Reply to this topicStart new topic
> Bookmark 12, Jazzfoto's van William P. Gottlieb 1938-1948
Wenkus
plaatsen Mar 31 2007, 03:14 AM
Bericht #1

Ongeregistreerd

Photoplaza Bookmarks van Wenkus 2007
Bookmark 12. Jazzfoto's van William P. Gottlieb 1938-1948

IPB Afbeelding
bron: Library of Congress
Op de foto: Charlie Parker, altsaxofoon; Miles Davis, trompet. 1948. (fotograaf William Gottlieb)

De beste fotosites vind je niet door ernaar te zoeken. Bij mij zijn het altijd bijproducten van het vele zoeken naar iets anders. Bij de tamelijk uitvoerige voorbereiding van Bookmark 13 (vergelijking van 55 sites over fotografie -- binnenkort in dit theater) kwam ik terecht op de site van het Amerikaanse Library of Congress: http://www.loc.gov/index.html. Een site die ik mij herinner uit de begintijd van het internet, maar die ik allang uit het oog verloren heb.

Toen bleek er plots een enorme databank van foto's te zijn op deze site, die overigens vooral historisch is gericht. Probeer zelf maar eens deze volgorde uit:
Library of Congress > American Memory > Browse Collections Containing Photos, Prints > Kies uit 65 collecties er een die je interesseert.
Dat begint al meteen apart met een voor mij onbekende kant van Ansel Adams met foto's van de Japans-Amerikaanse internering in Manzanar in 1943.
Leuk is ook de Chicago Daily News met foto's tussen 1902-1933, en de Dagurerretype verzameling. Het beeld van Amerika tussen 1935 en 1945 en ook idioot veel stereoscopische foto's uit de periode 1850-1920 zijn hier terug te vinden.

Maar voor mij als jazz-fan was echter de grootste vondst de volledige collectie van jazz-fotograaf William P. Gottlieb in de periode 1938 - 1948 ("Photographs from the Golden Age of Jazz).

http://memory.loc.gov/ammem/wghtml/wghome.html

Nu wordt het tijd een muziekje op te zetten. Ik weet niet hoe dat gaat in BBA, maar zo kan het in ieder geval:

Start je Windows Media Player. Klik op Bestand>URL openen, en plak daar het volgende adres
(de haken [] aan het begin en [] aan het eind NIET meekopiëren):

[]http://www.photobookmarks.nl/PlanetInternetbackup/Parkersmood.wma[]

Gelukt?
Dan gaan we even een paar van de jazz-groten uit die tijd bekijken.

Veel plezier

Wenkus

Nat King Cole:

IPB Afbeelding

Coleman Hawkins:

IPB Afbeelding

Erroll Garner:

IPB Afbeelding

Dizzy Gillespie:

IPB Afbeelding

Billy Holiday:

IPB Afbeelding

Milt Jackson:

IPB Afbeelding

Thelonious Monk:

IPB Afbeelding

Charlie Parker:

IPB Afbeelding

Ben Webster:

IPB Afbeelding

Lester Young:

IPB Afbeelding
Go to the top of the page
+Quote Post
ruilof
plaatsen Mar 31 2007, 04:32 PM
Bericht #2

Ongeregistreerd

Met bijzondere dank namens mijn schoonzoon, die jazz-saxofonist van beroep is.

Prachtige site. Hoe vind je ze toch.

+Quote Post
Lindolfi
plaatsen Apr 1 2007, 08:46 PM
Bericht #3

Beheerder

Groep: Beheerder
Sinds: 17-November 05
Van: Groningen
Gebruiker Nr.: 2

Mooi, Wenkus, dank je wel. Een goudmijn aan beelden.

Je ziet trouwens aan die digitale versies van die zwart-wit beelden dat die mensen wel wisten waar ze mee bezig waren. Moet je eens kijken naar die tonen, echt geweldig!

En dan jazz met Billie Holiday. Hier nog wat (lage resolutie) zwart-wit beelden van haar met een song

En nog een stukje video samen met Coleman Hawkins en Lester Young
User is offlineProfile CardPM
+Quote Post
Wenkus
plaatsen Apr 1 2007, 10:21 PM
Bericht #4

Ongeregistreerd

Bedankt Ruilof en Lindolfi. Zulke reacties zijn altijd leuk, en gelukkig zijn er dus nu al 2 paarlen niet voor de zwijnen afgegeven. dry.gif

@Ruilof:
Met bijzondere dank namens mijn schoonzoon, die jazz-saxofonist van beroep is.
Prachtige site. Hoe vind je ze toch.

Ja, ik dacht al, jouw schoonzoon maar ook Elke zal het wel interesseren.
Ik zei al: een perfecte site vind ik zelden zomaar. Meestal is het opweg naar elders. Als je vanuit je auto een huis ziet staan waarvan je zegt: zoiets wil ik, ja dat is een manier.
Overigens is het zoeken van fototechnische informatie iets wat wel degelijk met wat trucs kan worden geoptimaliseerd. Zijn we mee bezig Ruilof.

Overigens hier: de combinatie jazz + photographs geeft natuurlijk onnoemelijk veel hits.
Leuke toegift voor jou en Lindolfi:

Bookmark 12a. A Great Day in Harlem.

Dit is een unieke gebeurtenis. In augustus 1958 's morgens om 10 uur in Harlem is het de voor Esquire werkende free-lance fotograaf Art Kane gelukt om 57 van de toen levende jazzgroten bij elkaar te krijgen voor een foto. De jazz-groepsfoto die niet snel zal worden geëvenaard. Deze site gaat centraal om deze foto, je kunt per artiest doorklikken voor verdere gegevens. Alle verdere uitleg over jazz is via deze foto geregeld: zoeken naar naam, naar instrument, naar genre, etc. Er bestaat ook een documentaire DVD van (duur 2 1/2 uur, kosten ong. 20 euro). Ja, dit is een geweldige foto voor de jazz van die tijd, en het is boeiend te lezen/horen/zien hoe deze haast onmogelijke groepsfoto (jazzmusici zijn niet makkelijk) toch is gelukt.

@Lindolfi:
Dank voor je reactie en vooral ook beeld/geluid toevoegingen. Billy Holiday is natuurlijk al 40 jaar mijn favoriet (waardoor ik haar werk in allerlei vorm heb: lp, betere lp, cd, betere cd, beste cd). In mijn lang geleden studententijd was ik betrokken bij concerten door haar begeleiders, Ben Webster (tenorsaxofoon) en Mal Waldron (piano). Niemand wist toen hoe groot deze mensen waren. Ben Webster kreeg 150 gulden inclusief hotel.... ... maar dit wordt offtopic.

Kun jij zien hoe die foto's van Gottlieb zijn gemaakt? Volgens mij liep hij rond met zijn Speed Graphic Camera en had hij 1 of meerdere externe flits-bollen (1malig gebruik) die hij door mensen uit het publiek liet vasthouden. De hier geselecteerde foto's laten geen flits zien, geen harde schaduwen. Hoe zit dat denk je?

Groet

Wenkus

+Quote Post
Lindolfi
plaatsen Apr 2 2007, 07:31 AM
Bericht #5

Beheerder

Groep: Beheerder
Sinds: 17-November 05
Van: Groningen
Gebruiker Nr.: 2

QUOTE(Wenkus @ Apr 1 2007, 11:21 PM) *

@Lindolfi:

Kun jij zien hoe die foto's van Gottlieb zijn gemaakt? Volgens mij liep hij rond met zijn Speed Graphic Camera en had hij 1 of meerdere externe flits-bollen (1malig gebruik) die hij door mensen uit het publiek liet vasthouden. De hier geselecteerde foto's laten geen flits zien, geen harde schaduwen. Hoe zit dat denk je?

Sommige foto's (die van Nat King Cole b.v.) zijn met de grote ronde flitser vastgemaakt op de camera gemaakt. Die zat rechts boven de lens (gezien vanaf de fotograaf) en de grote schotel maakt de schaduwen wat zachter. Maar er zijn ook foto's met 1 sterke locale lichtbron (die van Lester Young b.v.) die op een heel andere plaats gestaan heeft en het zou kunnen dat dat gedaan is met een verlengkabel en een hulpje die de flitser vasthield.

Op de foto van Errol Garner zie je links inderdaad een man staan met een flitser die goed let op de fotograaf. Het haar van de pianist wordt zodoende mooi opgehaald. Tevens is er direct links vlak bij de camera geflitst.

Bij de foto van Coleman Hakwins is ook van minstens 2 flitsers gebruik gemaakt. De schaduw van het bekken op de muur is ingevuld door een flitser die op de muur was gericht. Het zou hier ook kunnen zijn dat de schaduw wat lichter gemaakt is met rood bloedloogzout, maar daar is het allemaal iets te strak voor eigenlijk.
User is offlineProfile CardPM
+Quote Post
Ric
plaatsen Apr 2 2007, 08:45 AM
Bericht #6

Ongeregistreerd

Prachtig artikel Wenkus, met hele mooie foto´s!

Bedankt voor het interessante verhaal en de muziek! Lindolfi, bedankt voor de aanvullingen.
+Quote Post
Wenkus
plaatsen Apr 2 2007, 08:40 PM
Bericht #7

Ongeregistreerd

Graag gedaan Ric.

Bedankt Lindolfi voor de inschattingen van de belichting. Leuk te zien hoe ze dat deden.

IPB Afbeelding
William Gottlieb met zijn Speed Graphic in 1977

Ik vond er nog de volgende toelichting met foto over.

"The Speed Graphic used bulky, non-reusable flashbulbs as its principal source of light.
Although the flashgun could be attached directly to the camera--the configuration Gottlieb often used for his shots of performers on a theater stage--Gottlieb preferred to position his light or lights away from the camera for better cross- or back-lighting.
In this mode, one or more flashguns were connected to the camera by extension cables.
Multiple lights could be placed anywhere in the room within reach of the cables.
Alternatively, if a photocell was attached to a second (or "slave") unit, it could be situated at a greater distance and triggered by the flash of the "master" unit. In some circumstances, the flashguns were fastened to a stand, furniture, or the wall, but Gottlieb often recruited audience members to help him hold flashguns. It was difficult to show the volunteers how to hold and aim the lights correctly, and new bulbs had to be inserted after each exposure.

IPB Afbeelding

Because Gottlieb did not get paid for illustrations and his photographic supplies were bulky and expensive, he limited each photo session to three or four shots. This approach was, of course, ideally suited to the discipline required by the Speed Graphic and the use of flashguns.
Gottlieb's portraits are well-thought-out character studies, not candids or pictures selected from dozens of exposures."

Tot zover het citaat.

Wenkus
+Quote Post
Elke
plaatsen May 6 2007, 12:08 PM
Bericht #8

Ongeregistreerd

Tjeessss!!! Dit is echt smullen!!! Ga ik heeel binnenkort tijd voor maken om het eens even allemaal uitgebreid te bekijken.

Wenkus, inderdaad...dit kan me meer dan bekoren...Jacco had de link wel gekregen en bekeken. Door de hectiek van de laatste tijd heeft niemand eraan gedacht mij er met de haren bij te slepen... Bij deze: DANK!!!
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 Gebruiker(s) lezen dit onderwerp (1 Gasten en 0 Anonieme gebruikers)
0 Gebruikers:

Skinned by Lindolfi
IPS Driver Error  

There appears to be an error with the database.
You can try to refresh the page by clicking here.

Error Returned

We apologise for any inconvenience