeer op het moment eigenlijk alleen digitaal.

Gebruik ook een combinatie van en afhankelijk van de situatie.
op het moment aan het experimenteren met het vereenvoudigd zone systeem voor digitaal, naar aanleiding van een link die Wenkus pas heeft geplaatst.
Hiervoor gebruik ik de M stand op de camera

" Expose for the highlights, develop for shadows"

----------------------------------------------------------
Voorheen maakte ik eigenlijk altijd gebruik van iets onderbelichten.
Wel spotmeting en dan correctie via de -EV knop.
Uiteraard in het begin veel histogram kijken en aanpassen.

niet in alle gevallen gewenst is om ook echt dat hele bereik te zien in je histogram.
Ook daarvoor is een zonesysteem handig natuurlijk

Momentjes maak altijd automatisch met +EV en -EV correctie met de camera in de A stand, en geen of semi spotmeting
Tevens zoveel mogelijk vooringestelde camera naar de aanwezige lichtomstandigheden.

Gr. Dave
+Quote Post
ruilof
plaatsen Oct 19 2007, 10:33 AM
Bericht #15

Ongeregistreerd

Dave,

Het zal aan mij liggen maar ik begrijp weinig van je tekst hierboven. Wil je het nog eens in volledig nederlands herhalen? smile.gif

+Quote Post
Dave
plaatsen Oct 19 2007, 03:52 PM
Bericht #16

Ongeregistreerd

Nee hoor ligt niet Ruilof maar aan mij.
Heb het bericht aangepast en ik hoop dat je er zo wat van kan bakken.

Gr. Dave
+Quote Post
ruilof
plaatsen Oct 19 2007, 04:18 PM
Bericht #17

Ongeregistreerd

Nu snap ik het smile.gif Dank je wel

+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 Gebruiker(s) lezen dit onderwerp (1 Gasten en 0 Anonieme gebruikers)
0 Gebruikers:

Skinned by Lindolfi
IPS Driver Error  

There appears to be an error with the database.
You can try to refresh the page by clicking here.

Error Returned

We apologise for any inconvenience