Reply to this topicStart new topic
> ruisonderdrukken dmv meerdere afbeeldingen, meer foto's met hoge iso over elkaar
Ad de Bruin
plaatsen Jan 31 2006, 01:49 PM
Bericht #1

Ongeregistreerd

Ruis is en effect dat op kan treden door verschillende oorzaken. Het kan een effect zijn wat en fotograaf wil, maar veelal is het een doorn in het oog.

De ruis die ontstaat door het toepassen van een hoge iso waarde is op verschillende manieren te verhelpen. Er zijn verschillende programma?s voor zoals Noiseware, Neatimage en Noise Ninja en ook zit er in de duurdere sofware bewerkingsprogramma?s vaak ook wel een mogelijkheid om de ruis iets te onderdrukken.

Het nadeel van deze programma?s of nabewerkingen is vaak dat met de ruis ook een deel van de scherpte ingeleverd wordt. Indien ruis ten gevolge van iso dus niet gewenst is op de foto en de omstandigheden een lange sluitertijd niet toelaten (of je wilt voorkomen dat je ruis krijgt door juist die langere belichtingstijden => hot-pixels) blijft het dus vaak een kwestie van het zoeken naar het juiste compromis.

Op de website www.cambridgeincolour geeft Sean McHugh een manier van reduceren van ruis met behulp van het over elkaar heen leggen van meerdere foto?s in Photoshop om zo iso ruis te onderdrukken.

Naar aanleiding van dit artikel en de vraag om verdere uitleg in dit topic de volgende proef op de som.

De volgende zaken/instellingen zijn gebruikt:
Camera: Canon 20D
Lens: Canon 17-40mm F/4 L USM op 40 mm
Instellingen:
- iso 400: A=F/8, T= 1 seconde
- iso 800: A=F/8, T= 0,5 seconde
- iso 1600: A=F/8, T=0,3 seconde.
Ontspanning: zelfontspanning met tijdsvertraging van 2 sec en spiegel geklapt.
Gehele opstelling op statief.
Bestandsformaat: Jpeg Fine
Afstand tot objecten: ca. 1.20 meter

De volgende opstelling werd gefotografeerd
user posted image

Met deze configuratie zijn op de verschillende iso standen vier foto?s achter elkaar gemaakt van exact hetzelfde beeld. Vervolgens zijn de vier foto?s met de zelfde iso waarde in Photoshop in verschillende lagen geplaatst. Dit is op de volgende wijze gebeurd:

- Open alle afbeeldingen
- Selecteer alles op een afbeelding (dmv CTRL-A)
- Kopieer de afbeelding (door Edit Copy zoals onderstaande afbeelding of CRTL-C)
- Selecteer de ?basis?foto waar je de lagen in wilt zetten (??n van de vier geopende foto?s)
- Plak de afbeelding (door Edit, Paste of CRTL-V)

user posted image

De afbeelding zal nu in een aparte laag in de basis foto worden geplaatst. Herhaal dit tot alle afbeeldingen op vier verschillende lagen staat (let wel?.de basis foto is dus de background. Er worden dus maar drie andere afbeeldingen in je basis afbeelding geplakt.)

De verschillende lagen dienen nu op een bepaalde manier ?over elkaar heen? gelegd te worden om het gewenste effect te bereiken. Dit wordt gedaan door het instellen van de OPACITY van de verschillende lagen.

Om een goed resultaat te verkrijgen dient de opacity van de lagen dusdanig ingesteld te worden dat er een mooi gemiddeld eindresultaat te krijgen. De instelling per laag is afhankelijk van het aantal lagen dat je wilt middelen en welke laag je wilt middelen. Hiervoor is de volgende formule te gebruiken

Opacity van de laag = 1/(Het aantal lagen onder deze laag +1) x 100

Wil je bijvoorbeeld vier lagen middelen van kan de opacity per laag op de volgende manier worden bepaald.

De basis laag, background, is altijd 100%

De tweede lag, de laag boven de background krijgt de volgende opacity:
1/(1 +1) x 100 = 50% (waarbij de eerste ??n tussen de haakjes het aantal onderliggende lagen aangeeft.

De derde laag:
1/(2+1) x 100 = 33% (waarbij de twee tussen de haakjes het aantal onderliggende lagen aangeeft.

De vierde laag:
1/(3 +1) x 100 = 25% (waarbij de drie tussen de haakjes het aantal onderliggende lagen aangeeft.

De berekende procenten zijn de percentage?s van de opacity per laag. Deze percentages kunnen ingevoerd worden in de PS lagen.

user posted image

Omdat bij iso 1600 de ruis het meest zichtbaar is volgen hieronder de resultaten van deze methode bij foto?s genomen op iso 1600.

Detailfoto?s enkele foto op iso 1600
user posted image
user posted image

Detailfoto?s twee lagen
user posted image
user posted image

Detail foto?s vier lagen
user posted image
user posted image

Detailfoto correctie ruis door NoiseWare: Full Suppresion
user posted image

Er is duidelijk een vermindering van ruis waarneembaar bij het toepassen van meerdere lagen over elkaar heen. Ook is een afname van scherpte niet te onderkennen in de detailuitsnede. In het origineel valt het verlies aan scherpte niet echt op.

De afbeelding welke bewerkt is met Noiseware is bijgeplaatst als vergelijk. Of deze methode werkt en of dit iets is om te gaan gebruiken kan iedereen voor zich wel bepalen.

Voor de liefhebber. Door op de achterliggende tekst te gaan staan kan een PSP file worden gedownload waarin alle lagen zijn ondergrabracht. Dit zijn de originelen zodat goed vergeleken kan worden. Ga op de tekst staan en klik met de rechtermuisknop. Selecteer Doel opslaan als.

ALS BRON OPSLAAN
Go to the top of the page
+Quote Post
Lindolfi
plaatsen Jan 31 2006, 06:22 PM
Bericht #2

Beheerder

Groep: Beheerder
Sinds: 17-November 05
Van: Groningen
Gebruiker Nr.: 2

Heel interessant en mooi uitgevoerd.

Als de beeldruis echte ruis is zal middeling inderdaad ruis onderdrukken zonder beeldinformatie kwijt te raken, zoals je mooi laat zien.

Toch blijft de vraag wat we hier in de praktijk aan hebben: ruis bij hoge ISO instelling krijg je omdat je (gegeven de omstandigheden) niet te lange sluitertijden wilt gebruiken. Maar dat heeft dan te maken met fotograferen uit de hand of met bewegende onderwerpen. In beide gevallen kan je geen foto's maken in een serie van 4 of zo, die voldoende identiek zijn om gebruikt te worden in deze methode.

Als je wel de camera op statief hebt en de onderwerpen niet bewegen kan je beter met lage ISO werken....

Of zijn er toch omstandigheden waar we deze methode kunnen toepassen?
User is offlineProfile CardPM
+Quote Post
Ad de Bruin
plaatsen Jan 31 2006, 08:17 PM
Bericht #3

Ongeregistreerd

Deze techniek is inderdaad alleen te gebruiken voor het fotograferen van een stilstaand object met een stevig statief. Toch zijn er omstandigheden waarbij deze techniek gebruikt kan worden.

Het kan bijvoorbeeld gebruikt worden als je een camera bezit zonder bulb-stand en de langste belichtingstijd bijvoorbeeld maar 30 seconden is. Het maken van en foto bij bijv. iso 100 met een sluitertijd van 2 minuten is dan niet mogelijk. Het is dan echter wel mogelijk een foto te maken op iso 400 met een sluitertijd van 30 seconden.

Ook kan deze methode worden toegepast om het ontstaan van "hot-pixels" bij langere sluitertijden te voorkomen. Met deze manier van werken kan dit voorkomen worden door over te schakelen naar een hogere iso zonder teveel verlies aan kwaliteit.

Tevens is dit een manier om schaduw ruis, wat zelfs voorkomt bij lage iso, te beperken als je door naberking de details in de schaduw beter naar voren wilt laten komen.

Echter ben ik het met Lindofi eens dat in de meeste gevallen in de praktijk dit niet iets is waar we veel aan zullen hebben. Echter in het geval van dit topic had ik er wel wat aan. Ondanks dat mijn camera over een bulb stand beschikt had ik geen vorm van timer bij me (anders dan de klok van de kerk) en heb ik bij deze foto voor dit alternatief verkozen Hogere iso met een max belichtingstijd van 30 seconden.

Tevens heb ik in het eerder vermelde topic aan Ruilof belooft hier meer uitleg over te geven.

Al met al denk ik dat te stellen is dat deze techniek niet veel van toepassing zal zijn, maar in nood een handige oplossing kan zijn bij fotografie in het donker of onder donkere omstandigheden.
+Quote Post
Ricky
plaatsen Jan 31 2006, 08:54 PM
Bericht #4

Ongeregistreerd

Mooi stukje huiswerk weer Ad. Dank je wel hoor.

Heb ik er ook wat aan als ik 'toevallig' een 400 Iso film in de camera heb met een grove korrel die ik dan eigenlijk niet wil?

Dus meer opnamen maken op statief, dan scannen en dan op deze manier verwerken?

Of kan ik dan beter de methode gebruiken met het scannen zelf, zoals hier:
ruis
beschreven?

Of gaat dat alleen over ruis die je door het scannen kan krijgen?

+Quote Post
Lindolfi
plaatsen Jan 31 2006, 09:04 PM
Bericht #5

Beheerder

Ja die maximale sluitertijd van 30 seconden zou een goede reden kunnen zijn Ad. Die hot pixels zijn ook wel eenvoudiger te verwijderen lijkt me.

Korrel kwijt raken door meerdere opnamen te maken heeft hetzelfde betere alternatief als in de digitale wereld: een rolletje met lagere ISO gebruiken.

Inderdaad is het meerdere keren scannen van hetzelfde negatief niet hetzelfde als het middelen van meerdere negatieven, Ricky. De scanner geeft ruis en die wordt onderdrukt met de "multipass" methode. De korrels op een negatief gaan daarvan niet op een andere plek liggen, dus die blijf je zien als je maar 1 negatief gebruikt en de multipass methode.

Dan is er nog het wonderlijke verschil tussen korrel en ruis, maar dat is een ander topic.
+Quote Post
Ricky
plaatsen Jan 31 2006, 10:27 PM
Bericht #6

Ongeregistreerd

Maar als ik dan een snelle film belicht als een langzamere, dus de Iso op 100 zet als er een 400 iso film in de camera zit?

(En dan eventueel de rest van de belichting aanpassen)
En dan dezelfde opname maken?
+Quote Post
Lindolfi
plaatsen Jan 31 2006, 10:40 PM
Bericht #7

Beheerder

Een snelle film belichten als een langzame kan, maar dan alleen als je hem korter ontwikkelt. Het gevolg is dat de korrels iets kleiner blijven en de belichtingsomvang toeneemt: je krijgt minder contrast.
+Quote Post
Ad de Bruin
plaatsen Feb 1 2006, 07:25 AM
Bericht #8

Ongeregistreerd

QUOTE (Lindolfi @ Tue 31 January 2006, 20:04)
Die hot pixels zijn ook wel eenvoudiger te verwijderen lijkt me.

Klopt inderdaad. Dit is bij digitale fotografie op te lossen door na het beeld te hebben gefotografeerd nog een foto te nemen met de kap op de lens en dezelfde instellingen. Deze afbeeldingen kunnen dan, na bewerking van de "zwarte"foto (met lensdop), over elkaar heen gelegd worden zodat de hot-pixels minder tot niet zichtbaar zijn. Dit zal ik in een ander stuk dat ik aan het schrijven ben nader toelichten met afbeeldingen. (even geduld aub....kan wel even duren)
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 Gebruiker(s) lezen dit onderwerp (1 Gasten en 0 Anonieme gebruikers)
0 Gebruikers:

Skinned by Lindolfi
IPS Driver Error  

There appears to be an error with the database.
You can try to refresh the page by clicking here.

Error Returned

We apologise for any inconvenience