Reply to this topicStart new topic
> Kleurmanagement
mamiya645
plaatsen Jan 29 2006, 07:07 PM
Bericht #1

Nieuw hier
*

Groep: Gebruiker
Sinds: 29-January 06
Van: Amsterdam
Gebruiker Nr.: 62

Beste Forumgangers,

Als eerste wil ik mezelf welkom heten op het forum Photoplaza, en hoop hier veel te leren over fotografie in de breedste zin van het woord. Ik wil vragen of iemand mij een aantal pointers zou kunnen geven op het gebied van kleurmanagement. Hetgeen wat ik wil weten is een stuk gedegen theorie, met praktische tips die mij in staat stellen om mijn foto's digitaal te kunnen afwerken.

Mamiya645
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Lindolfi
plaatsen Jan 29 2006, 07:20 PM
Bericht #2

Beheerder

Groep: Beheerder
Sinds: 17-November 05
Van: Groningen
Gebruiker Nr.: 2

Laat ik me bij je aansluiten en je ook welkom heten, mamiya645.

Kleurmanagement is een heel breed onderwerp. Kan je kort aangeven wat de weg is die jouw beelden afleggen van het moment van bedienen van de sluiter (welke camera(s), gevoelige laag) tot aan het eindproduct (schermbeeld, afdrukken, dia's voor projectie of op lichtbak?). Dan is het wat makkelijker om pointers te geven door ??n van ons of in beurtzang.
+Quote Post
mamiya645
plaatsen Jan 29 2006, 08:19 PM
Bericht #3

Nieuw hier
*

Groep: Gebruiker
Sinds: 29-January 06
Van: Amsterdam
Gebruiker Nr.: 62

Werk procedure:

Camera: Mamiya 645 of Canon Eos 5
Film: Tmax 100, ilford hp5, Fuji Astia
Scanner: Epson Perfection 4990 Photo + minolta dimange IV
Printer: Epson Stylus Photo R1800
Beeldscherm: Compaq FP 7317

Grootdeel van de foto's zullen bestemd zijn voor het beeldscherm, alleen de beste foto's zullen worden geprint. Ben ik nog iets vergeten?

+Quote Post
Lindolfi
plaatsen Jan 29 2006, 08:38 PM
Bericht #4

Beheerder

Goed, het gaat dus om zwart-witnegatief en kleurdiapositief materiaal, gescand en op beeldschermen getoond of geprint naar het eindresultaat.

Om alvast een beginnetje te maken: Zowel een scanner, een beelscherm als een printer hebben ieder een kleurenprofiel. Stel je wilt in het eindproduct, bijvoorbeeld op je beeldscherm, een volkomen kloppend stel kleuren krijgen en na veel zoeken lukt je dat, wil dat nog niet zeggen dat het een goed eindproduct is, want anderen zien dan toch andere kleuren, want die gebruiken een ander scherm.

Dus je kan beginnen met het ijken van je kleurenscherm. Dat kan op het oog met een geijkte foto en een CD met een filetje (Fujifilm levert zoiets) of met een meetoog (zoals Eye-One). Als je scherm dan zo goed mogelijk kleuren weergeeft (dat kan nooit volledig, want het oog ziet veel meer dan huidige schermen kunnen weergeven, het zogenaamde Gamut), dan kan je beginnen met de andere componenten.

Nu kan je je scanner ijken. Je kan een dia maken van een Kodak kleurenkaart (te koop in de fotowinkel) onder licht van een bewolkte hemel (5500 Kelvin, waar daglichtfilm precies voor gemaakt is) op je diafilm en die scannen. Omdat je scherm nu geijkt is kan je in photoshop op zoek gaan naar de juiste correctie om uit je scan de Kodak kleuren weer zo goed mogelijk terug te krijgen. Hou hierbij de kaart naast je scherm in licht van buiten opnieuw van een bewolkte hemel.

De instellingen die je vindt (kleurcorrecties) kan je opslaan in een action. Sommige scanners hebben ook de mogelijkheid om bij de scan de correctie in te voeren, dat maakt het leven makkelijker.

De laatste stap is het ijken van je printer. Ook een printer kent instellingen en die moeten zo gekozen worden dat je de kleurenkaart zoals hij op je geijkte scherm klopt ook zo goed mogelijk produceert op papier. Opnieuw kent een printer een beperkt gamut en dus zal het altijd een comporomis zijn.

Dit is een opzetje. Veel kan je uitzoeken door te proberen. Het hart van het hele proces is een goed geijkt scherm, want zonder goede kleurenmaatstaf begin je met de andere componenten (scanner en printer) niets.

Succes, er groeit vast nog meer advies aan in dit draadje en vragen of suggesties van jouw kant.

Kijk ook op de site van Digidoc, daar staan een paar hele goede verhalen over dit onderwerp.
+Quote Post
Lindolfi
plaatsen Mar 20 2006, 09:45 PM
Bericht #5

Beheerder

Mamiya645, heb je nog wat met de informatie kunnen doen?
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 Gebruiker(s) lezen dit onderwerp (1 Gasten en 0 Anonieme gebruikers)
0 Gebruikers:

Skinned by Lindolfi
IPS Driver Error  

There appears to be an error with the database.
You can try to refresh the page by clicking here.

Error Returned

We apologise for any inconvenience