Reply to this topicStart new topic
> Bookmark 10, Tutorials van Ron Bigelow
Wenkus
plaatsen Aug 16 2006, 12:24 AM
Bericht #1

Ongeregistreerd

Photoplaza Bookmarks van Wenkus 2006
Bookmark 10. Tutorials van Ron Bigelow.

user posted image

Andermaal een bookmark niet zozeer voor de getoonde foto's, die zijn fraai - maar zoals vaak ook weer niet echt uitzonderlijk - , maar om de tutorials die erbij worden gegeven.

De site van Ron Bigelow volg ik nu al een tijdje. Zijn foto's, dat doe ik zeker niet allemaal zomaar na, maar daar zit wellicht niet de bijzonderheid.

Het sterke vind ik zijn tutorials (hij noemt het articles), en in het afgelopen half jaar heeft hij ze sterk uitgebreid.

Vanuit het volgende uitgangspunt heb ik deze site gewaardeerd.

Een eenmaal genomen digitale foto zit nog maar op de helft. Hierna moet de foto nog worden geoptimaliseerd in een fotobewerkingsprogramma zoals Photoshop.
Bij voorkeur werk je vanaf een RAWfile. Je moet iets weten van een histogram, levels en curven, alsook het shadows/highlights-gereedschap. Ook technieken voor verscherping spelen hier een rol.

Hoe maak je je deze kennis eigen?
Dikke 1000 pagina tellende manuals zoals voor Photoshop missen vaak hun doel: wie leest 1000 bladzijden? En in een manual voor CS2 zie ik dat de beoogde optimalisatie-onderwerpen pas achteraan het book relatief summier worden behandeld.

Deze site (vergeet ook mijn Bookmark 5, Cambridge, niet) is erg interessant omdat ze de belangrijkste optimalisatie-onderwerpen inzichtelijk behandelt.
De inhoudsopgave is wat onhandig gerangschikt, maar wie dat door de vingers ziet kan hier veel leren! Bijna wekelijks wordt weer iets toegevoegd.

Go to the top of the page
+Quote Post
Ad de Bruin
plaatsen Aug 16 2006, 06:46 AM
Bericht #2

Ongeregistreerd

Veel boeken die photoshop behandelen slaan door in volume en is het soms zoeken naar een speld in de bekende hooiberg naar hetgeen je zelf nodig hebt.

Je site is wederom een site die zeker het vermelden waard is. Na ongeveer een half uur rond te hebben gehangen op deze site ben ik diverse dingen tegengekomen die nieuw zijn voor me en die ik zelf ook zou kunnen toepassen/gebruiken. Eea is duidelijk uitgelegd en de geplaatste afbeeldingen en screenshots zijn goed.

Zeker een site waar ik in mijn vrije tijd nog eens menig verloren uurtje op door ga brengen. Bedankt voor je tip.
+Quote Post
Lindolfi
plaatsen Aug 16 2006, 07:07 AM
Bericht #3

Beheerder

Groep: Beheerder
Sinds: 17-November 05
Van: Groningen
Gebruiker Nr.: 2

Opnieuw een belangrijke bookmark. Heel fijn. Wat ik erbij denk is dat dit naast de papieren literatuur een mooie manier is voor fotografen om hun achtergrond kennis aan te vullen, direct gekoppeld aan de praktijk. Het krijgt pas echt betekenis door het zelf te proberen op materiaal dat je er voor maakt (een foto met veel details voor aanscherpings oefeningen bijvoorbeeld), en krijgt pas echt waarde wanneer het toegepast kan worden in eigen werk dat ook artistiek goed is, en door de bewerking beter wordt. Juist die autodidactische fase is beslissend.

Alleen al bladeren door deze pagina's kan dit proces versterken of op gang brengen. Bedankt!
User is offlineProfile CardPM
+Quote Post
Ricky
plaatsen Aug 16 2006, 08:43 AM
Bericht #4

Ongeregistreerd

Dank je wel Wenkus.
+Quote Post
ruilof
plaatsen Aug 16 2006, 12:09 PM
Bericht #5

Ongeregistreerd

Een buitengewoon boeiende site. Heldere uitleg en goed te gebruiken bij de meer gevorderde foto-bewerking. Hij staat in mijn favo's.
Bedankt
+Quote Post
Wenkus
plaatsen Apr 13 2007, 08:32 PM
Bericht #6

Ongeregistreerd

Bij een noodzakelijke revisie van al mijn bijdragen op deze site (veel links van mij moeten worden veranderd door het opheffen van een dienst van mijn provider) tref ik ook aanvullingen aan zoals hier. Kijk eens naar zijn nieuwe bijdrage "Secret of Too". Het laat wel zien dat je er wat voor over moet hebben als je met een bijzondere foto wilt komen. Fotografie is niet voor luie mensen. Helaas ben ik een beetje lui.

Groet

Wenkus

+Quote Post
Nik
plaatsen Apr 14 2007, 06:55 AM
Bericht #7

Ongeregistreerd

Heel veel dank voor je link naar voor deze nuttige en prettig leesbare site!
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 Gebruiker(s) lezen dit onderwerp (1 Gasten en 0 Anonieme gebruikers)
0 Gebruikers:

Skinned by Lindolfi
IPS Driver Error  

There appears to be an error with the database.
You can try to refresh the page by clicking here.

Error Returned

We apologise for any inconvenience