Reply to this topicStart new topic
> Moet het glanzend of mat worden?, hoe werkt het?
Lindolfi
plaatsen Sep 15 2007, 06:33 PM
Bericht #1

Beheerder

Groep: Beheerder
Sinds: 17-November 05
Van: Groningen
Gebruiker Nr.: 2

Moet het glanzend of mat worden? Die vraag wordt wel eens gesteld bij het (laten) afdrukken van foto's. Wat zijn de voordelen van glanzend of mat en waarom? Vaak zie je dat de glanzende foto's een hoger contrast hebben en betere kleurverzadiging. Sommigen mensen vinden matte foto's mooier, omdat je dan niet van de glimplekken krijgt.

Hoe ontstaan die verschillen?

Het is als volgt:

1] Elke foto die glanzend afgedrukt wordt en gelegd wordt naast een mat afgedrukte foto met hetzelfde beeld, toont daar waar geen glimvlekken zijn meer verzadigde kleuren en hoger contrast

2] Dat komt omdat de kleur die een foto heeft voor het oog op een bepaalde plek een combinatie is van:
a] het licht dat door de pigmenten teruggekaatst wordt, na aftrekking van het geabsorbeerde licht
b] het licht dat door het glanzend laagje op de pigmenten teruggekaatst wordt.

3] Het licht van 2b] heeft dus nooit het pigment bereikt en heeft dus de kleur van de lichtbron, want er is niets van afgetrokken, en die kleur van de lichtbron is bijvoorbeeld wit, een breed spectrum, bevat alle mogelijke kleuren.

4] Omdat er dus geen licht van de lichtbron weerkaatst wordt door het oppervlak van de glanzende foto naar het oog (die richting is heel precies, namelijk hoek van inval is hoek van terugkaatsing), is de kleur die je ziet alleen bepaald door de pigmenten en dus veel zuiverder, want niet gemengd met lichtbron licht

5] Maar hoe zit het dan met een matte foto? Die zou er toch helemaal geen last van moeten hebben? Nee zo is het niet, want een matte foto heeft ook reflectie aan het oppervlak, alleen dat verstrooit alle kanten op. Er is dus geen hoek waaronder je ernaar kan kijken waarbij er geen lichtbronlicht meegemengd wordt. Omdat je licht meemengt met alle kleuren van de regenboog, zakt de kleurverzadiging van de foto.

6] De conclusie is dus: een glanzende foto geeft meer verzadigde kleuren en contrast, tenzij je naar een glimplek zit te kijken, dan kan je beter een matte foto hebben

7] Hoe vertaalt zich dit nu naar schilderijen e.d.? Hetzelfde verhaal gaat op met een belangrijk verschil: Van een schilderij (of andere handgemaakt beeld), is het oppervlak nooit perfect vlak. Elk bobbeltje of penseelstreek heeft wel een klein randje waarbij de hoek van inval en de hoek van terugkaatsing precies het oog in valt en dus is zelfs een erg glanzend schilderij niet altijd goed te zien qua kleur. Dan is mat soms beter. Conclusie is ook: des te dikker de vernislaag des te beter (tenzij het vernis zelf een kleur heeft), want dan wordt het oppervlak door de oppervlakte spanning veel vlakker en is er minder kaatsing naar het oog van de lichtbron.

8] Uit dit alles kan je ook zien dat bij verlichten van foto's aan de muur je in geval van glanzend of met glas ingelijst werk, je het beste geen diffuus licht kan gebruiken (zoals bij een verlicht plafond en muren), maar vaste lichtbronnen zoals spots.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Wenkus
plaatsen Sep 15 2007, 07:46 PM
Bericht #2

Ongeregistreerd

Een informatieve bijdrage, Lindolfi, dank daarvoor.

Ik heb een paar aanvullende opmerkingen c.q. vragen.

[1] Voor wat betreft de afdruk op fotopapier herinner ik me uit mijn DOKA-tijd het bestaan van half-mat = satijn papier. Een duidelijk compromis lijkt me, al weet ik niet of daar nog mee wordt gewerkt.

[2] Dit stuk gaat over mat-glanzend (Eng: mat-glossy) van fotopapier. Maar je hebt hetzelfde natuurlijk voor een beeldscherm, een medium dat de meeste foto's wegzeeft voor het op papier verschijnt.

De nieuwste Apple iMac heeft een glanzend scherm, waar de meningen over verschillen, zie hier.

De daar geplaatste plaatjes met uitleg over een mat scherm respectievelijk glanzend scherm zijn denk ik wel deels bruikbaar voor de "papieren uitleg".

Mat scherm:

IPB Afbeelding

Glanzend scherm:

IPB Afbeelding

Groet

Wenkus

+Quote Post
Lindolfi
plaatsen Sep 15 2007, 08:06 PM
Bericht #3

Beheerder

Groep: Beheerder
Sinds: 17-November 05
Van: Groningen
Gebruiker Nr.: 2

Leuk verband dat je naar voren haalt over foto's en schermen en hun beschermende laag. Er is een overeenkomst en een wezenlijk verschil: een scherm is een lichtbron met een beschermende laag ervoor. Als het omgevingslicht laag is in verhouding tot de sterkte van het licht van het scherm doet het er niet toe wat het oppervlak is, glanzend of mat, als het maar vlak is.

Heb je sterk omgevingslicht (zoals vaak bij een laptop) dan doet het er wel toe. Zelf heb ik een laptop met een mat scherm. Helco heeft een mac laptop met een glanzend scherm. De zwarte partijen van het scherm van Helco ogen beter in een lichte ruimte waar het licht van 1 kant komt (bijvoorbeeld een raam) dan op mijn laptop. Dat komt door hetzelfde verschijnsel als ik beschreef voor glanzende foto's. Maar als er reflectie is op het scherm van Helco is het ook echt storend. Waarschijnlijk is dat de achtergrond van die uiteenlopende meningen. Als je echt goed wilt zien wat er op een scherm gepresenteerd wordt is een laag omgevingslicht niveau de beste oplossing. Dus als je buiten op locatie tijdens een shoot foto's moet rangschikken op een laptop, een trui over het scherm en je hoofd trekken. Je maakt jezelf onsterfelijk belachelijk, maar je hebt tenminste beeld.

IPB Afbeelding

Dan is er ook nog een opmerking te maken over de manier waarop de matheid van de voorkant uitgevoerd is: de allerfijnste structuur is nodig om geen vreemde interferentie met de eronder liggende pixels te krijgen. Sommige schermen hebben dat en dat stoort echt.

Die plaatjes die je toegevoegd hebt bevatten inderdaad het principe, met als enige verschil dat het licht bij een foto van buiten komt en bij een scherm van binnen uit.

Overigens is het al een hele vooruitgang dat er vlakke voorkanten zijn gekomen bij beeldschermen. Bolle schermen pakken veel meer richtingen van omgevingslicht en er is dus altijd wel een storende glimvlek.

Het is ook zaak een scherm in een werkruimte te plaatsen ten opzichte van ramen en kunstlichtbronnen, zodanig dat minimale reflecties optreden.
User is offlineProfile CardPM
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 Gebruiker(s) lezen dit onderwerp (1 Gasten en 0 Anonieme gebruikers)
0 Gebruikers:

Skinned by Lindolfi
IPS Driver Error  

There appears to be an error with the database.
You can try to refresh the page by clicking here.

Error Returned

We apologise for any inconvenience