Reply to this topicStart new topic
> zwart-wit / kleur
ruilof
plaatsen Jun 2 2008, 04:26 PM
Bericht #1

Ongeregistreerd

Nooit geweten:
Maak een foto in RAW met de camera ingesteld op zwart-wit.
Open de foto in Camera-raw van photoshop en de kleuren zijn weer terug.
In de camera is dit trucje niet mogelijk.
Conclusie:
Het zwart-wit dat de camera laat zien is om zelf te kunnen beoordelen of een foto in zwart-wit het gewenste effect heeft. De kleurinformatie is nog volledig aanwezig.
Go to the top of the page
+Quote Post
Lindolfi
plaatsen Jun 2 2008, 05:08 PM
Bericht #2

Beheerder

Groep: Beheerder
Sinds: 17-November 05
Van: Groningen
Gebruiker Nr.: 2

Klopt, de RAW file bevat de data van alle 3 kleursensoren en is niet gevoelig voor instellingen, zoals een zwart-wit stand. Het zwart-wit beeld op het schermpje van je camera is 1 van de miljoenen mogelijke zwart-wit versies, dus voor visualisering van je uiteindelijke zwart-wit foto maar beperkt behulpzaam (zie de discussie over de foto van Monteriggione)
User is offlineProfile CardPM
+Quote Post
Bas
plaatsen Jun 2 2008, 10:33 PM
Bericht #3

Ongeregistreerd

Sterker: wat voor kleurinstellingen e.d. je ook kiest op je camera, alles is achteraf in een RAW-converter nog te wijzigen (behalve uiteraard dingen als sluitertijd en iso).
+Quote Post
Wenkus
plaatsen Jun 2 2008, 10:46 PM
Bericht #4

Ongeregistreerd

QUOTE(Bas @ Jun 2 2008, 11:33 PM) *

Sterker: wat voor kleurinstellingen e.d. je ook kiest op je camera, alles is achteraf in een RAW-converter nog te wijzigen (behalve uiteraard dingen als sluitertijd en iso).

OK. Aan sluitertijd, diafragma en ISO zit je vast. Al het andere niet? (Ik bedoel nu niet correcties als -1EV die je in de huidige camera raw's kunt aanbrengen.) Kan zijn. Ik zal het rijtje nog eens langslopen.

Wenkus

+Quote Post
Lindolfi
plaatsen Jun 3 2008, 07:31 AM
Bericht #5

Beheerder

Groep: Beheerder
Sinds: 17-November 05
Van: Groningen
Gebruiker Nr.: 2

QUOTE(Wenkus @ Jun 2 2008, 10:46 PM) *

QUOTE(Bas @ Jun 2 2008, 11:33 PM) *

OK. Aan sluitertijd, diafragma en ISO zit je vast. Al het andere niet? (Ik bedoel nu niet correcties als -1EV die je in de huidige camera raw's kunt aanbrengen.) Kan zijn. Ik zal het rijtje nog eens langslopen.

Wenkus

Een instelling van -1EV op de camera stuurt de belichtingsautomaat aan en resulteert in of een kortere sluitertijd, en/of een kleinere opening. Dus strict genomen gaat het inderdaad om sluitertijd, diafragma en ISO.

Alle andere instellingen (aanscherping, kleur, etc) zijn nabewekingen op de RAW versie in de camera en kunnen allemaal beter achteraf gebeuren. Met de luxe en snelheid van LightRoom maak ik geen jpeg versies meer op camera. Scheelt ruimte op de kaart en je krijgt bij het inladen geen dubbele versies.
User is offlineProfile CardPM
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 Gebruiker(s) lezen dit onderwerp (1 Gasten en 0 Anonieme gebruikers)
0 Gebruikers:

Skinned by Lindolfi
IPS Driver Error  

There appears to be an error with the database.
You can try to refresh the page by clicking here.

Error Returned

We apologise for any inconvenience