2 Pagina\\'s V  1 2 >  
Reply to this topicStart new topic
> Jacques Henri Lartigue, en zijn camera
Lindolfi
plaatsen Dec 31 2007, 05:45 PM
Bericht #1

Beheerder

Groep: Beheerder
Sinds: 17-November 05
Van: Groningen
Gebruiker Nr.: 2

Jacques Henri Lartigue was een bijzondere fotograaf. (zie ook de vijfentwintig meesterfotografen van Wenkus en aflevering 9 van de Teleac serie over Fotografie). Hij was liefhebber en hoefde geen geld te verdienen aan zijn fotografie wegens het rijke milieu waarin hij opgroeide. Al op zeer jonge leeftijd maakte hij verdienstelijke foto's en is dat blijven doen tot aan zijn dood. Hij heeft prachtige en vooral spontane foto's gemaakt. Veel uit de hand gewerkt ondanks de grote camera's vooral in de eerste helft van zijn bestaan als fotograaf.

Er bestaat een zeer bekende en boeiende foto van Lartigue, waarop een race auto te zien is en omstanders.
De foto is genomen met een ICA camera in 1912 op een 4x5 inch glasplaat met een f4.5 optiek, zeer snel voor die dagen.

IPB Afbeelding

Deze foto is zo opvallend vanwege de vervormingen die optreden. De man aan de kant leunt naar links, het achterwiel van de auto is vervormd tot een schuine ellips. De auto staat maar half in beeld en samen met de vervormingen geeft dat een aristieke kracht aan deze foto: de snelheid van de auto lijkt groter door de vervorming van het wiel, als in een stripverhaal. Ook rijdt de auto door zijn hoge snelheid gewoon het beeld uit. Ondertussen valt de omstander bijna zijwaarts in een stille onderwaterwereld waar de autocoureur geen contact meer mee heeft. Zelfs de spaken van het wiel zijn gekromd in de rijrichting, als je goed kijkt.

Waar komt die prachtige vervorming vandaan? Was dit zo'n geniale fotograaf dat hij dit zomaar uit zijn camera kreeg? Was het toeval? Kunnen wij dit nu ook nog zonder PhotoShop, of misschien met een oude vergroter in de donkere kamer?

Het antwoord is vrij eenvoudig: Het effect komt doordat Jacques Henri een grote camera gebruikte die hij meebewoog met de raceauto (maar niet voldoende snel) en met een spleetsluiter die van boven naar beneden in zijn camera bewoog. De spleetsluiter maakte een spleetvormige opening voor de film en dus zien we eigenlijk verschillende momenten in de tijd op verschillende plaatsen op de film afgebeeld. In het beeld bewoog de spleet dus van beneden naar boven omdat de lens het beeld omdraait. Om zowel het zijwaarts leunen van de man als de vervorming van de wielen en de spaken van de auto te verklaren uit de beweging van de sluiter, heb ik onderstaande animatie gemaakt, die als het goed is voor zichzelf spreekt.

IPB Afbeelding

Om deze animatie te kunnen maken bleek dat Lartigue dus mee bewoog met de auto, maar niet snel genoeg. Hij had een snelheid van bewegen van ongeveer 65% van wat nodig was om de auto geheel mee te trekken. En dat is maar goed ook, anders was de foto minder mooi geworden.

Dit was de ICA camera die hij gebruikte, met een grote en langzame spleetsluiter:

IPB Afbeelding

Met een moderne camera krijg je of een volledig onherkenbare vlek van de toeschouwers, of alles onvervormd en scherp, beiden minder interessant.

IPB Afbeelding

En zo is er toch nog wat te doen met langzame spleetsluiters. Op deze site een eigenbouw project met voorbeelden.

(Deze posting is ook op het Large Format Photography Forum gezet)
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Ennu
plaatsen Dec 31 2007, 06:18 PM
Bericht #2

Ongeregistreerd

Intersant Lindolfi en zoals altijd helder uitgelegd.
Bedankt.

Groet,
Ennu
+Quote Post
ruilof
plaatsen Jan 1 2008, 10:13 AM
Bericht #3

Ongeregistreerd

Natuurlijk ken ik de foto en natuurlijk heb ik me afgevraagd hoe dit beeld zo vervormd kon worden. Je uitleg is meer dan helder. Erg bedankt!

Rest de vraag of de fotograaf zo geniaal was dat hij dit effect kende en er listig gebruik van heeft gemaakt, of dat het toeval was.

+Quote Post
Lindolfi
plaatsen Jan 1 2008, 10:34 AM
Bericht #4

Beheerder

Bedankt Ennu, Ruilof.

Volgens Andrzej Wrotniak is de foto pas 50 jaar na de opname ontdekt. Hij was 18 jaar toen hij de foto maakte en hoewel we mensen als eranosian op die leeftijd al zeer doordacht zien werken, denk ik dat het bij toeval zo uitpakte.
+Quote Post
Dave
plaatsen Jan 1 2008, 11:18 AM
Bericht #5

Ongeregistreerd

Wil ook even bedanken was leuk en interressant om te lezen en duidelijk.

Denk dat bij de meeste de vraag wel reist of dit een toegepast of toevallig effect was, ook bij mij.
Ging ook gelijk op goolge op zoek naar meer beelden.
Je komt dan heel veel beweging foto's tegen en krijg dan ook het idee dat het een bijwerking is geweest die later onder controle is gekomen.
Er is echter wel vaker creatief gebruikt gemaakt van sluitertijden en het experimenteren met extreme dingen is dan ok wel juist weer iets voor jonge mensen. (of is dat mijn idee).
Op zeker heeft het een uniek beeld opgeleverd.

Alleen dat was het draadje al weer de moeite waard want heb weer veel beelden gezien die de moeite waard zijn.

Gr. Dave
+Quote Post
treboR
plaatsen Jan 1 2008, 01:38 PM
Bericht #6

Ongeregistreerd

Heel leuk om te lezen met illustratie smile.gif. Dat maakt het extra makkelijk om het op te pikken.

De pagina van Wrotniak vind ik ook erg informatief met een (stilstaande) variant van de animatie hierboven. Het maakt me weer even de trotse smile.gif bezitter van minolta 9xi, omdat die een kortste sluitertijd heeft van 1/12000. Ben wel benieuwd hoe ze dat gedaan hebben, door de gordijnen sneller te laten lopen, of een kleinere opening tussen de twee gordijnen. De synchronisatie tijd met de flits van de minolta 9xi is 1/300, en dus niet veel sneller dat gebruikelijk. Dan kun je volgens mij de conclusie trekken dat de snelheid van het doek zal niet veel hoger liggen. Het zal dus wel zo zijn dat minolta een hele, hele kleine opening tussen het openende en sluitende gordijn voor elkaar heeft gekregen.

In het verhaal van Wrotniak wordt de nikon d200 genoemd als de camera waarbij het nikon is gelukt een iets kortere sluitertijd te realiseren dan gebruikelijk, namelijk 1/8000 ipv de gebruikelijke 1/4000. De digitale nazaat van minolta, de sony a700, heeft ook zo'n kortste sluitertijd van 1/8000. Maar zo bijzonder is dat niet meer want ook de nikon d300 en d3, en de canon's 5d, 40d, d1 en d1s hebben een korste sluitertijd van 1/8000.

Wat ik wel opmerkelijk vind is dat de canon 5d, canon d1s mIII, en de nikon d3 in dit rijtje staan want zij hebben een fullframe sensor. En dus moet de sluiter in dezelfde tijd een grotere afstand overbruggen. Blijkbaar kan de snelheid waarmee de sluiter over de sensor schiet toch iets verhoogt worden, of de opening tussen de gordijnen toch nog niets kleiner, of misschien wordt het eletronische opgelost?
+Quote Post
Lindolfi
plaatsen Jan 1 2008, 03:45 PM
Bericht #7

Beheerder

Bedankt Dave en treboR.

Over flitssynchronisatie: als de kortste flitssynchronisatie tijd 1/300 seconde is, dan is dus gedurende die tijd geen van de gordijnen voor het filmvlak aanwezig. Als je dan ook met diezelfde verticaal aflopende sluiter 1/12000 seconde kan belichten, dan hoeft de spleetopening dus maar 300/12000*24 mm=0.6 mm te zijn bij gelijkblijvende snelheid van de sluitergordijnen. Ter vergelijking: Leica M camera's bereiken een sluitertijd van 1/1000 seconde en hebben een flitssynchronisatie tijd van 1/50 seconde. Deze camera heeft een horizontaal aflopende sluiter en de kleinste spleet is dus dus 50/1000*36 mm = 1.8 mm. Dat mechanisme van de Leica is uit 1954, dat van de Minolta uit 1992. De voordelen van 1/300 seconde flitssynchronisatie tijd en 1/12000 snelste sluitertijd zullen duidelijk zijn voor speciale gevallen, dus je bent terecht trots, treboR.

De voordelen van een langzame spleetsluiter laat Lartigue zien. Het zou fijn zijn om de afloopsnelheid van een moderne camera in te kunnen stellen. Als ze toch electronisch gestuurd worden, moet dat slechts 1 extra menu item kosten. Weer een wens voor de grote fabrikanten lijkt me.
+Quote Post
treboR
plaatsen Jan 2 2008, 11:00 PM
Bericht #8

Ongeregistreerd

Dat trots zijn moet je niet te zwaar zien, ik vind het gewoon leuk om een bijzonder stukje techniek in handen te hebben.

Ik kan me namelijk ook niet herinneren dat ik ooit die sluitertijd echt nodig had.

En bedankt voor het voorrekenen :-)
+Quote Post
SugarMan
plaatsen Jan 3 2008, 12:04 AM
Bericht #9

Ongeregistreerd

Te gek. Ik wil ook zo'n spleetsluiter smile.gif
+Quote Post
eranosian
plaatsen Jan 3 2008, 04:16 PM
Bericht #10

Ongeregistreerd

Heel interessant Lindolfi. Je illustratie maakt het veel duidelijker.

Bedankt!
+Quote Post
Lindolfi
plaatsen Jan 3 2008, 09:14 PM
Bericht #11

Beheerder

Bedankt voor de reacties. Op het grootformaat forum ontstond een leuke discussie over al- of niet versnellen van de auto tijds de opname. Dat kunnen we uitsluiten, want het achterwiel is een keurige afgeschoven verticale ellips, zoals hier te zien is aan de wiskundige fit ervan:

IPB Afbeelding

Een aantal andere zaken heb ik ook terug kunnen vinden:

De auto was een Delage Type F

Een wielbasis van 2.05 meter, velg diameter van 0.61 meter en breedte van 1.4 meter. Samen met het filmformaat en de verhouding van achterste achterwiel en voorste achterwiel is de brandpuntsafstand uit te zoeken die hij gebruikte (210 mm Tessar f4.5) en de afstand waarop hij stond (7.5 meter).

Met deze gegevens is een 3D reconstructie van de opname situatie te maken.

Met zo'n reconstructie is te verklaren waarom het achterste achterwiel wat minder afgeschoven is dan het voorste achterwiel. Dat komt door het draaien van de camera tijdens de opname.

Zo zijn nog een aantal historische opnamen uit te zoeken. Onder andere een opname van Edward Muybridge waar ik mee bezig ben.
+Quote Post
Dave
plaatsen Jan 3 2008, 10:26 PM
Bericht #12

Ongeregistreerd

Blijft interressant.
Nu heb ik ook maar een LTS maar is het nu zo dat als we de sluitertijd weten, de afstand.
kan er een aardige schatting worden gemaakt over de beweging van dit punt ten opzichte van de camera
De vervorming van het wiel hier bij opgeteld en er is een aardige scahtting over de snelheid

pp_offtopic.gif
Grootformaat forum zal ik me geloof ik opnieuw moeten registreren kijk er niet heel vaak, komt waarschijnlijk door dat ik niet in het bezit ben van ...
+Quote Post
Lindolfi
plaatsen Jan 3 2008, 10:48 PM
Bericht #13

Beheerder

De sluitertijd weten we helaas niet, maar als we aannemen dat de spleet 1/5 seconde erover deed om van onder naar boven in het beeld te komen (dat is niet hetzelfde als de belichtingstijd), dan was de snelheid van de auto slechts 8 meter per seconde en dat is maar bijna 30 kilometer per uur. Terleurstellend als je de foto bekijkt en de illusie van snelheid. Maar misschien was de loopsnelheid van het gordijn wel veel groter.

Als we naar de palen langs de weg kijken, kunnen we wel een schatting maken van de breedte van de spleet ten opzichte van dat van het filmvlak. Dat was tussen 1 en 2 mm. Dat zou weer betekenen dat de fotograaf hem misschien op de korste sluitertijd had staan, dus 1/1000 (de korste sluitertijd van deze camera volgens McKeown's Collectable Camera's). Als dat weer het geval was, dan was de reistijd van het eerste gordijn slechts tussen 1/10 en 1/20 seconde en was de snelheid van de auto tussen de 16 en 32 meter per seconde en dat is weer 57-114 km per uur. Dat lijkt dan weer wat redelijker voor zo'n situatie.

Je merkt het wel, de snelheid van de auto is niet goed te reconstueren, zonder de camera in handen te hebben en de instelling die de fotograaf heeft gekozen.
+Quote Post
Dave
plaatsen Jan 3 2008, 11:01 PM
Bericht #14

Ongeregistreerd

Dat is ook wel zo ging er ook wel vanuit dat de maximale sluitertijd niet heel hoog zou zijn op de camera echter het licht bepaald natuurlijk wat mogelijk was vergat ik even voor het gemak ...
een te langzame tijd zou wel bewegings onscherpte op leveren natuurlijk.

volgende keer beter

Car Trip, Papa at 80 kilometers an hour
1913

kwam ik net tegen op masters of photography
+Quote Post
Lindolfi
plaatsen Jan 3 2008, 11:13 PM
Bericht #15

Beheerder

Dank je, Dave. Nou laten we aannemen dat die quote "80 kilometer per uur" redelijk klopt (natuurlijk ook maar een schatting), dan komt de reistijd van de sluiter neer op 0.07 seconde en dat is ongeveer 1/15 seconde.

We zitten ook ineens met een jaar verschil (1913 en andere bronnen zeggen 1912). Details natuurlijk, maar voor foto historici toch een gat....

Het originele doel van deze operatie, het begrijpen van de vervorming, heeft daar weinig mee te maken. smile.gif
+Quote Post
ruilof
plaatsen Jan 3 2008, 11:58 PM
Bericht #16

Ongeregistreerd

Hier de technische specificaties voor de Delage type F

Year: 1908
Make: Delage
Model: Type F
Position: Front
Configuration: De-Dion Vertical Single Cylinder
Valvetrain: Driven Valves
Displacement: 1256 cc
Power: 18 bhp / 13.42 kw
Torque: Not Available
Gear Type: Not Available
Drive Wheels: RWD
Top Speed: 80 mph / 128.8 kph

maximaal 128 km per uur en dat voor een auto die alleen in 1908 is gebouwd. Rond de 80 km/u lijkt dus niet onaardig geschat.

+Quote Post
Dave
plaatsen Jan 4 2008, 12:08 AM
Bericht #17

Ongeregistreerd

Was zelf uiteraard gaan zoeken maar geen delage onder dit startnummer
was natuurlijk overbodig omdat autofreaks dit al hadden gedaan
Deze zijn tot de conclusie gekomen dat het hier gaat om een Theophile Schneider op de Grandprix van amiens.(1913)Rène Croquet’s #6 gelijk duidelijk wie de verwarring in het leven heeft geroepen

de gegevens van die 26 Juli 1912 zijn wat moeilijk terug te vinden en ja hoe betrouwbaar is alles en tevens hoe weet je het zeker...

(inderdaad offtopic, mag verwijderd of samengevat worden, las later dat je laatste bericht nog aangepast had)

+Quote Post
Lindolfi
plaatsen Jan 4 2008, 07:33 AM
Bericht #18

Beheerder

Bedankt Ruilof, voor de data!

QUOTE(Dave @ Jan 4 2008, 12:08 AM) *

Deze zijn tot de conclusie gekomen dat het hier gaat om een Theophile Schneider op de Grandprix van amiens.(1913)Rène Croquet’s #6 gelijk duidelijk wie de verwarring in het leven heeft geroepen

Dat laatste stukje begrijp ik niet Dave. Wie heeft de verwarring in het leven geroepen en waaruit is dat duidelijk?

Hoe dan ook, Dave, het is wel duidelijk dat een tijd lang, ook bij mij, de misvatting bestond dat de race in 1912 was waar deze foto gemaakt is en wel in Dieppe. Het zou om een Delage type F gaan, aldus "The Camera" van Time Life International, 1971. Recentere bronnen laten inderdaad zien, dat dat niet klopt.

De auto is een Théophile Schneider, bestuurd door René Croquet in 1913 in Amiens. Zie hier. Als de titel van de foto, gegeven door Lartigue, klopt, moet dus de bijrijder de vader zijn van Jacques Henri Lartigue.

Ik heb een foto teruggevonden van dezelfde auto in dezelfde race:

IPB Afbeelding
(bron http://autodrome.over-blog.com/article-14490507.html )

en daar is wel weer wat meer te zien over de verhouding van wielbasis en velgdiameter, zo belangrijk voor de 3D simulatie.

Een andere foto laat Croquet zien met dezelfde auto, maar dan met nummer 20. Hieruit is de verhouding van de wieldiameter en de breedte van de auto te halen.

IPB Afbeelding

Dat was wel de Grand Prix in Dieppe waar Croquet 7de werd.

Volgens Rutger Booy is de foto van Lartigue in Amsterdam verkocht voor 7800 Euro.
+Quote Post
Lindolfi
plaatsen Jan 4 2008, 01:28 PM
Bericht #19

Beheerder

En nu we toch bezig zijn met coureur en auto: Hier een foto van René Croquet op 5 Augustus 1913 op de Grand Pix van Le Mans waar hij uitviel met dezelfde auto na 2 ronden met een gebroken zuiger. We zien hier mooi de voorkant van de auto met details van de Théophile Schneider, die we nu naadloos kunnen aansluiten op de foto van Lartigue.

plaatje
+Quote Post
Wenkus
plaatsen Jan 4 2008, 09:49 PM
Bericht #20

Ongeregistreerd

Dit is wel een bijzonder draadje geworden, Lindolfi. De basis van de boodschap heeft internationale allure, dus leuk dat het in het large format forum is geplaatst.

Als we terug gaan naar de serie meesterfotografen die ik eerder noemde en vergelijkbare lijstjes elders, dan is het wellicht aardig op dit moment de ontwikkelingen bij You Tube te noemen. Daar is ook een serie Masters of Photography in ontwikkeling. Er zijn nu 35 filmpjes klaar, waaronder die van Lartigue.

[1] Ga naar www.youtube.com
[2] type onder search in: masters of photography
[3] Op dit moment is nr 2 Lartique (maar dat kan natuurlijk zo veranderen).
Bekijk dat filmpje. Het zijn 65 foto's die over 3.5 minuten worden vertoond met een bijpassend Franse chanson.
Er valt veel aan te merken natuurlijk: kwaliteit van beeld en geluid, maar ik zie het als iets voor ERBIJ. Het kan de interesse voor een fotograaf aanwakkeren.
[4] Rechts op het scherm kun je aanklikken: More from cybelephotography, en als je doorscrolt in dit scherm kun je doorklikken op: see all videos.
Als je je registreert krijg je een E-mail over een nieuw filmpje. En alles voor niets dus.

Groet

Wenkus

+Quote Post
Lindolfi
plaatsen Jan 5 2008, 11:17 AM
Bericht #21

Beheerder

Inderdaad een leuke serie op YouTube, Wenkus, bedankt voor het memoreren hier.

Je kunt aan je lijstje nog toevoegen

[5] Plak de link van een filmpje van de adresbalk in YouTube in www.videoconvertx.com voor downloaden van de flv versie of omzetten naar avi

Buiten YouTube zijn andere documentaires over Lartigue:

A] "Jacques Henri Lartigue: the boy who never grew up", 1994 van BBC four

B] Masters of Photography, part 4, Jacques Henri Lartigue, 1983, BBC series

Respectivelijk 343 en 300 Mbyte, en een duur van 29 en 35 minuten
+Quote Post
Lindolfi
plaatsen Jan 5 2008, 10:34 PM
Bericht #22

Beheerder

De 3D reconstructie is klaar en heeft weer vier nieuwe inzichten opgeleverd.

Dit was de 3D situatie tijdens de belichting van de glasplaat zoals gereconstrueerd uit de foto en de gegevens van de auto:

Beeld van boven, de donkere lijnen geven het kader aan wat de camera zag:

IPB Afbeelding

Beeld gezien vanuit de camera, alsof het een video camera was tijdens de opname:

IPB Afbeelding

Beeld gezien vanuit de camera, met spleet bewegend over het beeld:

IPB Afbeelding

Dit is de gereconstrueerde foto met spleetsluiter:

IPB Afbeelding

De volgende inzichten zijn boven water gekomen over de foto:

1] De dikte vervorming van de dichtstbijzijnde band (dikker linksonder en rechtsboven en verder dunner) komt door de rotatie van de camera tijdens de volgbeweging en de 3D vorm van de band

2] De linker band van de auto is minder afgeschoven omdat hij een kleinere hoekfout maakt tijdens het volgen, want hij is verder weg van de camera

3]Lartigue heeft de sluiter bediend precies toen de auto het dichtst bij hem was en was toen al aan het volgen

4] De mannen in de auto zijn het scherpste deel in de foto omdat Lartigue hén gevolgd heeft, niet het dichtstbijzijnde wiel

De numerieke gegevens: De camera stond 7 meter van het midden van de achteras van de auto bij de start van de belichting. De brandpuntsafstand was zeer waarschijnlijk 210 mm als we aannemen dat het filmformaat 9x12 cm was.
+Quote Post
treboR
plaatsen Jan 5 2008, 11:04 PM
Bericht #23

Ongeregistreerd

Gaaf hoor pp_cool.gif
+Quote Post
Dave
plaatsen Jan 5 2008, 11:32 PM
Bericht #24

Ongeregistreerd

1/1000 kon deze camera al begrijp ik.

Was deze info nog tegengekomen

Cámara: ICA Reflex 3 1/2 X 4 3/4, nº489955 con un Zeiss Tessar 1:4,5 de 150 mm (lo que para esa cámara es casi un gran angular)

Uiteraard geen idee waar hun deze info vandaan hebben met nummer en al !
Gezien de 6 uitvoeringen was alles mogelijk maar ik was eigenlijk op zoek wel set objectieven er verkrijgbaar waren om de mogelijkheden te beperken.
[Edit : Photo Icons I (1827-1926) - The Story Behind the Pictures spreekt over deze foto]

Verder: interressant de 3D animatie maar duurde wel even voor ik het helemaal vatte.
Ik begrijp nu ook dat de voorgestelde bocht op LF eigenlijk de draaing van de camera is ten opzichte van de auto en dit niets met extra vervorming heeft te maken door remmen of dergelijke.

Gr. Dave

Ps in het laatset plaatje zie ik een optische illusie als het rood verdwijnt is de witte streep in de band even groen achtig
+Quote Post
Lindolfi
plaatsen Jan 6 2008, 09:52 AM
Bericht #25

Beheerder

Hartelijk dank, Dave!

De gegevens in de zin uit die spaanse blog site zijn zeer waarschijnlijk overgenomen uit het artikel in Photo Icons I, dat jij aanhaalt. Er is ook een bundeling van de twee boeken te koop ter gelegenheid van het 25 jarig bestaan van Taschen: Photo Icons, The story behind the pictures, 1827-1991, ISBN 3-8228-4096-3, waarin dat artikel ook is opgenomen over de foto van Lartigue. Het boek is slechts 9.99 Euro.

Interessant genoeg wordt hier nog steeds uitgegaan van een Grand Prix race uit 1912, maar er staat ook het serienummer in van de camera 489955 en de gegevens van de optiek: Zeiss Tessar 1:4.5 150 mm.

Voorts staat er in dat de vroegste print van de foto in het bezit is van de Gilman Paper Company in de USA met afmetingen 4.5 x 6.75 Inch. Dat was dus wel een vergroting van het negatief, maar met een verhouding van 1:1.5 (net als kleinbeel en als de verhouding van de digitale versie die ik gebruikte) is hij langwerpiger dan 9x12 cm (1:1.33), dus moet er in ieder geval iets van het beeld afgesneden zijn.

Wat betreft het verschil tussen 210 mm uit mijn reconstructie en het gegeven van 150 mm uit Photo Icons: daar heb ik geen verklaring voor, want als het aan het snijden ligt, moet er ook iets van de zijkanten afgehaald zijn en dat is niet nodig om van 1.33 naar 1.5 te komen.
+Quote Post

2 Pagina\\'s V  1 2 >
Reply to this topicStart new topic
1 Gebruiker(s) lezen dit onderwerp (1 Gasten en 0 Anonieme gebruikers)
0 Gebruikers:

Skinned by Lindolfi
IPS Driver Error  

There appears to be an error with the database.
You can try to refresh the page by clicking here.

Error Returned

We apologise for any inconvenience