Reply to this topicStart new topic
> Bookmark 16, Digital Photography School
Wenkus
plaatsen Aug 25 2009, 03:21 PM
Bericht #1

Ongeregistreerd

Photoplaza Bookmarks van Wenkus 2009

digital-photography-school

IPB Afbeelding

Deze site, die ik al enkele jaren wekelijks bekijk, biedt op het eerste gezicht ongeveer hetzelfde als nog 100 andere sites die er de laatste jaren zijn bijgekomen. Het is geen school, er is niets verplicht, en het kost niets.
Er zijn ruwweg vier delen die je kunt bekijken.
[1] Photography Tips and Tutorials
[2] Camera’s and Equipment
[3] Post Production (Photoshop)
[4] Een Forum.

Voor onderwerpen [2],[3] en [4] kun je op veel meer plaatsen terecht, maar de site munt uit in de behandeling van fotografie-tips (dus [1]). Die zijn niet zwaar technisch (en daarom voor velen toegankelijk), en zitten in de categorie How to photograph a . . . (en dan komt een thema). Bovenste foto komt bijvoorbeeld uit een stuk dat heet ‘’15 Stunning Examples of Long Exposure Photography’’. Dan worden er 15 prachtfoto’s geplaatst, en daarachter volgt zoiets als een beschrijving of tutorial dat aangeeft hoe deze foto’s werden gemaakt. Hierachter volgt een discussie. Er zijn ondertussen al honderden stukken met dit type vragen.

Je kunt (gratis) op de hoogte worden gehouden op drie manieren:
[1] via RSS-Feed
[2] via Daily Email Updates
[3] via de Weekly Email Newsletter Summary.
Ik heb de laatste gekozen, en het bevalt prima.

In boekvorm zijn de zeer populaire boekjes van Scott Kelby (the digital photography book, volume 1,2,3 . . .) enigszins vergelijkbaar, maar ik denk dat de site meer geeft.

Wenkus

Go to the top of the page
+Quote Post
Lindolfi
plaatsen Aug 25 2009, 04:06 PM
Bericht #2

Beheerder

Groep: Beheerder
Sinds: 17-November 05
Van: Groningen
Gebruiker Nr.: 2

Opnieuw bedankt voor de getipte site, Wenkus!

Als ik zo langs de tutorials loop, dan weet ik dat het er makkelijker uit ziet dan het is. Ook in fotobladen laten fotografen soms prachtige dingen zien en vertellen dan hoe ze het gedaan hebben. Maar het venijn zit hem in de details. Er is maar 1 manier om ook die details meester te zijn: laat je inspireren door die tutorials, en maak die foto's ook zelf, en dan het liefst nog met je eigen signatuur er in en niet die van Tyler Westcott. smile.gif

User is offlineProfile CardPM
+Quote Post
Mirador
plaatsen Aug 25 2009, 07:27 PM
Bericht #3

Ongeregistreerd

Interessante sit; ik heb hem bij mijn bookmarks gezet.
Prachtige foto, overigens!
+Quote Post
Wenkus
plaatsen Aug 28 2009, 07:48 PM
Bericht #4

Ongeregistreerd

Dank voor de reaktie, Lindolfi en Mirador.

Als ik zo langs de tutorials loop, dan weet ik dat het er makkelijker uit ziet dan het is. Ook in fotobladen laten fotografen soms prachtige dingen zien en vertellen dan hoe ze het gedaan hebben. Maar het venijn zit hem in de details. Er is maar 1 manier om ook die details meester te zijn: laat je inspireren door die tutorials, en maak die foto's ook zelf, en dan het liefst nog met je eigen signatuur er in en niet die van Tyler Westcott. (Lindolfi)

Daar kan ik het vanzelfsprekend mee eens zijn, Lindolfi. Je hebt een les of een tutorial, dat geeft enige richting, en daarna moet je het zelf proberen met een eigen stijl.

Hiernaast is er nog een geheel ander genre: [1] Ga uit van een beroemde foto van een "master" of photography. [2] Probeer een foto te maken die daar zoveel mogelijk op lijkt, dus geen vrije eigen interpretatie maar een zo goed mogelijk lijkende kopie.

In mijn stapel "to do" ligt zo'n geval, en ik hoop nog dit jaar er tijd voor te vinden, want het vereist nogal wat.

Maar die kopieer-variant is natuurlijk vooral een leerzaam aardigheidje. Een eigen interpretatie is natuurlijk een beter algemeen doel.

Wenkus

+Quote Post
Dave
plaatsen Aug 28 2009, 08:00 PM
Bericht #5

Ongeregistreerd

Leuke link en site.
Was er zelf al een paar keer tegenaangelopen.
Ook aangemeld op het forum, maar erg druk. na 12 uur moet je een zoektocht starten waar je topic is gebleven.

Even een korte pm wisseling gehad met een moderator die zelf een foto had gemaakt op basis van een schilderij dat indruk had gemaakt. Dit was ook een wat vrije interpretatie trouwens.

Zelf heb ik al vaak met het idee gelopen foto's zo goed als mogelijk na te maken.
Volgens mij kun je er veel van leren.
De reden dat het er niet echt van komt is omdat je dan al snel de omstandigheden danwel spullen voor nodig hebt.

+Quote Post
Wenkus
plaatsen Aug 28 2009, 08:19 PM
Bericht #6

Ongeregistreerd

Dave, ik heb deze link in feite ook alleen beoordeeld om hun "how to " tutorials. Ik heb mij nooit aangemeld en weet ook niets over de effectiviteit van het forum. Dat vond ik geen doen.

En over dat namaken van een foto: dat lukt natuurlijk maar bij een beperkt aantal thema's, en ook dan niet altijd.

Maar er zijn onderwerpen, bv. still-life photography (ongeveer het omgekeerde in populariteit vergeleken met modelfotografie), waarbij het goed te doen is met de nodige belichtingsattributen.

Wenkus

+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 Gebruiker(s) lezen dit onderwerp (1 Gasten en 0 Anonieme gebruikers)
0 Gebruikers:

Skinned by Lindolfi
IPS Driver Error  

There appears to be an error with the database.
You can try to refresh the page by clicking here.

Error Returned

We apologise for any inconvenience