Welkom Gast ( Inloggen | Registreer gratis )
![]() ![]() |
| Lindolfi |
Oct 3 2009, 06:59 PM
Bericht
|
||||||||
|
Beheerder ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Groep: Beheerder Berichten: 4869 Sinds: 17-November 05 Van: Groningen Gebruiker Nr.: 2 |
![]() datum: Zaterdag 3 Oktober 2009 opname: 10.5 mm met f/4.4, 4 sec en 80 ISO op 9mm sensor, camera op M stand en op tafelstatief locatie: Verlengde Boterdijk, Paterswolde Sinds de bouw van de GasUnie, is dat een visueel baken voor de stad Groningen. Het wordt goed verlicht en met een aambeeld vormige bui boven de stad geeft dat dit beeld op het bruggetje van de Verlengde Boterdijk. Grotere kaart weergeven |
||||||||
| Lindolfi |
Oct 4 2009, 04:10 PM
Bericht
|
||||||||
|
Beheerder ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Groep: Beheerder Berichten: 4869 Sinds: 17-November 05 Van: Groningen Gebruiker Nr.: 2 |
![]() datum: Zondag 4 Oktober 2009 opname: 5.1 mm met f/5.1, 1/1400 sec en 80 ISO op 9 mm sensor locatie: Fochtelo˙rveen, grens Friesland en Drenthe. Prachtig natuurgebied, het Fochteloërveen. Er komen adders voor en omdat het bij wat minder weer erg stil is, is op een vlondertje wat zonnen wel lekker, als de zon er even tussendoor komt piepen. Uiteindelijk bleek dat we toch wel bang waren voor elkaar, dus hebben we ieder onze weg weer vervolgd; hij op zijn bewegelijke ribben, bekleed met schubben en ik op mijn dunne racebandjes. Grotere kaart weergeven |
||||||||
| Wenkus |
Oct 4 2009, 05:20 PM
Bericht
|
|
Moderator ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Groep: Moderator Berichten: 2281 Sinds: 18-November 05 Van: Rotterdam Gebruiker Nr.: 5 |
Je hebt dus ook nog antigif nodig op je tochten!
"Bij een adderbeet dient men het gebeten lichaamsdeel zo rustig mogelijk te houden. Verder moet men zich rustig gedragen, om de bloedsomloop niet te versnellen. In geen geval mag men het gebeten lichaamsdeel afbinden of alcohol drinken. Men dient zo spoedig mogelijk naar een arts te gaan, die een slangenserum kan toedienen. " Zo'n eind terugfietsen na een beet zou dus niet handig zijn. Met deze foto op de kaft kan er natuurlijk een prachtboekje van gemaakt worden, als je zo doorgaat. Links de foto, rechts voor de helft een kaart en voor de helft een tekst. Dus iets meer tekst zou rupsje/Wenkus-nooit-genoeg prachtig vinden. Wenkus |
| Lindolfi |
Oct 4 2009, 06:14 PM
Bericht
|
|
Ja, voor een boekje (klik
|
| Wenkus |
Oct 4 2009, 08:22 PM
Bericht
|
|
Moderator ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Groep: Moderator Berichten: 2281 Sinds: 18-November 05 Van: Rotterdam Gebruiker Nr.: 5 |
Ja, voor een boekje (klik) zou meer tekst fijn zijn, hoewel met wat layout aanpassingen een paar regels ook genoeg kunnen zijn. Die foto teller (beginnend bij "0001") is ontworpen voor een wat langer lopende serie, voldoende voor 27 jaar, 4 maanden en 15 dagen. Daarmee zou het boek 20.000 pagina's gaan bevatten (2 pagina's per dag), wat misschien te veel is voor een uitgever van papieren media. Maar digitale media zijn zeer rekbaar. Het is een kwestie van volhouden, maar ook na 27 jaar lijkt mij e.e.a. goed publiceerbaar. Het is een kwestie van geld. Zie het voorbeeld van Willem Oltmans. Hij heeft zijn volledige dagboeken van 1925 t.m. 2004 (79 jaar, dus die 27 bij jou vallen nogal mee) beschikbaar gesteld aan de Koninklijke Bibliotheek. Er zijn nu 22 delen (1925-1977) gepubliceerd, en er zijn t.m. 2017 in totaal 75 delen gepland. Een en ander lukte alleen omdat hij een fraai bedrag ter genoegdoening heeft gekregen van de Nederlandse Overheid. Dus ik zou niet te snel opgeven, Lindolfi! Wenkus |
| Lindolfi |
Oct 5 2009, 04:42 PM
Bericht
|
||||||||
|
![]() datum: Maandag 5 Oktober 2009 opname: 280 mm met f/4, 1/125 sec en 800 ISO op fullframe locatie: Hereweg, Groningen. Samen wat ophalen met de bakfietsjes en dan valt zijn oog toch ineens op zo'n leuke meid... |
||||||||
| Mirador |
Oct 5 2009, 06:17 PM
Bericht
|
|
Veteraan ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Groep: Gebruiker Berichten: 2255 Sinds: 7-April 06 Van: Helmond Gebruiker Nr.: 105 |
Heel leuk! Je ziet vrijwel nooit meer bakfietsen, laat staan twee!
|
| Lindolfi |
Oct 6 2009, 05:04 PM
Bericht
|
||||||||
|
![]() datum: Dinsdag 6 Oktober 2009 opname: mm met f/ en sec. bij ISO op Fullframe locatie: Thuis Dit is mijn grote vriend, de espresso machine. Niets electronisch, geen LCD displays, gewoon een schakelaar om hem aan te zetten en twee wijzerplaatjes voor de druk. Dit is het uitstroomstuk, altijd een vrolijk gezicht 's-morgens door de reflectie van het interieur. |
||||||||
| Lindolfi |
Oct 7 2009, 04:32 PM
Bericht
|
||||||||
|
![]() datum: Woensdag 7 Oktober 2009 opname: 5.1 mm met f/5.1, 1/7 sec en 80 ISO op 9 mm sensor locatie: Thuis Twee druppels hangend onder het zeiltje van de tuintafel. Kleine asferische lensjes. |
||||||||
| Lindolfi |
Oct 8 2009, 05:07 PM
Bericht
|
||||||||
|
![]() datum: Donderdag 8 Oktober 2009 opname: 5.1 mm met f/9.1, 1/45 sec en 80 ISO op 9 mm sensor locatie: Nabij Gaarkeuken Typisch provincie Groningen: verre einders, water, bomen. Grotere kaart weergeven |
||||||||
| Nerts |
Oct 9 2009, 05:22 PM
Bericht
|
|
Nieuw hier ![]() Groep: Gebruiker Berichten: 3 Sinds: 9-October 09 Van: Groningen Gebruiker Nr.: 814 |
Mooie foto pap
Wie heeft die van je gemaakt? de foto op de fiets. heb alleen nog niet helemaal door hoe t allemaal werkt |
| Lindolfi |
Oct 9 2009, 07:42 PM
Bericht
|
||||||||
|
Veel plezier op PhotoPlaza, Nerts! Als je het leuk vindt laat ik je nog wel zien hoe hij gemaakt is.
![]() datum: Vrijdag 9 Oktober 2009 opname: 200 mm met f/16, 25 sec en 100 ISO op fullframe locatie: Thuis Nog voor de zon opkwam, kwam Venus op vanmorgen en dat gebeurde met een enorme snelheid, helder een baantje trekkend met haar schoonheid gedurende 25 seconden belichting op de sensor. Een mooi symbool voor de nieuwe dochter van Helco! |
||||||||
| Wenkus |
Oct 9 2009, 09:41 PM
Bericht
|
|
Mooi zo'n streepje. Het lijkt wel een chromosoom.
Wenkus |
| Lindolfi |
Oct 10 2009, 01:18 PM
Bericht
|
||||||||
|
![]() datum: Zaterdag 10 Oktober 2009 opname: 65 mm met f/16, 1/60 sec en 100 ISO op fullframe locatie: Thuis 98% van de tekst die ik maak komt met een toetsenbord tot stand, maar nog steeds schrijf ik ook, als het er om gaat om iets op te zetten of nieuwe ideeën probeer weer te geven in de vorm van tekst en figuren. Het is net of het dan toch dichter bij is, dat papier, dan een computer scherm en lukt het ook beter. De pen heb ik op Harvard Square gekocht in 1986, is één maal doormidden gebroken bij een val (de houder kosteloos vervangen) en heeft twee maal een nieuw pennetje gekregen, één maal wegens slijtage en één maal om een andere breedte te krijgen. De inktfles is ouder en heeft een glazen knikker in de hals zodat het vullen van de pen makkelijker verloopt: de inkt wordt door de knikker tegengehouden en de hals wordt gevuld door de fles met de dop erop even om te draaien. De fles vul ik als hij leeg is met zelfgemengde inkt. De dikte is van belang als je ook op wat slechter papier moet schrijven en de kleur bij opdrogen moet neutraal zwart zijn, naar mijn gevoel. |
||||||||
| Lindolfi |
Oct 11 2009, 05:50 PM
Bericht
|
||||||||
|
![]() datum: Zondag 11 Oktober 2009 opname: 340 mm met f/5.6, 1/160 sec en 100 ISO op fullframe locatie: Hereweg, Groningen De vier mijl van Groningen werd vandaag weer gelopen. Een groepje wereldtop vlak langs mijn huis, elk jaar opnieuw weer mooi om te zien. Wat lopen die mannen soepel en snel! Masai won enkele minuten later en hij was ook getipt als winnaar. |
||||||||
| Ric |
Oct 12 2009, 10:32 AM
Bericht
|
|
Lekker bezig ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Groep: Gebruiker Berichten: 2992 Sinds: 19-November 05 Van: Eindhoven Gebruiker Nr.: 8 |
Helco heeft een dochter!? Wat leuk!
Fraaie serie zet je hier neer. Vooral de dingen dicht bij huis, zoals espresso machine en de druppels en de inktpot spreken mij erg aan. Maar de bakfietsen vind ik heel leuk en goed gezien op het goede moment. Het is net of dat meisje nog even moet rennen om een plaatsje in een bakfiets te halen. |
| Lindolfi |
Oct 12 2009, 03:56 PM
Bericht
|
||||||||
|
Ja, een dochter, drie weken en een dag te vroeg, maar alles gaat goed!
![]() datum: Maandag 12 Oktober 2009 opname: 5.1 mm met f/2.5, 1/18 sec en 80 ISO op 9 mm sensor locatie: A. Deusinglaan, Groningen Dit zijn vijf oren die rondlopen binnen onze onderzoeksformatie. Achter die oren zitten sterk ontwikkelde hersenen, maar dat is niet te zien aan de oren. Vreemde dingen, oren. Allemaal anders van kleur en vorm. Net zo uniek als een vingerafdruk. |
||||||||
| Wenkus |
Oct 12 2009, 07:49 PM
Bericht
|
|
Dat is leuk, al die oren.
Er is een sensationeel artikel verschenen, enkele jaren terug, in The British Medical Journal (het Kerstnummer, waar zij altijd wat aparte thema's nemen) waarin werd beweerd dat oudere mannen (boven 70 of 80, daar wil ik af zijn) grotere oren hebben dan jongere mannen (bv <50 of <40). Maar meer over oren heb ik niet te melden. Wenkus |
| Mirador |
Oct 12 2009, 07:55 PM
Bericht
|
|
Veteraan ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Groep: Gebruiker Berichten: 2255 Sinds: 7-April 06 Van: Helmond Gebruiker Nr.: 105 |
Geweldig, al die oren!
De foto van Venus is indrukwekkend. De snelheid is inderdaad enorm als een belichting van slechts 25 seconden al zo’n streep te zien geeft. Hiermee maak je snelheid zichtbaar. Ik herinner dat je ooit een dergelijke foto hebt laten zien van sterren tussen dennenbomen, gemaakt in Italie. Die zou ik er nog wel eens naast willen zien. Wat bedoel je met “belichting op de sensor”? |
| Lindolfi |
Oct 12 2009, 08:05 PM
Bericht
|
|
Ja, Wenkus, dat van die grotere oren klopt, hier een samenvatting van een paar studies uit the BMJ: klik
Mirador, wat ik bedoel is dat Venus natuurlijk een langere baan heeft afgelegd die ochtend langs de hemelbol, maar gedurende de belichting van de sensor (projectie op de sensor) was het baantje zo kort als je op de foto ziet. |
| Mirador |
Oct 12 2009, 08:13 PM
Bericht
|
|
Mirador, wat ik bedoel is dat Venus natuurlijk een langere baan heeft afgelegd die ochtend langs de hemelbol, maar gedurende de belichting van de sensor (projectie op de sensor) was het baantje zo kort als je op de foto ziet. Dank je wel, Lindolfi. Ik dacht dat er een speciale techniek aan ten grondslag lag. Juist door dat streepje van 25 seconden krijg je een idee van de snelheid, wetend dat de planeet nog de hele hemel moet langsreizen. |
| Lindolfi |
Oct 13 2009, 05:21 PM
Bericht
|
||||||||
|
![]() datum: Dinsdag 13 Oktober 2009 opname: Zeiss Luminar 40/4.5 met f/9, 1.6 sec en 100 ISO op fullframe locatie: Thuis Om verder door te dringen tot het Unitas uurwerk (voor overzicht zie foto 0005), hier een foto van het IncaBloc van het uurwerk, een belangrijke uitbreiding wegens het feit dat de ophanging van het steentje (dat paarse) er voor zorgt dat een schok van het uurwerk opgevangen wordt, waardoor het asje van het balanswiel niet afbreekt. Het principe zie je hier: klik en hier: klik. Tevens een zoektocht naar het beste compromis tussen scherpte en scherptediepte bij een vergroting voorbij vier maal in het beeldvlak. Als je een verschil ziet tussen de Exif gegevens (focallength=50) en mijn opgegeven brandpuntsafstand van 40 mm (de Luminar), dan komt dat omdat de camera geen optiek herkent (het is mijn eigen gebouwde aansluiting die op de 5D Mk II zit) en dus een standaard waarde van 50 mm geeft. |
||||||||
| Wenkus |
Oct 13 2009, 09:15 PM
Bericht
|
|
Een fraai resultaat. Wat ik nog niet kan opmaken is hoe je de macro-opname hebt bereikt. Is het alleen de lens? Zit er zoiets als een tussenring of balg tussen lens en camera?
Wenkus |
| Lindolfi |
Oct 13 2009, 11:09 PM
Bericht
|
|
De vergrotingsmaatstaf is precies 4 maal (23 maal op je beeldscherm) en met de dofcalculator kan je dan uitrekenen dat de beeldafstand 200 mm was. Een 40/4.5 Luminar heeft een microscoop draad en met een draaibank heb ik een overgang gemaakt van microscoop draad naar P draad en een tubus voor P draad heb ik in een in de handel te verkrijgen P-draad - EOS verloop ring gedraaid. Zo kreeg ik een mechanisch stabiele en lichtdichte aansluiting op mijn 5D MkII body. Omdat P-draad wel vaker voorkomt (onder andere bij astronomische telescopen) kan ik zo de camera ook aan andere stukken optiek hangen.
De Zeiss Luminar 40/4.5 is berekend voor een beeldafstand van 290 mm, dus het heeft zin om er nog een stukje P-draad tubus tussen te monteren in de toekomst, waarbij de vergrotingsmaatstaf 6.3 maal wordt en de objectlengte op fullframe dus 5.7 mm zal zijn. De Luminar heeft een ingebouwd diafragma met een mooie ronde opening, vandaar (onder andere) die romig zachte onscherpte. Hier wat plaatjes van het objectiefje: klik Ook heb ik voor de Linhof 4x5 inch in het verleden een passing gemaakt voor dit objectief, want bij voldoende balguittrek (300 mm) kan 4x5 inch zonder merkbare beeldwelving uitgelicht worden (!) Markerink heeft een prachtige pagina over micro objectieven voor fotografie met microscoop draad geschreven: klik De zoektocht naar het compromis tussen scherpte en scherptediepte wordt natuurlijk gericht door het diafragma wegens de diffractie limiet, (zie hier), maar wordt bij macro- en micro fotografie nog eens lastiger door de grote beeldafstand. Deze foto is gemaakt met f/9, maar dat is de (effectieve) doorsnede van de opening gedeeld door de brandpuntsafstand. Als je die zelfde opening deelt door de beeldafstand wordt het f/45 (!!) en dat is voor de sensor van de 5D MkII een factor 4 beperkend wat betreft scherpte door de diffractie. Dat merk je niet op zo'n schermplaatje, want die is lineair 7 maal verkleind in termen van aantal pixels langs de lengte as, maar in het origineel is het verlies goed te zien. Nu kan ik nog kiezen voor f/4.5 (de volle opening van de Luminar), maar dan wordt de scherptediepte nog kleiner en heb ik een verlies van 2 maal t.o.v. wat de sensor in huis heeft. Dat is heel acceptabel en als het onderwerp het toestaat is dat een goede keuze. Bij volle opening is de Luminar nog steeds ongelofelijk scherp en daar zal ik nog eens een voorbeeld van geven t.z.t. (excuses voor de lange posting, maar dit was wel even de plek om de overwegingen te plaatsen bij dit soort fotografie. mogelijk maak ik nog eens een artikeltje hierover voor mensen die ook op zoek zijn naar het gebied voorbij vier maal vergrotingsmaatstaf) |
| Lindolfi |
Oct 14 2009, 05:29 PM
Bericht
|
||||||||
|
![]() datum: Woensdag 14 Oktober 2009 opname: 14.1 mm met f/13 en 1/270 sec. bij 80 ISO op 9 mm. sensor locatie: Noorderhaven, Groningen Dit is een oude schuit gelegen in de Noorderhaven, genaamd de Gouwzee. Over de jaren wordt de toestand steeds slechter, maar voor een fotograaf is dat ook wel interessant. Er verschijnen ook barsten in de verflaag en als je goed kijkt staan die barsten vrijwel loodrecht op elkaar. Dat komt omdat spanningslijnen na vorming van een barst evenwijdig aan een barst liggen (een spanningslijn kan immers niet door een barst heen, want de spanning is door de barst verdwenen), waardoor de volgende barst zich loodrecht op de eerste barst vormt. Je ziet hetzelfde patroon in aardewerk glazuur etc. (zie hier: klik) Het grappige in de StreetView foto van de schuit hieronder is dat precies het stuk wat ik heb fotografeerd uit geblurred is door de software die huisnummers, gezichten en nummerplaten verwijdert. View Larger Map |
||||||||
![]() ![]() |
|
|
Print Versie | Actuele tijd: 11th September 2010 - 03:07 AM |