Reply to this topicStart new topic
> Bookmark 01, Het gigapixelproject
Wenkus
plaatsen Nov 28 2005, 02:40 PM
Bericht #1

Ongeregistreerd

Photoplaza Bookmarks van Wenkus ; 2005 week 48.
Bookmark1.[1] Techniek. [1.1.] Het materiaal. [1.1.1] De camera.
Bookmark 1. Het gigapixel project.

IPB Afbeelding

Deze rubriek is nieuw en zal zijn vorm moeten krijgen.
Wat is de gedachte? Bij het zoeken op internet naar informatie over fotografie kom je enorm veel sites tegen.
Het is niet moeilijk op 1 dag honderden sites te vinden over het onderwerp wat je zoekt.
Wat ik probeer is het vinden en selecteren van sites op het gebied van de fotografie waarvan ik denk: dat voegt iets toe, of is op een of andere manier bijzonder.
Ik zou een database van sites willen opbouwen die enigszins aansluit bij de opbouw van zowel deze site als Fotopedia.
Hoe dat precies zal gaan weet ik ook niet. Mijn voorstel is dat aangesloten members van Photoplaza hier suggesties geven.
Ik denk dat ik die dan moet recenseren om een database van sites te kunnen opbouwen.
Iets dergelijks. Commentaar op de recensies is welkom. Eveneens suggesties voor bijzondere sites.

Deze eerste site betreft een onderwerp waarnaar ik niet zocht maar dat ik bij toeval vond.
Waar gaat het allemaal om? Wat is de maximale resolutie die we met ons fotootje kunnen halen?
Middenformaat-analoog, is dat al niet digitaal achterhaald?
Willen we de grootst mogelijke resolutie wat moeten wij dan doen? Een groot-formaat camera aanschaffen?
Ja, maar het kan nog groter.

Op zoek naar de bovengrens van groot formaat fotografie, is de Amerikaanse gepensioneerde fysicus-fotograaf (waar hoorden wij die combinatie eerder?) Graham Flint, uitgekomen op een zelfgebouwde groot-formaat camera.
Voor een negatiefgrootte van 9 x 18 inch (23 bij 46 centimeter) gebruikt hij rolfilm van Kodak die voor de NASA is ontworpen.
Sinds een jaar bestaat zijn site, waar alle details worden beschreven. Hoe de camera is gebouwd, hoe die wordt vervoerd, hoe het scannen in zijn werk gaat, en tenslotte hoe de photoshop bewerking plaats vindt.
Dat laatste doet zijn vrouw Catherine Aves, die als consultant aan Adobe Photoshop is verbonden.
Het inlezen van een gedigitaliseerde foto kan 45 minuten duren. De correcties in Photoshop (stofjes, licht, kleur) duren soms wel eens 4 dagen per beeld.
Meestal worden er meerdere opnamen gemaakt die dan later op onderdelen worden gemengd om tot een perfect beeld te komen.

Het is werkelijk een groot plezier om op deze bijzondere site rond te kijken. Het technologische gedeelte (klik op Technology) wordt uitvoerig uitgelegd.
En in de Image Gallery is het ronduit smullen. Zoek op de site maar eens onder Image Gallery bovenstaande foto van de Golden Gate Bridge op. Zie je dat stipje links van de linkse pilaar? Wat zou dat zijn? Na een serie vergrotingen krijg je op de site zelf het antwoord.
Go to the top of the page
+Quote Post
Ricky
plaatsen Nov 28 2005, 03:08 PM
Bericht #2

Ongeregistreerd

Dit is een prima plan en een prachtig project.

En een geweldige start.

+Quote Post
ruilof
plaatsen Nov 28 2005, 05:11 PM
Bericht #3

Ongeregistreerd

Dit is wow!!! Geweldig. Ik vrees dat je alleen wel een heel team nodig hebt en ook de nodige connecties om zoiets uit te voeren.
+Quote Post
SugarMan
plaatsen Nov 28 2005, 07:18 PM
Bericht #4

Ongeregistreerd

Een geweldige link Wenkus!
Deze kende ik nog niet.
+Quote Post
Wenkus
plaatsen Nov 28 2005, 08:48 PM
Bericht #5

Ongeregistreerd

Dank voor deze hartelijke ontvangst.

Ik schat dat je een site van dit kaliber wellicht niet vaker dan 1x in de twee jaar zult aantreffen. Dus voorlopig zal het wat bescheidener gaan in deze rubriek.

Ik vrees dat je alleen wel een heel team nodig hebt en ook de nodige connecties om zoiets uit te voeren. (Ruilof)

Ruilof, het team bestaat uit 3 mensen, dus dat valt wel mee.
Connecties ben ik mee eens. Het is het soort fotografie dat interessant is binnen de ruimtevaart en binnen spionage, twee overlappende gebieden. Deze Graham Flint wist wel zijn filmrollen binnen de NASA te vinden, en bovendien zie je aan zijn CV wat hij eerder heeft gepresteerd.

Als je het al niet was, dan wordt je van zijn site een bescheiden mens. Zoveel gigabytes is ons niet gegeven. Dit project is voor mij wel een verder bewijs van mijn idee dat je in de fotografie technisch gezien alleen maar verder de diepte in kunt gaan als je een opleiding als fysicus hebt gehad. Dat bewaren we dus voor een volgend leven!

Onze troost zit wel in het artistieke deel. De foto's van Flint zijn indrukwekkend, en ook compositorisch goed, maar er zit weinig artistieke inbreng in. De nadruk en overrompeling is hier toch de techniek! Rineke Dijkstra is artistiek gezien beter dan Graham Flint!

Leuk punt voor de discussie.

Wenkus
+Quote Post
Digidoc
plaatsen Nov 28 2005, 09:22 PM
Bericht #6

Ongeregistreerd

Schitterend initiatief en een indrukwekkende start. Proficiat, Wenkus!
+Quote Post
Digidoc
plaatsen Dec 7 2006, 10:31 AM
Bericht #7

Ongeregistreerd

Langzamerhand komen er meer. Kijk hier
+Quote Post
Wenkus
plaatsen Dec 7 2006, 02:09 PM
Bericht #8

Ongeregistreerd

Ja, Digidoc, dat is leuk die link, bedankt.

Er blijft natuurlijk wel een verschil in aanpak.
Graham Flint van het Gigapixelproject gebruikt een supergroot negatief dat gescand wordt.

In jouw link wordt met een Canon 1D MkII camera gewerkt (digitaal kleinbeeldformaat) en worden zo'n 600 foto's gemaakt die worden gestitcht tot 1 digitaal beeld. Het knappe is wel de geautomatiseerde opnamearm, alsook de eigen software en hardware die nodig is bij deze formaten.

Tot nu toe zien de opnamen van Flint er verzorgder uit. Bij het "Canonbreiwerk" zag ik hier en daar toch stofjes. De laatste aanpak lijkt wel weer dichter bij de mogelijkheden van amateurfotografen te staan.

Wenkus

+Quote Post
Wenkus
plaatsen Aug 29 2010, 10:02 PM
Bericht #9

Ongeregistreerd

In een poging deze rubriek te actualiseren en straks uit te breiden hierbij een eerste reactie (29.08.2010).

De laatste update van het Gigapixelproject was in april 2007. Daarna hebben we niets meer vernomen van dit project.

Het blijft gissen. Na 50 foto's met deze reuzencamera was de lol er misschien af?

De huidige mogelijkheden in photoshop laten natuurlijk al het opkrikken van de resolutie dusdanig toe dat het steeds minder interessant wordt om dat te doen met een camera die je nooit zult bezitten.

Het aardige is wel dat de site weliswaar is bevroren, maar wel helemaal toegankelijk is.

Wenkus

+Quote Post
Lindolfi
plaatsen Sep 10 2010, 03:53 PM
Bericht #10

Beheerder

Groep: Beheerder
Sinds: 17-November 05
Van: Groningen
Gebruiker Nr.: 2

Merci voor de update. Inderdaad, dit brult om een homemade gigapixel foto. Als je rekening houdt met de overlap heb je een matrix van 10 bij 10 foto's nodig met zo'n 20 Megapixel per foto voor 1 Gigapixel en dat is te doen met enige zorg.
User is offlineProfile CardPM
+Quote Post
Wenkus
plaatsen Sep 10 2010, 08:06 PM
Bericht #11

Ongeregistreerd

Inderdaad, dit brult om een homemade gigapixel foto. Als je rekening houdt met de overlap heb je een matrix van 10 bij 10 foto's nodig met zo'n 20 Megapixel per foto voor 1 Gigapixel en dat is te doen met enige zorg. (Lindolfi)

Bedankt voor je reaktie, Lindolfi.
Ja, dit lijkt realiseerbaar. Punt is wel, wat doe je ermee? Het resultaat zal immers vragen om een zeer groot formaat afdruk, en dat is weer wat prijzig.

Misschien is zoiets haalbaar als je er een project van maakt en sponsors zoekt, maar daar zou ik nu geen aktieve belangstelling voor hebben.

Wenkus

+Quote Post
Lindolfi
plaatsen Sep 10 2010, 08:21 PM
Bericht #12

Beheerder

Een afdruk is een mogelijkheid, maar als je goede software hebt draaien voor een website, kan je de gebruiker gewoon laten inzoomen, zoals bij dit voorbeeld: klik
+Quote Post
Lindolfi
plaatsen Sep 11 2010, 09:09 AM
Bericht #13

Beheerder

Hier nog een schitterend voorbeeld: http://www.harlem-13-gigapixels.com/ inclusief mooie web software. Klik op "details" over hoe de opname tot stand kwam.
+Quote Post
Wenkus
plaatsen Sep 11 2010, 06:02 PM
Bericht #14

Ongeregistreerd

Bedankt voor deze twee voorbeelden, Lindolfi, die zijn fraai.

Wenkus

+Quote Post
SugarMan
plaatsen Sep 11 2010, 08:44 PM
Bericht #15

Ongeregistreerd

Ja te gek hoor.
Opvallend vind ik zijn de vele airco's aan de ramen.
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 Gebruiker(s) lezen dit onderwerp (1 Gasten en 0 Anonieme gebruikers)
0 Gebruikers:

Skinned by Lindolfi
IPS Driver Error  

There appears to be an error with the database.
You can try to refresh the page by clicking here.

Error Returned

We apologise for any inconvenience