Reply to this topicStart new topic
> Goed belichten bij hoog contrast, Canon 5D (e.a.)
Lindolfi
plaatsen Jun 21 2006, 04:57 PM
Bericht #1

Beheerder

Groep: Beheerder
Sinds: 17-November 05
Van: Groningen
Gebruiker Nr.: 2

user posted image

Hier een recept voor een Canon 5D (deels ook voor vergelijkbare modellen) om een goed belichte foto te maken in een situatie met een hoog contrast, zoals zonlicht:

1] Zet de camera op Av en kies een geschikt diafragma voor de scherptediepte die je wilt (check eventueel met het knopje links voor op de camera, vlak bij de lens onder de ontgrendelknop voor de lensbajonet)

2] Druk op het knopje DRIVE-ISO bovenop de camera en kies met het wijsvingerwiel het enkele raampje in het LCD display boven op de camera voor een enkele opname (anders verandert de autofocus bij herkaderen)

3] Zet de lens op Autofocus (knopje links op de lens, stand "AF")

4] Druk op het meest rechtse knopje bovenop de camera bij het wijsvingerwiel en draai aan dat wiel tot je de Japanse vlag ziet op het schermpje bovenop: spotmeting

5] Draai aan je duimwiel achterop de camera tot +1 stop overbelichting

6] Zet je scherpstelpunt op het middelste punt met het knopje rechtsboven achterop de camera en het wijsvingerwiel

7] Richt het middelste scherpstelpunt op het lichtste deel wat in het kader komt en druk op het knopje met een sterretje erbij (AE lock)

8] Richt nu het middelste scherpstelpunt op het belangrijkste onderwerp in het kader wat je scherp wilt hebben en hou de ontspanknop half ingedrukt

9] Herkader en maak de foto

10] Controleer je histogram: als het goed is blijf je net aan binnen overbelichting en haal je het meeste nog uit je donkere partijen.

Samenvattend: 1 stop overbelichten en spotmeting op het lichtste deel, AE lock, scherpstellen op doel, herkaderen en ontspannen.

Als je echt een heel licht deel in je foto hebt, zoals een zonverlicht wit vlak, voer dan de belichtingscorrectie op tot +1.5 of zelfs 2 stops in stap 5]

Hier een foto met bovenstaand recept en eronder de exif gegevens.

foto

exif
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Ricky
plaatsen Jun 27 2006, 09:26 PM
Bericht #2

Ongeregistreerd

Ik zie dit in de exif gegevens van de boom.

Exposure Time 1/30 sec

Shutter Speed Value 1/16 sec

Kan iemand mij uitleggen wat dat is?
Ik dacht dat het allebei sluitertijd betekende..........
+Quote Post
eranosian
plaatsen Jun 27 2006, 09:31 PM
Bericht #3

Ongeregistreerd

Ik DENK:

Exposure Time = belichtingstijd

Shutter Speed = sluitertijd

De uitleg mag iemand anders geven. smile.gif
+Quote Post
Bas
plaatsen Jun 27 2006, 09:58 PM
Bericht #4

Ongeregistreerd

Edit: laat maar, verhaal klopte niets van.. De uitleg laat ik aan iemand anders over.. rolleyes.gif
+Quote Post
Ricky
plaatsen Jun 27 2006, 11:50 PM
Bericht #5

Ongeregistreerd

Dank je wel Eranosian en Bas.

Zo ver was ik ook gekomen! smile.gif

Iemand nog iets?
+Quote Post
Wenkus
plaatsen Jun 28 2006, 01:10 AM
Bericht #6

Ongeregistreerd

OK, even heel kort.

[A] De formules
[B] De praktijk.

Ad A.
Er is een systeem om belichting te berekenen in afhankelijkheid van diverse factoren, waaronder: diafragma, sluitertijd en ISO-waarde.
Dat komt erop neer dat je de belichtingswaarde EV uitrekent in afhankelijkheid van drie componenten:
- diafragma: AV= 2* log(Ap)/log(2) (Ap= 1.8, 8.0, etc)
- sluitertijd: TV=-log(t)/log(2) (t=1/30 s etc)
- ISO-waarde: ISOV=log(ISO)/log(100) (ISO=100, 200, 800, etc.)
Je belichtingswaarde is dan:
EV = AV + TV + ISOV

Op basis van dit EV-getal (zo van ongeveer -2 tot +20) stel je de belichting vast.
Dit heet het APEX-systeem voor belichting (APEX = Additive System of Photographic Exposure).

Ad B.
Met name diafragma en sluitertijd zie je in exif-gegevens terug op twee verschillende manieren: hun "kale" waarde en hun getransformeerde waarde naar dit systeem.
Er is dus een verschil tussen exposure time en shutter speed value.
Een exposure time van 1/30 sec is derhalve een shutter speed value van -log(1/30)/log(2) = 4.9 = 1/20 s

Duidelijk is dat er een verschil is tussen exposure time (sluitertijd) en shutter speed value (de logaritmisch getransformeerde waarde van de sluitertijd).

Dat die laatste waarden wel eens tot vraagtekens leiden, heb ik al weer minstens een jaar terug in een onderzoekje aangetoond. Niet alle programma's die exif-informatie geven zijn even betrouwbaar. Als, zoals in het onderhavige geval, de verschillen tussen sluitertijd en sluitertijd-VALUE niet alleen door de formules kunnen worden verklaard, dan is er reden de betrouwbaarheid van de exif-gegevens nader te onderzoeken.

Wenkus

+Quote Post
Ricky
plaatsen Jun 28 2006, 10:39 PM
Bericht #7

Ongeregistreerd

Dank je wel voor je uitgebreide uitleg Wenkus.

Ad A.
Laat maar zitten.
Volgens mij hoef ik dit niet te snappen.

Ad B.
Is me redelijk duidelijk.
Tenminste rolleyes.gif
EV is de belichtingswaarde (Exposure Value) en dat wordt ook wel Exposure Time genoemd (zoals in de exif van de boom)?

En dat is een combinatie van sluitertijd en diafragma instelling?

Bij Panda Iexif 2 staat geen EV en geen Exposure Time
maar wel Exposure Bias Value.
Bij de meeste van mijn foto's is dat +_ 0 EV

Is dat dan weer wat anders?
+Quote Post
Wenkus
plaatsen Jun 29 2006, 12:51 AM
Bericht #8

Ongeregistreerd

Ricky, als je de wiskundige formules wel gelooft (wat ik mij zeer kan voorstellen) dan blijft het punt op welke gegevens van de exif-informatie zoals van Opanda Iexif 2 je moet letten.

Allereerst zijn dat de drie bekende zaken:

Exposure time, bv. 1/500 s
F number, bv. F8
ISO speed ratings, bv. 800

Dan heb je de twee waarden die een logaritmische transformatie zijn, maar waar je dus niets mee doet:
Shutter speed value, bv. 9 TV
Aperture value, bv. 6 AV
Dat heb ik hierboven uitgelegd, maar als je er niets mee doet onthoud dan: zodra er een term als value achter staat, is het een heel ander getal dan je denkt. Exposure time en shutter speed is natuurlijk hetzelfde. Maar shutter speed VALUE is heel wat anders.
Idem: vergeet aperture value, en let op F number.

Dit kan per programma (bv. Photoshop exif i.p.v. Opanda exif) overigens weer verschillen wat betreft terminologie.

Dan heb je nog Exposure Bias Value. Dit is hetzelfde als belichtingscompensatie, die kun je op de meeste camera's apart instellen. Exposure Bias Value -2EV is dus 2 stops onderbelichten. (Alle eenheden van EV, exposure value, komen overeen met 1 stop). Hoe dat tot stand is gekomen is een onderwerp op zich. Erg belangrijk daarbij is te letten op de volgende exif-informatie:
Exposure Program, bv. Aperture priority.
In dat laatste geval vindt de compensatie plaats via de sluitertijd.
Bij sluitertijdvoorkeuze vindt de compensatie plaats via het diafragma.
En bij een automatische programmastand ben je meestal in het ongewisse hoe je camera dat compenseert, het wordt meestal niet door camera-fabrikanten gepubliceerd.

Duizelt het al?

Wenkus

+Quote Post
Ricky
plaatsen Jun 30 2006, 10:47 AM
Bericht #9

Ongeregistreerd

Wenkus, ik geloof dat het kwartje begint te vallen.

Tenminste voor zover het stukje wat ik nu nodig denk te hebben.

Zoals dit:
Exposure Bias Value. Dit is hetzelfde als belichtingscompensatie

Ik kan die "values" nu wel op een andere manier gaan bekijken, maar ik denk niet dat ik er veel mee kan, daadwerkelijk.
Misschien wordt het nog eens leerzaam.

Ik herinner mij dat jij al eens eerder geschreven hebt over de manier waarop een camera automatisch de over- of onderbelichting regelt. En dat dat niet duidelijk is.

Een extra stimulans om alles op handmatig te blijven doen, zodat ik - als het fout gaat - ook beter weet waarom het fout gaat.
+Quote Post
Wenkus
plaatsen Jun 30 2006, 12:25 PM
Bericht #10

Ongeregistreerd

Ik herinner mij dat jij al eens eerder geschreven hebt over de manier waarop een camera automatisch de over- of onderbelichting regelt. En dat dat niet duidelijk is. (Ricky)

Bijna goed Ric.
Maar soms is het wel duidelijk:
Staat het keuzewiel op diafragmavoorkeuze dan wordt belichtingscompensatie altijd via de sluitertijd bereikt.
Staat het keuzewiel op sluitertijdvoorkeuze dan wordt belichtingscompensatie altijd via het diafragma geregeld.
Staat het keuzewiel op Programma, dan moet je in de manual kijken. Canon 5D bezitters hebben geluk: daar staat de benodigde grafiek voor belichtingscompensatie in (dat noemen ze daar Programmalijn)!
Bij mijn KM 7D moet je gissen of er 2 dagen aan besteden om uit te zoeken.
Dan heb je nog een volautomatische stand inclusief auto ISO: dat zie je bijna nergens hoe dat werkt (ook niet bij de 5D).

Maar ja, EBV +/- 1 is dus niets anders dan belichtingscompensatie met 1 stop meer of minder. En soms weet je hoe dat gaat en soms weet je dat niet.

Wenkus

+Quote Post
ruilof
plaatsen Jul 7 2006, 03:06 PM
Bericht #11

Ongeregistreerd

Lezen herlezen en nog eens lezen maar.......
Ik heb het al eens eerder gezegd: mijn wiskunde knobbel is zo onwaarschijnlijk klein dat diverse zoekpogingen tot nu toe tot niets hebben geleid.
Ik hou het dus noodgedwongen op de eenvoudigste gegevens en laat de Values maar zitten. Op de middelbare school heb ik genoeg frustraties opgedaan. sad.gif smile.gif
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 Gebruiker(s) lezen dit onderwerp (1 Gasten en 0 Anonieme gebruikers)
0 Gebruikers:

Skinned by Lindolfi
IPS Driver Error  

There appears to be an error with the database.
You can try to refresh the page by clicking here.

Error Returned

We apologise for any inconvenience