Reply to this topicStart new topic
> Meisjes van 40, Bob Bronshoff fotografie
Marlies
plaatsen Nov 19 2006, 08:52 PM
Bericht #1

Ongeregistreerd

Vandaag kreeg ik het boek "Meisjes van 40" cadeau van mijn zusje.

IPB Afbeelding

Het deed me wat, speciaal omdat ik het van haar kreeg!
Bovendien spreekt de manier waarop Bob Bronshoff deze vrouwen van mijn leeftijd fotografeerde erg aan, zo levensecht, zo helemaal de waarheid, ontroerend!

Vrouwen zijn gemaakt van meisjes
(dichtte Herman de Koninck)

Meisjes van 40

Uit Vrij Nederland:
"Wie de verantwoording leest, begrijpt ineens waarom de aangeklede vrouwen in Bronhoffs boek meer sprankelen dan de uitgeklede dames van Giphart. Het zit hem niet in de blote naveltruitjes, niet in maatje 36, niet in de staarten in het haar. Het zit hem in de onverschrokkenheid waarmee Bronhoffs heldinnen de fotograaf laten benaderen.

Marja Pruis schreef de teksten, ik moet het boek nog uitlezen maar ik ben nu al verkocht.
Een aanrader!
Go to the top of the page
+Quote Post
Wenkus
plaatsen Nov 19 2006, 10:29 PM
Bericht #2

Ongeregistreerd

Ik heb dit boek vaker in mijn handen gehad, maar uiteindelijk helaas niet gekocht.

De foto's zijn leuk, maar alles wordt overvleugeld door een Weekend-Privé-Story gehalte. En dat is ook leuk hoor, maar het heeft minder met fotografie te maken.

Leuke vrouwen als Mieke van der Weij en Debbie Petter worden er met of zonder kind gefotografeerd.
(Ik kon even niet op de naam van Debbie komen, zocht met Google naar "vrouw van Youp van 't Hek", en kwam midden in het verhaal over Youp z'n vreemdgaan terecht. Ja dat krijg je met foto's van bekende Nederlanders.)

Ik geloof dat een andere bij mij zeer favoriete vrouw, Linda van Dijck, niet voorkomt in het boek. Inderdaad, naslag in Wikipedia levert op dat ze nu 58 is. Dat opent perspectieven voor een boek "Meisjes van 50". wink.gif

Wenkus

NB. Volgens mij ligt dit boek nu bij de Slegte. Ik ga nog eens kijken.
+Quote Post
Gardener
plaatsen Nov 19 2006, 10:33 PM
Bericht #3

Ongeregistreerd

Ik geloof dat een andere bij mij zeer favoriete vrouw, Linda van Dijck,

... en Wendy van Dijk (zonder ck), staat die er wel in?
+Quote Post
Wenkus
plaatsen Nov 19 2006, 10:41 PM
Bericht #4

Ongeregistreerd

Nee, Gardener, die staat in het boek "Meisjes van 20", wellicht meer in jouw categorie.
Ik zeg altijd maar: als de som der leeftijden maar onder de 100 blijft, dan lukt het wel. pp_whistle.gif

Wenkus

+Quote Post
Gardener
plaatsen Nov 20 2006, 12:09 AM
Bericht #5

Ongeregistreerd

Het zit hem niet in de blote naveltruitjes, niet in maatje 36, niet in de staarten in het haar

@ Marlies. FF alle gedol op een stokje, ik ben het helemaal eens met bovenstaande zinsnede. Ik zal het boek eens opzoeken en mss koop ik het wel voor Ric (en voor de foto's) (en voor mezelf)
+Quote Post
Marlies
plaatsen Nov 20 2006, 07:56 PM
Bericht #6

Ongeregistreerd

QUOTE(Wenkus @ zo 19 november 2006, 22:41) *

Nee, Gardener, die staat in het boek "Meisjes van 20", wellicht meer in jouw categorie.
Ik zeg altijd maar: als de som der leeftijden maar onder de 100 blijft, dan lukt het wel. pp_whistle.gif

Wenkus

Lieve jongens, ik kan het nog sterker vertellen! (Nog nooit gepubliceerd maar het wordt tijd dat het eens in "de photoplaza" komt)! Toen ik op de begrafenis van mijn opa was, die ver in de 90 was, werd me duidelijk dat die man al jaren een vriendin had die drie keer jonger was dan hij. Er waren wel geruchten natuurlijk maar het was dus gewoon echt waar! Ze was jonger dan ik, zijn oudste kleinkind. En ze waren samen wel meer dan 120 jaar oud. Opa was al wel meer dan dertig jaar gescheiden van oma maar oma ontving nog regelmatig een liefdesbrief van hem toen ze nog leefde. Oma stierf toen ze 76 was. Wat zou Bertolucci daar een mooie film van hebben kunnen maken!
+Quote Post
Wenkus
plaatsen Jan 22 2008, 09:51 PM
Bericht #7

Ongeregistreerd

Ik zag dit boek vandaag in de opruiming bij Donner liggen voor 5 euro, en nu heb ik het ook echt gekocht (al laat ik me meestal niet door de prijs leiden.)

Het is een fijn fotoboek om te hebben. Het laat ook iets persoonlijks, iets intiems zien van de gefotografeerde vrouwen. Ik vind dat fotograaf Bob Bronshoff buitengewoon discreet en zorgvuldig is omgegaan met dit onderwerp.

Er is een interessante ontwikkeling aan de gang als je kijkt naar het fotograferen van bekende Nederlandse dames tussen de 40 en 50. Kijk, zeg nou eerlijk, wie heeft niet de bekende bikinifoto van het blad Linda gevolgd? Ze hebben ervoor gelijnd (Linda de Mol, Angela Groothuizen e.d. - voor Mieke van der Weij was dat niet nodig) en staan heel stoer op de foto. Zie o.a. hier.
Wie het begrijpt mag het zeggen, maar in het januari-nummer van Linda wordt op de voorpagina weer een heel andere Linda getoond. Zie hier.
Waarschijnlijk dat de commercie toch rare dingen doet met fotografie.

Groet

Wenkus

+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 Gebruiker(s) lezen dit onderwerp (1 Gasten en 0 Anonieme gebruikers)
0 Gebruikers:

Skinned by Lindolfi
IPS Driver Error  

There appears to be an error with the database.
You can try to refresh the page by clicking here.

Error Returned

We apologise for any inconvenience