Reply to this topicStart new topic
> Compact met hoge kwaliteit, een zoektocht
Lindolfi
plaatsen Oct 18 2009, 09:24 PM
Bericht #1

Beheerder

Groep: Beheerder
Sinds: 17-November 05
Van: Groningen
Gebruiker Nr.: 2

De zoektocht naar een kleine camera met hoge kwaliteit.

Lang geleden toen ik werkte met een Canon FTb (reflex camera voor kleinbeeld film), heb ik ook een Olympus XA2 gekocht. Dat was een kleinbeeld camera met een 35/3.5 vaste brandpuntsafstand en een eenvoudige meetzoeker scherpstelling (zie hier:klik) . Die ging mee in de tas voor onverwachte momenten en ik deed daar 100 ISO diafilm in. Een paar dagen geleden de dias opnieuw bekeken en ze zijn goed scherp, met veel nuance.

De camera had 4 belangrijke eigenschappen waardoor het zo'n fijne vervanging-met-beperkingen van de Canon reflex camera was.

1] Kwaliteit optiek: altijd crispe beelden

2] Geen sluitervertraging: als je een foto wilt maken, gebeurt dat ook, niet er vlak na

3] Optische zoeker, waardoor je contact met je beeld hebt

4] Er ging dezelfde hoge kwaliteit diafilm in als in mijn grote camera

Als je nu kijkt wat er kan naast een goede digitale reflex, dan blijft het toch een beetje zoeken. De Ricoh GX100 die ik nu dagelijks meeneem heeft wel een goede optiek, maar die 9mm sensor laat steeds opnieuw een weinig subtiel beeld zien met weinig mededogen voor details en geleidelijk verlopende tonen in het beeld, beiden beperkingen grotendeels komend door ruis. Daar komt bij dat je slecht contact met het beeld hebt: ik vind dat werken met een LCD display niet optimaal en er zit geen optische zoeker bij. Bij vaste optiek zou je er een steekzoeker op kunnen zetten.

Heb al wat andere compact camera's geprobeerd, maar ze hebben allemaal dat indirecte in het gebruik en dat ruige in het beeld.

Daar komt bij dat ze meestal langzaam zijn: wachttijd totdat de foto is opgeslagen, terwijl je soms snel nog een foto wilt maken. Kortom, je doorbreekt de workflow.

Het lijkt er op dat die kleine sensoren toch niet verder uit te melken zijn door de fabrikanten wat betreft beeld definitie en je ziet dan ook enkele firma's komen met compact camera's met grotere sensoren, bijvoorbeeld Micro Four Thirds met 18x13.5 mm, dus 28% oppervlak van kleinbeeld, i.p.v. 3.3% van kleinbeeld, zoals de 9 mm sensors. Ook APS-C verschijnt in compact camera's die zijn 23.6x15.8 mm, dus 43% oppervlak van kleinbeeld.

De drie opvallendste nieuwkomers zijn

Olympus Pen E-P1

12 Megapixel Micro Four Thirds sensor

Verwisselbare lens

Geen optische zoeker, behalve voor 17 mm

Redelijke snelle electronica, maar minder snel scherpstellend

Panasonic GF-1

12 Megapixel Micro Four Thirds sensor.

Verwisselbare lens

Geen optische zoeker

Snelle electronica, snel scherpstellend

Leica X1

12 Megapixel APS-C sensor

Geen verwisselbare lens, maar vaste 24/2.8 optiek (35 mm equivalent kleinbeeld)

Opsteekzoeker mogelijk

Snelle electronica, snel scherpstellend

Nu ik dagelijks met een compact camera werk, blijkt zoom of eigenlijk vooral 2 keuzes van brandpuntsafstand (rond 35 mm en rond 90 mm) wel erg belangrijk. Ook directheid en snelheid zijn belangrijk. Als ik deze drie nieuwkomers bekijk, (waarvan bewezen is dat ze alle drie mooie schone beelden leveren met hoge definitie), dan zit er dus niet direct een oplossing tussen. De Leica mist de 90 mm mogelijkheid en de Micro Four Thirds hebben geen direct beeld contact via een optische zoeker. De enige oplossing lijkt 1 van de 2 Micro Four Thirds kiezen met 2 stuks optiek (20 mm en 45 mm, wat neer komt op 40 mm en 90 mm kleinbeeld) ieder met een eigen opsteekzoeker.

Wat betreft afmetingen: een kleine reflex camera of een pro reflex camera is een bultig ding dat je niet zomaar bij je steekt zonder tas. Die platte nieuwkomers met pancake lenzen geven een belangrijk voordeel dat ze delen met de 9mm compacts, maar dan moet je er geen 45 mm lens bij meenemen....
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Bas
plaatsen Oct 19 2009, 12:14 AM
Bericht #2

Ongeregistreerd

Hier lijkt dus nog een gat in de markt te liggen, jammer.. (Of een buitenkans voor een camerafabrikant). Ik denk ook steeds meer na over een dergelijke aanschaf, maar zoals het er nu voor staat wacht ik dus nog maar even.
+Quote Post
Lindolfi
plaatsen Oct 20 2009, 10:04 AM
Bericht #3

Beheerder

Het lijkt er op dat meer producenten de grotere sensor gaan gebruiken in compacts

Ricoh zou snel met een APS-C compact komen (klik)

Ook Nikon zou bezig zijn met een APS-C compact: klik
+Quote Post
Lindolfi
plaatsen Oct 28 2009, 08:58 PM
Bericht #4

Beheerder

Het is de Panasonic DMC-GF1 geworden. (klik)
Nu bijna een week mee gewerkt en de indrukken zijn erg goed.

Voor het volume en gewicht is dit een uitmuntende camera met verwisselbare lenzen, een 18x13.5 mm sensor (28% van fullframe, "cropfactor" is 2x t.o.v. kleinbeeld), snelle electronica: 6 opnamen achter elkaar in RAW met 2 frames per seconde is geweldig in een compact camera. De doorslag gaf het feit dat er andere optiek op gezet kan worden. Er zijn aanpassingsringen voor Canon FD, Contax/Yashica, Leica M, Leica R, M42, Minolta MD / MC, Minolta (Sony) A, Nikon F, Olympus OM, Pentax K en T2. Dus heb ik een Leica M ring gekocht en kunnen equivalent kleinbeeld de volgende brandpuntsafstanden in de tas: 24 mm, 40 mm, 70 mm, 150 mm en 270 mm, allemaal van topkwaliteit en (op de 150 mm na) compact gebouwd. Je moet met de hand scherpstellen, maar dat werkt erg nauwkeurig door de uitvergroting die je kan inschakelen en je stelt het diafragma op de lens in.

De camera heb ik gekocht met een 20/1.7 pancake lens, die zeer snel scherpstelt, vrijwel geen vervorming heeft en vrijwel geen chromatische aberratie. De lens heeft ook handfocus die goed te gebruiken is door een automatische uitvergroting van het focus gebied als je aan de scherpstelring draait. Diafragma regeling, +/- regeling zitten onder het duimwiel en je kan zeer snel met de camera werken. De knop aanzetten van de camera en een foto gemaakt hebben kan binnen 1 seconde, inclusief scherpstellen (automatisch). De camera heeft zeer veel instelmogelijkheden, is degelijk gebouwd en redelijk klein (hoewel niet zo klein als een Ricoh GX100 of GRD II of III). De ruis eigenschappen zijn een enorme verbetering t.o.v. een 9 mm sensor en ook de beelddefinitie. Met een directe vergelijking met de Canon 5D is de beelddefinitie even goed en de ruis eigenschappen bij 100, 200 en 400 ISO vergelijkbaar, daarboven is de 5D beter, met name bij 1600 ISO. Uit die 12 megapixel wordt dus het uiterste gehaald door de Panasonic. Kijk bij mijn postings waar ik "MFT sensor" bij heb staan.

En dan nu na al die positieve punten 1 negatief punt: Hoewel het best wel meevalt om te moeten kaderen met dat LCD scherm (zeer goed en helder), is het toch niet zo fijn als optische kaderen. Voor de 20 mm lens heb ik een oude optische optsteekzoeker aangepast met een masker. Het voordeel is dat je de camera beter stabiliseert in plaats van los in de handen op leesafstand voor je ogen. Het nadeel is dat je de extra informatie niet hebt die je op het LCD schermpje hebt. Dat is te ondervangen met de electronische opsteekzoeker, maar die heeft een veel lagere resolutie dan het LCD scherm en het geeft niet dat directe contact met het beeld dat ik zoek.

Alles bij elkaar is het een fijne camera met vaak verbluffend goede beelden (zie de Helper Molen op vol formaat: klik) en uitbreidingsmogelijkheden. Het is met name in snelheid de betere als je een vergelijking maakt met de nieuwe Olympus Pen digitaal, maar ook die Micro Four Thirds camera kent dezelfde uitbreidingsmogelijkheden, dankzij de aanpassingsringen (o.a. van Novoflex).

Kortom een aanrader als je op zoek bent naar een compact die foto's kan leveren met een snelheid en kwaliteit die lijkt op dat van reflex camera's in de middenklasse. Het ziet er een stuk minder serieus uit en ik heb nu al gemerkt dat mensen niet zo op me letten als ik een foto maak: het is tenslotte niet serieus fotograferen en dus minder bedreigend en hij kan altijd mee met het pancake lensje erop (of de nog kleinere 35/2.0 van Leica).

Mocht er interesse zijn in een directe vergelijking die ik heb gemaakt bij 100 en 1600 ISO tussen een 9mm compact, de Micro Four Thirds, de Canon 5D en de Canon 5D Mk II, dan hoor ik het wel.
+Quote Post
Lindolfi
plaatsen Oct 29 2009, 11:36 PM
Bericht #5

Beheerder

Een extra mogelijkheid die ik nog niet herkend had: De VisoFlex van Leica past erop met de 90 mm Leitz Elmarit van 30 jaar oud. Dat geeft een 1:1 macro van hoge kwaliteit. Met de Micro Four Thirds sensor betekent dat een kader van 18 mm in het object. Hier een voorbeeld

IPB Afbeelding

Voor volle resolutie: klik (dubbelklik eventueel twee maal voor de 100% afbeelding in je browser)

opname gegevens: 90 mm Elmarit op VisoFlex II met f/11 en 15 sec. met 100 ISO op Micro Four Thirds

De opname is gemaakt met heel weinig omgevings licht, vandaar de 15 seconden belichtingstijd. En dan nog is het ruisniveau uiterst laag van de sensor.
+Quote Post
Bas
plaatsen Oct 30 2009, 12:48 AM
Bericht #6

Ongeregistreerd

Ziet er aantrekkelijk uit, een mooi apparaat. Met zo'n platte lens erop gaat 'ie makkelijk mee en is het slechts de kunst om met de beperkingen van 1 vast brandpunt om te gaan...
+Quote Post
Wenkus
plaatsen Nov 2 2009, 02:03 AM
Bericht #7

Ongeregistreerd

Het is niet makkelijk vast te stellen wat nu de beste compactcamera van het moment is. Zodra je iets kiest is er binnen een paar maanden een ander model dat beter bij je wensen past. De ontwikkeling gaat zo snel dat je ter wille van de betaalbaarheid je met enige achterstand genoegen moet nemen.

Vanuit mijn geringe ervaring met de Ricoh Digital GR II (o.a. tijdens het laatste foto-uitje) vind ik dat er eigenlijk wel minstens twee brandpuntsafstanden beschikbaar moeten zijn. Dat is bij deze Ricoh niet het geval. Maar een teleconversielens ervoor zetten gaat weer ten koste van de filisofie: klein en weinig.

Voor de afwezigheid van een optische zoeker zie ik geen goede oplossing. Er is een opzet optische zoeker, maar dat gaat ook weer in tegen die filosofie.

Overigens ben ik nog wel steeds blij met deze Ricoh. Wouter Brandsma weet er heel enthousiast over te schrijven (al gaat deze link al weer over opvolger GR III): zie hier. De zwartwit omzetter in de camera is heel goed (en in te stellen), terwijl je via de dng-file achteraf altijd nog naar kleur kunt overgaan.

De nieuwe Panasonic DMC-GF1 biedt zonder twijfel weer een aantal verbeteringen. Luminous Landscape geeft een aardige review: zie hier. Behalve de pittige prijs wordt melding gemaakt van het ontbreken van image stabilization (heeft Ricoh ook niet) -- wat in de programma mode neigt tot groter diafragma.
Pluspunt is de 20 mm (40mm equivalent) lens met F/1.7, lichtsterk dus.
Maar helaas: dat betekent wel een dubbele dikte van de camera: zou denk ik niet makkelijk in een binnenzak van een colbert passen.
Of de mogelijkheid van lensverwisseling ook betekent dat er weer een stofprobleem is, zou ik niet weten.
Verder vind ik de mogelijkheid tot het apart plaatsen van een EVF (electronische viewfinder) gewoon een horror. Optisch blijft het beste, maar dat is bij de huidige compactcultuur nog een probleem, omdat dat ook weer een uitbreiding van de camera betekent.

Maar ja, de foto wordt bepaald door de fotograaf, niet door de camera. Daar ben ik allang achter gekomen.

Wenkus

+Quote Post
Lindolfi
plaatsen Nov 2 2009, 06:50 PM
Bericht #8

Beheerder

Ja, je geeft een aardige samenvatting gezien vanuit jouw eigen positie. Het is altijd weer een interessante driehoek: budget-behoefte-marktaanbod. De eis bijvoorbeeld om hem in je colbertzak te doen ligt bij mij anders. De zak in een koerstrui is groter smile.gif. Daar komt bij dat ik desnoods bereid ben om een grotere binnenzak in mijn colbert te laten maken bij de Gouden Schaar laugh.gif
Wat betreft wat je uiteindelijk meeneemt als het gaat om 2 brandpuntsafstanden (of zoombereik), als je de Canon 5D met zoomlens, Panasonic GF1 met 2 stuks optiek en de Ricoh GX100 naast elkaar legt en ze op de weegschaal legt, vervolgens de foto's die eruit komen met elkaar vergelijkt, wordt wel het één en ander duidelijk.

Wat betreft de technische ontwikkeling: het is inderdaad goedkoper om een generatie over te slaan. Verder is het altijd goed om eens te kijken hoeveel goede foto's je uit een bepaalde camera hebt gehaald. Was de camera de koopsom waard? Naast de lol om de foto's te maken (lastig in euros om te zetten) is dat een koele berekening. Als je dan de inkomsten uit je foto's en de uitgaven aan apparatuur in evenwicht weet te krijgen, ben je lekker bezig, Lukt dat niet, dan kan je eens kijken naar het aantal uur dat je lekker bezig geweest bent met fotografie en of je die uren wel wenst te betalen in de vorm van apparatuur.

Wat betreft de keuze van de camera: Eigenlijk is bepalend óf je een camera bij je hebt op het juiste moment en als je voorbereid bent, of de camera past bij de klus. Zo heb ik ook nog steeds emplooi voor een camera van 4 kg .... smile.gif
+Quote Post
Wenkus
plaatsen Nov 3 2009, 09:39 PM
Bericht #9

Ongeregistreerd

QUOTE(Lindolfi @ Nov 2 2009, 06:50 PM) *

Daar komt bij dat ik desnoods bereid ben om een grotere binnenzak in mijn colbert te laten maken bij de Gouden Schaar laugh.gif

Het blijkt dat in de stad Groningen wel een filiaal van De Gouden Schaar is, maar in Rotterdam helaas niet. Vooralsnog zal ik me dus tot de platte Ricoh beperken. dry.gif

+Quote Post
Lindolfi
plaatsen Nov 5 2009, 01:04 PM
Bericht #10

Beheerder

QUOTE(Wenkus @ Nov 2 2009, 02:03 AM) *

Verder vind ik de mogelijkheid tot het apart plaatsen van een EVF (electronische viewfinder) gewoon een horror. Optisch blijft het beste, maar dat is bij de huidige compactcultuur nog een probleem, omdat dat ook weer een uitbreiding van de camera betekent.

Ja zo'n electronische zoeker is niet echt fijn, mede omdat de resolutie lager is dan van het lcd schermpje. Toch is focussen op het schermpje om 2 redenen vaak een probleem

1] Het omgevingslicht en de reflectie ervan op het schermpje maakt het lastig om te zien wat je doet

2] De lichte camera en de houding (armlengte van je hoofd of wat dichterbij) zorgen ervoor dat je bewegingsonscherpte krijgt, en wel veel eerder dan een camera die je aan het oog scherpstelt (je hebt immers een mechanisch steunpunt aan je hoofd)

Beide problemen zijn op te lossen met een loupe die je op het lcd schermpje bindt met een elastiekje met een lichtdichte kap. Enig testen leert dat je kritische belichtingstijd 2 stops langer kan zijn en je ziet veel beter wat je doet.

Nadeel is natuurlijk dat je die loupe mee moet nemen, en wijkt (nog verder) af van het colbert zak formaat, maar het is wel een betere en goedkopere oplossing voor genoemde problemen dan de electronische opsteekzoeker smile.gif

Die loupe kan een 6x6 zoeker zijn van een oude camera of een speciaal ervoor gemaakte zoals de Hoodman HoodLoupe 3.0, die lekker zacht is van rubber, niets krast en lekker licht is.

PS zo'n achterbind loupe is ook ideaal als je camera ook kan filmen, (zoals de 5D MkII en vele anderen), waarbij een vaste hand beslissend is, dat werkt echt fantastisch.
+Quote Post
Wenkus
plaatsen Nov 5 2009, 05:21 PM
Bericht #11

Ongeregistreerd

Wat zoeken we, een "Kleine camera met hoge kwaliteit" of een "Compact met hoge kwaliteit"? Beide titels staan in dit draadje. De snelle technische veranderingen in camera's kunnen in discussies over de vergelijking van camera's heel verwarrend werken. Een compact hoeft niet hetzelfde te zijn als een kleine camera.

Eerst even dit. Jouw nieuwe camera met MFT-sensor levert natuurlijk fantastische resultaten. Hier staat een heel lezenswaardig daarover. Misschien dat ik zoiets ook wel eens koop. Maar valt dit nou onder de "betere compactcamera"? Dat is denk ik nog geen uitgemaakte zaak. MFT-camera's zijn denk ik gewoon weer een aparte categorie die nog niet die status heeft gekregen.
Als ik uitga van de volgende globale indeling, vooral gedicteerd door sensor-formaat, dan heb je:

[1] compact camera's
[2] hybride camera's of bridge camera's
[3] MFT camera's
[4] DSLR APS-C
[5] DSLR FF
[6] Middenformaat
[7] Groot formaat

Zonder hier nu een uitgebreid exposé te geven over alle sensorformaten geeft onderstaand plaatje uit WikiPedia Engels wel aardig aan dat MFT (Four Thirds System) aardig dicht bij de APS-C formaten zit, vergeleken bij de compact en bridge-formaten in de linker-onderhoek.

IPB Afbeelding

Ik denk dat MFT-camera's het kwalitatief winnen van compactcamera's (en ook bridge-camera's). Maar ze zijn dus gewoon niet klein genoeg zoals de Ricoh-compactcamera's.

De vraag "wat is beter?" laat zich dus, zoals met alles, omzetten in de vraag "wat wil je ermee?"

Wenkus

+Quote Post
Lindolfi
plaatsen Nov 5 2009, 06:26 PM
Bericht #12

Beheerder

Je kan camera's indelen op sensor en filmformaat (dan zou je middenformaat en grootformaat nog verder moeten opdelen in zo'n 9 verschillende filmformaten) en je kan ze indelen op afmeting en massa.

Het sensor/film formaat bepaalt voor een groot deel de beeldkwaliteit, de afmetingen en massa de kans dat je een camera bij je hebt als je er niet op rekent dat zich een situatie voordoet.

Hoe je het verder noemt is niet zo belangrijk, het gaat om de beschikbaarheid van een camera en wat er uit komt qua beeld.

Het draadje begon ik met de vergelijking met mijn Olympus XA2. Dat was ook kleinbeeld, maar heb ik als een compacte camera ervaren vergeleken met mijn kleinbeeld reflex camera. Diezelfde functie heeft nu de Panasonic GF1 gekregen, maar dan met werwisselbare lenzen, waarbij de camera een stuk minder compact wordt, als je daar gebruik van maakt.

En dus inderdaad "wat wil je ermee" is bepalend. Snolaatje weet het wel, die maakt nu ineens heel veel fraaie foto's met de vrijgekomen Ricoh GX100 voor haar projecten op het web.
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 Gebruiker(s) lezen dit onderwerp (1 Gasten en 0 Anonieme gebruikers)
0 Gebruikers:

Skinned by Lindolfi
IPS Driver Error  

There appears to be an error with the database.
You can try to refresh the page by clicking here.

Error Returned

We apologise for any inconvenience