2 Pagina\\'s V < 1 2  
Reply to this topicStart new topic
> Ook overbelichting is soms te redden
Lindolfi
plaatsen Jun 17 2007, 08:49 PM
Bericht #26

Beheerder

Groep: Beheerder
Sinds: 17-November 05
Van: Groningen
Gebruiker Nr.: 2

Omdat ik mijn RAWs allemaal bewaard heb kon ik nog wel wat overbelicht materiaal terugvinden, maar dat geeft alleen een indruk van hoe de verschillende software met de overbelichte stukjes omgaat, het is niet erg systematisch.

Een hele praktische methode die ik ontdekt heb met PhotoShop CS2 en eigenlijk het beste er wel uit haalt is de volgende voor een overbelichte foto

1] Laad de RAW foto met de RAW converter in PhotoShop CS2 en schuif de "Exposure" slide net zo ver naar links totdat het histogram net aan vrij is van de rechter rand of dat je met de slide niet meer verder kunt

2] Schuif de "Shadows" schuif helemaal naar links

3] Als de schaduwen nog steeds vastlopen links, schuif dan de "Contrast" slide naar links totdat dat niet meer het geval is, eventueel met naar rechts schuiven van "Brightness" (maar liever niet, want dan schuiven de hoge lichten weer op naar rechts)

Nu heb je zoveel mogelijk van de beschikbare omvang in de RAW file geladen. Als je dat in 16 bit doet kan je nog wat nastellen om de foto te krijgen zoals je wilt, met curves, levels etc.

Waar ik zeker van ben is dat in de RAW converter van CS2 ook een highlight recovery ingebakken zit, maar die zit gekoppeld aan de Exposure slide. Lightroom heeft dat dus mooier, door het te scheiden in 2 schuifjes.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Digidoc
plaatsen Jun 18 2007, 08:19 AM
Bericht #27

Ongeregistreerd

Camera Raw 4.1 (voor PS CS3) is ook weer verder verbeterd (zie o.a. Clarity). Omdat deze conversie methode binnenkort in Lightroom 1.5 wordt opgenomen zou één van beide - Lightroom of CS3 - uit het lijstje van Wenkus kunnen vervallen.
+Quote Post
Wenkus
plaatsen Jun 19 2007, 05:22 PM
Bericht #28

Ongeregistreerd

@Lindolfi:
Dat lijkt me een mooie workflow voor Photoshop CS2.
Ik zal voor Lightroom 1.0 ook wat voorstellen, al ligt het daar al tamelijk ingebakken.

@Digidoc:
Het zou heel goed kunnen zijn dat het conversiedeel in Lightroom 1.x en Photoshop CS3 gelijk is. Maar het geheel vraagt wel om een workflow-aanpak waarvan ik niet overzie of die in beide programma's identiek is.
Maar het kan geen kwaad het beide te doen: dan vind je wel vanzelf of er al of niet een verschil is.

Groet

Wenkus
+Quote Post
Digidoc
plaatsen Jun 19 2007, 07:58 PM
Bericht #29

Ongeregistreerd

Behalve het onderzoek naar de achterliggende rekenmethodes in zowel Camera Raw 4.1 als in - straks - Lightroom 1.5, is het ook zinvol om de meest voor de hand liggende workflow van begin tot eind vast te leggen. Uitgaande van Lightroom:

1. De opname bewerken met Crop Overlay om ongewenste elementen, waarvan de kleur invloed heeft op het geheel, verwijderen en om het beeld zonodig recht te zetten.

2. Rode ogen en stofjes verwijderen.

3. Met de pipet de witbalans corrigeren

4. Met de schuifregelaar Exposure aanpakken om het histogram binnen de waarden 0 en 255 te brengen (clippen ondervangen). Zonodig fijn regelen met Recovery, Fill Light en Blacks.

[Brightness en Contrast regelaars eigenlijk niet gebruiken. De kans op kleurverschuiving blijft ook in deze verbeterde uitvoering aanwezig]

5. Nu zijn er twee richtingen mogelijk:

a. Pas in Lightroom met de toonregelaar de Curve aan en gebruik vervolgens - indien gewenst - de overige gereedschappen.

b. Ga naar Photoshop en pas Levels en vervolgens Curves toe

De beste resultaten in Levels worden bereikt door in Options te kiezen voor:

"Enhance Monochromatic Contrast"

Zet bij "Target Colors & Clipping" de Shadows Clip op 0,00% en de Highlights Clip eveneeens op 0,00% en klik OK.

Wees bij Curves voorzichtig met het aanpassen.

6. Tenslotte kunnen - afhanklijk van de aard van het beeld - nog Perspectief, Verscherpen, Photo Filters etc worden toegepast.
+Quote Post
Dave
plaatsen Aug 13 2007, 11:30 PM
Bericht #30

Ongeregistreerd

Dit bedoelde ik in mijn andere reactie toch handig als ik weleens verder kijkt dan mijn neus lang is.

Ik had mijn informatie uit een van deze artikelen.
Zal zeker interresant zijn om te lezen.
Lees bv hoe je zonder kennis van fotoshop het stukje voordeel van je full size sensor om zeep helpt

http://www.ronbigelow.com/articles/dynamic...mic-range-1.htm

Gr. Dave
+Quote Post

2 Pagina\\'s V < 1 2
Reply to this topicStart new topic
1 Gebruiker(s) lezen dit onderwerp (1 Gasten en 0 Anonieme gebruikers)
0 Gebruikers:

Skinned by Lindolfi
IPS Driver Error  

There appears to be an error with the database.
You can try to refresh the page by clicking here.

Error Returned

We apologise for any inconvenience