Reply to this topicStart new topic
> Bookmark 15, Optica van Toothwalker
Wenkus
plaatsen Jun 29 2009, 07:53 PM
Bericht #1

Ongeregistreerd

Photoplaza Bookmarks van Wenkus 2009

toothwalker

IPB Afbeelding

Deze site volg ik al jaren. In feite gaat het vooral over optische eigenschappen en defecten van lenzen. De site was tot voor kort bekend als "van Walree", en is omgedoopt tot toothwalker.

Al die jaren is van Walree's site een toonbeeld van eenvoud geweest (in de zin van geen tierlantijnen erom heen, ook geen enkel commercieel doel).

Belangrijkste onderwerpen die worden behandeld zijn:
- distortie
- chromatische aberratie
- vignettering
- flare
- dof
- bokeh.

Het prettige van de site is, behalve dat er geen enkele poeha van uit gaat (de site is met een teksteditor (ultra-edit) geschreven), dat er af en toe toch een vernieuwing of aanvulling is (die bij sommige sites van een jaar of 5 geleden niet meer zijn te vinden).

Bekijk eens deze aardige nieuwe plaatsing: "center of perspective" over panorama-stitching.
http://toothwalker.org/optics/cop.html

Overigens is van Walree een Nederlander die als beroep opgeeft "underwater acoustician" en zijn site en fotografie ziet als hobby.

Tenslotte: Vrijwel alle sites over technische fotografie, vaak door maar 1 persoon (meestal een man) geschreven, bevatten ook een onderdeel "eigen foto's". De foto hierboven is dus van van Walree.

Wenkus

Go to the top of the page
+Quote Post
Lindolfi
plaatsen Jun 29 2009, 08:27 PM
Bericht #2

Beheerder

Groep: Beheerder
Sinds: 17-November 05
Van: Groningen
Gebruiker Nr.: 2

Bedankt Paul.
Paul van Walree heeft inderdaad al langere tijd een goede site over de techniek van fotografie. Hij is ook een verdienstelijk fotograaf. De vormgeving van zijn site doet meer aan dat van een boek denken dan van een internet locatie, maar dat doet niets af aan de effectiviteit ervan. Het zou wel leuk zijn als er wat meer interactieve elementen in kwamen, maar die vergen meestal meer tijd om te ontwikkelen en vereist (als het wat ingewikkelder wordt) implementatie in Java.
User is offlineProfile CardPM
+Quote Post
treboR
plaatsen Jul 4 2009, 09:36 AM
Bericht #3

Ongeregistreerd

De site ziet er op het eerste gezicht goed uit.

De technische kant van lensen heeft aantrekkingskracht op mij, maar ik haak al snel af. Misschien omdat ik een technische basis mis. Of omdat dit onderwerp bijna altijd al heel snel technisch wordt met goed bedoelde tekeningen en diagrammen waarin zaken worden weggelaten die ik juist nog niet voldoende beheers.

Misschien biedt deze site een mooie geleidelijke introductie in de wereld van de lens.
+Quote Post
Wenkus
plaatsen Jul 4 2009, 02:57 PM
Bericht #4

Ongeregistreerd

Ja, treboR, dat technische deel is voor veel mensen al snel iets waarop wordt afgehaakt.
Idealiter zou misschien een inleidend stuk zijn, gevolg door de conclusie en eventueel een rekentabelletje.
Het tussenstuk zou dan achteraan kunnen worden gezet of achter een link.
In veel gevallen kun je het tussenstuk (dat vaak in de "bewijs"-sfeer zit) ook gewoon overslaan.

Wenkus

+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 Gebruiker(s) lezen dit onderwerp (1 Gasten en 0 Anonieme gebruikers)
0 Gebruikers:

Skinned by Lindolfi
IPS Driver Error  

There appears to be an error with the database.
You can try to refresh the page by clicking here.

Error Returned

We apologise for any inconvenience