Reply to this topicStart new topic
> Zwart/wit
@dfundum
plaatsen Aug 24 2006, 10:33 AM
Bericht #1

Ongeregistreerd

Omzetting van kleur naar zwart/wit.

Een heel korte vraag, hoe doen jullie het?

Go to the top of the page
+Quote Post
ruilof
plaatsen Aug 24 2006, 11:51 AM
Bericht #2

Ongeregistreerd

Voor het mooie effect maak ik gebruik van channelmixer. Daar zijn tal van mogelijkheden om tot een mooie duotoon te komen.
Het meeste heb ik geleerd van Digidoc. Hier is alles te lezen op zijn site.

Deze techniek biedt je de mogelijkheid om de duotoon net iets te laten afwijken van echt zwart-wit en bovendien behandel je de hoge en lage lichten apart. Je kunt je eigen smaak volgen.
Ik hoor wel of het je aanspreekt
+Quote Post
@dfundum
plaatsen Aug 25 2006, 11:38 PM
Bericht #3

Ongeregistreerd

......................................ja hoor het spreekt me heel erg aan, ben trouwens altijd onder de indruk van jouw bewerkingen naar zwart-wit, wat ik vooral interessant vind is de afwijking naar duotoon met een aparte behandeling van hoge en lage tonen, en bovendien vind ik de site van Digidoc heel interessant, duizendmaal bedankt ruilof.

Wat ik wel een beetje ontgoochelend vind is de karige reactie op de vraag, 33x bekeken en maar één reactie, ik was eigenlijk benieuwd want er zijn toch wel een x-aantal leden die ook uitstekende omzettingen doen naar zwart-wit.
+Quote Post
Lindolfi
plaatsen Aug 26 2006, 08:17 AM
Bericht #4

Beheerder

Groep: Beheerder
Sinds: 17-November 05
Van: Groningen
Gebruiker Nr.: 2

Beste @fundum. Wat ik doe is altijd de channelmixer gebruiken, want daar kan je eigenlijk alles mee. Wat ik eerst doe is kijken wat er in de kleurlagen aanwezig is. Vink het vakje monochrome aan en schuif de schuifjes Red, Green en Blue beurtelings om te zien wat er inzit. Zoek dan naar een combinatie van Red, Green en Blue wat de juiste omzetting geeft, maar hou de som van de drie op 100%, zodat je geen ovebelichting of onderbelichitng invoert.

Daarna kan je toning inbrengen door onder Color Balance selectief voor de Shadows, Midtones en Highlight een klein beetje te schuiven aan de drie kleurschuifjes. Hou er een foto naast die je bevalt en imiteer de kleurtoon. Zelfs een klein beetje geeft al een duidelijk effect in expressie van de foto.

Zelf geef ik de voorkeur aan zo primitief werken (ik bedoel, alleen gebruik makend van basis verstellingen in PhotoShop) en werk ik liever niet met zwart-wit plugins, zoals Power Retouche Studio Black/White.
User is offlineProfile CardPM
+Quote Post
Ricky
plaatsen Aug 26 2006, 09:31 AM
Bericht #5

Ongeregistreerd

Kijk @dfundum, ik had bij jouw 'zusjes' dit al gezegd:

Wat ik gelezen heb is: klik monochroom, zet 60% rood, 20% groen en 20% blauw. ...........but remember - rules are made to be broken.

En als je niet op 100% uitkomt, kun je altijd nog met het 'constant' schuifje schuiven.

Het is creatief spelen met.............en een kwestie van smaak, denk ik.

En dat is alles wat ik er van weet en waar ik af en toe mee speel......met wisselend resultaat.

Ik heb geen plug-ins en die wil ik voorlopig ook niet: Ik wil het zelf leren.
(Dat geldt voor mij ook voor allerlei voorgekauwde actions in PS.)

Een duotoon maken met de Color Balance heb ik ook wel geprobeerd, maar vond tot op heden het resultaat niet mooi.

Het mooiste is een mooie zwart/wit film in je analoog! smile.gif wink.gif
+Quote Post
loki
plaatsen Aug 26 2006, 09:53 AM
Bericht #6

Ongeregistreerd

Overigens is de 'gewone' omzetting van kleur naar grayscale grofweg 30% rood, 60% groen en 10% blauw (meer precies: 29.9% rood, 58.7% groen en 11.4% blauw)
+Quote Post
Lindolfi
plaatsen Aug 26 2006, 10:14 AM
Bericht #7

Beheerder

QUOTE (Ricky @ Sat 26 August 2006, 10:31)
En als je niet op 100% uitkomt, kun je altijd nog met het 'constant' schuifje schuiven.

Pas op! Dat is niet hetzelfde: wegwerken van over- of onderbelichting met het constant schuifje omdat de som geen 100% is geeft een andere helderheidsverdeling. Probeer maar.
+Quote Post
@dfundum
plaatsen Aug 27 2006, 01:37 PM
Bericht #8

Ongeregistreerd

Ricky ik heb bewust die discussie niet willen verder zetten in mijn ‘zusjes’ en heb dan maar een nieuw draadje aangemaakt.
Het is wel duidelijk dat er geen vaste regels bestaan om tot een goede zwart-wit foto te komen, ik lees hier al drie verschillende instellingen (60-20-20 Ricky, variabel Lindolfi, en grijstonen Loki).

Mijn werkwijze gelijkt nogal erg op die van Lindolfi via kanaalmixer met zijn schuifjes, en verder naar curven en/of kleurbalans, heb ook geen vaste regels in percenten.
Wat ik niet doe is kijken wat er in de kleurlagen aanwezig is, ik zou niet weten hoe je dat doet.
Leg eens uit Lindolfi, aub!

Ik hou het voorlopig ook zoals jullie zonder plug-ins en heb er ook meer plezier in om er zelf iets van te maken, toch wil ik af en toe wel eens proeven van die zogenaamde ‘voorgekauwde actions in PS’ (dixit Ricky), je weet wel dat ik me daar al eens aan bezondig (zie ‘Bright eyes en ‘Warrior’ in cretatief gemanipuleerd).

Wat betreft een duotoon maken met de kleurbalans heb ik wel het gevoel dat sommige onderwerpen daar wel baat bij hebben ik denk hier bijvoorbeeld aan dat kinderportretje uit de schoolserie van ruilof waar die duotoon op een verantwoorde en heel mooie wijze is toegepast.

Er blijven voor mij toch nog enkele vraagjes:
Is het zo dat rood altijd naar beneden moet en groen en blauw die complementair zijn aan rood naar boven moeten gewaardeerd worden? en waarom is dat zo?
Klopt het wat Ricky zegt dat bij een uitkomst die niet op 100 uitkomt je met het constantschuifje mag corrigeren? Volgens Lindolfi is dat blijkbaar niet zo best als ik dat goed begrepen heb, maar voor wat dient dat schuifje dan?

En nog dit:
Het mooiste is een mooie zwart/wit film in je analoog! zei Ricky.
Tja Ricky dat is natuurlijk een zin om in te lijsten, ik denk ook nog heel dikwijls terug aan ‘die tijd van toen’ , ik zou het een droom vinden om een digitale foto te kunnen maken die je naast een foto kunt leggen die bijvoorbeeld op bariet papier is gemaakt, het lijkt voorlopig nog een utopie , of zijn er toch mogelijkheden? Ik veronderstel dat er toch nog meer fotografen onder ons zijn die dezelfde verzuchtingen hebben. Wie volgt die evolutie op de voet?

+Quote Post
Ivens
plaatsen Aug 28 2006, 12:56 PM
Bericht #9

Ongeregistreerd

QUOTE (@dfundum @ Sun 27 August 2006, 13:37)
ik zou het een droom vinden om een digitale foto te kunnen maken die je naast een foto kunt leggen die bijvoorbeeld op bariet papier is gemaakt,

Dat kun je natuurlijk altijd doen... wink.gif , maar ik begrijp wat je bedoelt.

Ik geloof zelfs dat Lindolfi, Loki, Digidoc, Wenkus, Mars e.a. daar eens een projectje aan gewijd hebben. Wellicht dat zij meer kunnen vertellen daarover?
+Quote Post
@dfundum
plaatsen Aug 28 2006, 01:33 PM
Bericht #10

Ongeregistreerd

QUOTE (Ivens @ Mon 28 August 2006, 11:56)
QUOTE (@dfundum @ Sun 27 August 2006, 13:37)
ik zou het een droom vinden om een digitale foto te kunnen maken die je naast een foto kunt leggen die bijvoorbeeld op bariet papier is gemaakt,

Dat kun je natuurlijk altijd doen... wink.gif , maar ik begrijp wat je bedoelt.

Ik geloof zelfs dat Lindolfi, Loki, Digidoc, Wenkus, Mars e.a. daar eens een projectje aan gewijd hebben. Wellicht dat zij meer kunnen vertellen daarover?

Bedankt Ivens voor de reactie, ik kijk met spanning uit naar hun reactie.
+Quote Post
Lindolfi
plaatsen Aug 28 2006, 01:37 PM
Bericht #11

Beheerder

QUOTE (@dfundum @ Sun 27 August 2006, 14:37)
...ik zou het een droom vinden om een digitale foto te kunnen maken die je naast een foto kunt leggen die bijvoorbeeld op bariet papier is gemaakt, het lijkt voorlopig nog een utopie, of zijn er toch mogelijkheden? Ik veronderstel dat er toch nog meer fotografen onder ons zijn die dezelfde verzuchtingen hebben. Wie volgt die evolutie op de voet?

Er bestaat een fotobelichter bij een bedrijf in Duitsland die kan belichten op bariet papier vanaf digitale file. Daarmee heb je de papier component gelijk getrokken met die van de natte doka, maar heb je wel de veelzijdige control van PhotoShop.

Het vreemde van bariet papier is dat het rijker en dieper oogt dan RC papier voor zwart wit, maar het verschil in zwarting is niet te meten: RC papier is even diep in zwarting. Vermoedelijk heeft het met de vezel van het papier te maken dat de glanseffecten wat rijker maakt. Glas heeft ook een invloed op de indruk van zwarting.

Een tijdje terug zijn we nog op een tentoonstelling geweest met verse afdrukken van werk van Cartier Bresson. De afdrukken waren absoluut overtuigend, behalve die van scan op groter formaat gezet waren: niet best. Een goede natte doka werker doet er jaren over om zulke subtiliteit te halen, en dat geldt ook voor een scanner en photoshop werker.

Uit ervaring kan ik melden dat een vergelijking van een natte doka afdruk met een digitale print van hetzelfde onderwerp, gemaakt met een digitale chip, buitengewoon moeilijk is, omdat er zoveel factoren verschillen.

Wat uiteindelijk overblijft is voorkeur van de toeschouwer en ik moet je zeggen dat ik van zowel de natte, droge als halfnatte (met gescande film) methoden buitengewone afdrukken gezien heb de laatste jaren. Binnenkort komt Noorderlicht weer naar Groningen en dan zullen we zien hoe het staat met de expressieve kracht van de fotografie op dit moment, gegeven de huidige technieken.

Wat betreft het zwart-wit project waar Ivens melding van maakt: daar kan ik beter niets over zeggen wegens mogelijke beïnvloeding van proefpersonen. (dit is een open forum met een gesloten gedeelte over dat zwart-wit project).
+Quote Post
@dfundum
plaatsen Aug 30 2006, 08:21 AM
Bericht #12

Ongeregistreerd

QUOTE (Lindolfi @ Mon 28 August 2006, 12:37)

Wat betreft het zwart-wit project waar Ivens melding van maakt: daar kan ik beter niets over zeggen wegens mogelijke beïnvloeding van proefpersonen. (dit is een open forum met een gesloten gedeelte over dat zwart-wit project).

Jammer!

Bedankt Lindolfi voor jouw uitleg over bariet.

pp_offtopic.gif ???
+Quote Post
@dfundum
plaatsen Aug 31 2006, 11:58 PM
Bericht #13

Ongeregistreerd

QUOTE (@dfundum @ Sun 27 August 2006, 12:37)
Wat ik niet doe is kijken wat er in de kleurlagen aanwezig is, ik zou niet weten hoe je dat doet.
Leg eens uit Lindolfi, aub!

Er blijven voor mij toch nog enkele vraagjes:
Is het zo dat rood altijd naar beneden moet en groen en blauw die complementair zijn aan rood naar boven moeten gewaardeerd worden? en waarom is dat zo?
Klopt het wat Ricky zegt dat bij een uitkomst die niet op 100 uitkomt je met het constantschuifje mag corrigeren? Volgens Lindolfi is dat blijkbaar niet zo best als ik dat goed begrepen heb, maar voor wat dient dat schuifje dan?

Domme vragen?

+Quote Post
Ricky
plaatsen Sep 1 2006, 07:11 AM
Bericht #14

Ongeregistreerd

Geen domme vragen @dfundum, maar er zijn hier blijkbaar te weinig mensen die er genoeg van weten.
Ik weet het ook niet.
Ik kopieer dit letterlijk uit de Help file van Photoshop:

To mix color channels:

In the Channels palette, select the composite color channel.
Choose Image > Adjustments > Channel Mixer.
For Output Channel, choose the channel in which to blend one or more existing (or source) channels. (See Restricting blending to channels (Photoshop).)
Drag any source channel's slider to the left to decrease the channel's contribution to the output channel or to the right to increase it, or enter a value between -200% and +200% in the text box. Using a negative value inverts the source channel before adding it to the output channel.
Drag the slider or enter a value for the Constant option.
This option adds a black or white channel of varying opacity--negative values act as a black channel, positive values act as a white channel.
Select Monochrome to apply the same settings to all the output channels, creating a color image that contains only gray values.
Use the Channel Mixer with the Monochrome option applied to control the amount of detail and contrast in the images you plan to convert to grayscale.

If you select and then deselect the Monochrome option, you can modify the blend of each channel separately, creating a handtinted appearance.

Ik begrijp het volgende:
Dat je het best eerst naar de kleurenlagen kan kijken en die stuk voor stuk naar je zin zetten
Dan met de constant schuif eventueel een zwarte of witte laag toevoegen.
Dan pas het Monochroom vakje aanvinken om zwart/wit te krijgen.
Daarin eventueel nog schuiven om e.e.a. te verfijnen.

Misschien kan iemand me verbeteren als ik het niet correct heb begrepen.

Blijft het feit: oefenen, kijken, proberen..........
Hoe was het ook al weer? The proof of the pudding is in the eating ....of zoiets. smile.gif
+Quote Post
Lindolfi
plaatsen Sep 1 2006, 07:24 AM
Bericht #15

Beheerder

Beslist geen domme vragen. Had nog even getreuzeld met een antwoord omdat het een wat lange posting zou worden, beste @dfundum.

Per vraag, ik zal ze A] en B] noemen

user posted image

Vraag A] Is het zo dat rood altijd naar beneden moet en groen en blauw die complementair zijn aan rood naar boven moeten gewaardeerd worden? en waarom is dat zo?

1] Het verhaal begint bij hoe we gewend zijn hoe zwart-wit media met kleuren omgaan. Een zwart-wit film heeft een gevoeligheid voor verschillende kleuren, karakteristiek voor die film. Hierbij ligt de grootste gevoeligheid in het midden van het kleurenbereik en dat is groen.

2] Het menselijk oog heeft drie typen kleuren gevoelige cellen in het oog, voor rood, groen en voor blauw en die zijn ongeveer even gevoelig.

3] Als je nu kleuren uit een kleuren foto om wilt zetten naar zwart wit en je zou daarbij alle kleuren even hard mee tellen heb je dus een foto gekregen waarin rood en blauw te licht doorkomen, vergeleken met hoe film het doet (zie punt 1]).

Vraag B] Klopt het wat Ricky zegt dat bij een uitkomst die niet op 100 uitkomt je met het constantschuifje mag corrigeren? Volgens Lindolfi is dat blijkbaar niet zo best als ik dat goed begrepen heb, maar voor wat dient dat schuifje dan?

Natuurlijk mag alles, de uitkomst is alleen niet hetzelfde. Met de kleurenschuifjes gebruik je een versterkingsfactor, met het constant schuifje een optelling. Zoals ik al schreef is zelf proberen het beste, maar voor het inzicht even een rekenvoorbeeld:

Noem de procenten van de kleurenschuifjes r, g en b en de constante factor c. Noem de kleurencomponenten van een kleurenpixel die je om gaat zetten R, G en B, geschaald naar 0-1. Noem het resultaat in de zwart-wit pixel BW (gelijk voor alle kleuren). Stel nu dat je hebt ingesteld

r=20, g=60, b=20 en c=0. Dan komt uit middengrijs en dat is R=0.5, G=0.5 en B=0.5 het volgende

BW=(r/100)*R+(g/100)*G+(b/100)*B+c/100=(r/100)*0.5+(g/100)*0.5+(b/100)*0.5+c/100=
(20/100)*0.5+(60/100)*0.5+(20/100)*0.5+c/100=0.5 en dat klopt prachtig.

Stel nu dat we zuiver rood fotograferen en omzetten dan wordt dat (R=1.0, G=0.0, B=0.0) geeft dat BW=0.2

Stel nu dat je de som van r, g en b ongelijk maakt aan 100 en dat voor middengrijs wegregelt met het constant schuifje, zodat je weer BW=0.5 krijgt:

r=30, g=90, b=30 en c=-25. dan geeft middengrijs R=0.5, G=0.5 en B=0.5 een BW=0.5, maar zuiver rood geeft (R=1.0, G=0.0, B=0.0) en dat wordt BW=0.05

En zo zie je dat wegregelen van een afwijkende som met het constant schuifje niet dezelfde omzetting oplevert (zie de afwijkende dikgedrukte resultaten)

Hieronder de resultaten van de omzetting met de instellingen die ik hierboven noemde. Je kan dit ook zelf proberen. Je ziet dat het rood in de tweede omzetting donkerder wordt en dat zegt de berekening ook.

user posted image
in kleur (rood maximaal en midden grijs)

user posted image
omzetting met r=20, g=60, b=20 en c=0. Het rood wordt donkerder dan middengrijs

user posted image
omzetting met r=30, g=90, b=30 en c=-25. Het rood wordt nog donkerder en het middengrijs blijft hetzelfde

Met excuses voor de lengte van de posting.
+Quote Post
Lindolfi
plaatsen Sep 1 2006, 07:40 AM
Bericht #16

Beheerder

Ik zie dat ik nog een deel van je vraag overgeslagen heb: hoe zie je wat er in de kleurenlagen zit.

Je kan het monochroom vakje aanvinken en dan beurtelings de r, g en b schuifjes naar 100% schuiven (de anderen steeds weer naar 0%)
+Quote Post
Marlies
plaatsen Sep 1 2006, 08:25 AM
Bericht #17

Ongeregistreerd

Wat een mooie uitleg Lindolfi.

Daar heb ik ook veel aan dus van mijn kant ook, dank je wel voor je toelichting!
+Quote Post
@dfundum
plaatsen Sep 1 2006, 08:59 AM
Bericht #18

Ongeregistreerd

Ik kan Marlies enkel bijtreden.

Hartelijk dank Lindolfi voor dit heel uitvoerig en gedetailleerd antwoord.

Hartelijk dank Ricky voor de snelle reactie.

Groeten, @dfundum.
+Quote Post
Ricky
plaatsen Sep 1 2006, 09:33 AM
Bericht #19

Ongeregistreerd

Nou #dfundum en Marlies,
als jullie dit allemaal zo maar snappen, dan ben je een kei! biggrin.gif

Ik moet hier eerst eens op mijn gemak op studeren.

Even zo goed, zeer bedankt Lindolfi.
Ik denk wel dat het de studie waard zal zijn.
+Quote Post
Marlies
plaatsen Sep 1 2006, 09:39 AM
Bericht #20

Ongeregistreerd

Nee ik snap het niet zo maar.

Maar ik ben er mee aan het stoeien.

En er is me al wat meer duidelijk dan eerst! pp_pompom.gif
+Quote Post
@dfundum
plaatsen Sep 1 2006, 11:00 AM
Bericht #21

Ongeregistreerd

Heb het eerlijk gezegd eens vluchtig overlopen en ben er zeker van dat ik het ook nog wel enkele keren heel aandachtig zal moeten lezen, in ieder geval ben ik blij met de verhelderende uitleg van Lindolfi.
Kei toch maar beter wegwerpen Ricky. wink.gif
+Quote Post
Lindolfi
plaatsen Sep 1 2006, 11:30 AM
Bericht #22

Beheerder

Nog even een samenvatting in heldere taal: Het constant schuifje bepaalt de helderheid (optellen en aftrekken bij alle kleuren), terwijl de drie kleurschuifjes het contrast bepalen van de kleurlagen (vermenigvuldigen van de waarden).

Omdat contrast iets anders is dan helderheid kan je ze niet verwisselen in functie en nog steeds hetzelfde resultaat overhouden (zie de voorbeelden in mijn vorige posting).

Welliswaar kan je zo 1 helderheid hetzelfde krijgen (in mijn voorbeeld midden grijs), maar de andere tinten zullen anders zijn (in mijn voorbeeld rood).

Tot slot: helderheid van een foto is de gemiddelde waarde, contrast is het verschil in helderheden voor verschillende plekken op de foto. Probeer met de schuifjes "Brightness" en "Contrast" om het verschil te ervaren.
+Quote Post
loki
plaatsen Sep 4 2006, 10:40 AM
Bericht #23

Ongeregistreerd

Nog even een vraagje: wat gebeurt er precies als je het monochroom vakje aanvinkt. Je blijft namelijk drie kanalen houden die elk meer of minder nadrukkelijk naar voren komen op de foto. Is het monochroom aanvinken niets anders dan desaturatie? het is in ieder geval iets anders dan grijstinten...
+Quote Post
@dfundum
plaatsen Sep 9 2006, 07:50 PM
Bericht #24

Ongeregistreerd

Desaturatie is dacht ik het naar omlaag brengen van de kleurverzadiging in een foto, en hierdoor worden de kleuren gereduceerd tot grijs, dat gebeurt dan zowel in 'grijswaarden' als bij het aanvinken van monochrome in 'kanaalmixer'.

Maar wat daar precies gebeurt zou ik ook wel willen weten.

Vraagje voor de specialisten ???
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 Gebruiker(s) lezen dit onderwerp (1 Gasten en 0 Anonieme gebruikers)
0 Gebruikers:

Skinned by Lindolfi
IPS Driver Error  

There appears to be an error with the database.
You can try to refresh the page by clicking here.

Error Returned

We apologise for any inconvenience