Reply to this topicStart new topic
> Verscherpen in de modus LAB kleuren
Marlies
plaatsen Jan 21 2008, 12:08 PM
Bericht #1

Ongeregistreerd

Ik heb deze foto verscherpt volgens de methode verscherpen in de modus LAB kleuren, die wordt uitgelegd in het PS boek van Scott Kelby, hoofdstuk 11 blz 366. Maar ik heb toch het idee dat mijn foto dan te veel verscherpt wordt en dat het er lelijk van wordt, wat denken jullie? Je ziet het eigenlijk pas echt als je het beeld gaat vergroten, geloof ik. Nou hebben we het daar al wel vaker over gehad, over dat verscherpen, dat dat niet zo'n goed idee is maar ik kreeg het idee dat dit voorbeeld uit dat boek een betere manier was maar volgens mij is dat helemaal niet zo. En kan ik het maar beter niet doen. Wie kan er iets over zeggen?

IPB Afbeelding

Go to the top of the page
+Quote Post
ruilof
plaatsen Jan 21 2008, 01:39 PM
Bericht #2

Ongeregistreerd

Als het om de scherpte gaat kan ik niet zien wat er mis is.
Ik vind het een heldere en mooi scherpe foto.

Misschen kun je het origineel er eens bijzetten?

+Quote Post
Marlies
plaatsen Jan 21 2008, 01:52 PM
Bericht #3

Ongeregistreerd

Ok, bedankt voor je reactie.
Dit is de oorspronkelijke foto.

IPB Afbeelding

Ik ben een beetje huiverig voor die verscherpingsmethode en wil graag weten hoe jullie dat zien?
Kennen jullie die beschrijving trouwens, of is het gewenst dat ik meer informatie opschrijf?
+Quote Post
ruilof
plaatsen Jan 21 2008, 02:13 PM
Bericht #4

Ongeregistreerd

als ik heel eerlijk ben denk ik dat de foto meer geleden heeft van je bewerking dan van de verscherping.

+Quote Post
Dave
plaatsen Jan 21 2008, 02:30 PM
Bericht #5

Ongeregistreerd

Mja ben ook wel nieuwsgierig geworden naar de gebruikte verscherping.
Ik ken het boek niet namelijk.
Dan Margulis heeft een aantal goede boeken voor photoshop waarvan een al wat ouder en geheel gericht op LAB trouwens.

Bij het zien van de foto lijkt er ook gebruikt gemaakt te zijn van een hoog radius verscherping gezien het contrast.
Iedere foto is natuurlijk anders kwa wat er te zien is en ook de grootte in pixels speelt een rol.
Bedoel hiermee te zeggen dat als je het idee hebt dat het te ver is gegaan dit misschien meer aan jezelf ligt dan aan een gebruikte techniek.

+Quote Post
Marlies
plaatsen Jan 21 2008, 04:13 PM
Bericht #6

Ongeregistreerd

OK, nu probeer ik het dus via "de boekjes" te doen maar dat lukt me dus nog niet zo best, begrijp ik.
Voor de bewerking van de foto ben ik uitgegaan van de uitleg in hoofdstuk drie. In camera RAW, het aanpassen van de witbalans, de belichting en de helderheid en vervolgens de resolutie en toen in PS geopend. Nou zal het nog eens opnieuw proberen. Bedankt voor jullie commentaar!

Zal straks even vermelden hoe dat gaat met verscherpen Dave.
+Quote Post
Digidoc
plaatsen Jan 21 2008, 05:28 PM
Bericht #7

Ongeregistreerd

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken, dat je meer bewerkingen hebt toegepast, dan alleen verscherpen. De belichting is ook verhoogd naar mijn idee. Op zich is de verscherping goed, maar de rest vodoet niet.

Je kunt de verscherping nog wel enigszins aanpassen als je die te sterk mocht vinden. Copieer het beeld dan eerst naar een nieuwe laag. Pas de verscherping toe en regel met de dekking schuif (Opacity) het effect.

Dit is het resultaat van mijn probeersel

IPB Afbeelding

+Quote Post
Marlies
plaatsen Jan 21 2008, 05:32 PM
Bericht #8

Ongeregistreerd

Dat klopt Henk, ik heb hem eerst bewerkt in Camera Raw zoals ik hierboven beschreef en ik heb een haar weggepoetst uit haar oog en als laatste de scherpte als volgt: ik klik rechts in dat kleine venstertje bij kanalen dan bij menu afbeelding kies ik de modus lab-kleur, dan zie ik in mijn kleine venstertje rechts tussen rood groen en blauw ineens een vlakje lichtsterkte. Daar klik ik op om het te selecteren en ga dan een usm aanbrengen via filter verrscherpen. je verscherpt dan alleen de details en niet de kleuren. Het boek zegt 85%, een straal van 1 pixel en een drempelwaarde van 4 niveaus. En dat twee keer. Vervolgens weer terug naar afbeedling en zet je foto dan weer op RGB. Scott Kelby verscherpt zijn foto's altijd op deze manier.

Bedankt dat je jouw voorbeeld liet zien.

+Quote Post
Dave
plaatsen Jan 21 2008, 08:10 PM
Bericht #9

Ongeregistreerd

Bedankt voor de uitleg Marlies.
De krijgt een lichtsterkte tussen je rood groen en blauw ?
Ik krijg een lichtsterkte en een A en B kanaal ? wink.gif

Ja Digidoc zegt eigenlijk een van de belangrijkste dingen.
Alles op een apart kanaal zodat je het effect achteraf kan aanpassen en verminderen.
Vaak als je aan het bewerken bent en je denkt is wel goed zo, dan de volgende dag nog een keer kijkt is het vaak zo dat een procentje of 70 van allees wat je gedaan had een beter effect had geweest.
Het heeft nog een voordeel.
Namelijk als je op een verscherplaag de eigenschappen van de laag aanklikt krijg je allemaal optie's
B.v. heb je onderin 2 balkjes met daarop 2x2 schuifjes.
De blend If sliders.
Probeer maar eens uit je kunt b.v. de witte driehoekjes bijde wat terug schuiven op een iets overscherpt beeld en je zult zien dat er wat witte Halo's verdwijnen.
Je sluit een gedeelte, hier het lichte, uit van deelname in de laag.
Zo kun je dit eventueel nog uitbreiden en in veel stappen verscherpen.

Zoals Digidoc al zei kun je het effect op deze wijzen verminderen maar natuurlijk ook de waarden op de foto aanpassen.
Ik heb in de volgende foto geloof ik 0.4 radius met iets van 250 en 17 drempel. (exact is niet zo van belang)
Maar dit is een max 800 pixel zijde foto.
Voor hetzelfde geld gaat Scott uit van een 12 MP foto.
Tevens heb je hier te maken met dunne haartjes en snorharen die zelfs wit zijn.
Die kunnen veel minder hebben.
Het werken met maskers is dan ook vrij populair maar voor het gemak en dit buiten de oefening valt nu minder belangrijk.
Tevens geld voor donkere halo's hetzelfde maar die vallen vaak minder op.

Om het geheel wat diepte te geven heb ik in LAB ook nog een verscherping van radius 17 en +/- 20 met een drempel van 3 toegevoegd en deze laag ook verminderd naar behoeven.
Dit effect pas je natuurlijk toe naar keuze en inzicht van wat er los moet door contrast.
Ook hier geld dan natuurlijk dat een grote foto hetzelfde effect bereikt bij bv radius 40 of 50 en een hoeveelheid van b.v. 30.

Had ook met wat curve's met name voor kleur zitten spelen en heb dit even zo gelaten maar dat mag eventueel genegeerd worden want daar ging het niet om.

IPB Afbeelding

Voor een 30x45 afdruk zou het wat veel zijn maar denk dat het zo nog net kan voor een internet foto.
Ook hier geld een enorm verschil natuurlijk.

Boeken zijn altijd leerzaam maar durf er mee te spelen zodat je de effecten leert kennen alsmede de grenzen.

Gr. Dave

+Quote Post
treboR
plaatsen Jan 21 2008, 10:41 PM
Bericht #10

Ongeregistreerd

Dat boek heb ik ook Marlies, en het verscherpen van een foto in de lab-kleur-modus is het eerste wat ik heb geprobeerd.
Mij is het erg goed bevallen.

Vooral bij foto's met ruis heb ik het al een paar keer toegepast.
Met het omzetten naar lab-modus en vervolgens alleen het helderheden kanaal te selecteren, daardoor is een groot gedeelte van de kleurruis verdewenen

Voor het leereffect zou het goed zijn om de foto na de raw-conversie te laten zien.
Dan is pas te zien hoe de foto was voor en na het verscherpen.
Nu heb je in feite de hele bewerking van raw t.e.m. verscherpen aan ons voorgelegd.

Dave heeft een mooie bewerking, maar hier is ook weer meer gebeurd dan alleen verscherpen.
Dus qua leren zijn er denk ik ook te veel stappen gezet en is alleen het eindresultaat te zien.

Het voorbeeld van digidoc vind ik een mooie voorbeeld wat het effect is van verscherpen (en alleen verscherpen en niet allerlei andere bewerkingen).
M.i. is het verscherpen hier iets te ver gegaan, de haren worden wat erg witte lijntjes, breekbaar.
+Quote Post
Marlies
plaatsen Jan 22 2008, 08:49 PM
Bericht #11

Ongeregistreerd

Bedankt voor jullie opmerkingen en raad.
Ga hem binnenkort opnieuw bewerken.

+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 Gebruiker(s) lezen dit onderwerp (1 Gasten en 0 Anonieme gebruikers)
0 Gebruikers:

Skinned by Lindolfi
IPS Driver Error  

There appears to be an error with the database.
You can try to refresh the page by clicking here.

Error Returned

We apologise for any inconvenience