Reply to this topicStart new topic
> Flitser
ruilof
plaatsen Dec 10 2009, 09:58 PM
Bericht #1

Ongeregistreerd

Vandaag door schade en schande wijs geworden ofwel ter leringhe ende vermaeck voor degenen die met Nikon camera en externe flits werken.

Een receptie gefotografeerd. Donkere ruimte dus de flits (SB 800 van Nikon) gebruikt met omnibounce en softboxje.
Thuisgekomen blijken veel foto's onscherp.
Oorzaak gezocht.
Invloed van omnibounce en softbox uitgesloten.
Daarna interne flits geprobeerd en gezien dat de foto's allemaal scherp worden.

Daarna ontdekt dat het AF-licht van de camera niet werkt als de SB800 erop staat. Autofocus van flits werkt wel.
Ontdekt dat de autofocus van de flits de autofocus van de camera overruled cq uitschakeld. en de afstand tot het onderwerp bepaald anders interpreteert.
Na lang zoeken in de flitsinstellingen gevonden hoe de AF van de flits uit is te schakelen.
Met de nieuwe instelling van de flits werkt het AF-licht van de camera weer en dus ook de AF van de camera. Alle foto's weer scherp.

Gelukkig heb ik voldoende scherpe foto's voor een mooie reportage, maar het is schrikken en balen.
Go to the top of the page
+Quote Post
Lindolfi
plaatsen Dec 12 2009, 09:53 AM
Bericht #2

Beheerder

Groep: Beheerder
Sinds: 17-November 05
Van: Groningen
Gebruiker Nr.: 2

Mooi dat je achter de oorzaak bent gekomen en goed dat je dit plaatst. Automatiek blijft toch een Janus kop: Het lachende gezicht van de snelheid en het gemak aan de ene kant en het sombere gezicht van het gebrek aan inzicht van die automatische regelingen aan de andere kant. Bij een reportage wil je snelheid, dus dan is het goed om de nukken van je automatiek te kennen. Hoewel ik zelf geen Nikon gebruik (Canon heeft weer andere nukken en de rest wat ik gebruik is allemaal hand focus): toch bedankt voor plaatsing smile.gif
User is offlineProfile CardPM
+Quote Post
Wenkus
plaatsen Dec 13 2009, 10:20 PM
Bericht #3

Ongeregistreerd

Ruilof, ik kan het volgende rapporteren.

Zoals je weet ben ik geen begenadigd fotograaf. Mijn resultaten zijn meestal niet om naar huis te schrijven.

Maar als men heeft gehoord dat ik nogal wat spullen heb, wordt er al gauw gedacht dat je er wel in allerlei omstandigheden iets van zult bakken.

Begin januari dit jaar werd ik gevraagd om op een huisfeest van een vriend van mij (die 65 was geworden) foto's te maken.

Ik gebruikte de Canon 5D met de Canon speedlite 580EX, ruwweg alles op automatisch gezet.
En wat bleek bij thuiskomst: de helft onscherp dus niet bruikbaar.

Ik was te gedeprimeerd om met proefjes uit te zoeken wat de oorzaak was.

Ik zocht het vandaag op: op de speedlite zit ook een instelling om de AF van de flitser uit te zetten. Maar ik heb nog geen proefjes gedaan.

Ik denk dat Lindolfi er wel meer van weet.

Wenkus

+Quote Post
ruilof
plaatsen Dec 13 2009, 10:36 PM
Bericht #4

Ongeregistreerd

Wenkus, Het probleem bij de AF van de flitser is dat die (in tegenstelling van de AF van de camera) niet op een bepaald punt is te fixeren door de ontspanknop half in te drukken.
Ergo, het scherpstelpunt ligt altijd in het midden van het beeld ook al denk je dat je door de ontspanknop half in te drukken kan vasthouden.
Voorbeeld.
Een jubilaris wordt gefeliciteerd door een bekende. Beide personen staan aan de rand van je beeld. In het midden is het einde van de zaal te zien. Je stelt scherp op de jubilaris en drukt de ontspanknop in. De scherpte wordt bij de AF van de flitser niet vastgehouden en verdwijnt dus naar het einde van de zaal (midden van het beeld). Deze instelling op de flits overruled de AF van de camera. Heel verneukeratief zo te zeggen.
Advies: altijd de AF van de flits uitzetten!!
+Quote Post
Lindolfi
plaatsen Dec 13 2009, 10:52 PM
Bericht #5

Beheerder

Groep: Beheerder
Sinds: 17-November 05
Van: Groningen
Gebruiker Nr.: 2

QUOTE(ruilof @ Dec 13 2009, 10:36 PM) *

Advies: altijd de AF van de flits uitzetten!!

Voor een reportage is dat altijd een goed advies. En ook voor het AF hulplicht van de camera als die erop zit. De "fly on the wall" techniek van fotograferen betekent dat je zo min mogelijk opvalt. Desnoods met de hand scherpstellen. Dus eigenlijk is een flitser ook niet zo fijn in dat verband. Met de huidige hoge ruisarme ISO standen en een 2.8 lens kan dat ook meestal wel en je hebt meer voorspelbare resultaten in termen van omgevingslicht op de mensen die je fotografeert.
User is offlineProfile CardPM
+Quote Post
ruilof
plaatsen Dec 14 2009, 12:01 AM
Bericht #6

Ongeregistreerd

Geheel met Lindolfi eens.
+Quote Post
Wenkus
plaatsen Dec 14 2009, 02:12 PM
Bericht #7

Ongeregistreerd

Dank, Ruilof en Lindolfi, voor de opmerkingen.

Wenkus

+Quote Post
M@rius
plaatsen Dec 16 2009, 01:38 PM
Bericht #8

Ongeregistreerd

Op een of andere rede heb ik de AF van de SB800 uitstaan, vandaar dat ik niets heb gemerkt! wink.gif

+Quote Post
ruilof
plaatsen Dec 16 2009, 02:18 PM
Bericht #9

Ongeregistreerd

Houen zo marius wink.gif
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 Gebruiker(s) lezen dit onderwerp (1 Gasten en 0 Anonieme gebruikers)
0 Gebruikers:

Skinned by Lindolfi
IPS Driver Error  

There appears to be an error with the database.
You can try to refresh the page by clicking here.

Error Returned

We apologise for any inconvenience