Reply to this topicStart new topic
> Geo Tagging
Lindolfi
plaatsen Dec 4 2009, 10:26 PM
Bericht #1

Beheerder

Groep: Beheerder
Sinds: 17-November 05
Van: Groningen
Gebruiker Nr.: 2

Met de snelle ontwikkeling van GPS, google maps en google earth is het geo taggen van foto's een voor de hand liggende optie. Geo taggen is het toevoegen van positie informatie van het moment dat de foto gemaakt is in de exif data van die foto.

Sommige camera's hebben het al ingebouwd, maar het kan ook met kleine externe apparaatjes als je camera er niet mee is uitgerust. Er zijn er die in de flitsschoen geschoven worden en alleen als de sluiter bediend wordt de locatie opslaan (Jobo maakt er zo één), maar dat heeft nadelen: weer een ding op je camera en de plek van je flitser of opsteek zoeker is ingenomen. Het kan ook met een zelfstandig apparaatje dat je gewoon aanzet en dan elke seconde of elke tien seconden de locatie opslaat met de tijds informatie. Als de klok in je camera dan goed gelijk loopt kan later bij of na het uploaden van je foto's in de computer de positie informatie uit de geo tracker toegevoegd worden aan de exif gegevens.

Het voordeel van een continue werkende geo tracker is dat je later ook kan zien op google-earth wat je route is geweest bij het lopen, fietsen, of auto.

Zo'n geo tracker kan je gewoon in het vakje van je foto tas of rugzak stoppen en aanzetten. Vergeet hem na een dag lopen niet uit te zetten. Daarna hang je hem met een USB kabel aan je computer en je kan een hele collectie foto's aanklikken waarvan de opname tijden al of niet binnen die van de files van de tracker vallen. Die er binnen vallen worden dan allemaal in één handeling voor zien van positie informatie.

Om een indruk te geven van de geheugen capaciteit: je kan als je elke 10 seconden laat opslaan 120 dagen lang positie informatie verzamelen voordat hij vol is. Dat betekent dat je ook bij langere trips van dagen geen computer hoeft te gebruiken om later toch alle foto's te kunnen taggen. Er is maar één voorwaarde: de klok van je camera moet goed gelijk lopen, dus die kan je het beste regelmatig gelijk zetten op een goed tijdssignaal.

De nauwkeurigheid is de gebruikelijk 10 meter die nu meestal gehaald wordt door de gevoelige ontvangers van de laatste generatie (sirf III)

Let op bij aanschaf op compatibiliteit met je computer (driver loze trackers zijn in het voordeel, want die werken altijd) en het gebruik en type batterijen (simpele typen zoals AAA is in het voordeel, want makkelijk oplaadbaar of niet oplaadbaar te koop en er is geen kans op capaciteitsverlies van een ingebouwde accu). Amod maakt er zo één. (naast andere merken en modellen: klik)
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Ric
plaatsen Dec 5 2009, 01:24 AM
Bericht #2

Ongeregistreerd

Leuk dat je dit schrijft.

Ik was lang tegen een navigatiesysteem in de auto, want wat heb ik als _uitstekend_ kaartlezer
naast de chauffeur dan nog te doen?
Maar nu we hem hebben en selectief gebruiken hebben we er toch wel veel gemak van.

Zo zal het met deze dingen ook wel gaan. Ik heb er al eens naar gekeken.
Als je zes weken - of langer, in de toekomtst, naar ik hoop - onderweg bent en aan het
reizen bent, dan is het achteraf best een gezoek naar wat waar. [b]

Mijn systeem van paarse strepen op de kaart wat de route is geweest vind ik heel wat
charmanter dan zo'n geo tracker en google earth.
Het naast elkaar gebruiken van beide systemen zal uitwijzen wat het meest bevalt.
En dat onderzoek trekt me wel.

Dus zeer bedankt voor deze informatie. pp_pompom.gif
+Quote Post
Lindolfi
plaatsen Dec 7 2009, 09:02 AM
Bericht #3

Beheerder

Leuk Ric! Dat fijne gevoel dat je met een kaart en potlood hebt ken ik goed.

De Amod GPS Photo Tracker AGL3080 heb ik nu grondig getest met de volgende ervaringen

[1] Er is een goede aansluiting met Google Earth met thumbnails van je foto's

[2] De nauwkeurigheid is inderdaad meestal beter dan 10 meter, maar kan in ongustige situaties oplopen tot 20 of 30 meter

[3] Het apparaat vindt heel snel een "fix", meestal binnen enkele seconden

[4] Er is geen verschil in gevoeligheid aan de jas hangend of in een fototas van dik materiaal

[5] De software geeft de mogelijkheid te corrigeren voor een verkeerd lopende klok in je camera met een vast tijdsverschil (toch is het verstandig om de klok regelmatig gelijk te zetten, omdat het verschil kan veranderen)

[6] Omdat de output file gewoon een tekst file is (NMEA format), was het makkelijk om een script te schrijven, waarmee de gegevens direct gebruikt worden voor mijn PhotoBlog (matchen van foto's met files van de tracker, schrijven van de Google Map regels voor elke foto). Scripts beschikbaar voor leden van PhotoPlaza.

[7] In de stand voor elke 5 seconden een meting en alleen RMC gegevens heb je voldoende lopend, gegeven de nauwkeurigheid van 10 meter en de gebruikelijke loopsnelheid. Als je uit een voertuig fotografeert is elke 1 seconde een meting aan te raden. Voor het energie verbruik maakt het niet uit of je per 1 seconde of per 5 seconden opslaat en wegens het enorme geheugen van 12 dagen opslag voor 1 seconde, is dat eigenlijk nooit een probleem als je hem daar op laat staan. RMC geeft positie, datum, tijd, snelheid en richting van bewegen (bearing).

[8] Als je ook hoogte informatie nodig hebt, gebruik dan Mode 1, 3 of 5, dan heb je ook GPS kwaliteit.

[9] Voor een volledige uitleg van de NMEA 0183 gegevens, zie hier: klik

Conclusie: de tracker biedt een meerwaarde, maar alleen als je in onbekend gebied fotografeert, en/of als je graag archieven bijhoudt van foto's met kaart informatie, en/of als je een PhotoBlog maakt met positie informatie of andere toepassing waar je anderen wilt laten zien waar een foto is gemaakt.
+Quote Post
Lindolfi
plaatsen Dec 9 2009, 11:02 PM
Bericht #4

Beheerder

Je kan die tracker voor allerlei toepassingen gebruiken, niet alleen om foto's te localiseren. Hier (klik) mijn fietsritje van werk naar huis. Langs de vertikale as de snelheid in km/h. Ik reed 50 km/h boven op de Herebrug, want ik kan het nooit laten om tegen een pizza brommertje te sprinten. smile.gif

Er is in onze onderzoeksgroep al interesse getoond voor deze manier van registreren voor onderzoek naar het gebruik van rolstoelen, maar ook voor in roeiboten. Grappig dat dit soort techniek zo goedkoop geworden is en zo geschikt om er zelf wat aan vast te bouwen met software.

Er zijn overigens gps trackers (zo'n 1000 euro), die gebruikt worden om auto's te testen. Die slaan de gegevens niet 1 maal per seconde op, zoals dit kastje, maar 100 maal per seconde en zijn ook veel nauwkeuriger.

Even technisch over de Amod tracker: Hij is voorzien van WAAS, dat is een methode om de meetfout kleiner te maken. In de NMEA data is te zien of WAAS gebruikt is of niet en wat de uiteindelijke nauwkeurigheid is geworden in meter positie fout. Hij werkt uitstekend op oplaadbare batterijen van het nieuwe type die een zeer lage eigen ontlading hebben, dus milieu vriendelijk.
+Quote Post
Lindolfi
plaatsen Feb 7 2010, 03:10 PM
Bericht #5

Beheerder

Nog een andere methode om makkelijk aan je gps locatie te komen bij een foto: als je een telefoon hebt met een camera en gps (Motorola Droid, HTC Nexus, Nokia 5800, Palm Pre, RIM Blackberry of Apple iPhone), wordt je positie toegevoegd aan een foto die gemaakt is met die telefoon. Dus als je een foto maakt met je gewone camera, kan je ook snel een overzichtsfoto maken met je telefoon en later de gps locatie toevoegen aan de gegevens horend bij de foto die je maakte met je gewone camera, of toevoegen aan je PhotoBlog. Zo sla je twee vliegen in 1 klap: je hebt je gps locatie en je hebt een foto voor documentatie van de omgeving waar je je foto maakte.

Als je de foto uit je telefoon binnenhaalt in LightRoom, dan kan je op dit symbooltje klikken (bij de rode pijl) om direct je locatie in Google Maps te zien:

IPB Afbeelding

Van daaruit kan je dan een link overnemen met die kaart voor je PhotoBlog of een ander doel.
+Quote Post
ruilof
plaatsen Feb 7 2010, 09:10 PM
Bericht #6

Ongeregistreerd

Dat moet met mijn HTC met gps en google maps dus ook kunnen. Helaas is door een kapot kabeltje er geen verbinding tussen telefoon en pc mogelijk. Maar bedankt voor de tip. Ik ga het zeker proberen.
+Quote Post
Canon40D
plaatsen Feb 9 2010, 10:10 PM
Bericht #7

Ongeregistreerd

Lindolfi, bedankt voor deze tip. Ik heb het vanavond uitgeprobeerd met mijn Blackberry Bold en het werkt perfect. Het enige wat mij niet lukt is de gps data direct kopieren naar mijn raw file. Kan dat uberhaupt?
+Quote Post
Lindolfi
plaatsen Feb 9 2010, 10:52 PM
Bericht #8

Beheerder

Als je een Linux of Unix kinda guy bent (draait ook op een mac), kan je gratis de opensource tool exiftool downloaden. Daarmee kan je met een script elke exif tag toevoegen. Er is ook commerciële software maar daar heb ik geen ervaring mee.

Hier de link naar exiftool:
http://www.sno.phy.queensu.ca/~phil/exiftool/

Ook is er een java applicatie waarmee je handmatig of vanuit een gps file geotags kan toevoegen aan CR2 RAW files (en andere typen)

http://geotag.sourceforge.net/

Als je daarna je workflow toepast op die RAW file, worden de geotags meegenomen naar de producten (zoals Web images in jpg)
+Quote Post
Canon40D
plaatsen Feb 10 2010, 10:17 PM
Bericht #9

Ongeregistreerd

Bedankt voor de tip dat Exiftools werkt pefect. Daarnaast heb ik ook een programma gevonden wat gebruik maakt van exiftools. Maar met dit verschil dat je niet allerlei commandline flags hoeft te kennen. Het programma heet Geosetter en het is hier te downloaden.

Plus punten van het programma.

Integratie met google maps.
Je kunt via google maps de locatie opzoeken en dan in batch mode de gps data toewijzen aan de foto's.
GPS data van een foto kopiëren naar andere foto's (Wat ik nu doe via mijn Blackberry Bold)
Export van gps data en foto's naar een MKZ bestand saven wat weer geopend kan worden in Google Earth.
IPB Afbeelding

+Quote Post
ruilof
plaatsen Feb 10 2010, 10:32 PM
Bericht #10

Ongeregistreerd

Het de HTC kom ik er niet uit, helaas.
+Quote Post
Canon40D
plaatsen Feb 11 2010, 01:00 PM
Bericht #11

Ongeregistreerd

Met de HTC kom ik er niet uit, helaas.

Lukt het niet vanwege de kapotte kabel, of heb je nog een ander probleem?
+Quote Post
Lindolfi
plaatsen Feb 11 2010, 11:08 PM
Bericht #12

Beheerder

Ook een fraaie oplossing Canon40D.

Inmiddels heb ik mijn hele PhotoBlog automatisch (met exiftool) van de GPS tags voorzien en dat geeft met de exifviewer van FireFox een aantal goed werkende koppelingen naar online kaarten en Google Earth op je eigen machine:

IPB Afbeelding

Dit kan bijvoorbeeld met Opanda ook.
+Quote Post
Lindolfi
plaatsen Feb 12 2010, 07:14 PM
Bericht #13

Beheerder

Nog een handigheidje, als je Google Earth niet bij de hand hebt, kan je met Google Maps heel gemakkelijk coordinaten terugkrijgen als je een adres invoert. Zodra je een locatie gevonden hebt, plak je de volgende zin in de url balk van de browser

java script:void(prompt('',gApplication.getMap().getCenter()));

(verwijder de spatie tussen java en script) en dan verschijnt er een dialoog venstertje waarin de 2 coordinaten al gehighlight zijn, zodat je direct copy paste kan doen.

De coordinaten zijn van het midden van de kaart die op dat moment getoond wordt. Dus als je sterk inzoomt kan je ook schuivend met een kaart een locatie terugkrijgen. Er zijn meer wegen naar Rome, maar dit is wel een vrij snelle weg als je coordinaten nodig hebt.
+Quote Post
Lindolfi
plaatsen Feb 14 2010, 10:08 PM
Bericht #14

Beheerder

Bij Google Maps kan je een key aanvragen om zelf kaarten te laten maken voor eigen websites. Met behulp van die key hebt ik nu een automatisch gegenereerde kaart met opname locaties toegevoegd aan mijn PhotoBlog (zie hier, klik op de kaart voor groter), die net als de andere delen dagelijks bijgehouden wordt door de software. De schaling en centrering is automatisch. De kaart bestaat uit 4 kleinere kaarten die naadloos aan elkaar gezet zijn. Je kan bij Google Maps 1000 kaarten per dag laten maken (gratis) en bijvoorbeeld als png binnenhalen.
+Quote Post
Canon40D
plaatsen Feb 17 2010, 02:37 PM
Bericht #15

Ongeregistreerd

Dat ziet er cool uit. Ik heb het geotaggen helemaal geïntegreerd in mijn work-flow. Ik zit alleen met een klein probleem. Bij het saven als jpg (Save for the web) stripped photoshop cs4 exif data uit de foto. Ook als de optie "metadata all" wordt gekozen. Hoe kan ik mijn foto zo saven in photoshop dat de exif data toch wordt behouden.
+Quote Post
Lindolfi
plaatsen Feb 17 2010, 06:12 PM
Bericht #16

Beheerder

Dit is de werkwijze:

Na het converteren naar kleurprofiel sRGB (indien niet al zo ingeladen vanuit RAW), doe je Image>Mode>8bits/channel. Daarna File>Save As en kiezen voor Jpeg. Dan komt het exif deel altijd mee. Pas daarna op dat je niet het openstaand bestand als zodanig nog een keer saved, want dan heb je een psd file met 8 bits/kanaal en dat is niet de bedoeling. Dus gewoon het bestand sluiten daarna. Je kan hier ook een action van maken natuurlijk inclusief het verkleinen en scherm-aanscherpen.

+Quote Post
Dave
plaatsen Feb 14 2011, 10:22 AM
Bericht #17

Ongeregistreerd

Ingebouwde GPS van de Nokia niet echt op een goede manier werkend gekregen voor dit doel.
Gelukkig gaat technolgie vooruit en is het soms tijd voor een nieuwe telefoon.
HTC met ingebouwde GPS is prima bruikbaar voor dit doel lijkt het.

Aanvullende tip voor ddit topic is dan missichen het android app "My Tracks"
.gpx en .kml bestanden.

Wat ik eigenlijk nog mis is bv. een BT koppeling met de camera smile.gif

IPB Afbeelding
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
3 Gebruiker(s) lezen dit onderwerp (3 Gasten en 0 Anonieme gebruikers)
0 Gebruikers:

Skinned by Lindolfi