Reply to this topicStart new topic
> Oude lens op een Canon 5DMKII
SugarMan
plaatsen Sep 30 2010, 10:08 PM
Bericht #1

Ongeregistreerd

Dit vond ik toch wel erg leuk om te zien en ik zou haast ook zoiets willen doen want ik heb nog zo'n soort oud lensje.
Alleen, hoe kom ik aan een bevestiging??

102-year-old-lens-on-canon-5d-mkii

http://www.wired.com/gadgetlab/2010/09/102...n-canon-5d-mkii
Go to the top of the page
+Quote Post
Lindolfi
plaatsen Sep 30 2010, 10:18 PM
Bericht #2

Beheerder

Groep: Beheerder
Sinds: 17-November 05
Van: Groningen
Gebruiker Nr.: 2

Gezien en zelf regelmatig gedaan. Met een EOS m42 ring kom je een heel eind!
User is offlineProfile CardPM
+Quote Post
SugarMan
plaatsen Sep 30 2010, 10:52 PM
Bericht #3

Ongeregistreerd

Nou, wie weet ga ik binnenkort er eens aan beginnen.
Lijkt mij wel leuk om de oudheid terug te brengen.
+Quote Post
SugarMan
plaatsen Sep 4 2011, 11:24 PM
Bericht #4

Ongeregistreerd

Ik heb vandaag een Kershaw 8-20 King Penguin op de antiekmarkt gekocht en ga hier mee experimenteren met mijn 5D MKII als digitale achterwand dry.gif

IPB Afbeelding

Heeft iemand misschien nog wat tips?? smile.gif

Meer info:
Kershaw
+Quote Post
Lindolfi
plaatsen Sep 5 2011, 06:39 AM
Bericht #5

Beheerder

[1] De afstand van de lensaansluiting van je 5DII tot aan de sensor is 44 mm

[2] Deze camera is een klapcamera die als je hem dichtklapt er ook geen licht meer door de lens kan komen

[3] Dat betekent dat als je de lens wilt gebruiken op je 5DII, je de lens van de camera af zal moeten halen.

[4] Zo te zien is het een op zichzelf staande lens-diafragma-sluiter eenheid, dus misschien kan het zonder beschadigen en de mogelijkheid de camera weer in originele staat te brengen.

[5] Zo te zien is de lens-film afstand groter dan 44 mm, en dus moet je een pijpje zien te maken waarop de lens gemonteerd wordt.

[6] Dat pijpje kan een m42 macro tubus zijn die goedkoop in de 2de hands handel te vinden is (klik)

[7] Als dat pijpje een m42 draad heeft, kan je hem in een m42-EOS adapter (klik) schroeven en heb je een lichtdichte en mechanisch stabiele aansluiting gekregen.

[8] Dat pijpje moet dan precies zo lang zijn dat je op oneindig scherp bent, of op de afstand dat je hem wilt gebruiken. Door het pijpje iets uit te schroeven uit de adapter kan je dan tot een kleinere afstand scherpstellen, maar dat is heel beperkt, die paar mm. Pas op dat het pijpje daarbij niet helemaal los komt.

[9] Als je het focussen helemaal mooi wilt maken kan je in plaats van een pijpje een m42 macro balgje gebruiken (klik). Let daarbij op de kleinste lengte die je met de balg hebt, die moet gelijk zijn aan de brandpuntsafstand van de lens min 44 mm.

[10] Het is een lichtzwakke lens, dus het zou kunnen zijn dat je de LiveView optie van de 5DII moet gebruiken voor nauwkeurig focussen.

[11] Je zult verbaasd staan over de kwaliteit van zo'n lensje. Hij is natuurlijk minder scherp dan je normale optiek, maar om dat je het midden gebruikt uit een veel groter filmvlak van de originele camera, heb je nauwelijks vignettering en weinig last van beeldkromming. Dat zou dus een teleurstelling kunnen zijn, als je op zoek bent naar een "oude look". Maar je weet niet wat de King Penguin in huis heeft. Proberen dus!

Have fun, en laat ons zien wat ermee kan als het eventueel gelukt is. Als het winter wordt kan je misschien oude beelden in de sneeuw maken en dan is de King Penguin natuurlijk ook op zijn best!
+Quote Post
Lindolfi
plaatsen Sep 5 2011, 06:35 PM
Bericht #6

Beheerder

Hier een plaatje van een 10,5 cm voigtlaender die ik op de 5DII met een balgje heb gemonteerd, die op oneindig kan.

IPB Afbeelding
+Quote Post
Lindolfi
plaatsen Sep 5 2011, 06:55 PM
Bericht #7

Beheerder

En hier een vergelijking van 2 lenzen van 105 mm bij f/7.7 (volle opening Voigtlaender). De moderne lens is een 105 mm Sigma f/2.8

IPB Afbeelding

De Voigtlaender 105/7.7 bij f/7.7

IPB Afbeelding

De Sigma 105/2.8 bij f/7.7

En hier een direct vergelijking op 100% uit het midden van het beeld. Heel bijzonder: de Voigtlaender, hoewel voor zwart-wit ontworpen heeft geen kleurvertekening. Het ontbreken van coating geeft een heel laag contrast, maar de scherpte is behoorlijk, zoals je ziet. Ook bijzonder: vrijwel geen geometrische vertekening.

IPB Afbeelding

Tot slot de Voigtlaender foto, gecorrigeerd voor het verlies van contrast:

IPB Afbeelding
+Quote Post
SugarMan
plaatsen Sep 5 2011, 07:32 PM
Bericht #8

Ongeregistreerd

Verbazingwekkend die verschillen die te zien zijn.
Maar zo te lezen zal ik er wat tijd in moeten stoppen en dat ga ik zeker doen aan de hand van jou tips.

Wordt vervolgt en ik heb er weer een hobby bij smile.gif
+Quote Post
Lindolfi
plaatsen Sep 6 2011, 07:43 AM
Bericht #9

Beheerder

Graag gedaan, Sugarman.

Nog even een update: bij nadere inspectie blijkt dat het lage contrast van de Voigtlaender niet alleen komt door het ontbreken van coating, maar ook door een lichte aanslag op lens delen. Het is ook al een oud beestje en ik zal hem een keer openmaken om te reinigen. Mogelijk is de optiek van je King Penguin er beter aan toe.
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 Gebruiker(s) lezen dit onderwerp (1 Gasten en 0 Anonieme gebruikers)
0 Gebruikers:

Skinned by Lindolfi
IPS Driver Error  

There appears to be an error with the database.
You can try to refresh the page by clicking here.

Error Returned

We apologise for any inconvenience