Reply to this topicStart new topic
> Onderdrukken ruis door lange sluitertijden, bij digitaal gemaakte afbeeldingen
Ad de Bruin
plaatsen Feb 1 2006, 03:02 PM
Bericht #1

Ongeregistreerd

Door met een digitale camera te fotograferen met lange sluitertijden kan, ook bij lage iso-waarden, ruis ontstaan. De ruis die ontstaat volgt, bij dezelfde belichtingsinstellingen (diafragma, sluitertijd en iso) en dezelfde temperatuur, een vast patroon.

Deze vorm van ruis heeft de Engelse term ?Fixed Pattern Noise?. Een herkenning van deze ruis is dat bepaalde pixels een andere kleur vertonen dan de omgeving. Zo zijn bijvoorbeeld zwarte pixels niet langer zwart, maar juist lichter van kleur geworden. Bij digitale fotografie spreken we dan van de zogenaamde hot-pixels. Ook is in de andere kleuren dan zwart een ruis waarneembaar.

De volgende methode is ??n van de mogelijkheden om deze vorm van ruis met behoud van zoveel mogelijk informatie te bewerken tot een acceptabeler beeld.

De eerste stap die nodig is voor deze methode begint met het maken van twee afbeeldingen. Maak allereerst de foto van het object. Noteer hiervan de belichting. Maak vervolgens aaneensluiten nog een foto maar nu met de dop/kap op de lens. Belicht deze foto idem als de eerste foto. Hierdoor krijg je een donkere afbeelding met daarop de ?hot-pixels? en andere ruis afwijkingen.

De hieronder staande afbeeldingen zijn voorbeelden van de hierboven geschreven uitleg. Deze voorbeelden zijn met de volgende gegevens gemaakt:

Camera: Canon 20D
Lens: Canon 17-40 mm F/4 L USM op 40 mm
Bestandsformaat: Jpeg High
M-stand, F22, iso 100, sluitertijd Bulb.

Resultaten bij belichting 628 seconde
user posted image

uitsnede:
user posted image

Resultaten bij belichting 720 seconde
user posted image

uitsnede:
user posted image

Zelfde belichting met dop
user posted image

Op de foto met dop zijn door de verschaling de ruis en de "hot-pixels niet goed zichtbaar. Door het schuiven van de rechter schuif binnen de levels worden deze wel zichtbaar.
user posted image

Op de volgende manier is de ruis op een eenvoudige manier te onderdrukken.

-Open het originele beeld en het gemaakte beeld met dop in Photoshop.
- Activeer de ?donkere?afbeelding
- Selecteer de gehele afbeelding door Select, All of CRTL-A
- Kopieer de afbeelding door Edit, Copy of CRTL-C
- Activeer de originele afbeelding
- Plak de donkere afbeelding in een nieuwe laag door middel van Edit, Paste of CRTL-V
- Selecteer de zwarte laag en zet deze in het pull-down menu laag op DIFFERENCE

user posted image

De ruis zal nu een stuk minder zijn. Echte ?hot-pixels?die bijna wit waren zullen door deze actie donker opkleuren. Dit is deels weg te werken door de opacity van de laag aan te passen. Het percentage van de opacity welke toegepast kan worden om het juiste effect te behalen verschilt per foto.
Om het effect bij sommige foto?s nog verder te optimaliseren kan op de donkere laag nog een lichte Gaussian blur (0,4 tot 0,8 pixels) worden toegepast.

user posted image

Hieronder enkele uitsneden met resultaten van de bovengenoemde actie:

BEWERKTE AFBEELDING BELICHTING 600 SEC.
user posted image

uitsnede:
user posted image

BEWERKTE AFBEELDING SLUITERTIJD 720 SEC
user posted image

user posted image

Indien alleen de storende en in het oog springende ?hot-pixels?weggewerkt dienen te worden kan verkozen worden door deze weg te klonen. Op de donkere foto zijn duidelijk de lokatie van deze pixels waar te nemen.

Door de onderstaande link op te slaan als doel wordt een PSP bestand gedownload. Dit bestand bevat de beide lagen. Door met de opacity te schuiven en door de lagen aan en uit te zetten is met behulp van dit bestand in Photoshop de bewerking nog duidelijker te zien.
OPSLAAN ALS DOEL
Go to the top of the page
+Quote Post
Ad de Bruin
plaatsen Feb 1 2006, 06:52 PM
Bericht #2

Ongeregistreerd

Aangepast met gif animatie
+Quote Post
Ricky
plaatsen Mar 2 2006, 11:12 PM
Bericht #3

Ongeregistreerd

Fantastisch!

Op zoek naar mijn keuze van de maand kom ik dit - weer - tegen:

Dit is weer zo'n tutorial die wat meer aandacht verdient.

Ik zit helemaal gefascineerd naar die gif animaties te kijken.

Bedankt Ad!
+Quote Post
SugarMan
plaatsen Mar 3 2006, 01:30 AM
Bericht #4

Ongeregistreerd

Ziet er goed uit Ad. Deze bewerking kende ik nog niet.

Ik heb dit zeer aandachtig bekeken en ga het zelf zeker eens uit proberen.

Je hoort nog van mij.
+Quote Post
ruilof
plaatsen Mar 3 2006, 01:05 PM
Bericht #5

Ongeregistreerd

Heel mooi dit zo te laten zien Ad. Prima tutorial.
Ik zit zelf met nog een ander probleem en dat is dat ik bij nachtopnamen (bijvoorbeeld vuurtorens) in de donkere delen bij langere sluitertijden de ruis in lange strepen zie.
Heeft dat hier mee te maken of is dat een heel ander probleem?
Hier een voorbeeld van een foto uit Blijdorp. Voor deze gelegenheid extra licht gemaakt.
1/30
F/5.6
ISO 1000

user posted image
+Quote Post
Ad de Bruin
plaatsen Mar 3 2006, 01:21 PM
Bericht #6

Ongeregistreerd

@Ruilof, in het kort

Het fenomeen van ?strepen? over je foto (met name zichtbaar door lichte streepvorming in de donkere/schaduwrijke omgeving) wordt in het engels benoemd als ?Banding noise?.

De mate van deze ruis is sterk afhankelijk van de camera en wordt veroorzaakt door het lezen van de sensorinformatie door de camera. Banding noise is het meest zichtbaar/komt het meeste voor bij hoge iso instellingen en in de schaduwdelen, of als de foto, zoals in jouw geval bij deze barracuda, sterk wordt opgehelderd. Banding noise kan ook zichtbaar worden/verergeren bij bepaalde witbalans instellingen (ook dit is weer afhankelijk van het type camera)

Of dit later te bewerken is kan ik je op dit moment nog niet zeggen, maar ga ik zeker onderzoeken
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 Gebruiker(s) lezen dit onderwerp (1 Gasten en 0 Anonieme gebruikers)
0 Gebruikers:

Skinned by Lindolfi
IPS Driver Error  

There appears to be an error with the database.
You can try to refresh the page by clicking here.

Error Returned

We apologise for any inconvenience