Reply to this topicStart new topic
> Bookmark 13, Diane Varner's Daily Walks
Wenkus
plaatsen Feb 2 2009, 08:06 PM
Bericht #1

Ongeregistreerd

Photoplaza Bookmarks van Wenkus 2009
Bookmark 13. Diane Varner's Daily Walks

IPB Afbeelding

Diane Varner is een bescheiden fotografe. Al meerdere jaren toont zij foto's op haar eigen photoblog, die ze maakt tijdens haar dagelijkse wandelingen met haar hond aan de Californische kust.

Eerst even een uitstapje naar het fenomeen photoblog. Photoblogs zijn van die handige (snel te maken) fotodagboeken waarvan door veel amateurfotografen (en ook wel profs) gebruik wordt gemaakt. Het aardige is dat er heel wat goede photoblogs zijn met een niveau waarvan je kunt denken: als ik mijn best doe kan ik dat over een bepaalde tijd ook. Maar met zoveel sites is de vraag: hoe vind je nu een goede photoblog? Een erg handige site is http://www.photoblogs.org. Het bevat een kleine 35.000 bookmarks van photoblogs. Doornemen van 35000 blogs, die bovendien per dag veranderen en uitbreiden in aantal en in inhoud, is geen sinecure. Daarom heeft de site een algoritme ontwikkeld dat op basis van internetverkeer een lijst maakt met de meest bezochte sites, ongeveer 10% = 350 blogs, de Hall of Fame. Dat is veel, maar wordt al beter hanteerbaar.

Er zijn trouwens meer sites die photoblogs bijhouden en de populariteit met een of ander algoritme berekenen. Zo is photos.vfxy.com ook heel aardig, maar deze heeft op dit moment “maar” 4600 adressen van photoblogs. Ze hebben overigens een aardige discussiegroep binnen Google Groups: http://groups.google.com/group/vfxy-photoblogs.

Via www.photoblogs.org heb ik een paar jaar terug de site ontdekt van Diane Varner, en haar ontwikkeling in de laatste paar jaar kunnen volgen. Zowel binnen photoblogs als binnen vfxy is haar site bekroond. Misschien is het een idee eerst wat foto’s van haar door te klikken:

http://www.dianevarner.com

De kracht van Diane Varner is haar close-up werk in de natuur. Die maakte ze vroeger vrijwel uitsluitend. (Helaas is er nu meer landschappelijk werk tussen gekomen en niet elke foto van dat genre vind ik geslaagd.) Ik ben steeds gecharmeerd geweest van haar close-up werk, en er zijn meer reden waarom ik haar werk bewonder. Om te beginnen: ze is al jaren op stap met bescheiden apparatuur. Eerst de Canon Rebel, en later (nog steeds) de Canon 30D. Wel met een prima partij lenzen.
Verder is ze volstrekt open over hoe zij werkt. Photoshop is de helft van haar werk, en ze geeft een volledig overzicht van haar workflow, er is een tutorial bij een van haar foto's, bronnen (boeken, cursussen, sites) worden genoemd.

En dat vind ik zo sympathiek en nuttig: niet alleen laten zien hoe goed je bent, maar ook vertellen hoe je het hebt gedaan!

Ik hoop dat deze bookmark (na zo lange tijd) enigszins in de smaak valt.

Wenkus

Go to the top of the page
+Quote Post
ruilof
plaatsen Feb 3 2009, 10:37 AM
Bericht #2

Ongeregistreerd

Een fotografe die laat zien dat het zin heeft je camera mee te nemen. Ze maakt prachtige dingen met ogenschijnlijk groot gemak.
Bedankt Wenkus
+Quote Post
Dave
plaatsen Feb 5 2009, 07:16 PM
Bericht #3

Ongeregistreerd

Veel foto's zeg

Misschien zijn niet alle landschapelijke foto's even mooi.
Vind dat er toch bijzonder sfeervolle exemplaren tussen zitten.
Net als de bewerkingen overigens.
+Quote Post
Ad de Bruin
plaatsen Feb 6 2009, 06:15 AM
Bericht #4

Ongeregistreerd

Het werk van haar was me bekent. Haar close-up werk vind ik erg mooi en afwisselend door haar bewerkingen. Ze is zeer divers. Haar "landschap" wordt anders dan traditioneel gebruikelijk is volgens de meester van heden en daardoor komt het fris op me over. Niet altijd heel goed maar wel fris. Bedankt dat je de site hier nog eens onder de aandacht brengt. (haar originele site vond ik trouwens beter opgezet dan haar huidige blog met alleen foto's....of is dit een andere link?)
+Quote Post
Wenkus
plaatsen Feb 6 2009, 12:27 PM
Bericht #5

Ongeregistreerd

Bedankt voor de reacties.
Ja, Ad, het lijkt of er alleen foto's op staan (o.a. de 502 onder Archives), maar er staat wel nog de nodige informatie op, die echter nu wat lastiger te vinden is.

Een voorbeeld. Ik zocht haar photoshop tutorial voor 1 van haar foto's.
Zit je op het openingsscherm dan zie je rechtsboven o.a.:
- About & Info
- PP Technique.
Spring je naar About&Info dan verdwijnt de link naar PP Technique uit het menutje, al kom je die wel elders op de blz. tegen.
Spring je vanuit het hoofdmenu naar PP Technique, dan kom je eerst op de blz met PP technique 1 terecht (Daily Walk Post Processing Technique), en vandaar kun je naar PP Technique 2: Creating Lights and Darks, de tutorial die ik zocht.

Ik ben het met je eens, dat deel is niet overzichtelijker geworden.

Groet

Wenkus

+Quote Post
Wenkus
plaatsen Feb 8 2009, 06:46 PM
Bericht #6

Ongeregistreerd

En vandaag ben ik gaan twijfelen.
Geruime tijd heb ik het werk van Diane Varner gevolgd. Overal wordt zij bewonderd: prijzen, hoog op lijstjes, etc.

Tot ik vandaag deze discussie over haar werk vond. Kort samengevat: haar werk is tever doorgeschoten in photoshop (teveel verzadiging, te sterk contrast, etc.). En bekend is (o.a. van photo.net) dat de amerikanen daar dol op zijn.

Ik vind het niet eenvoudig te weten wat ik ervan vind, maar nu ik die kant zie is er een beetje van de glans af.

Enerzijds wordt wel gezegd dat Photoshop de helft van het werk is. Anderzijds vind ik die oververzadiging en dramatisering ook niet alles.

Wenkus

+Quote Post
Ad de Bruin
plaatsen Feb 8 2009, 06:52 PM
Bericht #7

Ongeregistreerd

Maar ze doet het niet altijd. En je weet dat ze het doet. Ze probeert niet eens de waarheid weer te geven en pretendeert dit ook niet. Ze maakt mooie grafische afbeeldingen....geen natuurgetrouwe opnamen. Da's een groot verschil. Ja, en smaak is natuurlijk persoonlijk en zou dus ook niet geleid moeten worden wat anderen er van vinden en of het veel of weinig gedaan wordt. Dit staat net zo los van elkaar als Diana van een natuurgetrouwe en onbewerkte afbeelding.
+Quote Post
Lindolfi
plaatsen Feb 8 2009, 06:54 PM
Bericht #8

Beheerder

Groep: Beheerder
Sinds: 17-November 05
Van: Groningen
Gebruiker Nr.: 2

Eergisteren was ik op het kantoor van Noorderlicht (klik) voor een klus en heb daar rondgekeken in de collectie. Er is duidelijk een trendscheiding te zien in het gebruik van PhotoShop, als het gaat om het optrekken van foto's. Bij het bespreken van dat verschijnsel, sprak men daar over "André Rieu in de fotografie". Kortom, ik kan me je twijfel voorstellen, Wenkus, maar het moet toch per beeld beoordeeld worden wat de zin van dat optrekken is....
User is offlineProfile CardPM
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 Gebruiker(s) lezen dit onderwerp (1 Gasten en 0 Anonieme gebruikers)
0 Gebruikers:

Skinned by Lindolfi
IPS Driver Error  

There appears to be an error with the database.
You can try to refresh the page by clicking here.

Error Returned

We apologise for any inconvenience