2 Pagina\\'s V  1 2 >  
Reply to this topicStart new topic
> Grijskaart, Histogram en Belichtingsmeter
Lindolfi
plaatsen Apr 7 2006, 08:50 PM
Bericht #1

Beheerder

Groep: Beheerder
Sinds: 17-November 05
Van: Groningen
Gebruiker Nr.: 2

Wat gebeurt er als je belicht met uitlezing door een opvallend lichtmeter en dan een grijskaart fotografeert met een digitale reflex camera? Hoe verhoudt dat zich met een opname gemaakt met de automaat?

De proef (al eerder beschreven door Wenkus en op luminous landscape) is gedaan.

Lichtmeter: Minolta VF

Camera: Canon 300D

ISO instelling: 100 ISO

Kodak Grijskaart op zwart fotokarton

Diffuus omgevingslicht gemeten met de Minolta VF belichtingsmeter (half wit bolletje) en de camera ingesteld op de afgelezen waarde in de M stand.

Dan krijg je dit:

user posted image

Het histogram laat zien dat de grijskaart niet precies in het midden uitkomt, maar iets onder het midden.

Vervolgens is de opname gemaakt met de interne belichtingsmeter van de camera en de +/- correctie op nul gehouden.

Dan krijg je dit:

user posted image

De fout wordt groter. De grijskaart komt nog verder uit het midden te liggen in het histogram, en dat klopte met het histogram op de camera.

Om de piek in het histogram van de grijskaart in het midden te krijgen moest de belichtingscompensatie van de camera op +1 stop gezet worden.

Het verschil met de handbelichtingsmeter was 1/2 stop, wat acceptabel te noemen is.

De interne belichtingsmeter gaf precies hetzelfde aan als ik de grijskaart beeldvullend in het kader zette. Dus de zwarte rand op de foto had geen invloed op de gemeten belichtingswaarden.

--------------

Waarschijnlijk krijg je met andere camera's weer andere resultaten. Bij deze proef bleek dat het histogram op de camera klopte met die in PhotoShop, maar dat de automaat zich 1 stop vergiste en de handmeter 1/2 stop. Ook de gebruikte lens kan van invloed zijn geweest in de vorm van de nauwkeurigheid van de opening van het diafragma en verliezen in de vele lucht-glas overgangen van de gebruikte zoomlens.

Het zou kunnen zijn dat Canon slim is en het midden niet in het midden zet omdat de hoge lichten er anders zo makkelijk uitlopen, want bij luminous landscape vonden ze dezelfde afwijking naar links in het histogram: (klik hier)
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Ricky
plaatsen Apr 7 2006, 09:17 PM
Bericht #2

Ongeregistreerd

Even voor de duidelijkheid.

Klopt het dat het linkse bergje het zwarte fotokarton weergeeft
en het "middelste" bergje de grijskaart?

En dat bij een goede belichting het bergje van de grijskaart precies in het
midden zou moeten staan?
En dan bedoel ik bij "goede" belichting, dat wat de situatie het meest natuurgetrouw weergeeft.

Dus dat naar links opschuiven heeft niet te maken met het feit dat er
ook veel zwart in de opnamen zit?
+Quote Post
Lindolfi
plaatsen Apr 7 2006, 09:20 PM
Bericht #3

Beheerder

Dat klopt precies Ricky. De piek van de grijskaart wordt niet naar links getrokken doordat er een piek (die linker) van het zwart aanwezig is.

De opvallend licht meter was natuurlijk helemaal niet gevoelig voor het zwarte karton, die heeft alleen het opvallend licht gemeten, onafhankelijk van wat er verlicht wordt.

De uitlezing van de interne meter was niet anders als ik de grijskaart beeldvullend koos. Voor de duidelijkheid dat het om een grijskaart gaat heb ik er een zwarte rand omheen gelaten.

De essentie is dus dat je middengrijs (18%) met deze camera 1 stop equivalent te donker krijgt en met een handmeter 1/2 stop.

Een halve stop is iets waar fotografisch mee te leven valt.

Morgenochtend zal ik de proef herhalen bij licht van 5700 Kelvin (volkomen neutraal daglicht) om te zien of mijn kunstlichtbron de interne meter van slag heeft gebracht.

Het was grappig om te zien dat de witbalans instelling niet van invloed was op de interne meter uitlezing, dus dat ondersteunt mijn stelling in reactie op loki over witbalans.
+Quote Post
Ricky
plaatsen Apr 7 2006, 09:32 PM
Bericht #4

Ongeregistreerd

Dus, om de belichtingsmeter van een analoge camera te testen, is het een goed idee om zo'n serie opnamen te maken van een grijskaart, zoals Mars
hier heeft laten zien?

En dan de histogrammen van de gescande beelden in PS vergelijken?

Of is dat toch te onbetrouwbaar omdat scannen te veel invloed heeft?

+Quote Post
Lindolfi
plaatsen Apr 7 2006, 09:36 PM
Bericht #5

Beheerder

Precies Ricky, die scanfase heeft zijn eigen fouten. De methode is om een densitometer te gebruiken.

user posted image
bron: www.iharaproducts.com/

Ik heb er hier 1 staan waarmee je negatieven en dia's door kan meten.
De dichtheid van de zwarting wordt nauwkeurig gemeten tegen een standaard in het apparaat, zodat je weet of de opname van de grijskaart ook de goede zwarting geeft en je kan ook bepalen hoe de karaktertieke kromme verloopt van je materiaal. Bijvoorbeeld dit is er zo een:

user posted image
bron: www.screensound.gov.au

De dichtheden zijn in een logarithmische schaal uitgedrukt waarbij een stap van 0.3 overeenkomt met 2x zoveel zwarting (de helft van het licht doorlatend)

Die serie van Mars is met een digitale reflex gemaakt en hij komt precies uit in het midden met de standaard belichting. De vraag is of dat met de interne meter was vastgesteld, of dat hij "in het midden" gelijk stelde aan de standaard belichting. Misschien dat hij ons daarover kan vertellen hoe het gedaan is. Als het de meter was, dan klopt die bij de 350D dus griezelig goed.

Zullen we de bijdragen van Mars, Wenkus en mij uit het foto onderwerp van Marlies weghalen en bundelen in een nieuwe draad onder "opname maken"?
+Quote Post
Ricky
plaatsen Apr 7 2006, 10:42 PM
Bericht #6

Ongeregistreerd

Lijkt mij een goed idee om alles over belichting te kunnen vinden in een - of meer natuurlijk wink.gif - topic onder 'opname maken', conform de indeling op FotoPedia.
+Quote Post
Lindolfi
plaatsen Apr 8 2006, 07:21 AM
Bericht #7

Beheerder

Goed, de proef is herhaald met dezelfde materialen onder 5500 Kelvin (vrijwel neutraal daglicht onderbewolkte hemel)

Dit zijn de resultaten:

user posted image
Met de automaat

user posted image
Met de handmeter

Nu zie je dat met de handmeter een perfecte belichting bereikt wordt en met de automaat zitten we er bijna een stop naast (er was 2/3 stop correcie op de meter nodig om hem in het midden te krijgen)

Het verschil tussen kunstlicht en daglicht beinvloedt zowel de handmeter, de interne meter, maar ook de gevoeligheid van de sensor, afwijkend van de ingestelde 100 ISO.

Het zou, samen met het resultaat van luminous landscape dus goed kunnen dat ze bij Canon de meter iets anders gebruiken dan meettechnisch correct, om overbelichting te voorkomen.

Een duidelijke conclusie uit deze proeven is dat de handmeter met opvallend lichtmeting superieur is aan de interne meter op een grijskaart.

Tot slot nog even de volgende proef gedaan:

Met de +/- correctie op nul de egaal bewolkte hemel gefotografeerd en gekeken naar het histogram: Precies hetzelfde als de grijskaart! Ook 2/3 stop nodig om de piek in het midden te krijgen.

Dit is dus wel degelijk een effect om rekening mee te houden.

Ben benieuwd hoe het met andere digitale spiegelreflexen zit! Eenvoudig te testen

1) Fotografeer de egaal bewolkte hemel minstens 2 uur na zonsopgang en 2 uur voor zonsondergang (moet lukken hier in de Lage Landen wink.gif ) zonder +/- correctie

2) Kijk op het histogram naar de afwijkig en herhaal met +/- correctie totdat de piek precies in het midden zit.

3) Noteer de benodigde afwijking en rapporteer hieronder met camera type, lens, ingestelde brandpuntsafsand en benodigde +/- correctie

Ben benieuwd!

[Later toegevoegd]

OK, nu wordt het leuk: De test heb ik herhaald met de 300D bij een veel hogere helderheid (EV=15 bij 100 ISO, dat is lichte bewolking) en dan blijkt de belichting van lichtbewolkte lucht exact te zijn!! De piek staat precies in het midden.

Dat betekent dat of de meter of de sensor een helderheidsafhankelijke afwijking hebben bij lage lichtsterkten.

Dus als je de proef doet, geef dan ook even de instellingen die gebruikt zijn (ISO, diafragma en belichtingstijd)

[------------------]

(voetnoot: de egaal bewolkte hemel is betrouwbaarder dan een grijskaart voor deze proef, omdat de kleurtemperatuur bekend is en van een grijskaart hang dat af van de lichtbron)
+Quote Post
DBFoto
plaatsen Apr 8 2006, 09:17 AM
Bericht #8

Ongeregistreerd

ik heb een dergelijk vergelijk op mijn winkelpagina met de Flex18. Het voordeel van die flexibele kaart is niet alleen dat je hem opvouwt tot een frutseltje om zo weg te stoppen maar hij heeft ook een dun wit draadkruis om de autofocus niet dol te laten draaien wacko.gif rolleyes.gif

Bijkomend voordeel is dat hij een brede zwarte rand van textiel heeft. Is je belichting dan okee dan moet je dus in die zwarte rand structuur blijven zien!
+Quote Post
Lindolfi
plaatsen Apr 8 2006, 10:03 AM
Bericht #9

Beheerder

Donald, zou je een testje willen doen met die flexibele grijskaart:

1) grijskaart op de grond in het licht van 1 lamp die onder 45 graden staat met de verticaal

2) met de spotmeter onder 3 hoeken (-45, 0, 45 graden met de verticaal) in het vlak van [lamp-kaart-verticaal] op de grijskaart meten, zonder het opvallend licht te beïnvloeden

3) De aflezingen noteren en hieronder plaatsen

Dan weten we wat meer over hoe goed die grijskaart is in verhouding tot een matte Kodak grijskaart.
+Quote Post
DBFoto
plaatsen Apr 8 2006, 07:49 PM
Bericht #10

Ongeregistreerd

goed plan, overigens vind ik de matheid van de Kodaks niet zo geweldig hoor.
Morgenavond eerste mogelijkheid want momenteel racen er hier 5 kinderen rond pp_w00t.gif
+Quote Post
Lindolfi
plaatsen Apr 8 2006, 07:52 PM
Bericht #11

Beheerder

De matheid van de Kodak kaart heb ik opgemeten en is goed verkrijgbaar, dus die gebruik ik even als standaard om die flexibele grijskaart mee te vergelijken.

'k kijk uit naar je metingen.
+Quote Post
Ricky
plaatsen Apr 8 2006, 07:57 PM
Bericht #12

Ongeregistreerd

Ik zal proberen een dezer dagen die test te doen met mijn grijskaart van
Fotowand
+Quote Post
Lindolfi
plaatsen Apr 8 2006, 07:59 PM
Bericht #13

Beheerder

Dank je wel Ricky, dan kunnen we de boel naast elkaar zetten.

Glimeigenschappen van grijskaarten zijn het lastigst, want het beinvloedt de lichtmeting op een verkeerde manier.
+Quote Post
DBFoto
plaatsen Apr 8 2006, 08:17 PM
Bericht #14

Ongeregistreerd

gemeen vraagje?
kan de meting op een goede manier worden be?nvloed?
+Quote Post
Lindolfi
plaatsen Apr 8 2006, 08:22 PM
Bericht #15

Beheerder

QUOTE (DBFoto @ Sat 8 April 2006, 21:17)
gemeen vraagje?
kan de meting op een goede manier worden be?nvloed?

pp_blues.gif Net als bij de bluesbrothers, valt alles te "jiven", maar dat is niet de bedoeling. En natuurlijk wordt het huiswerk nagekeken Donald! pp_zorro.gif
+Quote Post
DBFoto
plaatsen Apr 8 2006, 08:41 PM
Bericht #16

Ongeregistreerd

3 van de 5 op bed... ik ga wat meten... tosso...
+Quote Post
Lindolfi
plaatsen Apr 8 2006, 08:56 PM
Bericht #17

Beheerder

Hier nog even een schets van de opstelling, voor de duidelijkheid:

user posted image

Buiten de lamp geen andere lichtbronnen of het moet heel weinig zijn (een paar stops onder de hoofdbron)
+Quote Post
DBFoto
plaatsen Apr 8 2006, 09:31 PM
Bericht #18

Ongeregistreerd

Zie de test

Vergat ik nog:
de belichting is op de spotmeter op het draadkruis bij de flex18 en op het midden bij de Kodak (zelfde gebied dus)
+Quote Post
Lindolfi
plaatsen Apr 8 2006, 09:42 PM
Bericht #19

Beheerder

Je hebt je figuren nog lokaal gelinkt staan op de pagina op je G schijf. Dat werkt zo niet, ik zie geen figuren. Jij natuurlijk wel, want ze staan op jouw computer.
+Quote Post
DBFoto
plaatsen Apr 8 2006, 10:00 PM
Bericht #20

Ongeregistreerd

stik... stom... ff herstelluh

Doet het nu wel
+Quote Post
Lindolfi
plaatsen Apr 8 2006, 10:16 PM
Bericht #21

Beheerder

OK, als je corrigeert voor de ligging van de pieken en ik aanneem dat de lijnen in je histogram hele stop lijnen zijn, dan is er heel weinig verschil tussen de Kodak en de flexibele kaart in glimfunctie (te zien aan het verschil onder 0 en 90 graden met de lichtbron).

Onder 45 graden met het licht (recht van boven) hebben ze vrijwel dezelfde helderheid bij die verlichting.
+Quote Post
Ad de Bruin
plaatsen Apr 9 2006, 06:18 AM
Bericht #22

Ongeregistreerd

Dit wil ik ook eens proberen met mijn camera en Novoflex grijskaart. De afbeeldingen van Donald vind ik een goede weergave geven.
+Quote Post
Ad de Bruin
plaatsen Apr 9 2006, 07:44 AM
Bericht #23

Ongeregistreerd

Hierbij mijn resultaten

Gegevens:
Camera: Canon 20D
Lens: Canon 17-40L F/4
Grijskaart: Novoflex
Meting met camera: centrum meting
Achtergrond: middeltoon tapijtje

user posted image

user posted image

user posted image

PS: De geplaatste afbeeldingen zijn foto's van het LCD achterop de 20D. Ze zijn een beetje bewogen en vandaar niet zo mooi en scherp als die van Donald.

@Donald,
Heb je een speciale truc voor de manier zoals jij deze afbeeldingen maakt? Of heb je ook een foto van de LCD gemaakt. Ziet er nl. wel goed uit.
+Quote Post
Lindolfi
plaatsen Apr 9 2006, 07:52 AM
Bericht #24

Beheerder

Nou, je laat 2 dingen zien hier Ad (bedankt daarvoor)

1) Je hebt geen afwijking in je automaat

2) Als de verlichting leek op die van Donald is de Novoflex van de drie kaarten de absolute winnaar in matheid : slechts 1/3 stop verloop!
+Quote Post
Ad de Bruin
plaatsen Apr 9 2006, 07:57 AM
Bericht #25

Ongeregistreerd

Vond het een erg leuk en leerzaam exp. om te doen. De uitkomst valt me niet tegen. Zeker gezien de piek echt goed in het midden van het bereik zit.

Ter info:
Het betreft hier een Novoflex grijs/witkaart. Kosten van deze kaart bij bijvoorbeeld Konijnenberg ? 12,90. Afmeting 15 x 20 cm
+Quote Post

2 Pagina\\'s V  1 2 >
Reply to this topicStart new topic
1 Gebruiker(s) lezen dit onderwerp (1 Gasten en 0 Anonieme gebruikers)
0 Gebruikers:

Skinned by Lindolfi
IPS Driver Error  

There appears to be an error with the database.
You can try to refresh the page by clicking here.

Error Returned

We apologise for any inconvenience