Reply to this topicStart new topic
> The Focal Encyclopedia of Photography, Michael R. Peres, editor-in-chief
Wenkus
plaatsen May 1 2007, 11:03 PM
Bericht #1

Ongeregistreerd

Michael R. Peres, editor-in-chief: The Focal Encyclopedia of Photography, 4th edition, Focal Press, 2007, ISBN 13: 978-0-240-80740-9, 846 blz, 81 euro, inclusief CD met de inhoud van het complete boek + zoekfunctie.

IPB Afbeelding

Ik houd wel van het verzamelen van kennis over fotografie. Op Koninginnedag ben ik even gaan tellen wat op mijn PC en in mijn boekenkast staat. Ongeveer 500 links. De technische afdelingen van de tien belangrijkste sites over fotografie heb ik bladzijde voor bladzijde gedownload: ze staan op mijn HD maar ook op een CD: daar past dat makkelijk op (!). Als ik wat zoek begin ik met dat stuk HD wat ook op CD staat. Dat doe ik met Google Desktop en het gaat supersnel en adequaat door de voorselectie die ik maakte.

Omdat dat overzichtelijk is heb ik ook op onderwerp 20 A4 ordners aangelegd met uitgeprinte informatie, geordend op onderwerp, een beetje lijkend op het oude Fotopedia.

Maar van boeken heb ik niet snel genoeg. Het zijn er 177, maar dat zegt weinig want het gaat om de inhoud.

OK, ter zake. Ik bezit twee encyclopedie├źn of hoe je dat zou willen noemen. Twee drukken van de Oude Elsevier Foto en Film Encyclopedie (alleen nog bij de Slegte te krijgen, maar wel een aanrader), en het recent hier besproken The Oxford Companion to the Photograph.

Nu is er deze encyclopedie bij, ik zag het boek liggen (bij Donner), in plastic verpakt, en ik kocht het ongezien.

Focal Encyclopedie en Oxford Companion hebben beide een harde kaft, hebben beide ongeveer 800 bladzijden en wegen beide exact 3.2 kg (ja zoiets check ik). Maar daar houdt de vergelijking op. Al moet ik zeggen dat Focal Encyclopedie prachtig verzorgd en gedrukt is. Veel kleur ook en fijn papier.

Focal Encyclopedie is merkwaardig en uniek tegelijkertijd. Normaliter verwacht je items van A tot Z die mogen gaan over fotografische techniek en thema's en over fotografen zelf. Je moet wennen aan de indeling in dit boek.

De Mission Statement van dit boek (4e druk in 2007; 3e druk verscheen in 1993) is als volgt: "The Focal Encyclopedia of Photography, Fourth Edition, has been designed to be the definitive reference book for students, practitioners who work in business, industry, publishing, advertising, science, and the visual arts."

Dit boek bevat onderdelen die elders niet zijn te vinden, en die onderdelen zijn dan meestal goed beschreven. Maar ik vind die onderdelen niet genoeg opwegen tegen het deel dat wel elders wordt beschreven.

Een vogelvlucht van de inhoud:

- Timelines (22 blz)
- History (120 blz)
- Thema's en fotografen van de 20e eeuw (115 blz)
- Fotografische firma's en toepassingen (120 blz)
- Digitale fotografie (72 blz)
- Contemporary Issues (50 blz)
- Scientific Photography (125 blz)
- 20st eeuwse materialen en processen (170 blz)

Wat zijn nu de sterke en wat de zwakke kanten?

STERK: Enkele artikelen over digitaal archiveren en vooral : imaging systems (scannen, sensors). Dat stuk is erg sterk beschreven, vind je niet in de Oxford Companion of zelfs op internet.

REDELIJK STERK: Beschrijvingen van onderwerpen waar je wellicht niet op wacht maar elders nauwelijks worden beschreven, zoals: perceptie en kijken, fotostudio in de 21st eeuw, virtual reality, pressure to stay current, en nog tal van onverwachte en hier wel beschreven items. Uniek.

MATIG: Zowel in aantal als in omvang is de beschrijving van belangrijke fotografen hier aan de magere kant, zeker vergeleken met de Oxford Companion. Ook komt de optica in dit boek er bekaaid vanaf.

Mag ik het zo samenvatten:
Voor alleseters zoals ik een interessant boek om te hebben. Voor de doorsnee fotograaf zijn er er praktischer boeken te vinden.

Het boek heeft wel 1 groot voordeel: er zit een CD bij waar de volledige inhoud van het boek op is te vinden inclusief zoekfunctie.

Groet

Wenkus
Go to the top of the page
+Quote Post
Lindolfi
plaatsen May 2 2007, 09:28 PM
Bericht #2

Beheerder

Groep: Beheerder
Sinds: 17-November 05
Van: Groningen
Gebruiker Nr.: 2

Goed, bedankt Wenkus, die komt op mijn lijstje smile.gif
User is offlineProfile CardPM
+Quote Post
Lindolfi
plaatsen May 30 2007, 08:18 PM
Bericht #3

Beheerder

Groep: Beheerder
Sinds: 17-November 05
Van: Groningen
Gebruiker Nr.: 2

De encyclopedie heb ik vandaag binnen gekregen. Fantastisch stuk werk, mooi uitgevoerd en de bijgeleverde CD maakt het zoeken wel erg gemakkelijk. Opvallend is de variatie in diepte waarin zaken behandeld wordt. Dat heeft natuurlijk te maken met de expertise die voorhanden was en is ook een voordeel omdat er dingen naar voren komen die ik nog niet ergens anders gezien heb. Wat mij betreft ook een aanrader als je van de achtergronden van fotografie houdt. Voor de praktijk van de hedendaagse fotografie zijn betere werken voorhanden.
User is offlineProfile CardPM
+Quote Post
Wenkus
plaatsen May 30 2007, 08:41 PM
Bericht #4

Ongeregistreerd

Mooi, Lindolfi, dan hebben wij dezelfde mening over dit kolossale werk!

Groet

Wenkus

+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 Gebruiker(s) lezen dit onderwerp (1 Gasten en 0 Anonieme gebruikers)
0 Gebruikers:

Skinned by Lindolfi
IPS Driver Error  

There appears to be an error with the database.
You can try to refresh the page by clicking here.

Error Returned

We apologise for any inconvenience