Reply to this topicStart new topic
> De zin en vooral onzin over scherpte en, kleurweergave
DBFoto
plaatsen May 6 2006, 09:28 PM
Bericht #1

Ongeregistreerd

Scherpte is (en irritant genoeg... blijft) het eerste en meest onterechte waar naar mijn mening op wordt gelet en over word geoordeeld.

Scherpte is het minst grijpbare voor de meesten en ik wil bij deze even wat kwijt daarover.
Wanneer het de bedoeling is een opname te presenteren op papier kunnen we de scherpte redelijk algemeen benaderen en redelijk de boeken volgen. Een juiste scherpte manifesteert zich dan zonder halo's en artefacten. Los daarvan is de beschouwingsafstand nog een zeer belangrijk element in het bepalen van de scherpte.

Op een beeldscherm ligt dit totaal anders.
Schermen hebben een bepaald raster. Bij LCD's zijn de rasters over het algemeen grover dan bij CRT's. Hoe fijn het raster ook is, het is in geen velden of wegen vergelijkbaar met het scherpteraster dat op papier terecht komt via een printer of belichter.

Dit is een zeer eenvoudige uitleg van iets walgelijks ingewikkelds.

Waar het op neerkomt is dat de oordelen mbt scherpte in wezen kant noch wal raken wanneer het gaat om weergave op een beeldscherm. Ik kan bijv. de scherpte optimaliseren voor het ultrafijne raster van mijn CRT maar op die manier zal het er op een grover raster zoals een laptop alsnog heel anders uitzien. Dit geldt dus voor IEDER scherm.
Als we daarbij in ogenschouw nemen dat dit ook opgaat voor kleurweergave van zowel het gebruikte scherm in combinatie met een zekere videokaart enerzijds en de gebruikte browser anderzijds is dus bijna elke technische beoordeling via een beeldscherm op een forum een hachelijke zaak.

Wat de kleuren aangaat kun je het beste het bestand CONVERTEREN naar sRGB zodat de kleuren voor beeldschermweergave op de meeste schermen goed overkomen. Aangezien windows niet met kleurprofielen overweg kan zal ze ingebedde kleurprofielen negeren, vandaar dus dat conversie nodig is.

Wat de scherpteweergave aangaat hoop ik dat de wiskundige knobbel van onze vakantieganger Lindolfi hier ooit een goede gulden middenweg voor weet uit te vlooien.
Go to the top of the page
+Quote Post
ruilof
plaatsen May 6 2006, 09:40 PM
Bericht #2

Ongeregistreerd

Toen ik je stukje ging lezen dacht ik een excuus te gaan lezen voor onscherpe foto's smile.gif, maar gelukkig....
Ik ben het volstrekt met je eens, en wie niet.
Ik heb een goed gecalibreerd CRT-scherm en ik prijs me er gelukkig mee. Desalniettemin is een resolutie van 1024x768 nog geen megapixel (780KB om precies te zijn). Alleen al daarmee is de zwakte van de schermweergave duidelijk. Mijn 19'' scherm is 27 x 37 cm. Stel je vergroot een foto van 780 Kb naar dat formaat (ongeveer A3), wat krijg je dan? Precies.

Scherpte is hier een relatief begrip zolang we het niet over de lensscherpte hebben bij het maken van de foto, lijkt me.
+Quote Post
DBFoto
plaatsen May 6 2006, 10:07 PM
Bericht #3

Ongeregistreerd

Raw geeft dan ook geen scherper beeld dan jpg zoals ik jouw suggestie lees bij die ganzen in optocht. Zowel de jpg als de raw (natuurlijk) komen uit dezelfde basisdata. Het is puur de verwerking.
+Quote Post
ruilof
plaatsen May 6 2006, 10:58 PM
Bericht #4

Ongeregistreerd

Zou het dan mijn suggestie zijn dat dat zo is? Op de een of andere manier vind ik de foto's die uit RAW komen anders dan die rechtstreeks in JPEG gemaakt zijn.
+Quote Post
DBFoto
plaatsen May 7 2006, 12:06 AM
Bericht #5

Ongeregistreerd

Dat klopt Ruilof. JPEGs worden door de camera voorzien van een reeks standaardverwerkingen waaronder contrast en scherpte. Die zijn natuurlijk verrre van ideaal maar een compromis.
+Quote Post
Lindolfi
plaatsen May 23 2006, 08:30 PM
Bericht #6

Beheerder

Groep: Beheerder
Sinds: 17-November 05
Van: Groningen
Gebruiker Nr.: 2

Er zijn wel wat duidelijke dingen te zeggen over de scherpte van foto's getoond op een beeldscherm.

Allereerst hangt alles af van de "scherpte" van het gezichtsvermogen van de beschouwer. Dat varieert nogal en dus moeten we even een "normale" beschouwer nemen met "normaal" gezichtsvermogen.

De resolutie die het menselijk oog haalt is 6 lijnparen/mm en dat komt overeen met ongeveer 300 pixels/inch of ppi op een kijkafstand van 25 cm. Als we aannemen dat mensen hun scherm op die afstand bekijken, dan zijn hun ogen scherper dan het beeldscherm weer kan geven, want het aantal ppi van een beeldscherm varieert ongeveer tussen 70 en 150 ppi

Dat betekent weer dat een foto voor een beeldscherm anders behandeld moet worden dan voor een print op 300 ppi gemaakt met echte ongeinterpoleerde pixels.

En dat is ook de ervaring: aanscherping voor een beeldscherm kan het beste onder de 1 pixel radius gebeuren, terwijl voor een afdruk rustig tot 2 pixel radius gegaan kan worden.

En dat weer alles onder de aanname dat aanscherping gebeurt om de verliezen in de beeldvormende keten te compenseren en niet voor een artistiek bijzonder doel, want in dat laatste geval zijn er geen regels te geven.

Tot slot: scherpte is niet hetzelfde als resolutie. Je kan een foto hebben met een hoge scherpte indruk en een lage resolutie en een foto met een hoge resolutie en een lage scherpte indruk.

Voorlopig is het wachten op 300 dpi schermen, want ik vind het maar behelpen dat gedoe met die 800 pixel lange plaatjes waar we het mee moeten doen. Een scherm van 40 cm horizontale lengte zou gewoon 4800 pixels moeten bevatten en in totaal 17 megapixel. En mag die kleurenruimte wat groter a.u.b.? Tot die tijd is een beeldscherm eigenlijk een belediging voor het menselijk oog. Maar zolang er niets beters is, doen we het er gewoon maar mee...
User is offlineProfile CardPM
+Quote Post
DBFoto
plaatsen May 23 2006, 09:01 PM
Bericht #7

Ongeregistreerd

He ja... 300dpi en Lab-ruimte en dan 40cm... nog een hypotheekje nodig? tongue.gif
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 Gebruiker(s) lezen dit onderwerp (1 Gasten en 0 Anonieme gebruikers)
0 Gebruikers:

Skinned by Lindolfi
IPS Driver Error  

There appears to be an error with the database.
You can try to refresh the page by clicking here.

Error Returned

We apologise for any inconvenience