Reply to this topicStart new topic
> iPad 2 en Fotografie
Lindolfi
plaatsen Mar 30 2011, 10:12 PM
Bericht #1

Beheerder

Groep: Beheerder
Sinds: 17-November 05
Van: Groningen
Gebruiker Nr.: 2

iPad 2 en Fotografie

Een iPad 2 van Apple is een mini laptop computer zonder toetsenbord voor onderweg om te mailen, internetten, presentaties te geven wanneer aangesloten aan een beamer en films te bekijken, zowel uit geheugen als door een media server vanuit een computer.

Maar hoe goed is de iPad 2 voor een fotograaf? Is een iPad 2 een product op zoek naar een markt of een volwassen hulpmiddel voor de fotograaf?

Allereerst kan de iPad makkelijke grote hoeveelheide foto's opslaan bijvoorbeeld van een photoblog, om ook offline te bekijken of te laten zien. Maar dat is de functie van een digitaal fotolijstje. Hoe zit het verder? Er is een SD card reader beschikbaar en een USB aansluiting voor vrijwel elke camera, dus je kan jpgs en RAW files in je iPad uploaden. Dan zijn er RAW converters beschikbaar (bijvoorbeeld PhotoRaw), die beperkte functionaliteit heeft van helderheid, contrast, gamma en roteren. Dan zijn er bewerk applicaties zoals PS Express waarmee je kan uitsnijden, ruisonderdrukking, lijstjes, verzadiging etc. kan toepassen. Ook zijn er FTP programmas (zoals FTP Deluxe) waarmee je het resultaat op het net kan zetten. Er is ook een WordpPress applicatie om je WordPress te editten op de iPad.

Dus de hele workflow is aanwezig, maar het is wel zo dat als je een verwende gebruiker bent achter een volledige computer, het toch een beetje behelpen blijft.

Maar ja, hij weegt maar 600 gram en is minder dan 9 mm dik en dan is die beperking wel voor lief te nemen als je onderweg bent en je wilt toch iets met de zojuist gemaakte foto's of communiceren met anderen in woord en beeld.

Oh ja, nog iets: die 2 camera's op de iPad stellen helemaal niets voor. Verwacht daar niets van, maar het is wel grappig om een bewegend live beeld te hebben van je omgeving ter grootte van een A5je. Ook kan het zin hebben om te Skypen, wat kan met de camera op de voorkant.

Er zijn 6 versies met 16, 32 en 64 Gb en met 3G+Wifi en alleen met Wifi. Voor een 3G versie heb je een abonnement nodig (zo'n 30 euro per maand), voor Wifi alleen niet. De Wifi alleen versie heeft geen GPS, maar weet toch je positie uit te peilen met een truc met WiFi stations en Google Streetview gegevens.

Kortom, de veel goedkopere Wifi alleen versie (in aanschaf en geen abonnement nodig) voldoet voor de functies van een iPad prima als je WiFi beschikbaar hebt in huis, op je werk en in de trein (grotere afstanden van de NS)

Uiteindelijk kan je het meeste wat de iPad kan ook op een kleine laptop en daar kan je tenminste een volle versie van PhotoShop en/of LightRoom op zetten. Gegeven de beperkingen en de mooie communicatie mogelijkheden (zoals draadloos printen, internetten, met mediaservers werken en files delen op servers) is het wel een heel fijne kleine toevoeging voor de (digitale) fotograaf, maar geen vervanging voor het echte werk.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
ruilof
plaatsen Mar 31 2011, 09:30 AM
Bericht #2

Ongeregistreerd

Bedankt voor de info. Als ik het goed begrijp is de I-pad toch niet veel meer dan een niet noodzakelijk hebbedingetje.
+Quote Post
Lindolfi
plaatsen Mar 31 2011, 10:06 AM
Bericht #3

Beheerder

QUOTE(ruilof @ Mar 31 2011, 10:30 AM) *

Als ik het goed begrijp is de I-pad toch niet veel meer dan een niet noodzakelijk hebbedingetje.

Dat klopt. Als je een echte computer of laptop met internet bij de hand hebt, heb je een iPad niet nodig. In alle andere gevallen maakt het dingen mogelijk die anders niet kunnen en dat bij een zeer laag gewicht en volume.
+Quote Post
Lindolfi
plaatsen Apr 1 2011, 08:05 AM
Bericht #4

Beheerder

Er waren meer klachten over de slechte camera van de iPad. Vandaag is een nieuwe versie van de iPad vrijgegeven in samenwerking met Panasonic met een camera met een resolutie van 18 megapixel. De resultaten zijn verbluffend te noemen, met name omdat er ook stereo foto's mee gemaakt kunnen worden. Nu is het wachten nog op een volledige versie van LightRoom en dan kan de cameratas thuisgelaten worden.

IPB Afbeelding
+Quote Post
André
plaatsen Apr 16 2011, 01:28 PM
Bericht #5

Ongeregistreerd

Nog een fotobewerkingsprogramma: Photogene voor foutjes herstellen, filters toevoegen, kleurcorrecties aanbrengen. Prijs € 2,39

+Quote Post
Lindolfi
plaatsen Apr 16 2011, 03:07 PM
Bericht #6

Beheerder

Dank je, André, die kende ik en is inderdaad nuttig.

De ultieme oplossing voor onderweg: Neem je computer scherm thuis over met VNC (klik) en gebruik LightRoom of PhotoShop op je computer thuis via het scherm van de iPad onderweg.

Wat ook heel fijn is: een WebDAV server (klik) inrichten op je computer thuis, dan kan je makkelijk grote bestanden opslaan, zodat je iPad niet vol loopt.

Hiervoor kan je ook een DropBox (klik) gebruiken, maar die is maximaal 2 Gb en kost een maandelijks bedrag voor meer ruimte. Dat is met een WebDAV server niet nodig en je hebt net zo veel ruimte als je harddisk thuis toestaat.
+Quote Post
Ric
plaatsen Apr 16 2011, 05:16 PM
Bericht #7

Ongeregistreerd

Dank je wel voor de informatie Lindolfi. Ik heb me al vaker afgevraagd wat je
er mee zou moeten met zo'n IPad. Nu weet ik het. smile.gif
+Quote Post
Wenkus
plaatsen Apr 16 2011, 08:50 PM
Bericht #8

Ongeregistreerd

Afgelopen zondag was Ad Scheepbouwer van KPN in Buitenhof op tv. Type intelligente man die met weinig woorden informatica kan uitleggen. Hij zag ook op dit moment het verschil tussen een laptop en een ipad te klein om dat nieuwigheidje aan te schaffen.

Wenkus
+Quote Post
Lindolfi
plaatsen May 6 2011, 07:36 PM
Bericht #9

Beheerder

Interessant Wenkus, dank je. Toch boeiend dat een intelligente man zoiets zo algemeen stelt. Ik denk dat het altijd wel zinnig is om na te denken over consumenten artikelen en hun potentiële gebruikers in relatie met elkaar. Ad Scheepbouwer kent jou niet en mij ook niet. Zelf heb ik mijn iPad er al uit doordat ik op het goede moment een paar foto's kon laten zien op het schitterende schermpje aan een klant. Een manier van overtuigen die met een langzaam opstartende laptop, die je ook net niet bij je hebt, niet lukt.

En zo moet (gelukkig) iedereen zelf weten wat het beste is om aan te schaffen. smile.gif
+Quote Post
André
plaatsen May 6 2011, 11:51 PM
Bericht #10

Ongeregistreerd

helemaal mee eens lindolfo
Ik ben sinds kort in het bezit van een ipad2 en ik ben er zeer gelukkig mee. ik verbaas mij nog steeds weer over de mogelijkheden.
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 Gebruiker(s) lezen dit onderwerp (1 Gasten en 0 Anonieme gebruikers)
0 Gebruikers:

Skinned by Lindolfi
IPS Driver Error  

There appears to be an error with the database.
You can try to refresh the page by clicking here.

Error Returned

We apologise for any inconvenience