Reply to this topicStart new topic
> Hue of tint
ruilof
plaatsen May 4 2010, 01:15 PM
Bericht #1

Ongeregistreerd

Als ik foto's van schilderijen maak zet ik de witbalans vast aan de hand van een grijskaart opname. Kennelijk kan dat niet met de hue of tint. Ik vraag me af waardoor die bepaald wordt. Ik constateer dat die wisselt per schilderij, maar dat de foto's als zodanig er wel goed uitzien. Betekent dat dat je maar beter van de hue-schuif af kunt blijven?
Go to the top of the page
+Quote Post
Digidoc
plaatsen May 4 2010, 01:33 PM
Bericht #2

Ongeregistreerd

Ik heb nog nooit iets met de hue of tint schuif gedaan, Ruilof. Ik heb n.l. nimmer kunnen ontdekken of er enige verbetering te bespeuren valt als ik er wel iets mee zou doen. Dit is natuurlijk geen volledig antwoord op je vraag, maar daarvoor wachten we rustig op de reactie van Lindolfi. Hij zal best wel met een verklaring komen.
+Quote Post
Lindolfi
plaatsen May 4 2010, 02:35 PM
Bericht #3

Beheerder

Groep: Beheerder
Sinds: 17-November 05
Van: Groningen
Gebruiker Nr.: 2

De twee kleurassen die het meest gebruikt worden in de fotografie zijn kleurtemperatuur (rood naar blauw) en tint (groen naar magenta). Alle lichtbronnen die natuurlijk zijn (zon, wolkenlucht, kaarsen, van gloeiende materialen zoals in een gloeilamp) bevinden zich perfect in het midden van de tint schaal en verschillen alleen in kleurtemperatuur. Bij zulk licht hoef je dus niets te corrigeren langs de tint schaal. Bij door de mens gemaakte lichtbronnen zoals spaarlampen en TL buizen is dat wel het geval. Zij zitten meestal uit het midden van de tint schaal en een foto bij zulk licht gemaakt moet dus bij inladen gecorrigeerd worden. Dat kan overigens met diezelfde grijskaart! De kleurinhoud van de grijskaart op de foto langs de groen-magenta schaal kan gebruikt worden om de foto neutraal te maken.

Tot zover de theorie. In de praktijk zijn er wel een paar manieren om het goed te krijgen.
User is offlineProfile CardPM
+Quote Post
ruilof
plaatsen May 4 2010, 04:11 PM
Bericht #4

Ongeregistreerd

Bedankt Digidoc en Lindolfi. Ik vermoedde al dat je er niet teveel mee moet doen.
De grijskaart aankilkken in photoshop leidt overigens niet altijd tot bevredigend resultaat. Bij foto's met studioflitsers lijken de foto's iets te warm te worden 5550 K terwijl 5300K een kleurneutrale foto oplevert op mijn scherm (gecallibreerd). Op de groen-magentaschaal zie ik geen probleem.

Zijn de practische oplossingen eenvoudig weer te geven Lindolfi?
+Quote Post
Lindolfi
plaatsen May 4 2010, 07:34 PM
Bericht #5

Beheerder

Groep: Beheerder
Sinds: 17-November 05
Van: Groningen
Gebruiker Nr.: 2

Als je eenmaal een opname situatie hebt met constant licht, kan je steeds dezelfde instelling gebruiken. Met het inladen van een RAW file kan je met het grijspipetje inklikken op de grijskaart, dat geeft je instellingen van "Temp" en "Tint". Die instelling kan je dan overnemen voor alle opnamen bij het inladen van de RAW files. Dat is beter dan een achteraf correctie.

Als je het gevoel hebt dat het toch niet klopt op je scherm, kan dat heel goed komen doordat het omgevingslicht in de kamer waar je scherm staat niet neutraal is, dus dat zegt niet zo veel. Zelfs een grijskaart naast je scherm houden helpt dan niet.
User is offlineProfile CardPM
+Quote Post
ruilof
plaatsen May 4 2010, 08:08 PM
Bericht #6

Ongeregistreerd

Bedankt Lindolfi
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 Gebruiker(s) lezen dit onderwerp (1 Gasten en 0 Anonieme gebruikers)
0 Gebruikers:

Skinned by Lindolfi
IPS Driver Error  

There appears to be an error with the database.
You can try to refresh the page by clicking here.

Error Returned

We apologise for any inconvenience