Reply to this topicStart new topic
> FlowChart van jouw manier van fotograferen
Lindolfi
plaatsen Jan 17 2009, 04:46 PM
Bericht #1

Beheerder

Groep: Beheerder
Sinds: 17-November 05
Van: Groningen
Gebruiker Nr.: 2

Soms heeft het zin om het proces van een foto maken te verbeelden in een FlowChart, waarin de stappen staan. Dat kan een heel persoonlijke flowchart zijn, maar het kan ook nuttig zijn bij het uitleggen van het proces aan anderen.

Hier een voorbeeld van een vereenvoudigde FlowChart:

IPB Afbeelding

IPB Afbeelding

IPB Afbeelding
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Ad de Bruin
plaatsen Jan 18 2009, 07:50 AM
Bericht #2

Ongeregistreerd

Heel erg goede leidraad om het proces uit te leggen en een goede basis om naar eigen behoefte uit te breiden.

[edit] op blad 1 vind ik zelf de volgorde van op Av stand zetten en diafragma bepalen wat vreemd. Volgens mij vind het op Av-stand zetten eerder plaats dan het diafragma bepalen. [/edit]
+Quote Post
Digidoc
plaatsen Jan 18 2009, 07:58 AM
Bericht #3

Ongeregistreerd

Bedankt, Lindolfi. Als je het leest denk je: "Ja, vanzelfsprekend". En toch is het goed om het weer eens in duidelijk gestructureerde vorm onder ogen te krijgen.
+Quote Post
Lindolfi
plaatsen Jan 18 2009, 04:55 PM
Bericht #4

Beheerder

Groep: Beheerder
Sinds: 17-November 05
Van: Groningen
Gebruiker Nr.: 2

Ja, het is een klein voorbeeld dat uitgebreid kan worden naar scherpstellen, gebruik van een flitser of gebruik van een complete studio flits opstelling. Ook voor specifieke toepassingen, zoals macro zijn zulke flowcharts te maken. Ik kwam op het idee toen ik pas weer iemand zag werken op locatie zonder enige systematiek, waardoor zeker 2 dingen mis gingen. Door gebruik te maken van zo'n flowchart voorkom je dat je iets vergeet. Als het dan eenmaal een tweede natuur geworden is, kan je die flowchart thuis laten liggen of gebruiken bij een cursus voor anderen... smile.gif

Zeker Ad, als je onder "kiezen" ook "instellen" verstaat, heb je gelijk, dus ik heb het op Av zetten een vakje hoger gezet, zodat daar geen misverstand over kan bestaan.
User is offlineProfile CardPM
+Quote Post
ruilof
plaatsen Jan 19 2009, 10:37 AM
Bericht #5

Ongeregistreerd

Heel erg handig.
Met je goedvinden gebruik ik dit ook in de cursus die ik op dit moment geef.
+Quote Post
digibi
plaatsen Jan 19 2009, 12:34 PM
Bericht #6

Ongeregistreerd

Heel mooi. Ik had al eens zo iets voor mezelf gemaakt. Maar dit biedt houvast om mijn eigen schema nog eens tegen het licht te houden. Dank Lindolfi.
Je ziet hier hoeveel aspecten een rol spelen bij het maken van een foto. Best veel.
+Quote Post
Wenkus
plaatsen Jan 20 2009, 01:11 AM
Bericht #7

Ongeregistreerd

Een fraai begin ...

Hier is behoefte aan, en ik heb er vaker over nagedacht maar het is altijd blijven liggen. "De workflow voor het maken van een foto", dat zie je niet veel.

Blad 3 zou ik even buiten de discussie willen houden: de workflow voor bewerking in Photoshop, daar worden we immers mee overvoerd.

Blad 1 en 2 kunnen heel goed tot 1 worden gesmeed (tenzij het bij jou om de technische scheiding als page break tussen de bladen gaat).

Maar blad 1+2 zijn dus een mooi uitgangspunt voor hoe je kunt werken.
Dit algemene recept vraagt om uitbreiding:

- naar type foto (omstandigheden als landschap, portret, etc)

En eigenlijk zou je iedere flowchart vooraf moeten laten gaan door VOORINSTELLINGEN. Dat is weliswaar uiterst variabel over camera-instellingen, maar op hoofdpunten valt er denk ik wel iets over te zeggen, met name belichtingsmethode en scherpstelmethode.

Groet

Wenkus

+Quote Post
Mirador
plaatsen Jan 20 2009, 08:06 AM
Bericht #8

Ongeregistreerd

Heel handig! Het ziet er zo vanzelfsprekend uit, maar uit ervaring weet ik dat ik nogal eens stappen oversla, omdat ik het moment "snel" wil vastleggen, voordat het voorbij is. Ik had me dan de moeite kunnen besparen, omdat het resultaat dan tegenvalt. Ik ga eens wat oefenen en mezelf aanleren om de stappen consequent te volgen.
+Quote Post
treboR
plaatsen Jan 20 2009, 08:09 AM
Bericht #9

Ongeregistreerd

inderdaad een mooi schema.

@wenkus, zo'n flow uitbreiden met meer camerainstellingen zou kunnen, maar ik zou die gescheiden houden van het bovenstaande schema. In het bovenstaande staan eigenlijk alleen de gedragingen van de fotograaf. Mijn eigen ervaring leert me dat het bovenstaande zo ongeveer is wat ik ter plekke kan bewust kan verwerken. Als ik op een plek over meer ga nadenken dan standpunt, brandpunt, diafragma, sluitertijd en iso, dan ben ik al verloren. Alle andere instellingen dan voorgaande moet je eigenlijk al uit je hoofd zonder na te denken kunnen toepassen.
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 Gebruiker(s) lezen dit onderwerp (1 Gasten en 0 Anonieme gebruikers)
0 Gebruikers:

Skinned by Lindolfi
IPS Driver Error  

There appears to be an error with the database.
You can try to refresh the page by clicking here.

Error Returned

We apologise for any inconvenience