Reply to this topicStart new topic
> Bookmark 05, Tutorials uit Cambridge
Wenkus
plaatsen Jan 7 2006, 02:59 AM
Bericht #1

Ongeregistreerd

Photoplaza Bookmarks van Wenkus; 2006 week 1.
Bookmark 5. [1] Techniek. [1.1] Het materiaal [1.2] De opname maken [1.3] De opname bewerken.
Bookmark 5. Cambridge Tutorials.

IPB Afbeelding

Een jonge doctorandus chemie (Sean McHugh) werkt aan de universiteit van Cambridge. Bezig met een promotie-onderzoek.
Ondertussen maakt hij met zijn Canon 5D prachtige foto's van dit zeer oude instituut.
Hij maakt er een aardige site van, en hoopt dat iemand een print wil kopen, zodat hij zijn kosten kan verlichten.

Die foto's zijn heel fraai, ik doe het hem niet na, maar sommigen onder ons wel.

Maar wat nu ECHT het bijzondere aan deze site is zijn de geweldig heldere en fraai vormgegeven tutorials
over de techniek van het fotograferen. Allemaal zeer belezenswaardig, het is technisch zeer toegankelijk
gehouden. Lijkt me een aanrader in het lijstje van tutorialsites dat we nu al hebben.
Go to the top of the page
+Quote Post
Ad de Bruin
plaatsen Jan 7 2006, 08:50 AM
Bericht #2

Ongeregistreerd

Deze man maakt inderdaad erg mooie afbeeldingen En de techniek die hij daarbij gebruikt is bijzonder te noemen. De uileg is helder en duidelijk. Pracht site en zoals Wenkus aangeeft zeker een aanrader om eens lekker doorheen te browsen.

Bedankt voor de tip Wenkus
+Quote Post
Lindolfi
plaatsen Jan 7 2006, 09:34 AM
Bericht #3

Beheerder

Groep: Beheerder
Sinds: 17-November 05
Van: Groningen
Gebruiker Nr.: 2

H??l goede tutorials, smaakvol en ter zake neergezet. Het is altijd mooi als mensen zoveel werk ter beschikking stellen.
User is offlineProfile CardPM
+Quote Post
ruilof
plaatsen Jan 7 2006, 10:24 PM
Bericht #4

Ongeregistreerd

Mooie site en schitterende foto''s
als je ze allemaal snel na elkaar ziet dan valt op dat hij heel vaak in het donker werkt met lange sluitertijden en groothoeklenzen. Hij doet dat op een buitengewoon mooie manier.
+Quote Post
Gardener
plaatsen Jan 7 2006, 11:50 PM
Bericht #5

Ongeregistreerd

als je ze allemaal snel na elkaar ziet dan valt op dat hij heel vaak in het donker werkt met lange sluitertijden en groothoeklenzen. Hij doet dat op een buitengewoon mooie manier.

Ik kan dat allemaal niet zo goed beoordelen, maar de foto's zijn buitengewoon mooi en het is heel leerzaam om alleen al de foto's te bekijken en te zien waarom de opnames spanning, diepte en mooie compo's hebben.
Wenkus, dit zijn idd tips waar een mens wat mee kan!
+Quote Post
Ricky
plaatsen Jan 13 2006, 01:29 AM
Bericht #6

Ongeregistreerd

Fantastisch.........

Wat een prachtige foto's.

En nu nog de tijd vinden om dit alles te lezen en te oefenen...

Bedankt Wenkus!
+Quote Post
Wenkus
plaatsen Jul 22 2006, 01:28 PM
Bericht #7

Ongeregistreerd

Issue 6 van het gratis online magazin, pBase is nu uit:

http://www.pbase.com/magazine

Hierin een interessant interview met de fotograaf van deze besproken Cambridge site, Sean McHugh.
Hij werkt nu vooral met de Canon 5D met kitlens 24-105 f/4L IS.
Over hoe lang hij over 1 foto kan doen, en hoe goed die zoeker van de 5D wel is bij nachtfotografie.

Wenkus

+Quote Post
Lindolfi
plaatsen Jul 22 2006, 02:51 PM
Bericht #8

Beheerder

Groep: Beheerder
Sinds: 17-November 05
Van: Groningen
Gebruiker Nr.: 2

Interessant! Bedankt Wenkus!
User is offlineProfile CardPM
+Quote Post
Ad de Bruin
plaatsen Jul 22 2006, 05:51 PM
Bericht #9

Ongeregistreerd

Deze man vind ik persoonlijk geweldig. Zijn foto's maar ook zijn werkwijze vind ik buitengewoon goed en spreken me zeer aan. Nogmaals hartelijk dank dat je deze man op dit forum bekend hebt gemaakt en voor je laatste link. Geweldig....
+Quote Post
Wenkus
plaatsen Jul 23 2006, 10:16 PM
Bericht #10

Ongeregistreerd

[NB. Deze reactie kan zowel hier als bij Middenformaat Workshop worden geplaatst. Daarom zal ik daar een link naar hier aanbrengen.]

Ja, leuk Lindolfi en Ad. Die interviews laat mensen aan het woord over zaken waarvan je dacht: dat heb ik al in boekjes gelezen, maar mooi niet! (Althans dat geldt voor mij.) De technische materie van fotografie blijft toch tamelijk gecompliceerd, dus iedere alternatieve en acceptabele invalshoek is welkom.

Met het oog op onze Kampen-workshop een paar opmerkingen die aan dit interview vastzitten.

Middenformaat is interessant door de geweldige resolutie. OK, die Canon 5D van Sean McHugh voldoet wel aardig. Ik weet niet uit mijn hoofd of middenformaat er nog boven zit maar dat valt op te zoeken.

Aan eisen voor de workshop werden o.a. gesteld: rolfilm-formaat (120) en instelbaarheid voor de belichting (diafragma - sluitertijd - ISO).
Wat ik nog miste is een fatsoenlijke lens waarmee je zowel de scherpte als de dieptescherpte als de hyperfocale afstand fatsoenlijk mee kunt instellen.

Ik kom nu terug op het interview met Sean McHugh, en wel met name het deel dat over de scherpte van landschapsfoto's gaat. Hierbij een wat geredigeerd overzicht.

[1] Voldoende dieptescherpte is van belang bij landschapsfoto's.
[2] Om dat te bereiken kan het gebruik van scherpstelling op de hyperfocale afstand (bepaald door brandpuntsafstand, diafragma en - formaat gerelateerde - circle of confusion) heel behulpzaam zijn.
[3] Je moet wel overwegen of oneindig op je foto kritisch scherp moet zijn. Zijn dat bergen bij helder weer dan kun je beter VOORBIJ de hyperfocale afstand scherpstellen. Zoniet dan kun je je wel houden aan die afstand.
[4] Scherpte wordt behalve door hyperfocaal scherpstellen vaak door andere factoren veel sterker beïnvloed, zoals bewegingen door de wind. Bij digitale fotografie (zoals in genoemd artikel) kun je dit probleem tegemoet komen door van 1 compositie iets van 5 opnamen achter elkaar te maken. (Een bij digitaal fotograferen veel gebruikte techniek, die ik onlangs ook elders op deze site door Sugarman aanbevolen zag.) Bij film ligt de zaak anders. Twee opnamen? Het is maar een suggestie.
[5] Als je opnames maakt (zoals Sean McHugh) die NIET evenwijdig met de grond zijn, maar bv. een hoek naar beneden zodat de horizon naar boven gaat, dan gelden de standaardformules voor hyperfocale afstand natuurlijk ook niet meer, maar het lijkt wel ten gunste van je DOF te gaan.

OK, dit zijn maar wat gedachten n.a.v. het interview en met in het achterhoofd dat ik me toch wat wil voorbereiden op Kampen.

Wenkus
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 Gebruiker(s) lezen dit onderwerp (1 Gasten en 0 Anonieme gebruikers)
0 Gebruikers:

Skinned by Lindolfi
IPS Driver Error  

There appears to be an error with the database.
You can try to refresh the page by clicking here.

Error Returned

We apologise for any inconvenience