Reply to this topicStart new topic
> DOF bij macrofotografie, Praktijkstudie voorbeelden
Ad de Bruin
plaatsen Apr 23 2007, 02:25 PM
Bericht #1

Ongeregistreerd

DOF is bij macrofotografie één van de zaken die veel ter sprake komt. De scherptediepte van wat je close-up in beeld wilt brengen is vaak bepalend voor het gehele beeld en daarom in mijn ogen heel belangrijk om dit goed onder de knie te hebben.

Deze scherpte diepte heb je als fotograaf in de hand met het diafragma. Door hiermee te spelen is duidelijk te zien wat de effecten zijn van het groter en kleiner maken van het diafragma op het hoofdobject maar ook op de achtergrond.

Voor meer info over scherptediepte zie onder andere deze link

Hieronder diverse opnamen vanuit het zelfde standpunt met een duidelijk verschil in diafragma. De volgende gegevens zijn idem:

Camera: Canon 20D met hoekzoeker
Lens: Sigma 105mm f/2.8 macro
Iso 100, Gemiddelde lichtmeting -0,3 EV
Afbeeldingverhouding: ca. 1:2
Afstand tot object (voorzijde lens rand bol) ca 35 cm.
Spiegel voorklappen en afdrukken mbv afstandsbediening (tijd tussen spiegelklap en afdrukken ca 3 a 4 sec ivm mogelijk natrillen statief.
Statief benen plat op de ondergrond. Kop statief: drieweg panorama

F/2.8
IPB Afbeelding

F/4
IPB Afbeelding

F/5.6
IPB Afbeelding

F/8
IPB Afbeelding

F/11
IPB Afbeelding

F/16
IPB Afbeelding

F/22
IPB Afbeelding

F/32
IPB Afbeelding

Er is hier goed te zien dat de scherpte diepte naar mate de F-waarde hoger wordt (en dus het diafragma kleiner) toeneemt. Ook is hier duidelijk het effect van de scherpte diepte op de achtergrond te zien aan de graad van wazigheid in het groene gedeelte.

Met een dergelijke trap is in de praktijk, en zeker in de close-up en macro fotografie, goed te zien wat het effect is van het diafragma.

In het veld is natuurlijk de scherpte diepte knop op de camera, als de camera daarover beschikt, te gebruiken. Dit kan echter in de praktijk soms erg lastig zijn omdat je bij een foto als deze moeilijk door de zoeker kunt kijken vanwege de positie van de camera zo dicht bij de grond (zelfs bij gebruik van een hoekzoeker) en vanwege het feit je door het dichtknijpen van het diafragma (dit doe je nl. met de scherpte diepte knop) er zeer weinig licht door de zoeker komt en het beeld heel donker is om dit goed te kunnen beoordelen.

Dit soort trapjes maakt het werken in de praktijk gemakkelijk vind ik. Door dit diverse malen te doen en de resultaten goed te bekijken krijg ik meer "gevoel" voor de scherpte diepte instellingen van de gebruikte camera/lens/afstand combinatie. Door dit gevoel te ontwikkelen is het gebruiken van DOF-calculators, lijstjes met DOF gegevens ed in het veld bijna overbodig geworden door het gevoel dat je ontwikkelt met deze methode en kan een juist diafragma vaak in één keer goed gekozen worden.
Go to the top of the page
+Quote Post
Lindolfi
plaatsen Apr 23 2007, 02:48 PM
Bericht #2

Beheerder

Groep: Beheerder
Sinds: 17-November 05
Van: Groningen
Gebruiker Nr.: 2

Schitterende reeks en tutorial. pp_dart.gif

Je hebt de belichting blijkbaar ook goed in de hand want ze zien er mooi gelijkmatig uit over de reeks. Je ziet dat dit objectief ook mooie onscherpte geeft, wat ook mijn ervaring is ermee.

Kon het niet laten om ze even in een animated gif te zetten (als je het goed vind), hij is wel 4.5 Mbyte geworden....

(klik hier)
User is offlineProfile CardPM
+Quote Post
Ad de Bruin
plaatsen Apr 23 2007, 05:44 PM
Bericht #3

Ongeregistreerd

Prachtig die animatie. Er stond dus toch nog wat wind bij het nemen van de foto's als je ze zo achter elkaar ziet. Ook is/zijn de scherpstelpunt(en) goed te herkennen binnen de animatie
+Quote Post
Wenkus
plaatsen Apr 23 2007, 07:21 PM
Bericht #4

Ongeregistreerd

Hele mooie beelden Ad. Fijn dat je weer actief bent.

De serie is illustratief voor de invloed van diafragma op een macro-opname. Als je me toestaat noem ik twee mogelijk bruikbare aanvullingen.

[1] Theoretisch. De DOF-berekeningen bij macro-lenzen worden iets anders dan in het "normale" gebied van de lens. Misschien dat Lindolfi dat nog eens inbrengt, maar hij heeft al zoveel huiswerk smile.gif .
De schitterende site van vanwalree legt dit allemaal uit. De bouw van de lens (tele of retrofocus) bepaalt de pupilfactor die in de formules voor de DOF voorkomt. (NB. Vanwalree - dit jaar grandioos vernieuwd - heeft een aparte pagina voor de formules: http://www.vanwalree.com/optics/dofderivation.html)

[2] Praktisch. Het is natuurlijk aan de fotograaf om te bepalen of hij een smalle of juist zo groot mogelijke DOF wil, maar ingeval je een zo groot mogelijke macro-DOF wil is er een techniek (die ken je wellicht al) om met meer opnamen (soms wel 10) de DOF te vergroten. Meestal wordt dat vooral gedaan bij foto's van insecten.
Drie sites spannen hier de kroon:
[a] http://www.naturescapes.net/122006/ce1206.htm
[b] http://www.mplonsky.com/photo/article2.htm
[c] http://www.krebsmicro.com/webgal8/gal8_38.html.

Ik hoop dat je dit leuk vindt.

Groet

Wenkus
+Quote Post
Ad de Bruin
plaatsen Apr 23 2007, 08:43 PM
Bericht #5

Ongeregistreerd

QUOTE(Wenkus @ Apr 23 2007, 08:21 PM) *

[1] Theoretisch. De DOF-berekeningen bij macro-lenzen worden iets anders dan in het "normale" gebied van de lens. Misschien dat Lindolfi dat nog eens inbrengt, maar hij heeft al zoveel huiswerk smile.gif .

Bedankt voor je aanvulling Wenkus.

Punt één is hier geloof ik als eens behandeld. Kan alleen zo snel het betreffende topic niet meer vinden of ik moet helemaal in de war zijn. Wel weet ik dat de DOF calculator van Lindolfi voor macro (dit betreft dan een vergrotingsmaatstaf van 1x en groter) een aangepaste berekening maakt.

Punt twee vind ik een goede aanvulling. Dit was me wel bekend maar had het nog nooit op internet gezien. Wederom goede links.

Goed dat je tussen punt één en twee het verschil tussen theorie en praktijk maakt. Misschien heb je zelf ook wel de ervaring dat je theorie, de basis van je kennen, vaak in praktische situaties tevens de grens van je kunnen is in situaties waarin je snel moet handelen.

Het één sluit het ander niet uit. Maar ik merk steeds meer dat door de theorie in praktijk te testen met simpele opstellingen en objecten en de resultaten daarvan te analyseren het "foto-instinct" steeds verder ontwikkeld. Hierdoor worden sommige theorie stukken (die door de moeilijkheid van berekeningen of doorspitten van lijsten ed) makkelijk vertaald kunnen worden in blindelings toe te passen instellingen in het veld.
+Quote Post
Wenkus
plaatsen Apr 23 2007, 09:05 PM
Bericht #6

Ongeregistreerd

Maar ik merk steeds meer dat door de theorie in praktijk te testen met simpele opstellingen en objecten en de resultaten daarvan te analyseren het "foto-instinct" steeds verder ontwikkeld. Hierdoor worden sommige theorie stukken (die door de moeilijkheid van berekeningen of doorspitten van lijsten ed) makkelijk vertaald kunnen worden in blindelings toe te passen instellingen in het veld. (Ad de Bruin)

Ik ben ervan overtuigd dat je gelijk hebt Ad. Iedereen zegt dat.
Misschien moet ik mezelf gewoon voornemen tot de Kerst hier niet te reageren, en in de vrijkomende tijd foto's te gaan nemen. Als jij het OOK al zegt doe ik dat maar.

Groet en dank,

Wenkus

+Quote Post
Ad de Bruin
plaatsen Apr 24 2007, 06:44 AM
Bericht #7

Ongeregistreerd

QUOTE(Wenkus @ Apr 23 2007, 10:05 PM) *

Ik ben ervan overtuigd dat je gelijk hebt Ad. Iedereen zegt dat.
Misschien moet ik mezelf gewoon voornemen tot de Kerst hier niet te reageren, en in de vrijkomende tijd foto's te gaan nemen. Als jij het OOK al zegt doe ik dat maar.

Het was natuurlijk niet mijn bedoeling om je van het toetsenbord en deze site te verjagen om te fotograferen Wenkus. Theorie hoort er bij en zoals je weet vind ik dit heerlijk. Maar in de praktijk heb je soms iets meer aan ervaring door juist de theorie te testen en jezelf eigen te maken.

50-50 mischien eens uitproberen laugh.gif
+Quote Post
Lindolfi
plaatsen Apr 24 2007, 07:12 AM
Bericht #8

Beheerder

Groep: Beheerder
Sinds: 17-November 05
Van: Groningen
Gebruiker Nr.: 2

Je moet schieten, anders kan je niet scoren. (Johan Cruijff)

Dat citaat is trefzeker, maar uit het voetbal onderzoek in onze groep blijkt dat de voorbereidingen voor het schieten zeer belangrijk zijn.

Fotografie is "Art and Science". Dat zou je ook kunnen vertalen in "Doel en Middel". Het goed uitzoeken, en ordenen van je middelen maakt het doel niet alleen beter bereikbaar, maar kan op zich ook een doel worden. Inzicht verwerven en documenteren, "Science" dus, kan veel genoegen opleveren en voor anderen van groot belang zijn.

Dacht ik zo... smile.gif
User is offlineProfile CardPM
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 Gebruiker(s) lezen dit onderwerp (1 Gasten en 0 Anonieme gebruikers)
0 Gebruikers:

Skinned by Lindolfi