> Pixelpost Photoblog installatie
Canon40D
plaatsen Jan 3 2010, 04:28 PM
Bericht #1

Ongeregistreerd

Dit is een korte tutorial om een Photoblog te installeren met behulp van het opensource pakket Pixelpost.

Om deze tutorial te volgen moeten eraan de volgende voorwaarden zijn voldaan.

Een eigen domein gehost bij een professioneel webhosting bedrijf met ondersteuning voor:

Apache
PHP
MYSQL

Dit is bij de meeste webhosting bedrijven het geval.

Stap 1: Download de laatste versie van Pixelpost

Ga naar de website http://www.pixelpost.org/ en download de laatste versie van Pixelpost (op het moment van schrijven is dat versie 1.7.3) Hier vindt je ook een demo versie van de website.

Stap 2: Unzip het bestand en upload de bestanden naar de webserver

Op windows unzip je bestanden door met de rechtermuis knop op het bestand te klikken en dan voor de optie kiezen extract all (alles uitpakken)
IPB Afbeelding

Als je de photoblog als enige op je website wilt installeren dan kun je de uitgepakte bestanden uploaden naar de hoofdmap van de webserver (meestal heet deze map public_html). Het Photoblog is dan te benaderen met de naam van je website. In mijn geval is dat http://greenspeech.nl.

Een andere optie is een om submap te maken in je hoofdmap (bijvoorbeeld photo) De website is dan te benaderen via de url http://mijnwebsite.nl/photo. In het geval van een submap upload je de bestanden naar die map.

Stap 3: Rechten veranderen van folders

Om Pixelpost goed te laten werken zullen we de rechten van een tweetal folders moeten wijzigen. Deze zijn de image en thumbnail folder. Dit kunnen we doen door op de folder op de webserver (met een ftp client) met de rechtermuis knop te klikken, en dan de permissies (attributes) te veranderen als in het onderstaande plaatje.
IPB Afbeelding

Stap 4: Het opzetten van de mysql database

Pixelpost maakt gebruik van de database mysql. Deze database is door veel webproviders al standaard geïnstalleerd. Het enige wat nog moeten doen is een database aanmaken die door Pixelpost gebruikt kan worden. Daarnaast zullen we ook een gebruiker moeten aanmaken die de database kan aanspreken met de juiste rechten.

Hoe je dit kunt doen via mysql is te bekijken op de volgende video tutorial.

Stap 5: Pixelpost installatie script.

Nu komen we bij het laatste onderdeel van de installatie namelijk het installeren van Pixelpost. Ga met de browser naar je domein (in mjijn geval http://greenspeech.nl/admin/install.php) En volg daar de stappen van de verdere installatie.

Pixelpost is te verfraaien door het gebruik van verschillende templates en addons. Zo kun je bijvoorbeeld een rating systeem installeren, zodat bezoekers de foto's kunnen beoordelen. Bezoekers statistieken tonen. Pixelpost integreren met sociale netwerken zoals twitter en facebook etc etc.

Als er problemen optreden bij het installeren kun je altijd een reactie plaatsen in dit draadje.

Ook voor tips kun je hier terrecht.
Go to the top of the page
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
Reacties
Canon40D
plaatsen Jan 7 2010, 07:39 PM
Bericht #2

Ongeregistreerd

@Ruilof

Kun je aangeven wat precies het probleem is.
Go to the top of the page
+Quote Post

Berichten in dit onderwerp
Canon40D   Pixelpost Photoblog installatie   Jan 3 2010, 04:28 PM
Lindolfi   Uitstekend! Dank je wel. Op de voorpagina heb ...   Jan 3 2010, 06:26 PM
ruilof   Ik kom er niet uit. De mappen heb ik via een ftp c...   Jan 7 2010, 07:35 PM
Canon40D   @Ruilof Kun je aangeven wat precies het probleem ...   Jan 7 2010, 07:39 PM
Canon40D   @Ruilof, Ik ben net even naar je website gegaan, ...   Jan 7 2010, 07:54 PM
Lindolfi   Inderdaad is het aanmaken van de database het last...   Jan 7 2010, 08:09 PM
ruilof   Het is gelukt :) en de eerste foto's staan ero...   Jan 7 2010, 08:15 PM
Canon40D   @ruilof Van harte met je photoblog, ik heb bij de...   Jan 7 2010, 08:20 PM
ruilof   Bedankt voor de tip. Ik heb het veranderd in Moder...   Jan 7 2010, 08:47 PM
ruilof   Ik zie dat er een teller bij de toevoegingen staat...   Jan 7 2010, 10:53 PM
Canon40D   Ruilof, Ik neem aan dat je mijn browse sectie bedo...   Jan 7 2010, 11:28 PM
Canon40D   Ruilof, ik heb een opzetje voor je gemaakt. Wat ji...   Jan 8 2010, 12:51 AM
ruilof   Dank Canon. Ik ga daar eens even studie van maken....   Jan 8 2010, 09:47 AM
Canon40D   Ruilof, Als je een template aanpast is het altij...   Jan 8 2010, 01:31 PM
ruilof   Ik kon na hjet opslaan van je url geen bestandje v...   Jan 9 2010, 03:39 PM
ruilof   Nog een vraag over Pixelpost. Kun je het photoblog...   Jan 9 2010, 05:52 PM
Canon40D   Ruilof, Ik heb even voor je gekeken. En ik vind v...   Jan 9 2010, 07:18 PM
ruilof   Dank Dat ga ik volgende week proberen. Ik heb de ...   Jan 9 2010, 08:05 PM
Canon40D   Ruilof, Leuk dat je je zo enthousiast bent met he...   Jan 9 2010, 10:40 PM

Reply to this topicStart new topic
1 Gebruiker(s) lezen dit onderwerp (1 Gasten en 0 Anonieme gebruikers)
0 Gebruikers:

Skinned by Lindolfi
IPS Driver Error  

There appears to be an error with the database.
You can try to refresh the page by clicking here.

Error Returned

We apologise for any inconvenience