Reply to this topicStart new topic
> Bookmark 04, Een vergelijking van 10 foto-websites
Wenkus
plaatsen Dec 21 2005, 10:44 PM
Bericht #1

Ongeregistreerd

Photoplaza Bookmarks van Wenkus; 2005 week 51.
Bookmark 4. [1] Techniek. [2] Artistiek. [3] Thema.
Bookmark 4. Toptien Bookmarks 2005 Algemene Fotografie.
4.1.Luminous Landscape (Michael Reichmann).
4.2. Photo.net (Philip Greenspun).
4.3. DPReview (Phil Askey).
4.4. Imaging-Resource (Dave Etchell).
4.5. Digital Photo Outback (Uwe Steinmueller).
4.6. Megapixel.net (Olivier, Denys en Nick Bouton).
4.7. Steve's Digicams (Steve Sanders).
4.8. Norman Koren (Norman Koren).
4.9. ShortCourses (Dennis Curtin).
4.10. ComputerDarkroom (Ian Lyons).

IPB Afbeelding
Antartica, door Michael Reichmann, eigenaar van Luminous Landscape.

WAAROM DEZE TOP-TIEN?

Het is leuk regelmatig een site te bespreken met als doel dit onder de aandacht van anderen te brengen. Maar welke sites bestrijken nu een breed veld op het gebied van de fotografie en worden door ons regelmatig geraadpleegd? En dan gaat het niet om kijksites van meesterfotografen, maar sites die er
primair zijn om ons wat te leren. Iedereen kent wel een paar grote sites, maar tien is voor algemene fotografie toch nog veel. Tenminste als we eisen stellen.

WAAROP WERD BEOORDEELD?

Er werd gekeken naar vier verschillende hoofdcategorie?n:
De vraag was of er voldoende kwalitatieve informatie werd gegeven over:
(I) Camera, lenzen, accessoires e.d.
(II) Het maken van een foto, met name de techniek ervan.
(III) Het nabewerken van de foto, zoals in Photoshop.
(IV) Verschillende thema's zoals landschappen, portretten e.d.
Iedere categorie werd onderverdeeld in een tutorialdeel en een forumdeel.
Bij (I) Camera's is er geen tutorial maar een reviewgedeelte.
Zo werden ongeveer 14 sites beoordeeld op 8 criteria, die ieder de volgende uitslag konden vertonen:
0 = niet aanwezig
1 = slecht
2 = matig
3 = goed
4 = uitstekend
5 = onovertroffen (kan niet beter).
In principe kwamen alleen sites in aanmerking tot beoordeling die op alle 4 hoofdonderdelen waren te scoren. Dit principe kon niet helemaal consequent worden uitgewerkt, met name voor de nummers 8, 9 en 10.
Die laatste drie sites hadden echter op hun gebied zoveel te bieden dat ik
ze heb meegenomen in de beoordeling.
Theoretisch kon een site 8x5=40 punten scoren. Maar dat bleek onmogelijk. De hoogste score was 20, de laagste 4 punten. De eerste 10 sites, gemeten op hun totaalscore, worden hier genoemd en besproken.

WAT ZIJN DE RESULTATEN?

Hieronder staat een tabel met de scores van de 10 beoordeelde sites.
De betekenis van gebruikte afkortingen is:

Camera = Camera, lenzen, accessoires e.d.
Maken f. = Maken van de foto (technische aspecten)
Photoshop = Nabewerkingen zoals Photoshop
Thema's = Onderwerpthema's zoals landschap, portret, e.d. maar ook artistiek (bijv. compositie).

Rev = Reviews
For = Forums
Tut = Tutorials

De verwijzing naar de 10 sites is bovenaan dit artikel te vinden.
Verderop wordt iedere site afzonderlijk besproken.

IPB Afbeelding

WAT KUNNEN WE HIERUIT CONCLUDEREN?

Allereerst: er is geen site die op alle fronten hoog scoort. De twee besten, Luminous Landscape en Photo.net zijn beiden heel breed ge?rienteerd, al hebben ook die sites hun eigen specialiteit.

Het is derhalve zinvol eerst een vraag te specificeren en daarna te zien welke site als eerste in aanmerking komt.

Dat zijn:

Voor camera reviews: DPReview en Steve's Digicams.

Voor de techniek van het maken van een foto:
Luminous Landscape, Imaging-resource, Megapixel.net, shortcourses en voor de techneuten NormanKoren.

Photoshop tutorials: Luminous Landscape en ComputerDarkroom.

Forum voor beoordelen foto: Photo.net.

Wat mij verder is opgevallen dat per site er steeds 1 persoon is die de site heeft opgericht en geleid. Kennelijk leidt dat tot goede resultaten. Alleen bij Megapixel.net betreft het 3 mensen, maar daar zijn het broers, wat ook weer in dezelfde richting wijst. Een site over fotografie lijkt derhalve zeer individualistisch te zijn.

Hieronder zal ik nog kort per site mijn (persoonlijke) bevindingen geven.

WAT KAN VAN ELK VAN DEZE 10 SITES AFZONDERLIJK WORDEN GEZEGD?

IPB Afbeelding
(klik op logo om naar site te gaan)

[1] Luminous Landscape is erg goed in tutorials over de techniek van het maken van
foto's en de nabewerking in Photoshop. In meerdere tests op internet is deze site dan ook als een van de beste gekomen.

IPB Afbeelding

[2] Photo.net heeft het sterkste forum van internet voor wat betreft het aanbieden van foto's ter beoordeling.
Dat is zeker niet het enige. Er zijn goede camera reviews te vinden, en ook hun photoshop forum is behoorlijk goed.

IPB Afbeelding

[3] De derde bekende grote jongen is dpreview.com, natuurlijk vooral heel goed in de reviews van camera's.
Hun mogelijkheid twee of meer modellen naast elkaar te vergelijken is nge?venaard.

IPB Afbeelding

[4] Hoewel sommigen vooral de camera reviews van deze site prijzen, ben ik vooral gevallen voor hun zeer toegankelijke tutorials over het maken van een foto.

IPB Afbeelding

[5] Net als imaging-resource is dit een site die mogelijk nog niet overal zo bekend is.
Er is geen absolute topper onder de te scoren gebieden, maar over de breedte gezien is dit een zeer goede site.

IPB Afbeelding

[6] Deze Canadese site (zowel in het Engels als in het Frans) biedt eveneens een aantal heel goede tutorials over het maken van een foto.

IPB Afbeelding

[7] Een behoorlijk bekende site. Door sommigen geroemd om de discussies, maar ik vind vooral het camera review-gedeelte van belang.

IPB Afbeelding

[8] Hierover kan ik kort en duidelijk zijn. Dit is de meest uitgebreide site op het gebied van de techniek (het maken) van fotografie.
Als ik iets niet weet begin ik altijd bij Norman Koren. Het is geweldig hoe deze man met veel liefde en passie zo ongelooflijk veel over het onderwerp gratis en voor niets op het web plaatst. Allergrootste klasse op zijn gebied!
(Enige mathematische kennis is bij hem wel handig. Daardoor zal niet iedereen getroffen worden.)

IPB Afbeelding

[9] Het is zoals de naam veronderstelt: tussen de reclames voor wat boeken door worden hier toch diverse waardevolle tutorials over het maken van foto's gegeven.

IPB Afbeelding

[10] Hoewel net als de vorige twee sites deze site niet echt "breed ge?rienteerd" kan worden genoemd, heb ik deze toch opgenomen om de "gaten" in mijn tabel te dichten. Ook over photoshop zijn aardig wat sites te vinden, en deze ziet er heel goed uit.

TOT SLOT

Het is niet waarschijnlijk dat iemand anders tot dezelfde scores zal komen als ik. Er zit een sterk subjectieve kant aan.
Maar als ik mensen op een idee heb gebracht is Bookmark 4 geslaagd.

Prettige Feestdagen.

Wenkus
Go to the top of the page
+Quote Post
digibi
plaatsen Dec 21 2005, 11:31 PM
Bericht #2

Ongeregistreerd

Dank je Wenkus voor deze toptien en je uitgebreide bespreking. Stof genoeg voor het nieuwe jaar. Ik ga er zeker eens goed rondkijken, vooral bij de sites die ik nog niet ken.
En ook voor jou prettige feestdagen en vooral een goed nieuwjaar.
+Quote Post
Ricky
plaatsen Dec 23 2005, 06:21 PM
Bericht #3

Ongeregistreerd

Heel goed Wenkus!

Nummers 1, 2, en 3 worden regelmatig door mij bezocht.

De rest zal ik komende dagen eens onderzoeken.
Ach, heb je wat te doen met die kerstdinges enzo. ............ wink.gif

Bedankt weer, Paul.
Je hebt mij in ieder geval op ideeen gebracht, dus is je Bookmark 4 zeer zeker geslaagd.
+Quote Post
Lindolfi
plaatsen Dec 23 2005, 08:34 PM
Bericht #4

Beheerder

Groep: Beheerder
Sinds: 17-November 05
Van: Groningen
Gebruiker Nr.: 2

Geweldige bespreking en voor het merendeel ben ik het roerend met je eens, Wenkus.

Misschien moet er toch een hoofdstukje in de fotopedia aan gewijd worden aan sitebesprekingen.
User is offlineProfile CardPM
+Quote Post
Wenkus
plaatsen Dec 23 2005, 11:00 PM
Bericht #5

Ongeregistreerd

Dank voor de reacties!

Digibi, leuk dat je hier meedoet. Tot volgend jaar.

Ricky, bedankt ook voor je reactie. Een beetje respons is nodig om weer een volgende Bookmark te kunnen plaatsen. En er ligt nog een aantal op de plank te wachten die althans in mijn gekleurde ogen alleraardigst zijn. (Onaardige of nutteloze bookmarks plaats ik natuurlijk per definitie niet.)

Ja, Lindolfi, daar moeten we eens over brainstormen.
Ik kan me voorstellen dat er sitebesprekingen inkomen van sites die bewezen hebben voldoende stabiliteit en continu?teit te bieden. De tutorials uit deze sites zouden ook ge?nventariseerd kunnen worden, en daar zou dan binnen bijvoorbeeld de technische deelgroepen naar gerefereerd kunnen worden.

Als je nu op internet naar een technisch fotografie-onderwerp zoekt, bijvoorbeeld vignettering, dan kom je vaak bij forums terecht, of bij enkele sites die daar toevallig meer over zeggen. Zo kwam ik recent bij www.vanwalree.com terecht over dit onderwerp, alsook bij een zekere Wulff van www.archiphoto.com. Vanwalree kwam wel als site inhoudelijk en stabiel goed over. Wulff is vager. Binnen de 10 gerecenseerde sites heb ik het onderwerp niet bekeken. Maar de vraag zal zijn: gesteld dat de site goede informatie geeft, valt continu?teit te verwachten?
Voordeel van genoemde 10 sites is dat dat wel valt te verwachten. Moeten we maar eens uitwerken.

Wenkus
+Quote Post
Digidoc
plaatsen Dec 24 2005, 09:24 AM
Bericht #6

Ongeregistreerd

Een goede lijst van sites met kwaliteits informatie. De enige beperking is het gebruik van de Engelse taal. Dit zou een handicap kunnen zijn. Daarom zijn de meest waardevolle artikelen vertaald verschenen op Digitale Doka.
Ik vind dat deze aanvulling niet mag ontbreken op dit draadje
+Quote Post
Wenkus
plaatsen Dec 24 2005, 01:03 PM
Bericht #7

Ongeregistreerd

Bedank, Digidoc, voor deze aanvulling.

W.
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 Gebruiker(s) lezen dit onderwerp (1 Gasten en 0 Anonieme gebruikers)
0 Gebruikers:

Skinned by Lindolfi
IPS Driver Error  

There appears to be an error with the database.
You can try to refresh the page by clicking here.

Error Returned

We apologise for any inconvenience