Reply to this topicStart new topic
> Rare foto, Echt of niet..?
Bas
plaatsen Mar 19 2006, 10:48 PM
Bericht #1

Ongeregistreerd

Ik weet niet of dit het juiste onderdeel hiervoor is, maar anders is er vast een moderator bereid om het te verplaatsen.
Op een ander forum bracht iemand deze link onder de aandacht met de vraag of deze foto echt kon zijn. Ik dacht meteen van niet, omdat het er OF erg geshopt uitziet OF gewoon een schilderij is. Maar wie denkt het zeker te weten..?
Go to the top of the page
+Quote Post
Wenkus
plaatsen Mar 20 2006, 12:40 AM
Bericht #2

Ongeregistreerd

Kom, kom, Bas, wat een flauwekul. Vermoedelijk gefotoshopt, theoretisch geschilderd, dat verschil is op je beeldscherm vaak niet precies te zien.

Het zijn meestal de details waarmee mensen zich verraden: in dit geval het bovenschrift:
"Deze foto is genomen in Birmani? en kan maar ??nmaal per jaar worden genomen door de lichtinval. Leg je hoofd op je linkerschouder."

[1] Er zijn op de wereld maar enkele plekken waarbij verschijnselen met licht zich slechts 1x per jaar voordoen. Vaak zijn dat Stonehenge-achtige situaties waar alleen maar bij een bepaalde stand van de zon het licht door verschillende gaten valt. Hier is het beeld dermate vrij van schaduw-omgeving dat dat 1x per jaar idee niet van toepassing kan zijn.

[2] Als deze "foto uit Birmani?" werkelijk in Birmani? was genomen zou die meteen op alle belangrijke sites met foto's van dat land verschenen zijn. Ga maar zoeken: Prachtig land om te fotograferen, maar dit zul je er niet vinden.
(Wellicht is het oorspronkelijk beeld met kind daar wel gefotografeerd, maar daar gaat het hier niet om.)

+Quote Post
Bas
plaatsen Mar 20 2006, 01:14 AM
Bericht #3

Ongeregistreerd

Ja, je hebt gelijk natuurlijk. Maar ik was toch benieuwd naar wat experts hierover te zeggen hadden.. wink.gif
+Quote Post
€dyb
plaatsen Mar 23 2006, 01:00 AM
Bericht #4

Ongeregistreerd

Het maakt mij allemaal niet uit. Ik vind hem erg nep en toch erg grappig.
+Quote Post
Lindolfi
plaatsen Mar 23 2006, 05:45 PM
Bericht #5

Beheerder

Groep: Beheerder
Sinds: 17-November 05
Van: Groningen
Gebruiker Nr.: 2

De onderkant van de foto heb ik gespiegeld en transparant over de bovenkant gelegd en het blijkt dat er een eenvoudige verschaling is gemaakt (iets minder hoog). Je kunt de onderkant van de foto iiets oprekken en dan past hij goed over de bovenkant heen.

Een ruimtelijk object als een berg en rotspartij in reflectie maakt een ingewikkeldere vertekening: In de reflectie van het water kijk je onder een andere hoek naar dezelfde berg en hij zou er dus anders uit moeten zien en niet een eenvoudige verschaling in de hoogte.

Hieronder een diagram, waaruit duidelijk wordt dat het rode bolletje wel boven de waterlijn te zien is, maar niet in reflectie. De reflectie is dus anders dan het directe beeld, door de ruimtelijkheid van wat er gereflecteerd wordt.

user posted image
bron: Cursus Fotografie Lindolfi

Je ziet in de foto, dat een deel op de berg achter een rots op de voorgrond nog helemaal goed te zien is in de reflectie, zonder iets te verschuiven in de reflectie. Dat klopt niet.

user posted image
bron: http://www.planet.nl/planet/show/id=488459...=true/sc=e813e2

Dus ook ik kom tot de conclusie:

user posted image
bron: fake.arttoday.org
User is offlineProfile CardPM
+Quote Post
Marlies
plaatsen Mar 23 2006, 07:02 PM
Bericht #6

Ongeregistreerd

Ach, weet je die spleetogen verraden alles al meteen! smile.gif

Maar dat maakt niet uit, het is best grappig!
+Quote Post
Bas
plaatsen Mar 23 2006, 10:10 PM
Bericht #7

Ongeregistreerd

Kijk, dat zijn nog eens analyses.. smile.gif
+Quote Post
ruilof
plaatsen Mar 24 2006, 12:34 PM
Bericht #8

Ongeregistreerd

Waarmee wetenschappelijk bewezen is wat je al aan je water voelt
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 Gebruiker(s) lezen dit onderwerp (1 Gasten en 0 Anonieme gebruikers)
0 Gebruikers:

Skinned by Lindolfi
IPS Driver Error  

There appears to be an error with the database.
You can try to refresh the page by clicking here.

Error Returned

We apologise for any inconvenience