Reply to this topicStart new topic
> Lange sluitertijden en toch scherp, 12 methoden
Wenkus
plaatsen Aug 1 2007, 10:37 PM
Bericht #1

Ongeregistreerd

Hoe kun je bereiken om bij wat langere sluitertijden toch een scherpe foto te krijgen?

Laten we als voorbeeld een foto nemen met een SLR met lens op 200 mm.
Vuistregel: langste sluitertijd uit de hand is ong. 1/brandpuntsafstand, zeg hier 1/250 s. (Al valt er veel voor te zeggen bij mensen die te vaak naar de kroeg zijn geweest hier 1 stop bij op te tellen: langste sluitertijd 1/500 s).

Dan ken ik tenminste 12 manieren om met langere sluitertijden toch een scherpe foto te krijgen:

[1] Schakel (bij handbediening) je IS (image stabilisation) of VR (vibration reduction) in. Dat scheelt zeker 1 stop.

[2] Gebruik (bv. bij foto's vanuit een auto) een zak met bonen als ondergrond.

[3] Gebruik een 1-pootstatief.

[4] Gebruik een degelijk en zwaar genoeg driepoot-statief.
LET OP: Zodra je een 3-poot gebruikt moet de IS/VR-mogelijkheid worden uitgezet, daar je anders een tegengesteld effect kunt krijgen.
Dit geldt alleen niet voor enkele vaste sterke telelenzen zoals bv. de 500 mm van Canon.

[5] Als [4] maar met draadontspanner of zelfontspanner.
Dit scheelt enorm! Zonder draadontspanner is een 3-poot bijna onnodig.
De impact is ook (bij proefjes die ik deed) veel sterker dan een opgeklapte spiegel.

[6] Als [5], maar nu ook met opgeklapte spiegel.

[7] Gebruik als diafragma de sweet-spot waarde van je lens (het diafragma met de grootste scherpte).

[8] Koop een dure lens.

[9] Stel de camera in op continu schieten: een truc waarbij je de kans op een scherpe foto aanzienlijk verhoogt.

[10] Ander trucje voor als je geen statief bij je hebt: wind de draagband van je camera achter 1 elleboog, zodat als je de camera op afstand houdt deze band strak zit en je een zekere stabiliteit krijgt.

Omdat er zoveel mogelijkheden zijn kun je nauwelijks de preciese bijdrage van elke mogelijkheid noemen: de bijdragen zijn namelijk niet additief.

Maar een 1-poot statief is natuurlijk een serieus alternatief. Volgens mij zie ik die sportverslaggevers achter de doelpalen met hun lange lenzen met beeldstabilisatie altijd met zo'n statief bij gebrek aan een alternatief.

Overigens, voor wie geen haast heeft, denk dan vooral ook aan:

[11] Zoom altijd in op je LCD-scherm, na een foto, zodat de scherpte ter plekke kan worden gecontroleerd.

En eenmaal thuisgekomen:

[12] Wellicht kan het Unsharp Mask Filter in Photoshop nog wat doen.

Groet

Wenkus

Go to the top of the page
+Quote Post
Ric
plaatsen Aug 2 2007, 03:51 PM
Bericht #2

Ongeregistreerd

Leuke verzameling Wenkus.

Ik heb nog wat aanvullingen:

Variatie op 10]
Hou je camera goed tegen je gezicht gedrukt door de camerariem om je nek te houden en rond je pols te winden.

Aanvullingen:

*]Zoek een steuntje in je omgeving: boom, lantaarnpaal, de schouder van iemand uit je gezelschap.

*]Ga op de grond zitten! (Kan je nog leuke standpunten krijgen ook en ook leuke opmerkingen van omstanders smile.gif ) Leun stevig met je ellebogen op je iets ingetrokken knieen.

*] Gebruik een schouderstatief.
Ik kan zo'n ding wat ik gebruik niet vinden op het Web. Er is er wel een te koop op Marktplaats, met draadontspanner.
De mijne is kleiner, simpeler en neemt weinig ruimte in omdat het schouderstuk ingeklapt kan worden.

Ik heb ook eens iets gelezen over een kettingstatief.
De variant, het touwtjes stafief wordt hier door Wim Wiskerk uitgelegd.

+Quote Post
SugarMan
plaatsen Aug 2 2007, 09:42 PM
Bericht #3

Ongeregistreerd

Idd een mooie verzameling en de aanvullingen van Ric zijn eigenlijk die ik ook wilde aanhalen.

Bedankt Ric smile.gif
+Quote Post
Wenkus
plaatsen Aug 2 2007, 09:48 PM
Bericht #4

Ongeregistreerd

Dank Ric en Sugarman voor de reactie en aanvullingen.

Dit is een oud stuk van mij (september 2006), maar staat op een plek (Tips gevraagd) die toch minder toegankelijk is dan hier. Vandaar.

Groet

Wenkus

+Quote Post
Lindolfi
plaatsen Aug 5 2007, 01:45 PM
Bericht #5

Beheerder

Groep: Beheerder
Sinds: 17-November 05
Van: Groningen
Gebruiker Nr.: 2

Mooi dat je het lijstje hier hebt neergezet, Wenkus.

Misschien nog een aanvulling:

In geval van flinke wind kan een degelijk statief toch onvoldoende garantie geven voor een scherpe opname. Dan biedt zo'n klein opvouwbaar parapluutje uitkomst. Hou dat pluutje aan de windzijde van de camera tegen de wind in gericht, zodat de camera niet trilt door de wind.
User is offlineProfile CardPM
+Quote Post
Wenkus
plaatsen Aug 5 2007, 06:53 PM
Bericht #6

Ongeregistreerd

Schrijven we erbij, Lindolfi. Dank.

Groet

Wenkus

+Quote Post
ruilof
plaatsen Aug 18 2007, 12:24 PM
Bericht #7

Ongeregistreerd

Nog een aanvulling, beter laat dan nooit: Leg de camera op de grond met de lens naar boven. (vooral makkelijk om mooie gewelven, plafonds van kerken te fotograferen).
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 Gebruiker(s) lezen dit onderwerp (1 Gasten en 0 Anonieme gebruikers)
0 Gebruikers:

Skinned by Lindolfi
IPS Driver Error  

There appears to be an error with the database.
You can try to refresh the page by clicking here.

Error Returned

We apologise for any inconvenience